Slut på TV-spelandet medan du kör Tesla
Varför skulle det vara farligare för passagerarna att spela på bilena skärm än en mobil eller handhållen enhet? Lås skiten till bakre skärmen så är det lugnt.
Funktionen ska också varit menad för passagerarna i bilen, men anses nu även kunna vara störande för föraren.
Rätt störigt om någon sitter och spela genom att använda displayen där fram, samtidigt som man ska koncentrera sig på körningen.
Innan kunde man ju ha tv-apparater i bilarna med, där fram vid cd-spelaren osv, vi pratar 90-talet. Men tvn stängdes av och gick inte att sätta igång när bilen rullade. Om man nu inte hade chippat tvn. Så det är ju ingen nyhet och borde varit en självklarhet att den inte ska vara till för annat än bilens reglage för klimatanläggningen och musik.
Varför skulle det vara farligare för passagerarna att spela på bilena skärm än en mobil eller handhållen enhet? Lås skiten till bakre skärmen så är det lugnt.
Gissar att det är en snabb fix nu efter utredningen, snabbare att bara låsa hela systemet när bilen kör än olika skärmar. Gissningsvis kommer de nya bilarna säkert har funktionen du nämner.
"Writer and Fighter"
Snacka om en "bara för att vi kan"-funktion ändå. xD Så trög kan man inte vara att tro att de skulle hålla i längden.
Funktionen ska också varit menad för passagerarna i bilen, men anses nu även kunna vara störande för föraren.
Rätt störigt om någon sitter och spela genom att använda displayen där fram, samtidigt som man ska koncentrera sig på körningen.
Innan kunde man ju ha tv-apparater i bilarna med, där fram vid cd-spelaren osv, vi pratar 90-talet. Men tvn stängdes av och gick inte att sätta igång när bilen rullade. Om man nu inte hade chippat tvn. Så det är ju ingen nyhet och borde varit en självklarhet att den inte ska vara till för annat än bilens reglage för klimatanläggningen och musik.
Gissar att det är en snabb fix nu efter utredningen, snabbare att bara låsa hela systemet när bilen kör än olika skärmar. Gissningsvis kommer de nya bilarna säkert har funktionen du nämner.
Jag är ganska säker på att tanken från början var att man skulle ha något att göra medans bilen laddas.
Så nej, det är inte helt onödigt.
Men visst det handlar ju också lite om att visa hur moderna dem är och samla teknikpoäng.
Det borde vara omöjligt att bevisa att det är tänkt att föraren ska spela medans den rullar. Jag har också svårt att de skulle hitta fall när folk kört ihjäl sig på grund av att medpassagerare spelat heller.
Dock så tror jag att det är möjligt att när bilarna väl kommer köras själva som det är tänkt så skulle man kunna spela, men dit är det en bit kvar idag. Vågar man hoppas på 2030 kanske?
Kanske bara gäller vissa vägar framöver också.
Dock så tror jag att det är möjligt att när bilarna väl kommer köras själva som det är tänkt så skulle man kunna spela, men dit är det en bit kvar idag. Vågar man hoppas på 2030 kanske?
Kanske bara gäller vissa vägar framöver också.
Jag tror den självkörandetekniken är långt bort i Sverige. Problemen idag är ju att kamerorna i bilarna fungerar dåligt i regn och snö, vilket är en stor del av svenska vädret. Tror det kommer behövas något sensornät i och runt vägarna också för att det ska funka säkert här. Jag vet att det testas självkörande bussar i låg hastighet, men det är skillnad på det och att sätta bilar på motorvägen. Jag tror till och med 2030 kan vara optimistiskt, skulle lägga på 10 år till för Sverige.
"Writer and Fighter"
Autopilot funkar väl i sverige också? Eller är den nerfad?
Tror den funkar så att den hjälper dig med att hålla bilen rak, men att du behöver ändå vara aktiv och ha händerna på ratten. Frågade en taxichafför om det när vi åkte Tesla en gång. Han tyckte dock det var läskigt för den gör de där småjusteringarna du själv normalt gör utan att tänka på det.
