Har jag det sjukt gött pÄ mitt jobb?

Medlem
Skrivet av heady89:

För att generalisera "lite", sektorer som tex vÄrden har det fortfarande mer pissigt Àn de flesta i Sverige. Utnyttjade av chefer och dÄliga system frÄn stenÄldern och noll utkrÀvande av ansvar. Dröm lagom om att ens fÄ 1h lunch, smÄraster eller ens fÄ de veckor eller dagar du önskat om i ledighet, trots att du jobbade förra julen betyder de inte att det blir rÀttvisa nÀsta gÄng eller rimliga scheman. Jag har som sÄ mÄnga andra anhöriga bÄde vÀnner och familj framförallt kvinnor som jobbar med förjÀvliga villkor Àn idag och det förekommer mÀngder av mög/olagligheter med schemalÀggning osv dÀr facken som idag Àr totalt inkompetenta mest rycker pÄ axlarna. Ja sÄklart finns det skillnader men det Àr som en röd trÄd av vad otroligt mÄnga upplevt pÄ helt olika platser genom decennier.

Privata sektorn Àr lÄngt framme idag men samtidigt tycker jag min generation eller yngre Àr dem mest otacksamma olojala och bortskÀmda som privata arbetsmarknaden nÄgonsin sett. Hade aldrig anstÀllt majoriteten av dem, de kunde behöva gÄ igenom lumpen och vÀxa upp som en start.

Överlag alldelse oavsett kontrasterna i Sveriges branscher Ă€r vi dock lĂ„ngt fram vad gĂ€ller semesterdagar, förĂ€ldraledighet osv.

Ja det Àr förjÀkliga villkor inom det offentliga som i "effektiviseringens" tecken och new public management dessutom bara blir sÀmre. En del i det Àr sÀkert fredsplikten som gör att de inom vÄrden inte fÄr strejka och dÄ Àr det enda de kan göra att sÀga upp sig, som med barnmorskorna nu. Men systemfelet Àr kvar sÄlÀnge vi fortsÀtter försvara det.

Jag nĂ€rmar mig 40, men jag tycker att det Ă€r en orĂ€ttvis beskrivning av de yngre. Varför ska arbetarna vara "lojala" eller tacksamma mot arbetsgivaren? Är nĂ€ringslivet lojalt mot arbetarna, delas miljardvinsterna med de pĂ„ golvet/lĂ€rarrummet? Det Ă€r inte brist pĂ„ bra personal, det Ă€r brist pĂ„ bra arbetsplatser.

Medlem

ApropÄ diskussionen om att jobba hÄrt sÄ finns det en annan aspekt, att jobba mer effektivt. Jag tror att 20-30% av tiden gÄr bort i administration pÄ vissa arbetsplatser, myndighetsvÀrlden t.ex. bestÄr av en massa pappersarbete och vÀntande pÄ att andra ska röra pÄ sig, inte att de sitter pÄ hÀnderna, utan att de ska ta tag i din uppgift sÄ du kan jobba vidare, vilket gör att du mÄste multitaska och ha 14 bollar i luften hela tiden.

Har Àven sett liknande tendenser i den privata sektorn dÀr de införs system som gör saker lÀtt för t.ex. ekonomiavdelningen, men surt för de som ska tidsrapportera eller göra bestÀllningar och liknande. BÀst Àr de organisationer som har nÄn sorts bestÀllare som tar hand om allt sÄnt dÀr, bara lÀmna in en kravspecifikation + motivering, sen kan de köpa och fixa all administration.

Sen folk som hittar pÄ saker för att motivera sitt jobb, de Àr nÀstan vÀrre. De skapar uppsÄtligt problem för andra för att skapa arbetsuppgifter Ät sig sjÀlva och för att skjuta in sig sjÀlva i makt-processen. Fan vad jag avskyr sÄdana mÀnniskor. Som tur Àr sÄ har de ofta ocksÄ en chef och gÄr att gÄ runt dem pÄ det sÀttet.

