Snabbkollen – Kan du tänka dig att prenumerera på spel?

Robot
Snabbkollen – Kan du tänka dig att prenumerera på spel?

PC Game Pass är ett alternativ för den som inte vill köpa otaliga titlar. Vad tänker du om sådana prenumerationstjänster?

#pc-game-pass


Inaktiv

Jag saknar skivorna, för LOTRO, WOW, och eve-online, men, ja, jag prenumererar på massa onödiga saker, några idiotiska saker är spel på steam

ZF
Medlem

Nä. Det känns som något som främst är för de som spelar vansinnigt mycket och inte bryr sig så mycket om vad de spelar.

Jag blir bara stressad av tanken på att löpande "få valuta för kostnaden", vad den än är och vetskapen om jag mot all förmodan råkar hitta något i urvalet som verkligen tilltalar mig och inte ser upp så kan det spelet när som helst bara kan försvinna även om jag betalar. Kanske då rent av medan jag spelar det. Och då måste det ju köpas ändå om det ska spelas klart.

När jag kollar i listan över spel samlade på PS+ under de år jag av någon anledning hade det så hittar jag en hel del jag säkert skulle kunna tänkt mig, men det blev aldrig av bara. Och den tjänsten har inte ens problemet med försvinnande spel så länge man betalar. Börjar jag prenumerera igen kan jag spela de spel som registrerades på PS3.

Och nu är den totala ansamlingen av faktiskt köpta men ospelade rea-spel från PS och Steam så omfattande att den i princip skulle fungera som en prenumeration jag redan har. Det är bara att börja välja och vraka. Någon dag i framtiden, någon dag...

Medlem

Nu är det förvisso inte PC men jag kör med Apple Arcade på iPaden. Främst för att få spela Taiko no Tatsujin 😄

Medlem

När de kör kampanj och det är riktigt billigt för under 30kr, skulle aldrig falla mig in att betala fullpris varje månad. Så många spel finns det inte och så mycket tid finns det inte så det är värt det.

Har haft Uplay+ någon gång när det kostat 10kr, även Game pass någon gång när det varit tre månader för 10kr.

Medlem

Jag har ju så mycket utav PC spelen redan på mitt Steam spelbibliotek.

Fast jag prenumererar ändå, mest om det kommer något exklusivt som jag ej har på Steam och som kostar tokmycket med pengar.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Inget för mig, prenumerationstjänster känns generellt som pengar i sjön.

Medlem
I'm a true collecter..

Never!!! Jag vägrar allt vad prenumerationstjänster innebär. Jag måste äga mina varor, så gott det går iaf. Trist utveckling när fysisk media börjar dö ut mer o mer till förmån för prenumerationstjänster o digitalt material. Till konsol kör jag i stort sett bara fysisk media. Trist när spel som Psychonauts 2 bara finns digitalt.

Hur som helst samlar jag på spel via Steam, EA Origin, Uplay, EPiC, GoG, Battle:Net, Windows Store biblioteken på PC. Sedan samlar jag på fysisk media till PlayStation 3, 4 och PS5. Musik har jag så smal musiksmak att det räcker med MP3or som jag har på en dyr MP3-spelare så ingen Spotify för min del. Filmer och serier samlar jag på BluRay plus att jag har massor med digitala HD rippar samlade på flera hårddiskar. Har 1 av varje i 3TB, 2TB och 1TB matade med film. I'm a true collecter..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Jag röstade "kanske" men har efter en stunds funderande svängt till ett "nej".

Jag spelar främst på konsol och hinner inte med alla spel där.

På PC har jag en enorm backlog som i kombination med allt som delas ut gratis och de reor som förekommer gör att jag inte behöver någon prenumerationstjänst.

Medlem
Skrivet av ZF:

Nä. Det känns som något som främst är för de som spelar vansinnigt mycket och inte bryr sig så mycket om vad de spelar.

Jag blir bara stressad av tanken på att löpande "få valuta för kostnaden", vad den än är och vetskapen om jag mot all förmodan råkar hitta något i urvalet som verkligen tilltalar mig och inte ser upp så kan det spelet när som helst bara kan försvinna även om jag betalar. Kanske då rent av medan jag spelar det. Och då måste det ju köpas ändå om det ska spelas klart.

När jag kollar i listan över spel samlade på PS+ under de år jag av någon anledning hade det så hittar jag en hel del jag säkert skulle kunna tänkt mig, men det blev aldrig av bara. Och den tjänsten har inte ens problemet med försvinnande spel så länge man betalar. Börjar jag prenumerera igen kan jag spela de spel som registrerades på PS3.

Och nu är den totala ansamlingen av faktiskt köpta men ospelade rea-spel från PS och Steam så omfattande att den i princip skulle fungera som en prenumeration jag redan har. Det är bara att börja välja och vraka. Någon dag i framtiden, någon dag...

