Medlem

Nu är även jag igenom kampanjen. Den bestående känslan är att det är ett bra spel som hade kunnat vara ännu bättre.
Det är en väldigt bra känsla i strider, bra vapen, bra ljud och bitvis väldigt snyggt, vilket får mig att vilja spela vidare. Och i motsats till vad många andra verkar tycka så gillar jag verkligen den öppna världen, klart mer än vad jag uppskattar de repetitiva korridorerna i kampanjuppdragen.

Jag har inte spelat Halo sedan första spelet på Xbox1, men storyn lämnade en del att önska. Den var väl inte direkt dålig, men i mitt tycke väldigt ointressant.

Men, spelets stora brist är att det är så vansinnigt repetitivt. Det finns bokstavligt talat en biom/utomhus-miljö, och en eller möjligtvis två sorters inomhusmiljö.
Det finns en sorts FOB, en sorts outposts (med missilsilos...) och rummen och korridorerna i kampanjen återanvänds in absurdum. Jag får verkligen känslan av att man haft en liten del av spelet färdigt, fått tidsbrist, och sen tvingats skala upp den delen till ett fullt spel. Även uppdragen i sig är ofta mer repetitiva än vad de skulle behöva vara, spräng tre kanoner, hämta information i fyra olika byggnader, hitta x antal powercells för att öppna en dörr, och så vidare.

Dessutom kom jag aldrig överens med fordonskontroll/fysik, den går att leva med när man väl inser hur den fungerar, men jag tycker aldrig den blev intuitiv. Jag tycker även att motståndarna generellt sätt tål lite för mycket, jag hade föredragit att de var lite enklare att döda, men i gengäld gjorde mer skada. Nu handlar det mest om att få in tillräckligt många träffar.

Trots allt, det är ett spel klart värt att spela, framförallt om man har Game Pass. En ganska svag 4 är nog ett fullt rimligt betyg. Jag hoppas verkligen att nästa Halo bygger vidare på den öppna världen, gör den större, och tar bort alla märkliga artificiella begränsningar mellan områden.

Skriv svar