Men visst, det finns folk som man undrar vad de pysslar med, jag och min dÄvarande chef besökte en herre som skulle leverera en sak Ät oss, berÀttade vad vi behövde och vad vi kunde hjÀlpa till med. 6 mÄnader senare kollade vi upp lÀget dÄ vi inte hört nÄgot, han hade inte gjort ett skit. Ibland ville jag bara dra ett djupt andetag och sÀtta mig ner och skriva ett CV.

Medlem

Jag glider in till strax före 9.00 och Äker hem senast 15.30 innan det blir mycket trafik.
Tar dock ingen rast och lunch vid datorn..
Fredagar jobbar jag hemma pÄ.

JÀmför jag mig sjÀlv med mina kollegor sÄ jobbar jag betydligt snabbare och effektivare.
SÄ lÀnge jag svarar i telefon nÀr det ringer (kunder) och gör det jag ska göra sÄ Àr det "ganska fritt" enligt chefen min.

Jag jobbar inte inom IT och mina kollegor sitter inte i Sverige...

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Jag nĂ€rmar mig 40, men jag tycker att det Ă€r en orĂ€ttvis beskrivning av de yngre. Varför ska arbetarna vara "lojala" eller tacksamma mot arbetsgivaren? Är nĂ€ringslivet lojalt mot arbetarna, delas miljardvinsterna med de pĂ„ golvet/lĂ€rarrummet? Det Ă€r inte brist pĂ„ bra personal, det Ă€r brist pĂ„ bra arbetsplatser.

Trots att jag Àr en person som ofta Àr överlojal i min personlighet sÄ skulle jag rekommendera alla yngre att vara sÄ illojala som de bara kan komma undan med. I alla fall inom inom de flesta yrken. Det finns sÄ klart undantag.

Varför?

1. Att vara lojal belönas sÀllan. Jag bÄde hör och ser hur nyanstÀllda lyckas förhandla sig till bÀttre eller samma lön som kollegor som varit trogna i mÄnga Är. Till och med inom yrken som lÀrare, sjuksköterska och polis sÄ uppmamas man nÀstan att hoppa mellan jobb för att fÄ upp lönen till en rimlig nivÄ.

2. Som arbetare producerar du ofta mer vÀrde Ät företaget Àn vad du fÄr betalt tillbaka i lön. Chefer och Àgare tjÀnar ofta sÄ sinnessjukt mycket mer Àn sina anstÀllda. Att det Àr sÄ kan i mÄnga fall vara rimligt... Men nÀr nÄgon VD drar in mer pÄ en dag Àn vad knegarna drar in pÄ ett Är sÄ kÀnns nÄgot ganska skevt.

3. I mÄnga fall sÄ kommer arbetsgivaren försöka klÀmma ut sÄ mycket arbetskraft ur dig som du bara orkar. Den dagen du inte orkar lÀngre Àr du sÀllan vÀrd mycket.

Som sagt, det finns sÄ klart undantag med helt underbara arbetsgivare... Mer som regel Àr man ofta bara en kugge i ett större maskineri.

Drömmer om en vÀrld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefÀr 2005 har allt blivit sÀmre i samhÀllet.

Medlem
Skrivet av Gammelgejmern:

Trots att jag Àr en person som ofta Àr överlojal i min personlighet sÄ skulle jag rekommendera alla yngre att vara sÄ illojala som de bara kan komma undan med. I alla fall inom inom de flesta yrken. Det finns sÄ klart undantag.

Varför?

1. Att vara lojal belönas sÀllan. Jag bÄde hör och ser hur nyanstÀllda lyckas förhandla sig till bÀttre eller samma lön som kollegor som varit trogna i mÄnga Är. Till och med inom yrken som lÀrare, sjuksköterska och polis sÄ uppmamas man nÀstan att hoppa mellan jobb för att fÄ upp lönen till en rimlig nivÄ.

2. Som arbetare producerar du ofta mer vÀrde Ät företaget Àn vad du fÄr betalt tillbaka i lön. Chefer och Àgare tjÀnar ofta sÄ sinnessjukt mycket mer Àn sina anstÀllda. Att det Àr sÄ kan i mÄnga fall vara rimligt... Men nÀr nÄgon VD drar in mer pÄ en dag Àn vad knegarna drar in pÄ ett Är sÄ kÀnns nÄgot ganska skevt.

