Josef Fares It Takes Two i varumärkestvist med Take-Two: "Hoppas på lösning"

Medlem

Larvigt! "It takes two" är ju ett vanligt allmänt uttryck på engelska.


Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Skribent
Skrivet av roftg:

Byt namn till: it takes more than one...

...but fewer than three.

Medlem

Det var någon på reddit som påpekade att ordspråket 'it takes two to tango' funnits långt mycket längre än bolaget Take-two, och att frågan om varumärkesintrång därför, om/när den väl prövas av domstol, rimligen borde avgöras till Take-Two's nackdel.

Jag är ingen expert men argumentet känns rimligt. Hoppas Hazelight har möjlighet att driva det till ett domslut (och inte en uppgörelse).

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Vad många missar i sådana här stämningar etc. är att upphosvrättsinnehavaren eller patentägaren många gånger _måste_ stämma, även om de kommer förlora, för att behålla sin upphovsrätt/patent. De måste försvara sitt namn/produkt, det är en del av att få upphovsrätten/patentet. Om de inte gör det, så kan de riskera att bli av med det.

Visst är det fånigt, men det är jänkare vi pratar om.

Det finns inget som säger att de MÅSTE stämma, det är lättaste alternativet kanske. Precis som att företag inte MÅSTE gå med vinst varje kvartal, man KAN ha en horisont som sträcker sig längre utan några repressalier, men det är ju asjobbigt att tänka typ ett år i förväg.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Vad många missar i sådana här stämningar etc. är att upphosvrättsinnehavaren eller patentägaren många gånger _måste_ stämma, även om de kommer förlora, för att behålla sin upphovsrätt/patent. De måste försvara sitt namn/produkt, det är en del av att få upphovsrätten/patentet. Om de inte gör det, så kan de riskera att bli av med det.

Visst är det fånigt, men det är jänkare vi pratar om.

"If you look at the Trial and Appeals Board, you can see that Take-Two has filed at least extension requests for 25 challenges in the last three months. Most other game companies go back 6 or 7 years to get to that number. Take-Two is being very, very aggressive."

Från Eurogamer-artikeln.

Take-Two är riktiga skitstövlar, även med amerikanska mått mätt.

https://www.eurogamer.net/articles/2021-12-03-josef-fares-it-...

Medlem
Skrivet av TwiZtah:

Det finns inget som säger att de MÅSTE stämma, det är lättaste alternativet kanske. Precis som att företag inte MÅSTE gå med vinst varje kvartal, man KAN ha en horisont som sträcker sig längre utan några repressalier, men det är ju asjobbigt att tänka typ ett år i förväg.

Fast jo, om de INTE försvarar sin copyright (=stämmer för It takes two som går att relatera till Take-Two) så är risken att de tappar sin copyright.

Medlem

Detta spelet har jag varit sugen på ett tag. Om de bör tvingas till att byta namn skiter jag i. Det borde väl nästan vara positivt med tanke på hur mycket bra pr de får nu och i framtida artiklar om detta bråket?.

Medlem

Dom heter ju dessutom Take-Two Interactive vilket gör det ännu svårare att blanda ihop dom.


PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Fast jo, om de INTE försvarar sin copyright (=stämmer för It takes two som går att relatera till Take-Two) så är risken att de tappar sin copyright.

Rättning: Copyright tappar man inte bara sådär. Du menar trademark. På svenska "upphovsrätt" och "varumärke".

*Copyright protects original work, whereas a trademark protects items that distinguish or identify a particular business from another.
*Copyright is generated automatically upon the creation of original work, whereas a trademark is established through common use of a mark in the course of business.
*Copyright expires after a set period of time, whereas a trademark doesn't expire provided the mark continues to be used.

Källa:
https://www.nerdwallet.com/article/small-business/trademark-v...

Och med det sagt så innebär det inte att de måste slänga stämningar hit och dit åt allt och alla för att behålla sitt varumärke. Det behålls främst genom kontinuerligt användande.

Att stämma "Think Like A Rockstar" - en bokförläggare som ger ut böcker om rockstjärnor - är onödigt, ologiskt, omoraliskt och skadligt för det egna varumärket.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Detta spelet har jag varit sugen på ett tag. Om de bör tvingas till att byta namn skiter jag i. Det borde väl nästan vara positivt med tanke på hur mycket bra pr de får nu och i framtida artiklar om detta bråket?.

Det är ingenting att tveka på, spelet är helt fenomenalt!
Löjligt av take-two att dra detta till rätten kan jag tycka.


PC -x- Hp Reverb G2 -x- Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Mizc:

Det är ingenting att tveka på, spelet är helt fenomenalt!
Löjligt av take-two att dra detta till rätten kan jag tycka.

Problemet är bara att hitta någon vettig att spela med som dessutom har tid. Vill helst köra det local coop hemma.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Rättning: Copyright tappar man inte bara sådär. Du menar trademark. På svenska "upphovsrätt" och "varumärke".

*Copyright protects original work, whereas a trademark protects items that distinguish or identify a particular business from another.
*Copyright is generated automatically upon the creation of original work, whereas a trademark is established through common use of a mark in the course of business.
*Copyright expires after a set period of time, whereas a trademark doesn't expire provided the mark continues to be used.

Källa:
https://www.nerdwallet.com/article/small-business/trademark-v...

Och med det sagt så innebär det inte att de måste slänga stämningar hit och dit åt allt och alla för att behålla sitt varumärke. Det behålls främst genom kontinuerligt användande.

Att stämma "Think Like A Rockstar" - en bokförläggare som ger ut böcker om rockstjärnor - är onödigt, ologiskt, omoraliskt och skadligt för det egna varumärket.

Du har rätt, jag tänkte på trademark, men det är väl ändå vad som anses i det här fallet? Take-Two trademarket vs It Takes Two? För mycket riktigt copyrightar man ju inte bara ett namn sådär, utan man trademarkar det.

Medlem

Nintendo-nivå på beteendet från Take Two Interactive. Det är tyvärr vanligt att det sitter en grupp med advokater som bara kastar ur sig påståenden om varumärkesintrång, de vet att majoriteten inte kommer ha resurserna att bestrida detta i rätten, och istället ge med sig.


If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

12
Skriv svar