Star Citizen slog rekord 2021 - 774 miljoner kr in på kontot

Medlem
Skrivet av superlim:

cirka 700, men de snart öppna en ny studio i manchester och kommer att rekrytera ganska friskt

https://cloudimperiumgames.com/blog/latest-announcements/clou...

Skrivet av JRico:

720 stycken tror jag den senaste officiella siffran var.
Nån direkt reklam gör dom inte utan dom låter väl alfa versionen som folk spelar dagligen tala. (se twitch)

Enligt engelsk lag måste CIG årligen redogöra för sina finanser och där brukar man kunna utläsa att dom i princip går jämnt ut varje år.
Så nån större mängd pengar att sticka med finns det inte tyvärr

Låter väl rimligt med 720 anställda och de går plus minus noll på närmare 800milj. Men de måste ha en bra following om de fortfarande får in såna summor. Vi sitter väl 2030 och funderar samma sak hur de fortfarande kan dra in 1miljard per år...... men kul att folk tycker det är roligt så de kan fortsätta. Kommer de någonsin bli klara med spelet eller kommer det abrupt dö bara när pengar sluta komma in?

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

När släpps det till PS5?

*PS6

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

När släpps det till PS5?

Just nu behövs ett 3080 eller 3090 och en high end CPU som inte bottleneckar för att ha bra fps i spelet(45-90 fps). Fast dom optimerar spelet för CPU:n, men det behöver inte betyda att spelet kommer flyta på mer. Kan bli så istället att dom lägger till mer grafik i spelet. Har uppgraderat datorn 3 gånger redan för spelet sen det släpptes, dom gamla dator komponenterna håller inte måttet längre för nuvarande version.

Ett 3090 är 3,5 gånger starkare än ett ps5.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag har spelat Star Citizen sen 2015. Ser fram emot server meshing och Pyro systemet som kommer snart.

Medlem

Och knappt kommer de någon vart. Visst, de har kommit en bit sedan de utannonserade skiten. Men där de är idag förväntade man sig att spelet skulle vara efter fyra år, inte nio.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Finns det något spel som har en lika köpstark community som star citizen? Framförallt sett till per capita. Det är ju en herrans massa människor som köper saker i FIFA, Fortnite, etc men fans av Star Citizen är inte bara villiga att spendera pengar på ett projekt de tror på men de tycks också ha helt andra ekonomiska möjligheter att göra det också. Är inte så överraskande sett till genren och att spelet i sig redan kräver en rejäl investering i form av hårdvara, men det är ändå fascinerande och något som andra utvecklare nog bara kan drömma om, de har verkligen hittat en enorm kassako

Tror det finns flera mobilspel som tjänar massa mer och utvecklingskostnaden för dom är inte ens i närheten

Medlem

Tycker också det är märkligt att spelet drar in så mycket. De kör ju med en modell där du kan köpa till dig fördelar i form av bra och dyra skepp. De flesta brukar ju ogilla mikrotransaktioner och giriga betallösningar i spel men när star citizen tar hutlöst betalt så verkar många vara helt okej med att betala och då till och med för något som inte ens är släppt. Som att köpa spel på förköp om och om igen fast för samma spel.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Och knappt kommer de någon vart. Visst, de har kommit en bit sedan de utannonserade skiten. Men där de är idag förväntade man sig att spelet skulle vara efter fyra år, inte nio.

Hört talas om diminishing returns? Prislappen är extremt saftig därför dom fokuserar på detaljer (och ny tech) som typ ingen annan utvecklare någonsin har gjort - just pga den mängd tid och pengar det skulle ta.

Deras slutmål mål är ett ungefärlig Dwarf Fortress fast som en rymdsimulator i full 3D och multiplayer. Om du begriper så här mycket så kanske du kan inse varför det kostar samt varför folk betalar.

Vet du förresten vad Dwarf Fortress är för nåt ens?

Medlem

Behövs bara 45 euro för att spela spelet, är ganska lätt att få ihop pengar till nya skepp. Går tjäna flera miljoner aUEC på dom nya eventsen dom har lagt till. Dom har även lagt till gameplay loop för dom som inte ens vill flyga skepp.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Få spel som gett mig samma wow känsla som första gången man hoppa ur sitt eget skepp ute i rymden och gled mot ett annat skepp som nån övergett. Va nog två år sen jag testade SC sist kanske dax att uppdatera och pröva snart igen.

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Hört talas om diminishing returns? Prislappen är extremt saftig därför dom fokuserar på detaljer (och ny tech) som typ ingen annan utvecklare någonsin har gjort - just pga den mängd tid och pengar det skulle ta.