"Writer and Fighter"
Jag tror den självkörandetekniken är långt bort i Sverige. Problemen idag är ju att kamerorna i bilarna fungerar dåligt i regn och snö, vilket är en stor del av svenska vädret. Tror det kommer behövas något sensornät i och runt vägarna också för att det ska funka säkert här. Jag vet att det testas självkörande bussar i låg hastighet, men det är skillnad på det och att sätta bilar på motorvägen. Jag tror till och med 2030 kan vara optimistiskt, skulle lägga på 10 år till för Sverige.
Jag har funktion i min bil att den håller sig i filen men den kan ju inte göra annat än just det och den reagerar inte på trafikljus så är mest en funktion för motorväg och landsväg. Som du säger så gör snö, smuts och annat så att funktionen spökar och stängs ner. Händer förvånansvärt sällan dock så krävs rätt mycket för att systemet ska lägga av.
Tror dock vi har lite hårdare lagar i Sverige, man får ju till exempel inte släppa ratten enligt svensk lag. Bilen känner av om man försöker och stänger ner systemet om du inte sätter tillbaks minst en hand på ratten.
Överlag funkar den här enklare varianten av självkörning jäkligt bra dock och är väldigt skönt om man ska åka långt.
Jag har funktion i min bil att den håller sig i filen men den kan ju inte göra annat än just det och den reagerar inte på trafikljus så är mest en funktion för motorväg och landsväg. Som du säger så gör snö, smuts och annat så att funktionen spökar och stängs ner. Händer förvånansvärt sällan dock så krävs rätt mycket för att systemet ska lägga av.
Tror dock vi har lite hårdare lagar i Sverige, man får ju till exempel inte släppa ratten enligt svensk lag. Bilen känner av om man försöker och stänger ner systemet om du inte sätter tillbaks minst en hand på ratten.
Överlag funkar den här enklare varianten av självkörning jäkligt bra dock och är väldigt skönt om man ska åka långt.
Jo precis! Var nog det taxichaffisen också beskrev. Jag tror personligen på mer saker som hjälper själva körningen än att du lämnar allt i datorns händer. Volvo hade ju tester med självkörande bilar men deras system flippade ur av kängurus. I och med att de ibland går på två ben så fattade inte systemet om det var en människa eller ett mindre djur och gick helt bananas. Lite komiskt problem, men samtidigt så visar det på problem systemen kan ha.
"Writer and Fighter"
Autopilot funkar väl i sverige också? Eller är den nerfad?
Det finns 5 nivåer av "självkörande bilar" har för mig Tesla med flera är på nivå 2. Mercedes fick nyligen ok att gå upp en till nivå till nivå 3 men bara på utvalda sträckor och i max 60kmh. Nivå 5 bilarna ska inte ens ha ratt.
Än så länge är det nog lämpligt att förarna håller sig uppmärksamma.
Tror den funkar så att den hjälper dig med att hålla bilen rak, men att du behöver ändå vara aktiv och ha händerna på ratten. Frågade en taxichafför om det när vi åkte Tesla en gång. Han tyckte dock det var läskigt för den gör de där småjusteringarna du själv normalt gör utan att tänka på det.
Jag har funktion i min bil att den håller sig i filen men den kan ju inte göra annat än just det och den reagerar inte på trafikljus så är mest en funktion för motorväg och landsväg. Som du säger så gör snö, smuts och annat så att funktionen spökar och stängs ner. Händer förvånansvärt sällan dock så krävs rätt mycket för att systemet ska lägga av.
Tror dock vi har lite hårdare lagar i Sverige, man får ju till exempel inte släppa ratten enligt svensk lag. Bilen känner av om man försöker och stänger ner systemet om du inte sätter tillbaks minst en hand på ratten.
Överlag funkar den här enklare varianten av självkörning jäkligt bra dock och är väldigt skönt om man ska åka långt.
