Det ryktas att en remaster av Persona 3 Portable är under utveckling

Robot
Det ryktas att en remaster av Persona 3 Portable är under utveckling
Medlem

Ja tack!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Men nä, P3P är ju en förenklad version av spelet som släpptes på PSP. P3 FES är istället en förbättrad version, likt P4 Golden och P5 Royal. Är ju den vi vill se remastrad.

Medlem

Håller just nu på att lira igenom Persona 5 Strikers och Shin Megami 3 Nocturne. Har alltid gillat japanska spel men denna serie hade gått över mitt huvud helt och hållet. Persona 5 är ett av de spelen som jag gick in helt blind i och ÄLSKADE. Det låg på PS Now och jag testade och fastnade väldigt snabbt.

Man ska väl försöka ta sig igenom Persona 4 Golden någon gång också. Det tar bara sån jävla tid att spela igenom de här spelen. P5R tog över 100h att klara, är nog nära 40 timmar på Shin Megami 3 och typ 30 timmar på Persona 5 Strikers. Man får dock en jävla massa för pengarna om man nu gillar såna här spel. Persona 5 Royal och Strikers är ju riktigt, riktigt bra.

Vill ju lira Shin Megami 5 men fan har inget Switch

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Men nä, P3P är ju en förenklad version av spelet som släpptes på PSP. P3 FES är istället en förbättrad version, likt P4 Golden och P5 Royal. Är ju den vi vill se remastrad.

Riktigt så enkelt är det inte. P3P är förbättrad i flera avseenden över originalet också, framför allt att man kan spela som en kvinnlig huvudperson om man vill. Medan P3 FES innehåller "expansionen" The Answer där man spelar som Aigis. Så det ultimata P3 vore en mix av P3P och P3 FES.

Medlem

Har spelat ut alla versioner av P3. Det finns skillnader mellan P3 FES och P3P som gör att det bästa de kunde göra är att kombinera dem. Tror de siktar på P3P på grund av combat förenklingarna.

P3 FES har 3d cutscenes och en 3D värld som man springer omkring i där alla events spelas upp i spelmotorn, samt en längre storyline som i P5 Royal eller P4 Golden. P3P har inte den längre storylinen och Cutscenes samt spelet spelas upp i en form av visual novel stuk istället. Men då har de lagt till ett alternativ till en kvinnlig main character och har anpassat social links efter det samt en annan karaktär i Velvet room om man väljer att spela som tjej.

Man springer alltså inte runt med sin karaktär i P3P som man tex gör i alla andra personas, utanför dungeons. Istället så får man en statisk bild av området. Tex klassrummet som nedan och väljer punkter på skärmen och får upp en meny med alternaitv. Helt klart ett nedköp anser jag och ger inte samma känsla av en levande värld.

Konversationer och event ser alla ut så här:

Jämfört med vanliga P3 samt P3 FES som är mer traditionellt där man kontrollerar sin MC och själv springer runt och pratar med folk samt att cutscenes är i spelmotorn som videon nedan:

Combat är även förenklad i P3P då du i dungeons kan kontrollera hela ditt party men det gör du inte i riktiga P3 och P3 FES då de tar egna beslut då baserat på generella orders du gett (tex conserve SP, Go all out etc). Hamnar de i fights så kan du springa dit med din character i P3 FES och joina striden. Väljer du att inte ge dem ett "spring själv" kommando så hänger de efter dig som vanligt och slåss när du slåss på klassiskt sätt men då utan att du micromanagar striden.

Så striderna kan kännas mer som P4 i P3P vilket nog var en av tankarna när de gjorde ändringen med tanke på plattformen det släpptes på.

I det stora hela föredrar jag helt klart P3 FES. 3D Cutscenes där hela världen är i 3D utan Visual Novel inslag ger en fullständig Persona känsla för mig. Det får jag inte på P3P där bara grejjen att man inte kontrollerar sin karaktär i en 3Dvärld tar bort en hel del av upplevelsen. Men vill man uppleva Female MC story perspektivet så måste man köra Portable. Folk brukar rekommendera andra att spela FES först som male MC eftersom storyn gör sig bättre där och sedan köra en andra playthrough på P3P som Female MC för att få det perspektivet och den förenklade Combaten.

Citat:

FES

  • Animated cutscenes. This is a bigger deal for some than others, but I think they add a lot to the experience, especially the scenes towards the end.

  • 3D world where you control your character and characters animate during dialogue scenes. Adds a lot of personality and impact to many scenes.

  • The Answer. More Persona 3. Focuses heavily on combat.

  • Cannot control party members in combat. AI is reasonably competent with one big exception.

  • Not portable!

P3P

  • Can control party members in combat, just like in P4.

  • It's portable!

  • Can play as a female protagonist. Fantastic for a second playthrough as it changes quite a bit (and in turn, a male protagonist playthrough would make a fantastic second run if you decided to play female first).

  • No 3D world except when in "dungeon" areas. Has more of a visual novel style outside of combat, with character portraits on top of mostly static background images.

  • No animated cutscenes.

Medlem

Så en remaster av P3 FES fast med P4 eller kanske tom P5 "spel-regler" gissar jag. P3P är ju i lite underlig sits då den hade uppgraderingar över FES fast hårdvarubegränsningar stoppade andra.

Är ett riktigt bra spel (bäst story av alla moderna Persona i mitt tycke) så lyckas man bara få bort de, efter alla dessa år, oslipade kanter vid gameplay och social links så kan det bli en fin brygga tills P6.

Medlem

P3 FES är bättre. Besviken om detta stämmer.

Medlem

Persona 3 är väldigt bra på psp. Det är det första persona spelet jag spelat och det fångade hårt mitt emo hjärta. Blod lolitas skjuta sig i huvudet och psykisk sjukdom. Finns det något bättre?! Nej jag tror inte det. Ett otroligt dunderbra spel. Magiskt bra musik mmmmmm!

1
Skriv svar