AMD-chefen om PS5/Xbox Series: "De finns, du är bara inte villig att betala"

Medlem

Oh boy, oh boy, nån annan som får samma vibbar som good old Marie-Antoinette "Let them eat cake" moment 🙂:

"This will not pass!" som den gode the Dude sa i The Big Lebowski. 🙂

Medlem

Där sjönk hon otroligt mycket i mina ögon. Aldrig att scalping skall uppmuntras. Fick precis tag i en PS5 till priset 5990kr och skall bli min main-plattform nu. Sitter på en 5600X och ett 1080Ti men vägrar köpa nytt grafikkort för dom sjuka pengar det kostar.

Det hon borde sagt var typ: vi försöker tillverka så mycket det bara går, håll ut och köp ej från scalpers å gynna den verksamheten.

Dom skiter i vilket jag vet, men ändå.

Medlem
Skrivet av Divion:

Där sjönk hon otroligt mycket i mina ögon. Aldrig att scalping skall uppmuntras. Fick precis tag i en PS5 till priset 5990kr och skall bli min main-plattform nu. Sitter på en 5600X och ett 1080Ti men vägrar köpa nytt grafikkort för dom sjuka pengar det kostar.

Det hon borde sagt var typ: vi försöker tillverka så mycket det bara går, håll ut och köp ej från scalpers å gynna den verksamheten.

Dom skiter i vilket jag vet, men ändå.

Det är inte bara scalpers som är problemet. Tillverkarna är delaktiga i prishöjningarna. Se bara vad AMD, Nvidia, TSMC m.fl har skjutit i höjden på börsen.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast nu har du ju faktiskt skrivit en headline och en ingress som uppenbart är gjorda för att väcka känslor och få oss att klicka och kommentera, och nu är du i kommentarerna och uppmanar oss att inte låta känslorna svalla över? 😁

Han tänkte väl inte så långt...

Redaktör
Skrivet av Kyraal:

Fast nu har du ju faktiskt skrivit en headline och en ingress som uppenbart är gjorda för att väcka känslor och få oss att klicka och kommentera, och nu är du i kommentarerna och uppmanar oss att inte låta känslorna svalla över? 😁

Skrivet av kebbe:

När folk säger att konsolerna inte finns att köpa så menar de givetvis att de inte finns lättillgängliga för rekommenderat pris. Hon vet detta lika väl som alla andra men väljer att ignorera det och istället ta kritiken bokstavligt för att sedan skifta skulden till konsumenterna. Ser det som helt rimligt att folk reagerar negativt på den tondöva kommentaren.

Då får man ju kritisera henne för att hon är tondöv, inte för vad hon tjänar. Eller kalla henne kärring. Apropå att träffa ton. 🙂


signatur
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Bra inlägg på SW som kan vara bra att läsa för bättre förståelse för "uttalandet". Hon angriper inte oss konsumenter, så finns ingen anledning att bli upprörd och ta det personligt, utan skämtade lite:

Storm i ett j*vla vattenglas

AMD har även bekräftat för Hardware Unboxed att det var menat som ett skämt mellan två personer

"Ett utdrag ur en konferrenssamtal för investerare är inget uttalande"

De flesta läser förmodligen bara sina nyheter på en sida och det borde därför tydliggöras i artikeln kan man tycka istället för att behöva läsa vidare någon annan stans.

Vet författaren inte att det i intervjun upplevs som skämtsamt får man helt enkelt räkna med sura miner i kommentarerna eftersom det är ett oerhört klavertramp att uttrycka sig på det viset. Men å andra sidan, var det tydligt nog så författaren av artikeln förstod att det var en skämtsam kommentar tycker jag att man ska klargöra det i artikeln då det föder onödig ilska bland alla som inte fått denna information och är snudd på clickbait.

Tänk vilken skillnad på stämningen det hade vart i kommentarsfältet om det framgick från början att det sades på skoj. Då hade nog de flesta sagt "Haha, vilken skojare. Tråkigt att vi har det såhär"

Medlem

Känns som både FZ och Sweclockers borde uppdatera att det här var ett skämt mellan en företrädare från en schweizisk bank och henne klart att hon är fritt fram med att skämta då. Visst är man helt ovetande kring vart uttalandet kom ifrån förstår jag men nu har det länkats (och bekräftats) att redaktionen vet om det här så antar jag att det här är bara en smutskastning för att farma läsare

Medlem
Skrivet av Divion:

Sitter på en 5600X och ett 1080Ti men vägrar köpa nytt grafikkort för dom sjuka pengar det kostar.

Vad ska du köpa nytt grafikkort för? 1080ti är som ett 3060.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Managor:

Jag har inte bråttom, varken med nytt grafikkort eller konsoll. Min gtx 1050 får hänga med ett tag till

1050?! Vad är det för nymodigheter?? Mitt gtx 580 har ännu inte gått i graven.

