CD Projekt betalar investerare miljoner för Cyberpunk 2077-missar

Robot
CD Projekt betalar investerare miljoner för Cyberpunk 2077-missar

En ganska mild summa på det stora hela.

#cd-projekt, #cyberpunk-2077


Medlem

Får ju hoppas på det.

Att spela cyberpunk var som att se en slideshow av missad/outnyttjad potential. Det var absolut inte redo för lansering.

Kom cirka 30% igenom innan jag avinstallerade i väntan på att det skall patchas med ordentlig ai. Att teasa trauma teams och polisingripande med vtol i början, för att sedan leverera en "ai" som spawnade heal arméer rakt bakom dig, även i stängda rum var ju BS.

Medlem

Vem vet, kanske dom gör en no mans sky och det blir skitbra, men det känns som om sånt beteende måste börja straffa sig och det grövsta. Ja The Witcher 3 släpptes med buggar, men inte nått av denna kaliber (?). Om företag ska sluta med att släppa halvfärdiga spel så måste vi konsumenter tala det ända språket företagen förstår, dollar dollar bill yo.

Medlem

Spelet fick 5/5 på många ställen, bla här på FZ.
Det fock även årets spel.
Så fiasko vet jag inte.
Det förlorade försäljning att det togs bort från PS store. Måste vara det som räknades som fiasko så fall.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Spelet fick 5/5 på många ställen, bla här på FZ.
Det fock även årets spel.
Så fiasko vet jag inte.
Det förlorade försäljning att det togs bort från PS store. Måste vara det som räknades som fiasko så fall.

Att det funkade så skit på last-gen att Sony slutade sälja det är ett monsterfiasko. Sen är det väldigt, väldigt kluvna åsikter - vissa är besvikna, andra förbannade men ytterligare andra älskar det (FZ-medlemmarna röstade ju fram det till förra årets bästa spel).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att det funkade så skit på last-gen att Sony slutade sälja det är ett monsterfiasko. Sen är det väldigt, väldigt kluvna åsikter - vissa är besvikna, andra förbannade men ytterligare andra älskar det (FZ-medlemmarna röstade ju fram det till förra årets bästa spel).

Ja.
Man borde helt enkelt skippat last gen.
Men der hade inte aktieägarna heller gillat.
(Pengar styr för mycket)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att det funkade så skit på last-gen att Sony slutade sälja det är ett monsterfiasko. Sen är det väldigt, väldigt kluvna åsikter - vissa är besvikna, andra förbannade men ytterligare andra älskar det (FZ-medlemmarna röstade ju fram det till förra årets bästa spel).

Det är många fantastiska sidor av spelet som dras ner otroligt mycket av de dåliga sidorna, men om man vill och kan så går det att ignorera de sämre sidorna för att fullt av bara njuta av det som är bra.

Typ peta bort hårstrån från en jättegod maträtt, kan förstå att det för många blir oätbart även om man kan ignorera dessa

Tycker ändå att spelet har en bra no-mans-sky-fix potential, så hoppas på att de faktiskt tänkt göra detta.

Medlem

Tyckte dom lanserade det så bra som de kunde, motorn är ju totalt skräp.

Medlem

Tror aldrig spelet kan bli det som alla förväntade sig. Det är helt enkelt ett annat spel som har kommunicerats i diverse pr-sammanhang. Att det är buggigt är inte ett stort problem så länge det inte är spelförstörande. För mig ska det mycket till om det ska höjas sig över ett ok betyg. Då krävs det framför allt expansioner i nivå med w3 samt att de får till den röda tråden i framför allt sidouppdrag.

Medlem

Hade de släppt enbart på PC och next..currentgen så tror jag de hade sparat mycket kraft och haft mer tid att polera / fixat delar som saknas i spelet.

på pc overall ligger det på en 4/5 och nyliga omdömen 5/5


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Vad skönt att de sålde igen utvecklingskostnaderna på förhand så att det inte var några problem att släppa det...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

FZ gav det ju 5 av 5 i betyg?

Skrivet av Metsys:

FZ gav det ju 5 av 5 i betyg?

Och din poäng är?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och din poäng är?

Troligen inte lika mycket...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hoppas CD Projekt lyckas väcka liv i Night City efter ett par år av patcher.