3. I mÄnga fall sÄ kommer arbetsgivaren försöka klÀmma ut sÄ mycket arbetskraft ur dig som du bara orkar. Den dagen du inte orkar lÀngre Àr du sÀllan vÀrd mycket.

Som sagt, det finns sÄ klart undantag med helt underbara arbetsgivare... Mer som regel Àr man ofta bara en kugge i ett större maskineri.

Ja precis, jag har anekdotisk erfarenhet av samtliga punkter och sett vÀnner och familj vara vÀrldens mest lojala, företagsutvecklande och hÄrt arbetande bara för att fÄ kicken sÄ fort nÄgon chef fÄtt för sig att omorganisera/effektivisera nÀr vinsten inte blivit sÄ stor som förvÀntad. Att "ta för sig" eller göra det dÀr "lilla extra" har aldrig lett till nÄgot annat Àn mer jobb, förmÄnen att fÄ kompetensutveckla sig eller en gratis lunch pÄ sin höjd.

Medlem

FrÄgar du oss om du har det sjukt gött pÄ ditt jobb? Varför undrar jag i sÄ fall?

Personligen sÄ tycker jag att du verkar ha ett ganska enformigt och inrutat jobb dÀr jag sjÀlv hade tröttnat för lÀnge sedan. Men vi Àr alla olika och om du trivs med din nuvarande arbetssituation sÄ Àr det bara att gratulera. Har jobbat som informationsansvarig pÄ ett "familjeföretag" och det var ett av mitt livs vÀrsta arbetserfarenheter...

Medlem

Jag jobbar som sjuksköterska för en mindre kommun. Sett hur andra sjuksköterskor jobbar sÄsom pÄ sjukhusavdelning eller annat sÄ kan det upplevas glassigt. Dock har jag inte varit med om en mer frustrerande, dysfunktionell och stressig arbetsplats. Sa upp mig för 8e gÄngen pÄ 4 Är för nÄgon vecka sedan (har tidigare varit runt pÄ diverse olika jobb). Nu vÀntar nya Àventyr dÀr jag förhoppningsvis kan trivas och vara kvar.
Jag har som mest kunnat stressa in att ta en glass i kiosken under mina 30min lunchtid.
Jag anser nog att TS har det rÀtt gött

Medlem
Skrivet av Kaptenbredben:

Jag jobbar som sjuksköterska för en mindre kommun. Sett hur andra sjuksköterskor jobbar sÄsom pÄ sjukhusavdelning eller annat sÄ kan det upplevas glassigt. Dock har jag inte varit med om en mer frustrerande, dysfunktionell och stressig arbetsplats. Sa upp mig för 8e gÄngen pÄ 4 Är för nÄgon vecka sedan (har tidigare varit runt pÄ diverse olika jobb). Nu vÀntar nya Àventyr dÀr jag förhoppningsvis kan trivas och vara kvar.

Tid för anestesi - VUB?

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Tid för anestesi - VUB?

NÄgon form av VUB kommer nog sÄ smÄningom .. nu ska jag försöka hitta jobb som jag trivs med och vill va kvar pÄ!
Anestesi lockar och ambulans lockar 😬

Medlem
Skrivet av quadratis:

sitter hemma i mjukisbyxor och gör musik och spelar spel hela dagarna och lever gott pÄ musikroyalties, licensavtal osv, och har gjort i mÄnga Är nu. tjÀnar bokstavligen pengar nÀr jag sover. tÀnker ofta att det Àr bara en tidsfrÄga innan allt försvinner och jag mÄste börja knega igen, för ingen kan ju ha det sÄ hÀr bekvÀmt i all oÀndlighet.

Grattis 😎😅 Ă€r det genom radio utomlands? För Spotify ger vĂ€l inga deg?

Medlem

Man blir mest deprimerad nÀr man lÀser hur vissa har rena drömjobbet. SjÀlv jobbar man som undersköterska, Jobbat bÄde inom hemtjÀnsten och nu pÄ sjukhus.