Medlem
Skrivet av Keima:

Känns som både FZ och Sweclockers borde uppdatera att det här var ett skämt mellan en företrädare från en schweizisk bank och henne klart att hon är fritt fram med att skämta då. Visst är man helt ovetande kring vart uttalandet kom ifrån förstår jag men nu har det länkats (och bekräftats) att redaktionen vet om det här så antar jag att det här är bara en smutskastning för att farma läsare

Haha då låter det ju ännu tondövare. "oj det skulle inte idioterna ha hört".


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Haha då låter det ju ännu tondövare. "oj det skulle inte idioterna ha hört".

Hon skämtade om att han var så rik att det handlade bara om att han inte var villig att betala men visst är det valfritt att tolka det som man vill men att bli informerad om att hon menade det som ett skämt än vad många här verkar tro är ett universellt antagande

Medlem

Reaktionen av den här ctrl-c ctrl-v clickbait artikeln...

Konsoler innehåller konfliktmineraler...

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tyvärr kommer vi inte se ett slut på detta under nästa år heller.
Det kommer bli en kris pga detta också, sen reser vi oss ur askan.

Se till att ni kan klarar av att övervintra så ses vi på andra sidan.

Kris bara för att man inte får tag på lyxvaror? Nja, allt är subjektivt.

Det är värre när man inte får tag på ting som är
essentiella för en överlevnad såsom mat, vatten och tak över huvudet. :'D

Medlem
Trist att det dröjer med tillgången.

Hade tänkt att inskaffa en PS5 som julklapp till familjen, för dyr nu helt enkelt.
Det blev en OQ2 ist från Black friday rean.
Smygtestat och jäklar va den kommer gå varm under julhelgen 🎄🎅


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av KoP:

Kris bara för att man inte får tag på lyxvaror? Nja, allt är subjektivt.

Det är värre när man inte får tag på ting som är
essentiella för en överlevnad såsom mat, vatten och tak över huvudet. :'D

Jag vet inte om det ungått dig att bristen beror på den sk "komponentbristen" & dyra frakter + energi.
Det har redan skördat offer och kostar företag offantliga summor


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

jag har alltid tyckt grafikkort för 5-6 lax räcker till allt man vill spela, om man inte har massa skitstora skärmar med 4k då

Vilket grafikkort kan man hitta för det priset idag? Ett gammalt GTX1650?


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Tack till er som samlade ihop källorna där det framgår att det var ett (dumt) skämtuttalande.
Som alltid med internet, så är den som den är och det är försent...

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Det borde finnas någon lag mot andrahandsförsäljning under första tre åren av en konsol.

Det är lyxkonsumtion. Att stifta en lag för det är nonsens.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av yonaz:

Vilket grafikkort kan man hitta för det priset idag? Ett gammalt GTX1650?

Rejält fel, geforce 3060 TI till exempel


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

Rejält fel, geforce 3060 TI till exempel

Nope. Från ca 7500kr ilager


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av Keneay:

De flesta läser förmodligen bara sina nyheter på en sida och det borde därför tydliggöras i artikeln kan man tycka istället för att behöva läsa vidare någon annan stans.

Vet författaren inte att det i intervjun upplevs som skämtsamt får man helt enkelt räkna med sura miner i kommentarerna eftersom det är ett oerhört klavertramp att uttrycka sig på det viset. Men å andra sidan, var det tydligt nog så författaren av artikeln förstod att det var en skämtsam kommentar tycker jag att man ska klargöra det i artikeln då det föder onödig ilska bland alla som inte fått denna information och är snudd på clickbait.

Tänk vilken skillnad på stämningen det hade vart i kommentarsfältet om det framgick från början att det sades på skoj. Då hade nog de flesta sagt "Haha, vilken skojare. Tråkigt att vi har det såhär"

Skrivet av Keima:

Känns som både FZ och Sweclockers borde uppdatera att det här var ett skämt mellan en företrädare från en schweizisk bank och henne klart att hon är fritt fram med att skämta då. Visst är man helt ovetande kring vart uttalandet kom ifrån förstår jag men nu har det länkats (och bekräftats) att redaktionen vet om det här så antar jag att det här är bara en smutskastning för att farma läsare

Känns som FZ såg denna "nyhet" på Swec och tänkte "oj, det här kommer väcka känslor" och slängde upp den utan vidare tanke. Men precis som originalförfattaren borde ha gjort så hade mycket av skitstormen kunnat undvikas om artikelförfattaren bemödat sig med att Googla lite i typ två sekunder och sett att "oj det här är ingen attack på den "vanliga människan" utan ett skämt mot en mångmiljonär som är lite snål av sig" för informationen fanns där ute redan när Swec publicerade sin nyhet. Men det är väl roligare att se en eld tändas upp än att bara göra ett bra jobb.

