Phil Spencer vill se plattformsöverskridande avstängningar för spelare

Medlem

Det verkar som, efter man har läst igenom kommentarer här, att väldigt många är jätte oroliga över sitt beteende online. Var det, snälla.

Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Ignorera folk vi ogillar istället, och gör så att vi aldrig behöver spela med dem igen personligen. Jag behöver inte bestraffa någon annan för att jag tog illa vid mig.

Mycket klokt skrivet där.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast även om du får en varning för att du använder ett språk som en del av världen accepterar och en annan del av världen inte gör så är det ett stort problem. Eller skall vi varna folk i öppna samhället efter hur de pratar och sedan stänga av dem från skola och jobb efter 5 gånger? Eller vräka dem från deras lägeneheter för att man inte gillar deras språkbruk?

Var accepterar man att någon uttalar att dom ska ha samlag med ens förälder? Eller önskar att någon får cancer eller annan dödlig sjukdom? Sen homofobisk smädelser och rena rasistiska påhopp. Du kan inte på fullaste allvar tycka att sådant inte är underlag för en avstängning?

Går du runt på ditt jobb eller skola och kallar dom i din närhet det? I princip är det s k näthat som du då inte tycker leder till avstängning? Nej, det gör du inte vågar jag påstå. Det är ingen skillnad på hur vi uppför oss i samhället eller på internet. Det är precis det som är problemet. Det är vilda västern på nätet fortfarande när det kommer till folks beteende. I samhället är det inte alls lika illa, varför då? Jo, för att vi har lagar och regler.

Ja, så var det förr. Vi skulle behöva ha lite jävla ordning igen i skolan, bara massa daltande nu.

Jag är inte någon som älskar cancel kulturen och allt det där. Men vissa saker är inte ok. Detta är ett av dom. Du vet inte vem det är som sitter på andra sidan som mottager detta språkbruk osv. Dom flesta bara fnissar och blockar. Men det finns dom som mår otroligt dåligt mentalt och är väldigt sköra, då kan några meddelanden sätta igång en väldigt ond spiral.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Var accepterar man att någon uttalar att dom ska ha samlag med ens förälder? Eller önskar att någon får cancer eller annan dödlig sjukdom? Sen homofobisk smädelser och rena rasistiska påhopp. Du kan inte på fullaste allvar tycka att sådant inte är underlag för en avstängning?

Går du runt på ditt jobb eller skola och kallar dom i din närhet det? I princip är det s k näthat som du då inte tycker leder till avstängning? Nej, det gör du inte vågar jag påstå. Det är ingen skillnad på hur vi uppför oss i samhället eller på internet. Det är precis det som är problemet. Det är vilda västern på nätet fortfarande när det kommer till folks beteende. I samhället är det inte alls lika illa, varför då? Jo, för att vi har lagar och regler.

Ja, så var det förr. Vi skulle behöva ha lite jävla ordning igen i skolan, bara massa daltande nu.

Jag är inte någon som älskar cancel kulturen och allt det där. Men vissa saker är inte ok. Detta är ett av dom. Du vet inte vem det är som sitter på andra sidan som mottager detta språkbruk osv. Dom flesta bara fnissar och blockar. Men det finns dom som mår otroligt dåligt mentalt och är väldigt sköra, då kan några meddelanden sätta igång en väldigt ond spiral.

Fast här får man ju ta lite eget ansvar också. Är man skör och mår dåligt så får man ju se till att inte utsätta sig för mer än högst nödvändigt. Blocka och gå vidare.

Inte fan kräver jag att man ska skärma för solen på global basis bara för att jag själv är UV-känslig.

Tillägg: Man kanske kan ha en opt-in på 'safe spaces'. Ifall man är lite småkänslig för svordomar så kan man välja att enbart kopplas på det mysiga internetet.

Medlem
Skrivet av Spifflelight:

Fast här får man ju ta lite eget ansvar också. Är man skör och mår dåligt så får man ju se till att inte utsätta sig för mer än högst nödvändigt. Blocka och gå vidare.

Inte fan kräver jag att man ska skärma för solen på global basis bara för att jag själv är UV-känslig.

Tillägg: Man kanske kan ha en opt-in på 'safe spaces'. Ifall man är lite småkänslig för svordomar så kan man välja att enbart kopplas på det mysiga internetet.

Du verkar vara en så sympatiskt person...

Känns menlöst att diskutera detta vidare.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Du verkar vara en så sympatiskt person...

Känns menlöst att diskutera detta vidare.

Nu tycker jag du var otrevlig, gick till personlig attack och fick mig att känna mig otrygg på nätet och må dåligt som person.

På ett nät där den som tar åt sig alltid har rätt, skulle jag kunna använda just det argumentet för att få dig avstängd. På exakt samma basis som du använder i dina exempel.

