Qnap - Ransomware, hjälp?

Medlem
Qnap - Ransomware, hjälp?

Hej!
Qnap gick ut med mail efter nyår att de pågår attacker mot qnap NASer och att man skulle uppdatera o koppla från nasen från internet, hade inte läst de för de låg i skräppost, men med handen på hjärtat tror jag inte att jag skulle agerat oavsett.

Nu är de så att min Qnap NAS har blivit hackad. 95% av alla filer har blivit 7zip filer och i varje mapp ligger där en text fil, "Read Me!"
Så här ser de ut:

Jag har en hel del viktiga saker där som jag sparat under åren som gått.
Kan man på något vis ta sig runt passwordet som krävs för att packa upp mina filer.
Jag vill gärna inte betala kräken som gjort detta, handlar om 5000kr.

Har tittat på lite olika password recovery program, men vad jag fått fram än så långe är lösenordet 32 tecken långt. de blir ju många olika kombinationer koden kanske inte knäcks under min livstid.

Har någon annan fler tips?


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Tror det e kört för dig tyvärr, om det fanns ett någorlunda enkelt sätt att återställa så skulle nog en hel del techsidor skrivit om det redan.

Med det sagt, låter som du blitt hackad med Qlocker, då KAN det finnas en liten,liten, chans att återställa dina filer. men det e meckigt

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/749751/qlocker-full...


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Antingen betala eller återställa från backup

Eller ha is i magen o hoppas på att nyckelnl släpps fritt av någon säkerhets organisation via omvägar.

För att skydda sig mot ransomware är att ha skydd specifikt som skyddar mot sånt eller en backup ej ad joinad och ej i samma nät
bla.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar