Har jag det sjukt gött på mitt jobb?

Medlem

Apropå diskussionen om att jobba hårt så finns det en annan aspekt, att jobba mer effektivt. Jag tror att 20-30% av tiden går bort i administration på vissa arbetsplatser, myndighetsvärlden t.ex. består av en massa pappersarbete och väntande på att andra ska röra på sig, inte att de sitter på händerna, utan att de ska ta tag i din uppgift så du kan jobba vidare, vilket gör att du måste multitaska och ha 14 bollar i luften hela tiden.

Har även sett liknande tendenser i den privata sektorn där de införs system som gör saker lätt för t.ex. ekonomiavdelningen, men surt för de som ska tidsrapportera eller göra beställningar och liknande. Bäst är de organisationer som har nån sorts beställare som tar hand om allt sånt där, bara lämna in en kravspecifikation + motivering, sen kan de köpa och fixa all administration.

Sen folk som hittar på saker för att motivera sitt jobb, de är nästan värre. De skapar uppsåtligt problem för andra för att skapa arbetsuppgifter åt sig själva och för att skjuta in sig själva i makt-processen. Fan vad jag avskyr sådana människor. Som tur är så har de ofta också en chef och går att gå runt dem på det sättet.

Men visst, det finns folk som man undrar vad de pysslar med, jag och min dåvarande chef besökte en herre som skulle leverera en sak åt oss, berättade vad vi behövde och vad vi kunde hjälpa till med. 6 månader senare kollade vi upp läget då vi inte hört något, han hade inte gjort ett skit. Ibland ville jag bara dra ett djupt andetag och sätta mig ner och skriva ett CV.

Medlem

Jag glider in till strax före 9.00 och åker hem senast 15.30 innan det blir mycket trafik.
Tar dock ingen rast och lunch vid datorn..
Fredagar jobbar jag hemma på.

Jämför jag mig själv med mina kollegor så jobbar jag betydligt snabbare och effektivare.
Så länge jag svarar i telefon när det ringer (kunder) och gör det jag ska göra så är det "ganska fritt" enligt chefen min.

Jag jobbar inte inom IT och mina kollegor sitter inte i Sverige...

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Jag närmar mig 40, men jag tycker att det är en orättvis beskrivning av de yngre. Varför ska arbetarna vara "lojala" eller tacksamma mot arbetsgivaren? Är näringslivet lojalt mot arbetarna, delas miljardvinsterna med de på golvet/lärarrummet? Det är inte brist på bra personal, det är brist på bra arbetsplatser.

Trots att jag är en person som ofta är överlojal i min personlighet så skulle jag rekommendera alla yngre att vara så illojala som de bara kan komma undan med. I alla fall inom inom de flesta yrken. Det finns så klart undantag.

Varför?

1. Att vara lojal belönas sällan. Jag både hör och ser hur nyanställda lyckas förhandla sig till bättre eller samma lön som kollegor som varit trogna i många år. Till och med inom yrken som lärare, sjuksköterska och polis så uppmamas man nästan att hoppa mellan jobb för att få upp lönen till en rimlig nivå.

2. Som arbetare producerar du ofta mer värde åt företaget än vad du får betalt tillbaka i lön. Chefer och ägare tjänar ofta så sinnessjukt mycket mer än sina anställda. Att det är så kan i många fall vara rimligt... Men när någon VD drar in mer på en dag än vad knegarna drar in på ett år så känns något ganska skevt.

3. I många fall så kommer arbetsgivaren försöka klämma ut så mycket arbetskraft ur dig som du bara orkar. Den dagen du inte orkar längre är du sällan värd mycket.

Som sagt, det finns så klart undantag med helt underbara arbetsgivare... Mer som regel är man ofta bara en kugge i ett större maskineri.


signatur

Drömmer om en värld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefär 2005 har allt blivit sämre i samhället.

Medlem
Skrivet av Gammelgejmern:

Trots att jag är en person som ofta är överlojal i min personlighet så skulle jag rekommendera alla yngre att vara så illojala som de bara kan komma undan med. I alla fall inom inom de flesta yrken. Det finns så klart undantag.

Varför?

1. Att vara lojal belönas sällan. Jag både hör och ser hur nyanställda lyckas förhandla sig till bättre eller samma lön som kollegor som varit trogna i många år. Till och med inom yrken som lärare, sjuksköterska och polis så uppmamas man nästan att hoppa mellan jobb för att få upp lönen till en rimlig nivå.

2. Som arbetare producerar du ofta mer värde åt företaget än vad du får betalt tillbaka i lön. Chefer och ägare tjänar ofta så sinnessjukt mycket mer än sina anställda. Att det är så kan i många fall vara rimligt... Men när någon VD drar in mer på en dag än vad knegarna drar in på ett år så känns något ganska skevt.

3. I många fall så kommer arbetsgivaren försöka klämma ut så mycket arbetskraft ur dig som du bara orkar. Den dagen du inte orkar längre är du sällan värd mycket.

Som sagt, det finns så klart undantag med helt underbara arbetsgivare... Mer som regel är man ofta bara en kugge i ett större maskineri.

Ja precis, jag har anekdotisk erfarenhet av samtliga punkter och sett vänner och familj vara världens mest lojala, företagsutvecklande och hårt arbetande bara för att få kicken så fort någon chef fått för sig att omorganisera/effektivisera när vinsten inte blivit så stor som förväntad. Att "ta för sig" eller göra det där "lilla extra" har aldrig lett till något annat än mer jobb, förmånen att få kompetensutveckla sig eller en gratis lunch på sin höjd.

Medlem

Frågar du oss om du har det sjukt gött på ditt jobb? Varför undrar jag i så fall?

Personligen så tycker jag att du verkar ha ett ganska enformigt och inrutat jobb där jag själv hade tröttnat för länge sedan. Men vi är alla olika och om du trivs med din nuvarande arbetssituation så är det bara att gratulera. Har jobbat som informationsansvarig på ett "familjeföretag" och det var ett av mitt livs värsta arbetserfarenheter...

Medlem

Jag jobbar som sjuksköterska för en mindre kommun. Sett hur andra sjuksköterskor jobbar såsom på sjukhusavdelning eller annat så kan det upplevas glassigt. Dock har jag inte varit med om en mer frustrerande, dysfunktionell och stressig arbetsplats. Sa upp mig för 8e gången på 4 år för någon vecka sedan (har tidigare varit runt på diverse olika jobb). Nu väntar nya äventyr där jag förhoppningsvis kan trivas och vara kvar.
Jag har som mest kunnat stressa in att ta en glass i kiosken under mina 30min lunchtid.
Jag anser nog att TS har det rätt gött

Medlem
Skrivet av Kaptenbredben:

Jag jobbar som sjuksköterska för en mindre kommun. Sett hur andra sjuksköterskor jobbar såsom på sjukhusavdelning eller annat så kan det upplevas glassigt. Dock har jag inte varit med om en mer frustrerande, dysfunktionell och stressig arbetsplats. Sa upp mig för 8e gången på 4 år för någon vecka sedan (har tidigare varit runt på diverse olika jobb). Nu väntar nya äventyr där jag förhoppningsvis kan trivas och vara kvar.

Tid för anestesi - VUB?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Tid för anestesi - VUB?

Någon form av VUB kommer nog så småningom .. nu ska jag försöka hitta jobb som jag trivs med och vill va kvar på!
Anestesi lockar och ambulans lockar 😬

Medlem
Skrivet av quadratis:

sitter hemma i mjukisbyxor och gör musik och spelar spel hela dagarna och lever gott på musikroyalties, licensavtal osv, och har gjort i många år nu. tjänar bokstavligen pengar när jag sover. tänker ofta att det är bara en tidsfråga innan allt försvinner och jag måste börja knega igen, för ingen kan ju ha det så här bekvämt i all oändlighet.

Grattis 😎😅 är det genom radio utomlands? För Spotify ger väl inga deg?

Medlem

Man blir mest deprimerad när man läser hur vissa har rena drömjobbet. Själv jobbar man som undersköterska, Jobbat både inom hemtjänsten och nu på sjukhus.

En annan är glad om man får en full rast.. eller hinner kuta på toaletten under en arbetsdag.
Skilda värdar, Det här skulle aldrig accepteras inom nån annan arbetsplats. Men jobbar man och tar hand om människor då får det fasiken se ut hur som helst. Små marginaler

Medlem

Jag tycker ditt jobb låter rätt skönt, dock hade jag fått generalbryt. Lite väl enformigt för mig.

Jag driver företag med min familj och trivs jättebra, framförallt för att jag jobbar mycket med familjen. Vi står varandra väldigt nära.

Det kan vara slitigt och hektiskt i perioder, pandemin har inte varit rolig då vår bransch tvärdog ett tag.

Jag jobbar främst administrativt och har hand om personal - vilket inte är en dans på rosor alla dagar. Lägg till att personalen ofta är ung och gillar att festa loss. Bakfylla anses ofta vara en legit anledning för sjukskrivning till exempel.

När jag inte jobbat med personalen, schemat etc så hänger jag mest runt och snackar med gäster och kunder samt blir nedlusad av säljsamtal och mail.

Hade inte bytt det mot något annat. Organiserat kaos, intressanta möten och mycket skratt.

Medlem
Skrivet av heady89:

Privata sektorn är långt framme idag men samtidigt tycker jag min generation eller yngre är dem mest otacksamma olojala och bortskämda som privata arbetsmarknaden någonsin sett. Hade aldrig anställt majoriteten av dem, de kunde behöva gå igenom lumpen och växa upp som en start.

Överlag alldelse oavsett kontrasterna i Sveriges branscher är vi dock långt fram vad gäller semesterdagar, föräldraledighet osv.

Du skriver att de skulle gå igenom lumpen och att växa upp som en start.
Var de anställda bättre förr, då när lumpen fanns?

