Två japanska recept

Medlem
Två japanska recept

God morgon gott folk!

Jag håller på att skriva ett par recept till en mini-kokbok. Det är till ett slutprojekt i en typografikurs.

Till kokboken har jag skrivit ner ett japansk recept till Stekt ingefärsfläsk - Shougayaki. Jag vill dela mitt första utkast och fråga ifall formuleringen verkar vettig.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Stekt ingefärsfläsk - Shougayaki

Det här är ett traditionellt japanskt familjerecept som är lika lättlagat som gott. Det är bara ett fåtal ingredienser och inga svåra moment. Köttet blir också väldigt mört och saftigt trots att det inte marinerats.

Tid: 20–30 minuter

3–4 Portioner:
- 2 dl. grötris eller japanskt ris
- 500 g. färsk tunnskivad sidfläsk
- 2-3 msk. ingefära
- 1 gul lök
- 1 vitlöksklyfta
- 1 tsk. vegetabilisk olja
- 1 par nypor salt

Sås:
- 4 msk. japansk soja
- 4 msk. mirin
- 1 msk. socker

Gör så här:
1. Börja med att koka upp ris (se sida 6)
2. Strimla den gula löken.
3. Skär köttet i bitar om 2–3 cm.
4. Värm olja på medelhög värme i en stor stekpanna.
5. Stek kött och lök i 4–5 minuter.
6. När köttet fått färg, tillsätt riven ingefära samt pressad vitlök.
7. Tillsätt soja, mirin och socker och stek i ett par minuter till vätskan avdunstats och köttet fått karamellisering.
8. Smaka av och tillsätt eventuellt salt vid behov. Smaken ska vara söt och salt.
9. Servera köttet i djupa skålar med ris.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det låter väldigt gott, måste provas någon gång!

Receptet ser bra ut, det enda jag reagerar på är att det inte är så vanligt med centimeter som enhet i recept. Hur mycket blir det rivet i gram?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det låter väldigt gott, måste provas någon gång!

Receptet ser bra ut, det enda jag reagerar på är att det inte är så vanligt med centimeter som enhet i recept. Hur mycket blir det rivet i gram?

Tack för feedbacken!

Ja, jag undrar vad en sådan bit ingefära kan väga. Det blir omkring 2-3 matskedar när det är rivet. Jag ändrar till matskedar istället.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Trevligt recept.
Antar att löken som används är salladslök. Engelskans springonion ställer förmodligen till översättningen.
Vårlök är något helt annat på svenska och brukar vanligtvis inte användas att garnera med .
Hittar dessutom inte salladslök i listan över ingredienser.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ZakAntreaz:

Trevligt recept.
Antar att löken som används är salladslök. Engelskans springonion ställer förmodligen till översättningen.
Vårlök är något helt annat på svenska och brukar vanligtvis inte användas att garnera med .
Hittar dessutom inte salladslök i listan över ingredienser.

Rätt vanligt att salladslök kallas för vårlök. Det är ju vad det är trots allt, i alla fall bildligt talat.

Men oavsett så saknas löken i ingredienserna, ja.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Rätt vanligt att salladslök kallas för vårlök. Det är ju vad det är trots allt, i alla fall bildligt talat.

Men oavsett så saknas löken i ingredienserna, ja.

Vet att det är vanligt, men vårlök är egentligen en blomma,så jag håller inte med om att det är vad det är.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Trevligt recept.
Antar att löken som används är salladslök. Engelskans springonion ställer förmodligen till översättningen.
Vårlök är något helt annat på svenska och brukar vanligtvis inte användas att garnera med .
Hittar dessutom inte salladslök i listan över ingredienser.

Jag vill tro att båda termer är rätt. Jag brukar säga vårlök. Jag valde dock att skippa den nu eftersom jag inte hade med någon topping på bilderna. Bra att ni uppmärksammade! Jag får fixa receptet. Det är bra om bild och recept stämmer överens.

Jag behöver använda egna bilder eller Creative Commons. Här är en färskare bild. Fast nu är det ingen skål. Aja.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Låter bra, men jag saknar en svamp, det ska säkert inte vara svamp i denna rätt men titta bara på din sista bild, skulle det inte se smakligt ut med någon färsk svamp?
förtydligande, med färskt sidfläsk så antar jag att du menar icke rökt samt icke rimmat, eller skulle det även fungera bra med rimmat? kanske skriva en notering om det?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Låter bra, men jag saknar en svamp, det ska säkert inte vara svamp i denna rätt men titta bara på din sista bild, skulle det inte se smakligt ut med någon färsk svamp?
förtydligande, med färskt sidfläsk så antar jag att du menar icke rökt samt icke rimmat, eller skulle det även fungera bra med rimmat? kanske skriva en notering om det?

Det är en bra idé. Kanske ett gäng tunnskivade färska champinjoner?
Hmm... jag kanske får laga till en ny sats till helgen och ta bild.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Japansk gryta - Mizutaki nabe

Det här är en välsmakande gryta som åtnjuts allra bäst till vintern. ”Mizutaki” betyder att sjuda i vatten och ”nabe” betyder gryta. Det här en klassisk gryta vars centrala smak och sälta kommer ifrån en soppfond gjord av kombu. Kombuspadet är således den viktigaste ingrediensen i grytan. Torkade kombublad återfinns bland annat online, i asiatiska affärer eller hälsobutiker.

I Japan åtnjuts ofta nabe i ett sällskap där grytan får stå mitt på matbordet sjudandes över en portabel gasspis. Det är dock möjligt att tillreda nabe på en vanlig spis och sedan servera grytan över en grytlapp på middagsbordet.

