Julklappstips för den som har allt - BMW-ratt från Fanatec för 14 400 kr

Robot
Julklappstips för den som har allt - BMW-ratt från Fanatec för 14 400 kr

Kan även användas i din riktiga BMW-racer.

#bmw-m4-gt3, #fanatec


Medlem

Inte helt oväntat så saknar den blinkersspak

Redaktör
Skrivet av Nocternity:

Inte helt oväntat så saknar den blinkersspak

Det var därför jag sket i den. Ähum...


signatur
Medlem

En BMW-ratt till priset av en begagnad BMW

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Inte helt oväntat så saknar den blinkersspak

Tror inte det finns någon off-the-shelf lösning för blinkers. Jag var tvungen att bygga om min Thrustmaster T300-bas med billigaste mjöliga blinkersspak från Amazon (tror jag gav under hundralappen) och en Arduino för att kunna köra Euro Truck Sim 2 som folk.

Medlem

Trodde en ratt i racingbilar var dyrare än så. Med tanke på vilka överiser det ofta är på tillval i vanliga bilar.

RHK
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Trodde en ratt i racingbilar var dyrare än så. Med tanke på vilka överiser det ofta är på tillval i vanliga bilar.

Det är dem i regel.
Men tack vare samarbetet har de fått upp volymerna och därmed ner priset.

Medlem
Skrivet av Iskariot:

Tror inte det finns någon off-the-shelf lösning för blinkers. Jag var tvungen att bygga om min Thrustmaster T300-bas med billigaste mjöliga blinkersspak från Amazon (tror jag gav under hundralappen) och en Arduino för att kunna köra Euro Truck Sim 2 som folk.

Kan du dela en bild? Man blir ju nyfiken!

Medlem
Skrivet av rosroborb:

Kan du dela en bild? Man blir ju nyfiken!

Det blev några timmar i Fusion 360 och på gamla Prusan att skriva ut.

Var tvungen att göra en förlängning på rattaxeln för att få plats med spakarna utan att klämma fingrarna, iom det var jag även tvungen att förlänga några kablar i ratten.
Det är den enda riktiga modifikationen av originaldelar jag gjorde, resten är bara en utbytt basplatta (den stora runda biten) med 4 skruvar.

Vänstra spaken återställs som sig bör, när ratten snurrar åt motsatt håll.

Medlem
Skrivet av RHK:

Det är dem i regel.
Men tack vare samarbetet har de fått upp volymerna och därmed ner priset.

Har du något hum om vad den skulle kostat annars?

Medlem

Som hittat!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Inte helt oväntat så saknar den blinkersspak

vilket fantastiskt idiotiskt inlägg

Det har med föraren att göra inte märket, släpp den svenska avundsjukan Jante.

Medlem
Skrivet av Mordocai:

vilket fantastiskt idiotiskt inlägg

Det har med föraren att göra inte märket, släpp den svenska avundsjukan Jante.

Oj, trampade jag dig på tårna? Måste göra dig besviken, har absolut inget med någon svensk avundsjuka att göra, BMW’s som inte blinkar är dessutom ett internationellt problem

Medlem
Skrivet av Mordocai:

vilket fantastiskt idiotiskt inlägg

Det har med föraren att göra inte märket, släpp den svenska avundsjukan Jante.

hahaha

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Oj, trampade jag dig på tårna? Måste göra dig besviken, har absolut inget med någon svensk avundsjuka att göra, BMW’s som inte blinkar är dessutom ett internationellt problem

Jag hatar själv när folk inte är tydliga i trafiken och signalerar tydligt hur de ska köra. Det ser jag dock dagligen från allehanda märken, både inrikes och i utlandet, och då jag själv kör BMW, och så har gjort i 20 år, är jag så trött på denna stereotyp som varken är sann eller rolig.

Medlem
Skrivet av Mordocai:

Jag hatar själv när folk inte är tydliga i trafiken och signalerar tydligt hur de ska köra. Det ser jag dock dagligen från allehanda märken, både inrikes och i utlandet, och då jag själv kör BMW, och så har gjort i 20 år, är jag så trött på denna stereotyp som varken är sann eller rolig.

Nu finns det ju ganska mycket empirisk data på att det är betydligt fler BMW-förare än övriga som struntar i att använda blinkers. Dessutom inte bara i Sverige utan i hela världen.

Så det är ingen stereotyp, och det är definitivt ingen osanning.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Nu finns det ju ganska mycket empirisk data på att det är betydligt fler BMW-förare än övriga som struntar i att använda blinkers. Dessutom inte bara i Sverige utan i hela världen.

Så det är ingen stereotyp, och det är definitivt ingen osanning.

Länka till dessa empiriska data. Dvs en faktisk vetenskaplig studie inte bara något random nätforum eller, med ännu mindre trovärdighet, reddit. Torde inte vara svårt för dig eftersom det finns "ganska mycket" av det men när jag sökte nyss fann jag inget. Jag skulle vara väldigt intresserad av att läsa en vetenskaplig studie av detta "ganska myckna" fenomen.

Lyckas du dock inte länka någon studie är det du gör bara att posta dina egna stereotypa (ja, så funkar det) subjektiva värderingar och sedan påstå att det finns mycket empirisk data utifrån att du har funnit jasägare som håller med dig i dessa subjektiva värderingar och du framstår som en komplett idiot.

Svenskar generellt är urusla på att använda blinkers och t.om i Spanien, som är min andra hemvist där de kör absolut uruselt och en stor andel bilar har diverse skador, så använder de blinkers väldigt mycket noggrannare än här.

Medlem
Skrivet av Mordocai:

Länka till dessa empiriska data. Dvs en faktisk vetenskaplig studie inte bara något random nätforum eller, med ännu mindre trovärdighet, reddit. Torde inte vara svårt för dig eftersom det finns "ganska mycket" av det men när jag sökte nyss fann jag inget. Jag skulle vara väldigt intresserad av att läsa en vetenskaplig studie av detta "ganska myckna" fenomen.

Lyckas du dock inte länka någon studie är det du gör bara att posta dina egna stereotypa (ja, så funkar det) subjektiva värderingar och sedan påstå att det finns mycket empirisk data utifrån att du har funnit jasägare som håller med dig i dessa subjektiva värderingar och du framstår som en komplett idiot.

Svenskar generellt är urusla på att använda blinkers och t.om i Spanien, som är min andra hemvist där de kör absolut uruselt och en stor andel bilar har diverse skador, så använder de blinkers väldigt mycket noggrannare än här.

För det första så krävs det inte en vetenskaplig studie för att ha empirisk data, om tusentals människor vittnar om det i undersökningar så är det empiri. Sen kan man om man vill utföra en vetenskaplig studie utifrån denna empiri.

Här har du statistik från en SIFO-undersökning med strax över tusen tillfrågade:

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/bmw-fora...

Vad jag själv upplever är självklart anekdotiskt i sammanhanget, då mina upplevelser inte varit del av denna empiri. Och av samma anledning är allt du skriver om dina upplevelser helt anekdotiska i sammanhanget, och inget du inte ens hade behövt nämna då dom inte tillför något.

När det däremot råder ett konsensus baserat på mängder av observationer från hela världen, att det är mer förekommet att BMW-förare inte använder blinkers så får det nog ses som empiri, sen får väl du tolka sanningshalten i det hur du vill.

1
Skriv svar