Det gör dom sannerligen men samtidigt har det snackats om misskötsel, dålig styrning och micro management från ledande personer som gjort att det slösats med en hel del pengar i onödan. Men samtidigt, vem bryr sig om man har kul i spelet?

Så mycket svart och vitt med få nyanser av grått när det kommer till SC, de som gillar spelet försvarar sig som att det vore personliga angrepp så fort så fort det kommer kritik. Så finns det alla som älskar att hata spelet av någon anledning. Det är ju inte så att SC står med på skattesedeln och man är tvungen att betala 😂

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Det låter som historiens värsta scam. I slutet kan de bara konka och hävda att pengarna inte räkte till.

Det är ju tyvärr en risk som finns i alla investeringar. Det är också något man bör tänka på innan man investerar pengar i ett spel eller liknande.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det gör dom sannerligen men samtidigt har det snackats om misskötsel, dålig styrning och micro management från ledande personer som gjort att det slösats med en hel del pengar i onödan. Men samtidigt, vem bryr sig om man har kul i spelet?

Så mycket svart och vitt med få nyanser av grått när det kommer till SC, de som gillar spelet försvarar sig som att det vore personliga angrepp så fort så fort det kommer kritik. Så finns det alla som älskar att hata spelet av någon anledning. Det är ju inte så att SC står med på skattesedeln och man är tvungen att betala 😂

Nah, jag lirar inte SC men är däremot intresserad av teknologin som dom håller på att utveckla. Men det irriterar mig nåt oehörd när hatare med mindre IQ än ett sandkorn kommer med alla möjliga sjuka påståenden om spelet som om dom skulle få ett gratis ligg eller nåt om dom bara visar sitt missnöje för SC.

Det enda man kan klandra SC för är deras initiala optimism för när spelet skulle vara klart. Även utan all feature creep - vilket det är en hel del av - så borde man ha insett att med allt nytt som man försöker att skapa, i 3D och med multiplayer, så skulle det inte ta en så kort tid att få det gjort.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Med tanke på diskussionen kring årets spel och när spel räknas som släppta. Hur ser folket på alpha vs early access? Samma sak eller helt olika? Om Valheim ska räknas som släppt under 2021 för det är i EA-stadie, ska även Star Citizen räknas som släppt som är i alfa-stadie?

Definition Early Access från Wikipedia:
"Early access, also known as early funding, alpha access, alpha founding, or paid alpha, is a funding model in the video game industry by which consumers can purchase and play a game in the various pre-release development cycles, such as pre-alpha, alpha, and/or beta, while the developer is able to use those funds to continue further development on the game."

https://en.wikipedia.org/wiki/Early_access

Vad säger ni?

Väldigt simpelt enligt mig. Ett spel (eller vilken mjukvara som helst egentligen) är alpha om utvecklaren säger att det är det alpha, det är beta om utvecklaren säger att det är beta och färdigt när utvecklaren säger att det är det. Om det är bra, halvkasst eller rent katastrofalt dåligt är irrelevant. Samma sak med early access. Det är vad utvecklaren säger att det är.

Medlem

Köpte mig in i den back in the dagen.
Men nu har jag inte en susning vad det var för konto eller Mail konto. Snacka om blåst…
Lär ju vara en och annan som nu efter alla år glömt såna här saker.
😅🤌🏻

edit

hade visst koll på mitt konto trots allt.

Medlem

"Dom är inte kloka de där romarna"

Avstängd
Skrivet av Shadee:

Med tanke på diskussionen kring årets spel och när spel räknas som släppta. Hur ser folket på alpha vs early access? Samma sak eller helt olika? Om Valheim ska räknas som släppt under 2021 för det är i EA-stadie, ska även Star Citizen räknas som släppt som är i alfa-stadie?

Definition Early Access från Wikipedia:
"Early access, also known as early funding, alpha access, alpha founding, or paid alpha, is a funding model in the video game industry by which consumers can purchase and play a game in the various pre-release development cycles, such as pre-alpha, alpha, and/or beta, while the developer is able to use those funds to continue further development on the game."

https://en.wikipedia.org/wiki/Early_access

Vad säger ni?

Svår fråga, överlag lutar jag helt klart åt att räkna release date som fr.om den dagen det är offentligt tillgänglig för alla, om än i version 0.x

Finns säkert undantag dock, Star Citizen verkar vara knepigt t.ex då de hållt på ett ett bra tag nu men menar att de är långt ifrån redo.

Saken är väl att Early Access på Steam åtminstone, har vattnets ur till den grad där folk inte gör skillnad på det och riktiga releases, mycket pga missbruket där titlar ligger kvar i early access i massa år. Kombinerat med de fullreases från studios (ibland AAA) som känns otroligt ofärdiga.. Där ser jag iaf EA-titlar på Steam som släppta den dagen de finns på store, men gör inte nödvändigtvis samma bedömning med alphas eller betas (även om det egentligen kan röra sig om samma sak i praktiken).

