Medlem
Tormented Souls

Tillbaka till dåtiden
De senaste åren det kommit ett flertal retroinspirerade spel, såsom David Szymanskis Dusk och Yacht Club Games Shovel Knight. Förstapersonspangare respektive plattformare. Nu är det dags för traditionell överlevnadsskräck i form av Tormented Souls, vilket bjuder på låsta kameravinklar, pussel och andra bekanta inslag.

Berättelsen tar sin början då spelets huvudkaraktär, Caroline Walker får ett brev från Wildberger Hospital. Ett foto på två tvillingflickor är bifogat samt meddelandet:

"Trodde du att du kunde överge oss här?"

Caroline kan inte släppa tanken på tvillingarna och ger sig iväg för att undersöka det hela. Väl framme på sjukhuset - vilket visar sig vara en omdanad herrgård - går det snabbt illa. Ett par steg in i entrén får hon ett järnrör i nacken, och vaknar en tid därefter upp i ett nedgånget badrum, uppkopplad till respirator.

Vi introduceras omgående till spelets mekaniker. Den första uppgiften blir att hitta sifferkombinationen till ett skåp, vari (skift)nyckeln ut ur badrummet gömmer sig. Tacksamt nog finns en tändare strax utanför, vilken håller "skuggorna" borta och möjliggör vistelser på mörka platser. Inledningsvis behöver en växla mellan just tändare och andra föremål, men det har ett syfte.

Så småningom är det dags att spara framgångarna, vilket görs med rullband och bandspelare (inget autosparande här inte). En av många Resident Evil-referenser. I motsats till inspirationskällan behöver en inte tänka på bristande väskutrymme, eftersom det expanderar i takt med nya föremål.

Genom särskilda speglar och videoprojektioner ges tillgång till förvisso bekanta områden, fastän i en annan tid. I linje med genrekollegorna följer således en del backtracking, vilket kan vara knepigt då miljöerna, fina som de är liknar varandra i mångt och mycket. Kombinera detta med låsta kameravinklar och en inte helt tydlig kartposition, varav det stundtals blir ganska desorienterande.

Poängen med nya spel i retroskrud är ju att i något avseende emulera det gamla goda™. Samtidigt upplever jag att det kan bli väl mycket att hålla i huvudet, och pusslen te sig något diffusa. Kanske rör det sig om en bortskämdhet från strukturmässigt modernare spel, med en starkare hjälpande hand.

Fortsättningsvis märks budgeten av, bland annat på det lustiga röstskådespelet. Berättelsen är inte heller enormt engagerande och hade tjänat på ytterligare en genomgång eller två. Å andra sidan har spelets kompositör fått till en väldigt trevlig musik, och miljöerna är som sagt fina.

Toppar och dalar åsido, det är kul att Tormented Souls kan samexistera med titlar från långtgående serier, vilka genomgått allsköns förändringar över tid. Uppenbarligen finns det rum både för moderna och traditionella tolkningar av genren.

För cirka 200 spänn är det en fullt tillräcklig upplevelse, och det är helt okej det med.

Testades på PC. Tourmented Souls finns även till PS5 och Xbox Series X/S. Kommer till Nintendo Switch, PS4 och Xbox One tidigt 2022.

Tormented Souls
3
Bra
+
Traditionell överlevnadsskräck i 2021
+
Fina miljöer
+
Trevlig musik
-
Stundtals bökig navigering
-
Budget gör sig påmind
Det här betyder betygen på FZ

#dual-effect #abstract-digital #tormented-souls #pc


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Skribent

Riktigt trevlig recension! Det här är ett sånt där spel som jag verkligen hade spelat om jag inte varit för feg. Miljöerna känns riktigt härliga.

Medlem

En av de största anledningarna till att jag inte har testat på detta än är huvudkaraktären. Allt från design, klädstil, utseende till animation och röst/ljud, ALLT sticker verkligen i ögonen på mig och karaktären känns extremt malplacerad i denna typen av spel enligt mig.

Men i övrigt ser miljöerna och gameplay helt ok trevliga ut får jag ändå säga!

Medlem

Är det ett sånt där super svårt spel ?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Riktigt trevlig recension! Det här är ett sånt där spel som jag verkligen hade spelat om jag inte varit för feg. Miljöerna känns riktigt härliga.

¡Gracias!

Knepig sits, värt att kolla på en genomspelning utan ljud? Hade själv lite motigt med Alien: Isolation, men storyn var en stark motivation

Skrivet av Dudinkalv:

En av de största anledningarna till att jag inte har testat på detta än är huvudkaraktären. Allt från design, klädstil, utseende till animation och röst/ljud, ALLT sticker verkligen i ögonen på mig och karaktären känns extremt malplacerad i denna typen av spel enligt mig.

Men i övrigt ser miljöerna och gameplay helt ok trevliga ut får jag ändå säga!

Funderade på att ta upp det här med karaktärsdesign. Inledningsvis reagerade jag på samma sätt, men lärde mig ignorera det, så att säga. Möjligtvis är det något utvecklarna har fått feedback på, och förbättrar till nästa gång!

Skrivet av Vampir:

Är det ett sånt där super svårt spel ?

Ja och nej. Problemet för egen del var exempelvis ledtrådarna, som ibland var för vaga. Som tur var finns internet Med det sagt: om man har spelat liknande spel förut är nog mycket överkomligt. Kanske påverkade vardagen min förmåga, eller "prestation".


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Verkar spännande får jag lov att säga.

Är det begränsat antal sparningar på varje band?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Verkar spännande får jag lov att säga.

Är det begränsat antal sparningar på varje band?

En sparning per band. Om man sprider ut dem med jämna mellanrum, som efter längre pussel, klarar man sig bra Hade ett par över mot slutet.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

En sparning per band. Om man sprider ut dem med jämna mellanrum, som efter längre pussel, klarar man sig bra Hade ett par över mot slutet.

Ajaj, om man är sämst o spelar mest för storyn, klarar man sig då?

Edit: eller storyn, upplevelsen heter det kanske.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Ajaj, om man är sämst o spelar mest för storyn, klarar man sig då?

Edit: eller storyn, upplevelsen heter det kanske.

Det ska nog vara lugnt om man inte är alltför frikostig Ett förslag är att följa en walkthrough, som den här. Där tipsas det om lämpliga spartillfällen.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

1
Skriv svar