Digitala brädspel

Medlem
Digitala brädspel

Vet att det finns en del brädspelsfantaster här på forumet men liras det några digitala spel?

Finns ju några bra adaptioner, t.ex Game of Thrones och Scythe, vore kul o få ihop 4-6st någon dag/kväll och lira ett parti eller två

Spelen kostar, ofta under en hundring men ibland kan det röra sig om 200-300 så då vill man väl veta att det blir av.

Sen finns ju tabletop simulator som förvisso kostar skälv men erbjuder högvis med spel gratis, något krångligt att använda dock.

Vill bara göra en intressekoll, inget är bindande, så skriv gärna en rad här!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem

Jag är intresserad!

Medlem

Talisman Digital på steam kostar knappt 15kr på steam just nu!
Expansionerna är också nedsatta, vore ju kul o kanske få ihop ett spel med folk här på FZ nån dag kväll!

Och även om inte är spelet tokskoj, exakt som brädspelet, och väl värt ett köp!
Men om ni köper, köp åtminstone till "The Reaper" expansionen, anses som essentiell!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Talisman är som du säger kanske inte det bästa brädspelet men det är inte dåligt.
Jag har redan Digitala utgåvan + massa expansioner så jag är gärna med och lirar det.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Talisman är som du säger kanske inte det bästa brädspelet men det är inte dåligt.
Jag har redan Digitala utgåvan + massa expansioner så jag är gärna med och lirar det.

Tror jag formulerade mig lite tokigt, jag ÄLSKAR Talisman

Spelmekaniskt är det inte särskilt bra, ofantligt turbaserat och ibland väldigt obalanserat. Kan också hålla på väldigt länge.

Men rent spelglädjen i det är (enligt mig) nästan oslagbar! Det är ett "lätt" spel som ändå är stort! Man kan spela utan att det kräver stor fokus och dedikation genom hela spelet.
Det är inte ett spel för alla, man måste uppskatta att man kan snubbla på målsnöret utan ens en chans att undvika det, men om man kan "gilla läget" och bara njuta av allt absurt som händer så...Ja, oslagbart!

Jag har spelat mycket brädspel i många år men Talisman kom in i mitt liv först för 3-4 år sedan, och senaste året har jag insett att det nog är mitt absoluta favoritspel, just för det nöje jag får ut av att spela det!

Underbar digital adaption också, en av de bästa!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Jag har sällan tid, men rekommenderar det digitala Gloomhaven nu när det fått kampanj och multiplayer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag är väldigt intresserad! Jag är ingen brädspelsfantast men det här lät ändå väldigt kul, hänger gärna med!

Jamen slå till på Talisman och åtminstone "The Reaper" expansionen så är du säker om det blir av
Knappt 30kr är det väl värt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av RuneClaw:

Populära brädspel du kan köpa digitalt:
Root
Gloomhaven
Raiders of the North Sea
Blood Rage
Terraforming Mars
Small World

Kortspel/deckbuilders:
Dominion
Ascension

Där har Ni några förslag på digitala brädspel Ni kan testa. Ingen aning om hur bra de digitala versionerna är men originalen är väldigt omtyckta i alla fall.

Kan bara kommentera Talisman och Root men de två är exemplariska adaptioner!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Root-intresserad.

Medlem
Skrivet av Question No7:

Root-intresserad.

Kan absolut tänka mig Root också men det är svårare att lära så i min tanke är det ett perfekt "spel två" om vi får igång några som kontinuerligt vill lira!

På tal om vilket, är vi 4+ som är sugen på att lira Talisman på lördag, typ samtidigt som FZ streamar så får man nått o kika på samtidigt?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kan absolut tänka mig Root också men det är svårare att lära så i min tanke är det ett perfekt "spel två" om vi får igång några som kontinuerligt vill lira!

På tal om vilket, är vi 4+ som är sugen på att lira Talisman på lördag, typ samtidigt som FZ streamar så får man nått o kika på samtidigt?

Jag tror jag har Talisman också. Jag behöver bara lära mig det... Jag kollar!

Medlem

Spelat Talisman sen jag var barn. Kul spel även om Drakborgen var favoriten.

Frilansare

Talisman på fritids i kanske... 3:an? var nog min inkörsport till mer avancerade brädspel. Synd att de där jävla datorspelen tog upp all tid efter det!!!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kan absolut tänka mig Root också men det är svårare att lära så i min tanke är det ett perfekt "spel två" om vi får igång några som kontinuerligt vill lira!

På tal om vilket, är vi 4+ som är sugen på att lira Talisman på lördag, typ samtidigt som FZ streamar så får man nått o kika på samtidigt?

Låter kul. Jag är på.

Medlem

Game of Thrones gratis på Epic snart tyckte jag mig se.

Medlem

Tipsar om det digitala brädspelet Demeo feån svenska Resolution Games
Baseras inte på nått riktigt spel men är som Hero Quest och liknande.

Spelet kan spelas i både i VR och på skärm.
Finns på Steam.

Spelet uppdateras ständigt med nya böcker (äventyr) + en massa andra funktkioner.
Som tex Heros hangout, en social hubb där du kan spela minigames och träffa folk att spela med om du inte har kompisar att spela med.
Även funktioner att måla sina egna gubbar mm (kannännu inte användas i spelomgångarna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade också varit sugen, speciellt Root! Men gillar brädspel en hel del så jag är inte svår.

1
Skriv svar