En annan Àr glad om man fÄr en full rast.. eller hinner kuta pÄ toaletten under en arbetsdag.
Skilda vÀrdar, Det hÀr skulle aldrig accepteras inom nÄn annan arbetsplats. Men jobbar man och tar hand om mÀnniskor dÄ fÄr det fasiken se ut hur som helst. SmÄ marginaler

Medlem

Jag tycker ditt jobb lÄter rÀtt skönt, dock hade jag fÄtt generalbryt. Lite vÀl enformigt för mig.

Jag driver företag med min familj och trivs jÀttebra, framförallt för att jag jobbar mycket med familjen. Vi stÄr varandra vÀldigt nÀra.

Det kan vara slitigt och hektiskt i perioder, pandemin har inte varit rolig dÄ vÄr bransch tvÀrdog ett tag.

Jag jobbar frÀmst administrativt och har hand om personal - vilket inte Àr en dans pÄ rosor alla dagar. LÀgg till att personalen ofta Àr ung och gillar att festa loss. Bakfylla anses ofta vara en legit anledning för sjukskrivning till exempel.

NÀr jag inte jobbat med personalen, schemat etc sÄ hÀnger jag mest runt och snackar med gÀster och kunder samt blir nedlusad av sÀljsamtal och mail.

Hade inte bytt det mot nÄgot annat. Organiserat kaos, intressanta möten och mycket skratt.

Medlem
Skrivet av heady89:

Privata sektorn Àr lÄngt framme idag men samtidigt tycker jag min generation eller yngre Àr dem mest otacksamma olojala och bortskÀmda som privata arbetsmarknaden nÄgonsin sett. Hade aldrig anstÀllt majoriteten av dem, de kunde behöva gÄ igenom lumpen och vÀxa upp som en start.

Överlag alldelse oavsett kontrasterna i Sveriges branscher Ă€r vi dock lĂ„ngt fram vad gĂ€ller semesterdagar, förĂ€ldraledighet osv.

Du skriver att de skulle gÄ igenom lumpen och att vÀxa upp som en start.
Var de anstÀllda bÀttre förr, dÄ nÀr lumpen fanns?

Fragtjuv

Jag har trivts med mitt lÀrarjobb i flera Är men nu börjar det komma besparingskrav, uppsÀgningar och sÀmre förutsÀttningar att bedriva bra undervisning för oss som blir kvar. Det Àr naturligtvis vÀldigt frustrerande och jag söker just nu andra tjÀnster.

GeForce GTX 1080 | Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz | 32 GB RAM | Microsoft Windows 10 Homeï»ż

Skrivet av Weeks_death:

Du skriver att de skulle gÄ igenom lumpen och att vÀxa upp som en start.
Var de anstÀllda bÀttre förr, dÄ nÀr lumpen fanns?

Personligen upplever jag att jag arbetar bÀttre med andra som tjÀnstgjort i det militÀra ljuset.
Vi angriper problem och sjÀlva uppgiften pÄ ett helt annat sÀtt Àn de som saknar samma bakgrund.
Det gÄr helt enkelt lite snabbare att nÄ en högre nivÄ i gruppdynamiken.

Men arbetsmarknaden (arbetsgivarna) har ju fostrat ett olojalt beteende hos arbetstagarna. Överlag gynnas du inte ett skit av att viga hela ditt arbetsliv Ă„t en arbetsgivare utan det enda sĂ€ttet att gynna sig sjĂ€lv (med högre lön eller andra förmĂ„ner) Ă€r att byta eller spela arbetsgivare mot varandra med jĂ€mna mellanrum.

Viam inveniam aut faciam

phi
Medlem

Jag jobbar vÀl i snitt 1-2 timmar om dagen. Resten av tiden försöker jag fördriva med att lyssna pÄ musik, poddar och dricker kaffe tills att jag Àr pÄ grÀnsen att skita pÄ mig.

DessvÀrre har jag peakat pÄ min arbetsplats (ett av de stora försÀkringsbolagen) och kan varken tjÀna mer eller klÀttra mer inom organisationen sÄvida jag inte vill flytta och det har jag ingen lust med.