Medlem

Att bolaget fortfarande drar in pengar är lite som med aktiehandeln. Man köper först i spekulationer, sen rör det på sig så pumpar man in mer pengar, men för att inte gå i förlust så håller man det vid liv genom att köpa mer för den stora peaken skall komma en dag då allt ser blir till en fantastisk vinst.

Exemplet är på raketer på Spotlight främst

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det där har att göra med detta:
https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cloud-imperium-...

Det har alltså inte att göra med konspirationsteorin att grundarna Chris och Orthwyn plockar ut pengar ur projektet för att berika sig själva.

Det är bolagsjuridik. Enkelt beskrivet så finns det olika typer av aktier du kan köpa i ett bolag. En typ av aktie är en typ som ger dig rätt till en viss utdelning. De säljs också till ett högre pris. Nämnda investerare är inte Angel investors. De har köpt för utdelning. Utdelning kan bara ske när det finns ett överskott i bolaget. Det gör det i regel inte i CIG. Men tack vare pandemin så har CIG-UK inte kunnat genomföra en expansion i tid under året som det budgeterats för och då blir dessa pengar kvar outnyttjade = de går till bland annat utdelning till nämnda investerare. Det måste bli så av juridiska skäl.

Vissa folk har naturligtvis spridit F.U.D inlägg om detta (Fear, Uncertainty, Doubt) för att få det att låta som om det är stöld och värre saker. Men man ska ha i åtanke att rent juridiskt så har ingen köpt något i spelet. Det är istället en donation som gjorts och sedan har CIG i utbyte givit donatorn vissa digitala items i utbyte. Det är en viktig skillnad som görs. Trots detta så är folk fria att söka Refund för sina bidrag till spelet vilka då återbetalas av CIG trots att de enligt lag inte behöver göra det. Förutom i vissa fall då folk varit abusive.

Så sammanfattningsvis, när det gäller deras tre investerare så måste de göra på det här sättet för att inte bryta mot lagen när ett överskott finns.

Fast allt det du skriver är ju fullständigt irrelevant, vem som fått utdelningar från företaget är ju egentligen inte intressant i sig, Oavsett om det är Chris Roberts eller "the Calder family" (vem det nu än är), så är det ju faktiskt så att företaget tar in crowdsourcade pengar och utbetalar det till ägare i bolaget.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Det är ju tyvärr en risk som finns i alla investeringar. Det är också något man bör tänka på innan man investerar pengar i ett spel eller liknande.

Skulle nog säga att det är smartast att inte se pengar som man spenderar på crowdsourcade spel som en investering alls.

Medlem

Undrar hur mycket pengar spelet kommer att dra in när det går guld gentemot vad det drar in nu i alpha? Känns som att det inte finns några jätteincitament till att faktiskt göra färdigt spelet, snarare tvärtom. Iofs kan man ju sparka en hel del personal och avveckla fastigheter/studios etc vid släpp.

Medlem
Skrivet av Izuel:

En fråga som man funderar på är: När är pengarna som rullar in "vinst" och när är de utvecklingskostnader i Star citizen fallet?
GTA som exempel ovan har dragit in otaliga miljoner i vinst samtidigt som de fortsätter att putsa på spelet i efterhand.
Efter GTA 5 släppts så har det inga utvecklingskostnader längre.

Så all finputsning görs ideellt av programmerarna?


signatur

I drank what?

Medlem

En sak med star citizen som lockade mig är att det inte är styrt av nån stor utgivare som skulle kapat ned projektets ambitioner o försökt få en gran anejo att bli mellanmjölk.
Och att spelet gör progress varje år, visst är vissa patcher mindre storslagna ibland men utvecklingen rör på sig till skillnad från att spela nåt aom är releasat som typ eve online där man storknar på att vänta 4 år + på att alla skeppen skulle få sin tiericide gjord o typ att styra sitt skepp är som att titta på färg som torkar jämfört med i sc där man det är hands pn i dogfights o parkering av sitt skepp.
Sen är detaljerna o grafiken o ibland ljudet i sc helt next level dem skulle kunna lära dice lite om immersion i leveldesign interior design.
Man kan typ gå ut till fots i en stad i typ 50 fps men ändå gå runt o bara njuta av upplevelsen att gå runt o att det känns så sjukt levande.
Ska bli spännande i år men kanske så släpps pyro q4 i år. Tror när sq 42 del 1 ör klart så kmr dem kunna släppa på mer resurser på persistent universe där iaf jag spenderar mest av min tid

Medlem
Skrivet av Kiario:

star citizen är nog det största skämtet jag varit med om i min spelhistoria sen 1982
tur att man aldrig satsade en slant på det projektet

Själv är jag ganska nöjd att jag satsade en del slantar tidigt.