Fragtjuv

Jag har trivts med mitt lärarjobb i flera år men nu börjar det komma besparingskrav, uppsägningar och sämre förutsättningar att bedriva bra undervisning för oss som blir kvar. Det är naturligtvis väldigt frustrerande och jag söker just nu andra tjänster.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skrivet av Weeks_death:

Du skriver att de skulle gå igenom lumpen och att växa upp som en start.
Var de anställda bättre förr, då när lumpen fanns?

Personligen upplever jag att jag arbetar bättre med andra som tjänstgjort i det militära ljuset.
Vi angriper problem och själva uppgiften på ett helt annat sätt än de som saknar samma bakgrund.
Det går helt enkelt lite snabbare att nå en högre nivå i gruppdynamiken.

Men arbetsmarknaden (arbetsgivarna) har ju fostrat ett olojalt beteende hos arbetstagarna. Överlag gynnas du inte ett skit av att viga hela ditt arbetsliv åt en arbetsgivare utan det enda sättet att gynna sig själv (med högre lön eller andra förmåner) är att byta eller spela arbetsgivare mot varandra med jämna mellanrum.


signatur

Viam inveniam aut faciam

phi
Medlem

Jag jobbar väl i snitt 1-2 timmar om dagen. Resten av tiden försöker jag fördriva med att lyssna på musik, poddar och dricker kaffe tills att jag är på gränsen att skita på mig.

Dessvärre har jag peakat på min arbetsplats (ett av de stora försäkringsbolagen) och kan varken tjäna mer eller klättra mer inom organisationen såvida jag inte vill flytta och det har jag ingen lust med.

Jag har det så pass bekvämt att jag blivit obekvämt understimulerad och i princip utvecklat någon form av utmattningssyndrom. "Bore out"? Snacka om I-landsproblem alltså.

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Personligen upplever jag att jag arbetar bättre med andra som tjänstgjort i det militära ljuset.
Vi angriper problem och själva uppgiften på ett helt annat sätt än de som saknar samma bakgrund.
Det går helt enkelt lite snabbare att nå en högre nivå i gruppdynamiken.

Jag har själv inte gjort lumpen men jag har också lagt märke till detta bland kollegor! Vill tro att de har lite högre disciplin.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag jobbar väl i snitt 1-2 timmar om dagen. Resten av tiden försöker jag fördriva med att lyssna på musik, poddar och dricker kaffe tills att jag är på gränsen att skita på mig.

Dessvärre har jag peakat på min arbetsplats (ett av de stora försäkringsbolagen) och kan varken tjäna mer eller klättra mer inom organisationen såvida jag inte vill flytta och det har jag ingen lust med.

Jag har det så pass bekvämt att jag blivit obekvämt understimulerad och i princip utvecklat någon form av utmattningssyndrom. "Bore out"? Snacka om I-landsproblem alltså.

Läser organisationspsykologi just och det du beskriver är absolut vanligt, men väldigt ovanligt att man talar om det.
Det kallas för "tomt arbete"/uttråkning.

Det kan absolut klassas som dålig psykosocial arbetsmiljö att ha ett arbete som inte ger mening, utmaning eller att de uppgifter man gör känns meningslösa (ingen ser ett resultat, ingen märker om du inte gör detta eller visar uppskattning t.ex.).
Det kan leda till tappad motivation och arbetstillfredsställelse och kan faktiskt gå mot depression, vilket du egentligen beskriver som symtom med din utmattning.
Det kan också leda till stress, om man känner att man vill göra mer än vad man faktiskt kan/får göra, eller att man får oro för sin arbetstrygghet, och pågår det länge kan du ju få kronisk stress och de risker det medför.

Men men, en rekommendation skulle nog vara att försöka hitta något med arbetet, även om det är enkelt, som gör att det känns meningsfullt för dig.
Man kallar det för job crafting. Förändra helt enkelt arbetet själv på något sätt som kanske hjälper dig att känna mening/motivation. Ekonomisk kompensation tappar ju sin effekt ganska snabbt utan du kanske behöver annat för att må bra.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag glider in till strax före 9.00 och åker hem senast 15.30 innan det blir mycket trafik.
Tar dock ingen rast och lunch vid datorn..
Fredagar jobbar jag hemma på.

Jämför jag mig själv med mina kollegor så jobbar jag betydligt snabbare och effektivare.
Så länge jag svarar i telefon när det ringer (kunder) och gör det jag ska göra så är det "ganska fritt" enligt chefen min.

Jag jobbar inte inom IT och mina kollegor sitter inte i Sverige...

Det negativa med detta är att jag nästan aldrig kan ta ledigt. Eftersom ingen kan ta över mitt jobb.
Är jag ledig i två veckor så måste jag ta ikapp det jobbet efteråt på något vis. Samtidigt som kunderna inte har någon att kontakta.
Det kan också vara väldigt stressigt före Jul och Sommar semester. Många produktioner stänger ned då och får de inte våra grejer i tid = kaos och viten. Inte mitt fel men det är jag som får ta hand om det.

Det finns tillfällen då man vill byta mot ett jobb på typ Ica där man kan gå hem och stänga av jobbet helt.

12
Skriv svar