Känner verkligen igen mig i vad du säger. Har kört PS+ nu sedan ca 1 år tillbaka. Majoriteten av de stora titlarna is PS+ collection har kag spelat/äger sen innan.

Sen dess har spelen varje månad mest lagts på hög och jag har inte tiden att spela/testa dem. När jag väl vill committa mig och spela ett spel blir det istället på spel jag medvetet velat ha och köpt.

Medlem

Nej verkligen inte!


signatur

Meep!

Medlem

Har använt gamepass till xbox i lite mer än ett år och är väldigt nöjd med upplägget. Har spelat så många spel jag annars aldrig skulle provat, av flera anledningar. Men i snitt blir det väl kanske 1-2 spel/månad så för mig är det helt klart värt det.

Medlem

Jag har kört både game pass och HTC Infinity men känner alltid att jag inte vill ligga med nån prenumeration längre tid för det är alltid nåt spel som inte finns på tjänsterna man dras till endå.

Det blir bara en stress att måsta spela för att få valuta för pengarna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

Definitivt! På bara två spel så har man fått valuta för ett helt års kostnad så det finns ingen stress inblandad. Spelar man väldigt lite spel så är det väl kanske mindre värt antar jag.


signatur

Jump in.

Medlem

Absolut! Prenumererar själv på musik, spel, serier, filmer och ljudböcker. Smidigt och härligt i mitt tycke

Testpilot

NIX! köper mina spel då kan jag återkomma till dem år efter år eller då man vill köra av ren nostalgi.

* När man spelat ett spel och lagt ner 100 tals timmar och sen inte äger spelet och dessutom kan det tas bort närsomhelst ur sortimentet.
* Spel som dödas då onlinebiten tas bort.
* Men när man som många av oss byggt upp ett gediget spelbibliotek så har man ingen anledning heller.
* Spel är bara dyra precis i början , sen kan man äga för väldigt lite pengar.

Fördelen är för den som inte har pengar och inte har så många spel. Där öppnar en liten månadskostnad ett gigantiskt bibliotek.

Medlem

Nej. Köper oftast stora spel på rea och lägger sedan ca 2 mån på att göra allt i spelet. Så i längden känns det billigare att köpa spelen. Sen får jag ju behålla dem förevigt. Sedan är ju spelen man vill köra utspridda på olika tjänster, så blivit dyr månadskostnad att ha alla.

Medlem

Sponsrade alltså, det har varit rätt uppenbart. Tråkigt....

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sponsrade alltså, det har varit rätt uppebart. Tråkigt....

Kulorna måste in.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av lars_kongo:

Sponsrade alltså, det har varit rätt uppenbart. Tråkigt....

På denna artikel som dom klart och tydligt skriver det på.. så bara skärp dej med att tro att dom är det annars åxå, jävla barn fasoner det e med dej och hatet mot Xbox. Det e det som är tråkigt här, ditt nersuknande av Fz med ditt beteende


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

På denna artikel som dom klart och tydligt skriver det på.. så bara skärp dej med att tro att dom är det annars åxå, jävla barn fasoner det e med dej och hatet mot Xbox. Det e det som är tråkigt här, ditt nersuknande av Fz med ditt beteende

Klaga inte på Lasse Kongo, jävligt rutinerad busschaufför. Han var nyligen o besökte Paldiski Palace. Ett 4 stjärnigt hotell i exklusiva Estland. Den ökända Spermabussen till Tallinn.

@lars_kongo
____________
::::: EDiT :::::

Fick en backflash på hans username kopplat till chilling gängets mästerliga "Torsk på Tallinn" och det underbara fyllot och busschauffören Lasse Kongo. Har skrattat så jag grät åt den karaktären.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Avstängd

Har för tillfället aktiv Playstation now samt ps plus prenumeration.
PS now kör jag främst som ett Netflix-för-spel tjänst och stortitlarna köps skillt. Ungefär som många som subbar Netflix går på bio för de riktigt stora och bra rullarna.

Best deal in gaming liksom

I efterhand: var tydligen prenumeration för PC spel som frågan gäller. I så fall blir det nej. Ursäkta. Läste inte artikeln så noga till en början.

Men om jag skulle ha en gaming pc vore nog ubisofts den som lockar mest


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Skrivet av CARTMAN:

Klaga inte på Lasse Kongo, jävligt rutinerad busschaufför. Han var nyligen o besökte Paldiski Palace. Ett 4 stjärnigt hotell i exklusiva Estland. Den ökända Spermabussen till Tallinn.