Jo precis! Var nog det taxichaffisen också beskrev. Jag tror personligen på mer saker som hjälper själva körningen än att du lämnar allt i datorns händer. Volvo hade ju tester med självkörande bilar men deras system flippade ur av kängurus. I och med att de ibland går på två ben så fattade inte systemet om det var en människa eller ett mindre djur och gick helt bananas. Lite komiskt problem, men samtidigt så visar det på problem systemen kan ha.
Lane assist, CAS (Collision Avoidance System) och liknande system är förhållandevis standard på bilar som tillverkas och säljs idag - finns alltså flera funktioner i moderna bilar som tar kontrollen från föraren när en fara uppstår, eller i vissa fall för att minska riskerna för att sådana situationer uppstår överhuvudtaget (så som oavsiktliga filbyten). Skumt att köra med om man inte är van. Vissa grejer vänjer man sig vid rätt fort däremot, bara en sån sak som adaptiv farthållare (som också är en form av att fordonet tar kontrollen från föraren) är ju jäkligt smidigt. Allt detta förutsätter givetvis att systemen fungerar som tänkt, men...
Det är ingen konstig utveckling egentligen, trafikolyckor orsakar enorma samhällskonsekvenser planeten runt, och människan/föraren är det överlägset största problemet. (Vi pratar orsaken till 90%+ av alla trafikolyckor.) Intressant att se utvecklingen, inte minst som avgeek, där flera varianter av liknande system för så väl passiva varningar (ex. TAWS) som automatisk fordonskontroll (historiskt ex. autopilot, men numera även automatiskt olycksavvärjande, Auto GCAS) funnits ett tag.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Autopilot funkar väl i sverige också? Eller är den nerfad?
Vi har mycket striktare regler i Sverige, så även om det funkar behöver lagar ändras innan det faktiskt går att använda.
I övrigt är Tesla ljusår före alla andra.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Vi har mycket striktare regler i Sverige, så även om det funkar behöver lagar ändras innan det faktiskt går att använda.
I övrigt är Tesla ljusår före alla andra.
Nää det är de inte. Vad jag vet har de inte på level 3 än. Audi a8 och Honda Legend är 2 som jag kan komma på.
Nää det är de inte. Vad jag vet har de inte på level 3 än. Audi a8 och Honda Legend är 2 som jag kan komma på.
Jupp, de har galet mycket mer insamlad data än alla andra. Inte särskilt konstigt då de varit med på spelplanen mycket längre.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Jag tror den självkörandetekniken är långt bort i Sverige. Problemen idag är ju att kamerorna i bilarna fungerar dåligt i regn och snö, vilket är en stor del av svenska vädret. Tror det kommer behövas något sensornät i och runt vägarna också för att det ska funka säkert här. Jag vet att det testas självkörande bussar i låg hastighet, men det är skillnad på det och att sätta bilar på motorvägen. Jag tror till och med 2030 kan vara optimistiskt, skulle lägga på 10 år till för Sverige.
Alternativet till kameror är LIDAR som även används idag men där har det visat sig att om man hamnar i trafik där andra bilar har det så börjar systemen störa ut varandra.
Jag tror helt självkörande fordon är långt borta överhuvudtaget.
Studier har även visat att så fort det uppkommer någon oortodox situation så är automatiken livsfarlig då den inte kan utföra en korrekt bedömning samt handling.
I dessa fall är en människa bättre.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Lane assist, CAS (Collision Avoidance System) och liknande system är förhållandevis standard på bilar som tillverkas och säljs idag - finns alltså flera funktioner i moderna bilar som tar kontrollen från föraren när en fara uppstår, eller i vissa fall för att minska riskerna för att sådana situationer uppstår överhuvudtaget (så som oavsiktliga filbyten). Skumt att köra med om man inte är van. Vissa grejer vänjer man sig vid rätt fort däremot, bara en sån sak som adaptiv farthållare (som också är en form av att fordonet tar kontrollen från föraren) är ju jäkligt smidigt. Allt detta förutsätter givetvis att systemen fungerar som tänkt, men...