Kändes väldigt ensligt att springa runt där trots att man många gånger var i tätbefolkade områden. AI kändes otroligt stela och inte alls lika personliga med unika beteenden som i t.ex GTA V eller RDR2.

Medlem

"Att lanseringen av Cyberpunk 2077 på många sätt var ett fiasko har nog ingen missat vid det här laget". Förhindrade inte att spelet fick toppbetyg lite här och var... och det är också här som problemen börjar. Detta om något uppmuntrar ju att släppa ofärdiga spel. Hade det inte varit för att det stått cd projekt på kartongen så hade de förmodligen inte kommit undan så pass "lindrigt". De borde ha väntat till 2022 eller senare.

Och ja, har själv kört en hel del trasiga spel på release och älskade många av dom, men förtjänade de toppbetyg? Nja. För att få toppbetyg behöver det i princip vara fläckfritt. Någon enstaka bugg går ju att leva med men i det tillståndet cyberpunk var i på release är det ofattbart hur man kan höja det till skyarna oavsett. En åsikt är väl en åsikt eller accepterar man vad som helst nu för tiden?

Själv inväntar jag next-gen patchen som enligt senaste rykten kommer Q1 2022.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ingen koll alls på aktier, visste inte ens man kunde "stämma" ett företag för sin aktie går dåligt?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ingen koll alls på aktier, visste inte ens man kunde "stämma" ett företag för sin aktie går dåligt?

Man kan nog stämma om någon blivit förd bakom ljuset... cdpr lovde just stort, hela året, det var ju det enda media skrev om, inget annat, detta goty2020, det bästa spelet som skulle komma och vara det bästa spelet som kommit etc etc, 95% i betyg innan det släpptes.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om kostnaderna täcktes in på förhandsbokningarna fattar jag varför de släppte ett ofärdigt spel det var ju lite skitsamma lixom pengar snackar och ryktet fick offras! Tror spelet blir bra när det är klart iaf. Aja.. om ni ursäktar mig nu har jag lite stämningar på börsen att ta itu med mina aktier går förbannat dåligt 😎

Dom skulle ha skjutit på releasen ett år, så hade inte skadan varit så stor.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Man kan nog stämma om någon blivit förd bakom ljuset... cdpr lovde just stort, hela året, det var ju det enda media skrev om, inget annat, detta goty2020, det bästa spelet som skulle komma och vara det bästa spelet som kommit etc etc, 95% i betyg innan det släpptes.

Är man inte naiv om man tror något är garanterad med aktier/vinst? Förstår inte hur man kan lova något än mindre tro på sånt. Aja whatever \o/

Medlem
Skrivet av Gaara:

Är man inte naiv om man tror något är garanterad med aktier/vinst? Förstår inte hur man kan lova något än mindre tro på sånt. Aja whatever \o/

Jo visst, men det handlar lite om företaget med, man får helt enkelt inte lov att ljuga och snacka runt hur man vill när det kommer till listade aktiebolag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Gaara:

Är man inte naiv om man tror något är garanterad med aktier/vinst? Förstår inte hur man kan lova något än mindre tro på sånt. Aja whatever \o/

Nej, men investerare förväntar sig någon slags transparens från företaget de investerar i, det är ju det som är grunden till stämningen.

Medlem

Buggar är något som alltid kommer att existera i en lätt till grov form.

Men att som management släppa en produkt som enligt deras egna utvecklare själva är ofärdigt, det är ren bedrägeri. Speciellt med hur dessa devs blivit behandlade, totalt utbrända. För att sedan stå ut med dödshot och liknande samt smått bedragna på "crunch-belöningen" eller vad det var.

Är det någon som förtjänar få pengar för att ha stått ut med det helvetet under så många år så är det fan utvecklarna.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att det funkade så skit på last-gen att Sony slutade sälja det är ett monsterfiasko. Sen är det väldigt, väldigt kluvna åsikter - vissa är besvikna, andra förbannade men ytterligare andra älskar det (FZ-medlemmarna röstade ju fram det till förra årets bästa spel).

Tror nog att det är ovanligt ändå med PS4/One ägare som är nöjda?
Skulle vara intressant med en omröstning där
Kanske är många som inte jämför med PC och tänker att hellre detta än inget alls?