Använd gärna en låg gryta som rymmer åtminstone 2,5 liter. Det är en bra idé att använda ett par soppslevar. Varje gäst behöver också en liten skål fylld med dippsåsen Ponzu. Sedan när de flesta ingredienser har åtnjutits kan grytspadet användas till att sjuda antingen tillagat ris eller färska nudlar.

Tid: 1–2 timmar

4 Portioner:
- 400 g. kycklinglårfilé
- 400 g. färsk tunnskivad sidfläsk
- 400 g. tofu
- 200 g. svamp
- 15 g. torkad kombu
- 1 paket ärtskott
- 1 hel kinakål
- 1 purjolök
- Valfritt: fler rotfrukter och grönsaker
- Valfritt: ett par portioner av tillagat ris eller färska nudlar

Dippsås:
- Ponzu (citrusbaserad sojasås) alternativt japansk soja smaksatt med några droppar av citron- och grapefrukt.

Gör så här:
1. Börja med att tillaga soppfonden av kombu. Skölj och blötlägg 5–6 cm torkad kombu i en gryta i ca. 15 minuter.
2. Häll av blötläggningsvattnet och klipp sedan 3–4 små skåror på vardera sida om bladet.
3. Tillsätt 1 liter vatten och sjud kombun på medelhög värme, var dock hela tiden varsam så att inte kombubladet kokas. Efter 20 minuter är soppspadet klart och kombubladet kan tas bort. Bladet kan antingen kasseras eller användas till annan matlagning.
4. Under tiden soppspadet sjuder kan tofu och kött skäras upp i små munsbitar om 2–3 cm. Kinakålen kan skäras något större munsbitar. Placera skurna grönsaker och kött på var sin stor tallrik eller skål.
5. Purjolöken skärs i diagonala mynt om ca. ½-1 cm.
6. Svamp skärs ner i munsbitar vid behov. Om shiitake används bör den hårda och fiberrika foten skäras bort.
7. Koka upp halva mängden av köttet i soppspadet. Välj antingen kyckling eller fläsk eller både och. Avlägsna allt skum och orenheter som läggs på vattenytan. Sänk sedan värmen och låt köttet sjuda. Den återstående mängden färskt kött kan täckas över tills grytan behöver fyllas på och kokas upp för nästa omgång.
8. Sjud sedan en halv sats av resterande ingredienser tills de blivit mjuka.
9. Servera grytan mitt på bordet, tillsammans med en djup skål till varje gäst. Skålen fylls med någon matsked av dippsåsen Ponzu.
10. När ingredienserna är slut kan steg 7 repeteras.
11. Soppspadet kan slutligen användas till att sjuda antingen tillagat ris eller färska nudlar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kommentera gärna med feedback om eventuella språkliga felaktigheter eller oklarheter!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Omvandla gärna cm till viktmått som 5-6 cm komb till gram eller tsk alt msk.. vanligast med vikt är väl bakböcker så kör tsk msk dl..

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Omvandla gärna cm till viktmått som 5-6 cm komb till gram eller tsk alt msk.. vanligast med vikt är väl bakböcker så kör tsk msk dl..

Fixat. Tackar!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Medlem

Ser riktigt avancerat ut, som på riktig Japansk restaurang (i Sverige alltså).

Matlagningskarriär på g?

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Ser riktigt avancerat ut, som på riktig Japansk restaurang (i Sverige alltså).

Matlagningskarriär på g?

Haha tackar. Jag är och förblir bara en glad amatör inom matlagning.

I hushållet är det väl framförallt frugan som är duktig på att laga japansk mat, då hon är därifrån. Själv läser jag typografi på universitetet och har ett slutprojekt där jag ska formge något som har minst 6 sidor och 1000 ord att typografera. Därav, skapade jag en egen text och bild som syns här i tråden. Nästa steg är att formge materialet i ett aptitligt bokformat.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Inga synpunkter mer än att jag blir riktigt sugen på att testa! Är lite av en sushi-fanatiker och det händer att jag snöar in mig på olika andra japanska maträtter och efterrätter.

Medlem
Skrivet av Filikun:

Inga synpunkter mer än att jag blir riktigt sugen på att testa! Är lite av en sushi-fanatiker och det händer att jag snöar in mig på olika andra japanska maträtter och efterrätter.

Härligt att läsa!

Om du testar, så får du gärna ta en bild eller två
och tala om hur de smakar!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det första receptet lät riktigt gott, om jag hinner ska jag testa att göra det i helgen, återkommer med omdöme isåfall 😊


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Nu har jag gjort två varianter av Shougayaki.
En enligt recept plus färska champinjoner, riktigt gott
Sen gjorde jag en variant där jag skippade ingefäran samt ersatte japansk soya med en thailändsk chili och vitlök soya då damen inte gillar ingefära, plus att jag hade i champinjoner i den med. Den blev god men lite klen i smaken.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Det här lät väldigt gott. Jag har en bit hel sidfläsk i frysen vilket e perfekt för då kan jag testa och har något att göra köttet på. Ska nog pröva en variant av ditt recept. Skiva fläsket ännu finare i strimlor och sedan lägga det i marinad som får stå i kylen under två dagar ihop med riven vitlök och strimlad ingefära samt eventuellt lite chiliflingor. Sedan steka i olja med gullöken eller purjolök och ha på sojan i efterhand, serveras med kokt ris.

1
Skriv svar