Jag har det sÄ pass bekvÀmt att jag blivit obekvÀmt understimulerad och i princip utvecklat nÄgon form av utmattningssyndrom. "Bore out"? Snacka om I-landsproblem alltsÄ.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Personligen upplever jag att jag arbetar bÀttre med andra som tjÀnstgjort i det militÀra ljuset.
Vi angriper problem och sjÀlva uppgiften pÄ ett helt annat sÀtt Àn de som saknar samma bakgrund.
Det gÄr helt enkelt lite snabbare att nÄ en högre nivÄ i gruppdynamiken.

Jag har sjÀlv inte gjort lumpen men jag har ocksÄ lagt mÀrke till detta bland kollegor! Vill tro att de har lite högre disciplin.

Ryzen9 3900X - RTX3080

Medlem
Skrivet av phi:

Jag jobbar vÀl i snitt 1-2 timmar om dagen. Resten av tiden försöker jag fördriva med att lyssna pÄ musik, poddar och dricker kaffe tills att jag Àr pÄ grÀnsen att skita pÄ mig.

DessvÀrre har jag peakat pÄ min arbetsplats (ett av de stora försÀkringsbolagen) och kan varken tjÀna mer eller klÀttra mer inom organisationen sÄvida jag inte vill flytta och det har jag ingen lust med.

Jag har det sÄ pass bekvÀmt att jag blivit obekvÀmt understimulerad och i princip utvecklat nÄgon form av utmattningssyndrom. "Bore out"? Snacka om I-landsproblem alltsÄ.

LÀser organisationspsykologi just och det du beskriver Àr absolut vanligt, men vÀldigt ovanligt att man talar om det.
Det kallas för "tomt arbete"/uttrÄkning.

Det kan absolut klassas som dÄlig psykosocial arbetsmiljö att ha ett arbete som inte ger mening, utmaning eller att de uppgifter man gör kÀnns meningslösa (ingen ser ett resultat, ingen mÀrker om du inte gör detta eller visar uppskattning t.ex.).
Det kan leda till tappad motivation och arbetstillfredsstÀllelse och kan faktiskt gÄ mot depression, vilket du egentligen beskriver som symtom med din utmattning.
Det kan ocksÄ leda till stress, om man kÀnner att man vill göra mer Àn vad man faktiskt kan/fÄr göra, eller att man fÄr oro för sin arbetstrygghet, och pÄgÄr det lÀnge kan du ju fÄ kronisk stress och de risker det medför.

Men men, en rekommendation skulle nog vara att försöka hitta nÄgot med arbetet, Àven om det Àr enkelt, som gör att det kÀnns meningsfullt för dig.
Man kallar det för job crafting. FörÀndra helt enkelt arbetet sjÀlv pÄ nÄgot sÀtt som kanske hjÀlper dig att kÀnna mening/motivation. Ekonomisk kompensation tappar ju sin effekt ganska snabbt utan du kanske behöver annat för att mÄ bra.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag glider in till strax före 9.00 och Äker hem senast 15.30 innan det blir mycket trafik.
Tar dock ingen rast och lunch vid datorn..
Fredagar jobbar jag hemma pÄ.

JÀmför jag mig sjÀlv med mina kollegor sÄ jobbar jag betydligt snabbare och effektivare.
SÄ lÀnge jag svarar i telefon nÀr det ringer (kunder) och gör det jag ska göra sÄ Àr det "ganska fritt" enligt chefen min.

Jag jobbar inte inom IT och mina kollegor sitter inte i Sverige...

Det negativa med detta Àr att jag nÀstan aldrig kan ta ledigt. Eftersom ingen kan ta över mitt jobb.
Är jag ledig i tvĂ„ veckor sĂ„ mĂ„ste jag ta ikapp det jobbet efterĂ„t pĂ„ nĂ„got vis. Samtidigt som kunderna inte har nĂ„gon att kontakta.
Det kan ocksÄ vara vÀldigt stressigt före Jul och Sommar semester. MÄnga produktioner stÀnger ned dÄ och fÄr de inte vÄra grejer i tid = kaos och viten. Inte mitt fel men det Àr jag som fÄr ta hand om det.

Det finns tillfÀllen dÄ man vill byta mot ett jobb pÄ typ Ica dÀr man kan gÄ hem och stÀnga av jobbet helt.

12
Skriv svar