Köpte ett exklusivt limited edition ”rymdskepp” under deras kickstarter för 300€ och sålde det förra året för 1200€…

Fick också löfte om en signerad collectors edition box på köpet. Får man den lär den nog gå att sälja för en hel del också till alla fans och valar som tillkommit under åren.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så all finputsning görs ideellt av programmerarna?

Ja det undrar jag också eftersom GTA V s 256 miljoner har varit sagt sedan många år tillbaka. Den siffran verkar inte öka till skillnad från Star citizens. Så uppenbarligen så är all extra tid gratis efter spelsläpp.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Med tanke på diskussionen kring årets spel och när spel räknas som släppta. Hur ser folket på alpha vs early access? Samma sak eller helt olika? Om Valheim ska räknas som släppt under 2021 för det är i EA-stadie, ska även Star Citizen räknas som släppt som är i alfa-stadie?

Definition Early Access från Wikipedia:
"Early access, also known as early funding, alpha access, alpha founding, or paid alpha, is a funding model in the video game industry by which consumers can purchase and play a game in the various pre-release development cycles, such as pre-alpha, alpha, and/or beta, while the developer is able to use those funds to continue further development on the game."

https://en.wikipedia.org/wiki/Early_access

Vad säger ni?

Early Access är för mig tillämpligt på ett spel så länge det går att starta och spela lite. Det behöver inte vara i alpha eller beta, fritt spelrum.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Dödgrävaren
Skrivet av Redstar:

Undrar hur mycket pengar spelet kommer att dra in när det går guld gentemot vad det drar in nu i alpha? Känns som att det inte finns några jätteincitament till att faktiskt göra färdigt spelet, snarare tvärtom. Iofs kan man ju sparka en hel del personal och avveckla fastigheter/studios etc vid släpp.

Deras ambition är att spelet aldrig ska bli klart, så länge som de fortsätter dra in pengar kommer de vilja addera mer mekaniker och mer gameplay och göra universumet större och mer levande. Det enda som definerar när spelet "släpps" eg. är när de anser att deras ursprungliga vision är nådd, där man kan ta en kaffekopp från en del av universumet till en annan och kaffekoppet sedemera är på den nya lokationen "för evigt" (dvs. tills någon flyttar eller spränger den).

Medlem
Skrivet av JackG100:

Deras ambition är att spelet aldrig ska bli klart, så länge som de fortsätter dra in pengar kommer de vilja addera mer mekaniker och mer gameplay och göra universumet större och mer levande. Det enda som definerar när spelet "släpps" eg. är när de anser att deras ursprungliga vision är nådd, där man kan ta en kaffekopp från en del av universumet till en annan och kaffekoppet sedemera är på den nya lokationen "för evigt" (dvs. tills någon flyttar eller spränger den).

Aha, men de lär väl lämna alpha-och beta-stadiet nån gång tycker jag, jag utgår ifrån att det är en del av deras vision iaf. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska installera spelet, men jag har inte velat göra det innan det lämnar alpha.

Dödgrävaren
Skrivet av Redstar:

Aha, men de lär väl lämna alpha-och beta-stadiet nån gång tycker jag, jag utgår ifrån att det är en del av deras vision iaf. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska installera spelet, men jag har inte velat göra det innan det lämnar alpha.

Ja som sagt, det exemplet jag har angett är då de själva anser att de nått "1.0", vilket är en bit bort pga. att det är en del tekniska svårigheter som måste lösas med Server-meshing för att kunna uppnå kaffekopps-mobilitiet med en hyfsad mängd samtidiga spelare i samma universum.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Undrar hur mycket pengar spelet kommer att dra in när det går guld gentemot vad det drar in nu i alpha? Känns som att det inte finns några jätteincitament till att faktiskt göra färdigt spelet, snarare tvärtom. Iofs kan man ju sparka en hel del personal och avveckla fastigheter/studios etc vid släpp.

Eftersom CIG alltid säljer concept sales varje gång något nytt skepp skall skapas så undrar jag om detta verkligen kommer bli något problem. Visst, dom har sagt innan att dom skall sluta sälja skepp på hemsidan efter att spelet gått live, men jag gissar på att dom kommer skarva lite med sanningen här och "endast säljas en enda gång" som concept sales för LTI som dom gjort tidigare, även när spelet är släppt.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

12
Skriv svar