Jag förespråkar inte bedrövligt beteende vare sig på nätet eller i verkliga livet, men jag hoppas du kan förstå att de som beter sig som svin på nätet faktiskt också blir skyddat av samma system du förespråkar.

Twitch är ett konkret exempel med sin harassment policy:
https://www.twitch.tv/p/en/legal/community-guidelines/harassm...

Om censur accepteras kommer alla förlora på det.

Medlem
Skrivet av Spifflelight:

Nu tycker jag du var otrevlig, gick till personlig attack och fick mig att känna mig otrygg på nätet och må dåligt som person.

På ett nät där den som tar åt sig alltid har rätt, skulle jag kunna använda just det argumentet för att få dig avstängd. På exakt samma basis som du använder i dina exempel.

Jag förespråkar inte bedrövligt beteende vare sig på nätet eller i verkliga livet, men jag hoppas du kan förstå att de som beter sig som svin på nätet faktiskt också blir skyddat av samma system du förespråkar.

Twitch är ett konkret exempel med sin harassment policy:
https://www.twitch.tv/p/en/legal/community-guidelines/harassm...

Om censur accepteras kommer alla förlora på det.

Ja du kan använda det. Men är det rätt? Jag pratar om personangrepp pga folk sexuella läggning, religion, hudfärg och annat. Bara för någon blir lite småkränkt för att man tycker personen verkar osympatisk. Ja det är inte riktigt samma sak. Du får du nog läsa om mina tidigare inlägg. Jag förespråkar inte censur. Förstår inte varför du blandar in saker i diskussionen som inte tillhör den.

Vad jag säger och tycker igen då. Att om man kommer med påhopp som i samhället utanför internet är olagligt. DÅ gäller samma villkor på internet. Det gör dom inte idag. Folk uppför sig som svin mot andra på internet.

Förstår inte vad du får samma personer blir skyddade av det jag förespråkar. Du kommer ju inte med några sakliga svar på det man argumenterar för. Varför skulle det skydda dom?

Precis som i verkliga livet utanför internet så är det olagligt att uttala sig om vissa saker. Missköter man det så ska man bli avstängd. Det är vad jag sagt hela tiden. Det skyddar inte dom som blir avstängda. Det svider som fan för dom att inte kunna spela sina spel. Handlingar får konsekvenser, som man får lära sig.

Sen huruvida var gränsen går. Ja, det är som också skrev tidigare. Det man inte skriver eller säger till bekanta, arbetskompisar eller skolkompisar. Helt enkelt dom runtom kring sig. Ja, det uttalar man inte till någon på internet heller.

Det är precis som att du och många andra tycker att bara för att det är internet och personen ifråga inte står framför en fysiskt, så höjs taket på vad man ska/kan/får kalla någon. Den logiken är väldigt konstig.

Sammanfattning:

Samma lagar och regler ska gälla på internet om hur man behandlar andra. Samma "sociala regler" som gäller i ens närhet ska gälla på internet. Det hade gått fin fint trots olika länder och kulturer. Jag har då aldrig varit i ett land där det är okej att man går fram till någon och säger att man ska ligga med deras morsa eller att man har åsikter om deras sexuella läggning, hudfärg eller annat.

Jag tackar för mig där. För mig kommer aldrig internet och "verkliga livet" vara olika världar. Det är samma verklighet. Den uppfattningen verkar du inte ha. DÅ tycker jag det är menlöst att vi fortsätter diskutera, för på den punkten kommer jag inte ändra min åsikt.

Ha det fint hej

Medlem
Skrivet av Marooned:

Jag tackar för mig där. För mig kommer aldrig internet och "verkliga livet" vara olika världar. Det är samma verklighet. Den uppfattningen verkar du inte ha. DÅ tycker jag det är menlöst att vi fortsätter diskutera, för på den punkten kommer jag inte ändra min åsikt.

Ha det fint hej

Det här kanske du ska fundera lite över.

Ha en trevlig helg!

Medlem
Skrivet av Spifflelight:

Det här kanske du ska fundera lite över.

Ha en trevlig helg!

Tror du ska börja fundera på varför du tycker det är okej att behandla människor olika i verkligheten kontra internet. Förstår inte ens hur vi kan ha den diskussionen kring det? Haha. Hur man kan tycka det är mer okej att säga saker till en person på nätet, för att det är nätet. Men utanför nätet är det inte okej.

Du ser inte själv dubbelmoralen?

Det kanske du ska fundera lite över.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Tror du ska börja fundera på varför du tycker det är okej att behandla människor olika i verkligheten kontra internet. Förstår inte ens hur vi kan ha den diskussionen kring det? Haha. Hur man kan tycka det är mer okej att säga saker till en person på nätet, för att det är nätet. Men utanför nätet är det inte okej.

Du ser inte själv dubbelmoralen?

Det kanske du ska fundera lite över.

Om inte annat så blir man pro-censur av att diskutera ämnet vidare.

Trevlig helg.

123
Skriv svar