Snabbkollen – Hur viktig är Black Friday för dig?

Robot
Snabbkollen – Hur viktig är Black Friday för dig?
Medlem

Man kunde ju göra rejäla kap första åren det var en "grej" här i Sverige.. Sen blev det mainstream, sen black week och allt är bara grå medelmåtta-rea..

Medlem

Kan man inte ha Black Friday i livsmedelsbutiker? Då hade jag passat på.

Medlem

Om det är någonting jag planerat att köpa eller ersätta men som inte är akut så brukar jag generellt vänta till Black Friday eller mellandagsrean för att se om det blir nedsatt. Andra saker jag följer priset på måste få särskilt bra priser för att bli intressanta, om man bara sparar ett par hundralappar kan det kvitta.

Medlem

Valde "Superviktig - jag storhandlar då"

Har handlat än så länge för 8585kr, allt skulle ha kostat 15 643kr och har alltså sparat 7051kr.
Researchar prisjakt grundligt före köp och tycker själv jag har bra koll på marknaden satt man inte blir "lurad" av så kallade BF deals.

Och med det sagt så håller jag med om att BF va bättre för några år sedan. Black week är absolut gränsen för vad som är okej tycker jag. Helst att dom släpper alla deals på Fredagen och håller på te Söndag på sin höjd.

Medlem
Skrivet av waeress:

Kan man inte ha Black Friday i livsmedelsbutiker? Då hade jag passat på.

Coop i Skara har det just nu. Såg skylten för en timme sen.

Mitt största köp någonsin under någon Black Week kampanj är min nuvarande speldator. Men annars köper jag väldigt sällan saker, mest för att plånboken redan är tom.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Väldigt intressant det här med rea ändå.
De svenska kunderna är så hjärntvättade så de handlar numera bara när saker är på "rea".
Handlar man något där man inte kan rättfärdiga för sig själv att det var en bra deal så får vi ont i magen.

Som en flock får som ska vallas så planeras detta av företagen. Det ligger i hela grundplanen för marknadsföringen att vi numera bara ska handla när saker är på rea.

Vänd på huvudet när ni är ute på stan, vilken dag som helst på året. Hittar du en enda butik som inte har en skyllt där det står "REA" så drömmer du nog, för det finns inte.

Medlem

Kollar bara när det är dags för ny tv. Rabatter för allt annat brukar vara skit

Medlem

Jag köper alltid alla julklappar under Black Friday, så för mig har "högtiden" kommit att bli ganska viktig. Brukar även passa på att köpa fjolårets populäraste spel om de går ner i pris under Blackan.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Ogillar reor generellt, jag hade hellre sett att alla reor togs bort och grundpriserna sänktes. Blir så dumt nu när man "behöver" vänta in nästa rea då grundpriserna är medvetet för höga så de ska kunna sätta stora rabattskyltar.

Medlem

Hade inte tänkt köpa något men fick ett enormt sug av att spela något japanskt och det fanns en del nya spen på rea. Har nu beställt Tales of Arise och Scarlet Nexus. En bonus blev att även köpa Sackboy Big Adventure som kan vara kul om man får barnbesök. Så backloggen är påfylld med lite nytt nu och lär säkert räcka fram till jul. 😁

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ogillar reor generellt, jag hade hellre sett att alla reor togs bort och grundpriserna sänktes. Blir så dumt nu när man "behöver" vänta in nästa rea då grundpriserna är medvetet för höga så de ska kunna sätta stora rabattskyltar.

Du har knäckt nöten!

Problematiken för oss konsumenter är att företagen vill ha det på det här viset.
Har själv arbetat inom detaljhandeln, en modell som denna gör att företagen kan "bestämma" vad kunderna ska köpa.

Kunderna tror att de gör världens kap, och företagen bestämmer indirekt vad vi ska köpa. Oftast handlar det om produkter som de redan har sjukt bra marginal på och fortfarande gör en bra vinst på, oavsett om den är rabatterad till 50-70%.

Medlem

Tycker det är kul och har alltid en "villhöver" lista plus lite utrymme för saker jag kommer på att jag villhöver om priset är bra.
Pris kontrolleras givetvis med prisjakt så det faktiskt är bra.

De flesta prylar är dock samma reapriser som kommer ett antal andra gånger under året.
Undantaget tv och inet's sweclockers-erbjudanden.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Avstängd

Minns inte senast jag köpte något pga BF.
Jag brukar köpa saker när jag vill ha det och väntar sällan på att det ska bli reor.
De få gånger jag kollat BF så finns det aldrig något som är prissänkt nog för att kallas en bra deal ändå.

Kort och gott ser jag det som ett stt att tjäna pengar på lättlurade konsumenter

Medlem

Inget jag lägger en större vikt vid. Det enda jag köpte under Black Friday förra året var på apoteket när jag köpte ett års batterier till hörapparaterna. Blir väl samma sak detta år också.

Redaktör
Skrivet av Löfbergs lila:

Vart förvånad när jag såg Fz lyfta Black Friday.

Det är inte så "i tiden" att stötta detta längre.

Sj är jag i stort ointresserad av att köpa grejer.

Även om det känns lite överexploaterat så förekommer ju faktiskt en del bra reor, så lika bra att lyfta det tycker jag.


signatur
Medlem

Som någon som jobbar på en mindre butik i datorbranshen skulle jag säga att black friday är av ondo snarare än något annat då vi blir totalt överkörda av de rabatter som de stora jättarna kan erbjuda. I vår butik har det i princip varit stendött hela dagen.

1
Skriv svar