Skrivet av Keima:

Hon skämtade om att han var så rik att det handlade bara om att han inte var villig att betala men visst är det valfritt att tolka det som man vill men att bli informerad om att hon menade det som ett skämt än vad många här verkar tro är ett universellt antagande

Ja, det var riktat till en bankman som tjänar kanske $10M om året (uppgift från Swec) om det ens räcker. Han hade lätt kunnat köpa en konsol om han velat. Så ser inget fel i uttalandet ens om en ignorerar att det är ett skämt.

Medlem
Skrivet av yonaz:

Nope. Från ca 7500kr ilager

då är du dålig på att söka. och vad har i lager med saken att göra. vi snackar om priset, inte lagret. jag hittar på pricerunner lite alla möjliga 3060 för max 6000kr.


signatur

//monster

Medlem

Inte ti


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

NI som är arga på henne - det FINNS ju konsoler att köpa. Hon är väldigt odiplomatisk, men det är inte samma sak som att hon säger att vi är fattiga eller snåla. Finns ingen anledning att skälla på henne för att konsolerna är svindyra, även om hon uttalar sig rätt klumpigt.

Jag tycker väl att det finns anledning att vara arg på henne för att hon är tondöv. Det känns ju som en helt legitim anledning att bli arg på någon i allmänhet. Att skicka hot eller hatkommentarer eller liknande är en annan femma, men att säga något i stil med "Det här är helt tondövt och låtsas som att priset inte är en indikator på det problemet som du säger inte existerar."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Så hon tycker att vi ska betala det dubbla priset till scalpers mot vad det kostar i butik?! Hon är ju inte klok damen.

Det var ju inte det hon sa.

Om du köper eller ej så är det ditt beslut.

Men när marknaden sätter priset och folk betalar mer så blir det såhär. Det är inte amd som trissar upp.
Precis som med husköp i Stockholm så är det köparen som väljer att betala överpriser för att få det dom vill ha för att dom kan.

Osolidaritet och egoism är smogen som ligger som en äcklig hinna över kapitalismens tecken och alla vill ha en bit av kakan.

Jag tror amd står upp över halsen i jobb att dom inte kan ta ansvar för moralen i människorns som betalar för deras produkt.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

då är du dålig på att söka. och vad har i lager med saken att göra. vi snackar om priset, inte lagret. jag hittar på pricerunner lite alla möjliga 3060 för max 6000kr.

Du skrev 3060ti. Det är inte samma modell som vanliga 3060 (Ganska stor skillnad). Och att grejerna finns i lager är ju ganska viktigt. Om man läst på olika forum det senaste året, så är det ju inte ovanligt att butiker makulerar ordrar folk lagt på grafikkort. Bara för att butiken inte klarar av att leverera till det priset.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Du skrev 3060ti. Det är inte samma modell som vanliga 3060 (Ganska stor skillnad). Och att grejerna finns i lager är ju ganska viktigt. Om man läst på olika forum det senaste året, så är det ju inte ovanligt att butiker makulerar ordrar folk lagt på grafikkort. Bara för att butiken inte klarar av att leverera till det priset.

ja hittade en 360 ti nånstans för 6 lax


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är lyxkonsumtion. Att stifta en lag för det är nonsens.

Typ. Men det kommer ju bli lättare och lättare att göra. Instämmer inte i det kommenteraren föreslog om att man borde lagstifta om att vänta i 3 år innan man får sälja vidare en konsol men jag är ändå öppen för att någon tar sig en djupare titt på vad för typ av lagstiftning som skulle kunna minska denna typen av händelser. Kanske är jag för pessimistisk inför hur väl företagen kommer kunna hantera problemet själva, hoppas det i alla fall.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av jaicoas:

För egen del känner jag att problemet ligger i scalpers och inte priset. Jag hade kunnat betala 8000-10000 för en PS5 i butik OM det var det rekommenderade priset. Men jag skulle aldrig betala till en scalper som endast köpt en konsol för att sälja den vidare till ett högre pris.

Om pris på ps5 låg på 10 000kr hade nog scalpers sålt dem för 20 000kr.

Men! Skulle priset vara så högt mellan 10-15k så förväntar jag mig bättre än nuvarande prestanda. Då får det vara 8K 120fps på alla spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om pris på ps5 låg på 10 000kr hade nog scalpers sålt dem för 20 000kr.

Men! Skulle priset vara så högt mellan 10-15k så förväntar jag mig bättre än nuvarande prestanda. Då får det vara 8K 120fps på alla spel.

Men hade scalpers sålt PS5 för 20 000 kr hade det förmodligen varit en mycket mindre andel folk som tyckt att det var värt att köpa. Jag menar 20 000 kr för nuvarande prestanda?
Vilket skulle kunna hindra scalpers från att bunkra konsoler om de inte får de sålda, eftersom de måste ligga ute med pengarna.

Nu tyckte några att PS5 var värt runt 12 000 kr som det således för i början, på blocket till exempel. Och som jag skrev i mitt första inlägg, jag skulle acceptera ett pris på 10 000 kr från butik OM det var det rekommenderade priset från SONY.

123
Skriv svar