Väldigt fult också att bara göra PC versionen tillgänglig för recensenter :/

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Dom skulle ha skjutit på releasen ett år, så hade inte skadan varit så stor.

Det verkar tyvärr inte som att ett år skulle har räckt.
One/PS4 rullar väl på lite bättre och de har väl arbetat med buggarna, men det verkar vara en ganska bra bit kvar innan spelet fungerar bra.

Sen så har du ju Series/PS5 versionen som var utlovad och marknadsfördes redan vid releasen, den blir väl klar tidigast 1,5år efter.
Elgigantens sida nämner fortfarande att Series/PS5 versionen kommer att ingå:p

Jag kände aldrig hypen och är inget super fan av Witcher(tycker det är ok, men ingen favorit), men jag köpte det ändå vid release på grund av att alla runtomkring var övertygade om hur bra det var samtidigt som Elgiganten hade ett väldigt bra pris(500Kr) vid släppet.
Jag har inte ens startat spelet än och väntar fortfarande på PS5 versionen, efter rapporterna om PS4 versionen började trilla in så ville jag inte förstöra upplevelsen så man har fått vänta helt enkelt.
Lite surt nu bara att spelet finns för typ halva priset

Jag vill helt enkelt ha en så bra upplevelse som möjligt under omständigheterna och att vänta är inte så värst plågsamt eftersom att jag mest är intresserad av genren, inte hypen för spelet specifikt.

Medlem

Tycker spelet är bra, tror det failade för att GTA är ett mycket bättre spel och många jämförde spelet med gta. Fast det är en mycket större spelstudio också. Var väl över 3000 pers som var inblandade i Red dead redemption 2 tex.

Har dock inte spelat igenom hela cyberpunk än, ligger på runt 70 timmar nu. Fast man har spelat om några gånger.

Fast jag brukar sällan ha problem med nya spelen som andra har, för jag updaterar datorn med ny hårdvara regelbundet, kör med senaste updateringarna och håller systemet städat från bloatwares eller annat skräp.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tycker spelet är bra, tror det failade för att GTA är ett mycket bättre spel och många jämförde spelet med gta. Fast det är en mycket större spelstudio också. Var väl över 3000 pers som var inblandade i Red dead redemption 2 tex.

Med tanke på budgeten som RDR2 hade så är det väl lite konstigt att det inte finns en PS5 version, speciellt när de dubbeldippa med GTA5 förut också.
Hur svårt ska det vara att stabilisera 4K 60FPS och konvertera lite av grafikinställningarna från PC versionen?
Vet inte hur det ser ut med bakåtkompabiliteten(har inte provat PS4 versionen på PS5), men ifall de skulle kunna göra något åt laddningstiderna så skulle det också vara uppskattat :/

Vad som verkar vara lite arbete skulle kunna göra mycket för det spelet helt enkelt, ska bli intressant att se hur stora förbättringar det blir med GTA5 i vår.
Det som jag skrev ovan gäller ju för det spelet också., men jag hoppas på mer i just det fallet såklart.

Kanske inte skulle sälja mycket mer, men med tanke på hur lite arbete som det förmodligen skulle behövas så är det ju lite konstigt ändå.

Medlem

Att cyberpunk funkade bäst på google stadia bevisar ju hur kasst spelet rullade på konsolerna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Spelet är fine, tycker storyn är usel, karaktärerna är ointressanta och RPG elementen är för grunda och påverkar i princip ingenting. Jag ogillar denna typ av spel när DU får göra din egna karaktär eftersom att många gånger så är du bara en åskådare till storyn, tillskillnad ifrån Witcher där du spelar huvudkaraktären, även om det finns vissa små RPG element i Witcher så påverkar de väldigt lite i spelet, det är ett bra äventyrsspel och ser man Cyberpunk på samma sätt så är spelet fine, långt ifrån bra men helt OK. Varken bra eller dåligt, middle of the road spel.

Medlem
Skrivet av lonian:

Att cyberpunk funkade bäst på google stadia bevisar ju hur kasst spelet rullade på konsolerna.

Är inte det en myt, det fungerade väl bäst på PC?
Enligt Google själva så är ju prestandan för Stadia högre än PS5, så att det rullar på bättre än PS4/One versionen är ju inte så konstigt.
Lite överraskande att Stadia i verkligheten presterar sämre än One X med vissa spel bara

12
Skriv svar