Det är ingen konstig utveckling egentligen, trafikolyckor orsakar enorma samhällskonsekvenser planeten runt, och människan/föraren är det överlägset största problemet. (Vi pratar orsaken till 90%+ av alla trafikolyckor.) Intressant att se utvecklingen, inte minst som avgeek, där flera varianter av liknande system för så väl passiva varningar (ex. TAWS) som automatisk fordonskontroll (historiskt ex. autopilot, men numera även automatiskt olycksavvärjande, Auto GCAS) funnits ett tag.
Tror detta mer är framtiden, möjligen autopilotläge på stora motorvägar. Men jag tror inte vårt vägnät i Sverige är anpassat för detta på många många år. Däremot mer säkethetssystem som hjälper föraren att köra säkert och tat över för att minska olyckor. Tex om föraren somnar så kan bilen hålla sig på vägbanan och anpassa sig till trafiken, medan något ljud i bilen väcker upp föraren.
Satt och funderade nu när jag körde från Luleå. Ratt, är det så självklart för framtida bilar? Tänker på alla som växer upp med en handkontroll i händerna. Tror många idag skulle kunna köra lika säkert med analoga på en handkontroll som med en ratt och pedaler. Kanske till och med säkrare?
"Writer and Fighter"
Några här verkar blanda ihop autopilot med autodrive.
Autopilot har blivit standard i de senaste Teslorna, så även i Sverige, då det inte finns någon specific lag som inte tillåter detta. Detta tack vare att föraren utav fortfarande måste hålla i ratten, eller åtminstone ta tag i den efter X antal sekunder, annars stannar bilen.
Föraren har även ansvar att se till så att ingen olycka sker, så man kan inte sitta och hålla på med telefonen samtidigt utan måste vara uppmärksam på vad som händer runt omkring.
Bilar som är helt och hållet kör sig själva ligger långt in i framtiden.
Varför skulle det vara farligare för passagerarna att spela på bilena skärm än en mobil eller handhållen enhet?
Exakt. Då borde de förbjuda allt spelande, och allt annat i bilen, som kan störa en förare.
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Några här verkar blanda ihop autopilot med autodrive.
Autopilot har blivit standard i de senaste Teslorna, så även i Sverige, då det inte finns någon specific lag som inte tillåter detta. Detta tack vare att föraren utav fortfarande måste hålla i ratten, eller åtminstone ta tag i den efter X antal sekunder, annars stannar bilen.
Föraren har även ansvar att se till så att ingen olycka sker, så man kan inte sitta och hålla på med telefonen samtidigt utan måste vara uppmärksam på vad som händer runt omkring.
Bilar som är helt och hållet kör sig själva ligger långt in i framtiden.
I Sverige ligger det antagligen långt bort tyvärr, men i andra länder finns redan självkörande taxi, t.ex. Mycket av tekniken finns redan, särskilt nu när 5G kommit igång ordentligt, så det är snarare regelverk som behöver komma ikapp.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Exakt. Då borde de förbjuda allt spelande, och allt annat i bilen, som kan störa en förare.
Ja de ha de varit bra.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Exakt. Då borde de förbjuda allt spelande, och allt annat i bilen, som kan störa en förare.
Att någon sitter med en gameboy i sätet bredvid är inte i närheten av samma sak som om de spelar spel på bilens främre skärm.
Att någon sitter med en gameboy i sätet bredvid är inte i närheten av samma sak som om de spelar spel på bilens främre skärm.
Hur tänker du då?
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Hur tänker du då?
Har du kört en bil med andra levande människor i? Har de då använt en telefon/gameboy till att spela med medan du kört? Då borde du förstå att det inte är samma sak som om "bilens skärm" används till att spela.
Men ska man va så drastisk som du vill så borde varenda familjebil förbjudas för barn är väldigt störande.