@lars_kongo

e ju bara tröttsamt hur man kan bete sej så, och att man kan vara så besatt av nånting att man kommer på konspirationer som att Fz alltid skulle vara sponsrad av Microsoft/xbox visar ju bara hur osunt förhållande man har till Sony, finns ju en anledning till att dom skriver i denna artikel är just sponsrad, precis samma anledning till varför dom gör det med dom andra sponsrade artiklar! Dom måste göra det enligt marknadsföringslagen. hade man då varit resonabel så hade man fattat att Fz inte är sponsrad annars av dom bakom kulisserna i hemliga möten, helt enkelt olagligt.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

"Kan du tänka dig att prenumerera på PC-spel?"

Har kört med Origins samt gamepass sedan de släpptes.(nu kör ja gpu istället)
Ubisofts kör jag någon månad ibland när det kommer ex ett Ghost recon.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

e ju bara tröttsamt hur man kan bete sej så, och att man kan vara så besatt av nånting att man kommer på konspirationer som att Fz alltid skulle vara sponsrad av Microsoft/xbox visar ju bara hur osunt förhållande man har till Sony, finns ju en anledning till att dom skriver i denna artikel är just sponsrad, precis samma anledning till varför dom gör det med dom andra sponsrade artiklar! Dom måste göra det enligt marknadsföringslagen. hade man då varit resonabel så hade man fattat att Fz inte är sponsrad annars av dom bakom kulisserna i hemliga möten, helt enkelt olagligt.

Hehe, jo jag vet.

Fick en backflash på hans username kopplat till chilling gängets mästerliga film "Torsk på Tallinn" och den underbara fyllot och busschauffören Lasse Kongo. Har skrattat så jag grät åt den karaktären.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Nej aldrig. Slutar hellre spela. Lirar ett fåtal spel många timmar så absolut inte värt det. Sen vill jag kunna spela spelet när jag vill och kanske om 10+ år och då känns inte prenumerationstjänster säkra nog då spelet kan vara bortplockat.

Enda anledningen jag kan tänka mig är om man är fattig tonåring eller student och inte har råd att köpa de spel man vill lira.

Medlem
Skrivet av Pzyber:

Sen vill jag kunna spela spelet när jag vill och kanske om 10+ år och då känns inte prenumerationstjänster säkra nog då spelet kan vara bortplockat.

Är ju bara att köpa spelet om det nu är bortplockat när du vill köra efter 10 år. Lär inte vara dyrt då.
En sak jag funderat på med dagens skivlösa konsoler (PS5 Xbox one samt Xbox series finns ju alla tre med versioner utan skivspelare) Vad händer när jag plockar fram dom och ska spela med eventuella barnbarn. Känns ju som risken är stor att Servrarna är släckta. Så man blir begränsad till de spel man hade installerade.

Men prenumeration är inte vettigt för alla krävs att man använder det till att testa mycket olika spel. Spelar man samma spel hela tiden är det ju bättre att köpa spelen för sig. Jag skulle aldrig få för mig att betala för ex spotify exempelvis.

Medlem

Troligen inte, men jag vill inte helt utesluta möjligheten att jag ändrar mig någon gång i framtiden, så kanske.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

En sak jag funderat på med dagens skivlösa konsoler (PS5 Xbox one samt Xbox series finns ju alla tre med versioner utan skivspelare) Vad händer när jag plockar fram dom och ska spela med eventuella barnbarn. Känns ju som risken är stor att Servrarna är släckta. Så man blir begränsad till de spel man hade installerade.

Så länge Sony och MS fortfarande är aktiva inom spelbranschen tror jag inte det finns någon risk för det att hända. Visst kanske du inte kommer att kunna köpa fler spel från respektive storefront eller spela multiplayer, men download servrarna kommer nog att ligga kvar. Men vem vet egentligen. Förr eller senare kommer väl nog något att stängas ner.

Men det finns även funderingar åt andra hållet.
Som vi alla vet så är ju fysisk media för spel på väg bort, vare sig vi vill eller inte, och allt börjar gå mot digital distribution. Och i dagsläget är det konsolerna som ännu håller liv i detta, men iom PS5DE och även series s så tror jag inte vi är så långt borta från hel-digital generation. Kanske inte redan nästa generation, men senast med PS7 och Xbox-720-no-scopeX tror jag inte vi längre har skivläsare på konsoler.
Vad gör alla då som ännu köper fysiska exemplar om dom vill nyttja bakåtkompatibilitet? Då ska gammelkonsolen fram, vilket jag förstått varit väldigt jobbigt för många sedan andra halvan av förra generationen. Alternativt börjar optisk läsare säljas som separat tillbehör för endast bakåtkompatibilitetens skull.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Men prenumeration är inte vettigt för alla krävs att man använder det till att testa mycket olika spel. Spelar man samma spel hela tiden är det ju bättre att köpa spelen för sig. Jag skulle aldrig få för mig att betala för ex spotify exempelvis.

Jo precis, de spel jag spelar hamnar ofta på mellan 500-10k timmar när jag är färdig med dem så inte värt att betala månadskostnad på det

1
Skriv svar