Phil Spencer: "En Game Pass-konkurrent på Playstation är oundvikligt"

Robot
Phil Spencer: "En Game Pass-konkurrent på Playstation är oundvikligt"

Branschen var alltid på väg i den riktningen, enligt Phil.

#Game-pass, #Playstation-plus


Fragtjuv

Phil har säkert rätt när han säger att spelindustrin var på väg i den riktningen. Nu återstår att se vad det betyder för konsumenterna på längre sikt. Än så länge är jag ruskigt nöjd med Gamepass i alla fall.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

KoP
Medlem

MS banar vägen och Sony följer i dess kölvatten.

Medlem

Tror inte Sony kommer kopiera MS i dagsläget. Har väldigt svårt att se att dom skulle ge upp den höga försäljning dom har på sina storspel som God of War och Horizon, spel som dessa drar in alldeles för mycket pengar för att det ska vara lönsamt med en prenumerationstjänst.

Medlem

Har inte Playstation redan en sådan tjänst i ps now? Den är väl äldre än gamepass också?

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Har inte Playstation redan en sådan tjänst i ps now? Den är väl äldre än gamepass också?

Båda är tjänster för att strömma eller installera spel via en tjänst ja. Däremot är lite av grejen med gamepass att alla first party-spel släpps dit dag ett, vilket inte är fallet för ps now som snarare handlar om gamla spel. För mig gör gamepass att jag inte behöver köpa något nytt, medan ps now snarare är ett komplement.

Medlem

Game pass at home

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Båda är tjänster för att strömma eller installera spel via en tjänst ja. Däremot är lite av grejen med gamepass att alla first party-spel släpps dit dag ett, vilket inte är fallet för ps now som snarare handlar om gamla spel. För mig gör gamepass att jag inte behöver köpa något nytt, medan ps now snarare är ett komplement.

Ja PS now är mer gamla spel plus att det inte finns några ps5 spel. Kör man på ps5 så får man ps4-versionerna av spelen. Bra om det blir så att Sony gör en "riktig" game pass utmanare.

Hoppas även att Sony gör som Xbox och släpper spelen snabbt på PC också. Jag gillar möjligheten att välja om jag ska spela spelet på konsolen eller PC.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Ja Game pass för mig innebär att jag aldrig behöver köpa några spel. Det hade nog varit annorlunda om jag var 20-årig student igen, med oändlig speltid, men när man inte längre har möjlighet att spela 8 timmar om dagen så räcker spelen på Game pass mer än väl.

Medlem

Det här har ju varit på G under en längre tid. Sedan Sony och Microsoft skrev kontrakt med Azure. Och för Microsoft/Xbox del har ju i alla fall Xbox Game Pass varit en jäkla succé.

Medlem
Skrivet av KoP:

MS banar vägen och Sony följer i dess kölvatten.

Undra när MS ska följa med på bra exklusiva titlar nu bara.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Dex
Medlem

Jag tror nog att folk behöver ta ner hypen lite grann för denna nya tjänsten som uppenbarligen kommer från Sony.

Som en del andra har sagt handlar det nog mer om att slå ihop PS Now och PS+ till en stor tjänst och säkert göra en del förbättringar osv.

Att det redan nu kallas för en "Gamepass utmanare" känns väldigt konstigt tycker jag då jag har väldigt svårt och se att Sony skulle komma med en tjänst där alla deras spel skulle komma dag 1 till tjänsten då dom förmodligen har för många titlar som säljer för mycket och säkerligen skulle förlora en hel del på att göra det.
Så klart kan man ju ha fel och att dom gör det ändå och kanske är beredda på att ta förlusten för att dom vill utmana Xbox med en ny tjänst, men är tveksam till det.

Lite skillnad också för Xbox då dom "behövde" göra något i slutet på förra generationen eftersom Sony hade en rätt rejäl "ledning" och Xbox behövde komma ikapp. Vilket dom verkligen har gjort nu det senaste året med Gamepass och bra titlar!
Plus att hela Microsofts filosofi verkar mer vara att göra allting till "subscription-services" då både Windows och Office osv också kör det.

Så klart kan jag ha helt fel i detta, men väljer helt klart att inte ha för mycket förväntningar på denna nya tjänsten som kommer komma om några månader. Dock kommer nog Sony få mycket skit om dom inte gör en riktig Gamepass utmanare då industri folket och spelare redan pratar som om det redan är klart nästan. Så ska bli intressant och se vad som händer!

Medlem

Hur många spel hinner ni spela på en tjänst som gamepass eller PSnow på ett år?

Medlem
Skrivet av Dex:

Jag tror nog att folk behöver ta ner hypen lite grann för denna nya tjänsten som uppenbarligen kommer från Sony.

Som en del andra har sagt handlar det nog mer om att slå ihop PS Now och PS+ till en stor tjänst och säkert göra en del förbättringar osv.

*text*

Håller med (trots dina tusen gramatiska fel ), de har ju sagt att de inte tror att den modellen är lönsam och det har tidigare tyktats om att de helt enkelt ska rebranda och slå ihop tjänsterna. Men vi får se, en riktig gamepassutmanare vore kul. Konkurrens är alltid bra!

Skrivet av BooliBoo:

Hur många spel hinner ni spela på en tjänst som gamepass eller PSnow på ett år?

Lika många som tidigare när jag köpte spelen, eller vad menar du? Jag kör främst på Xbox och har Gamepass. I stort sätt alla spel jag spelar är från gamepass. Köpte dock Diablo 2 förra året både till Xbox och PC samt Deathloop till Playstation, men jag tror inte att jag köpte något annat under hela året.

Dex
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Håller med (trots dina tusen gramatiska fel ), de har ju sagt att de inte tror att den modellen är lönsam och det har tidigare tyktats om att de helt enkelt ska rebranda och slå ihop tjänsterna. Men vi får se, en riktig gamepassutmanare vore kul. Konkurrens är alltid bra!

Lika många som tidigare när jag köpte spelen, eller vad menar du? Jag kör främst på Xbox och har Gamepass. I stort sätt alla spel jag spelar är från gamepass. Köpte dock Diablo 2 förra året både till Xbox och PC samt Deathloop till Playstation, men jag tror inte att jag köpte något annat under hela året.

Haha ja jag såg det också nu när du sa det. Ska inte skriva långa texter när man ligger med huvudvärk i soffan tydligen.

Ja jag hade inte tackat nej direkt om Sony också kör en likadan modell som Gamepass. Det är ju bara kul för oss spelare!

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur många spel hinner ni spela på en tjänst som gamepass eller PSnow på ett år?

Svårt, jag har inte riktigt tänkt på det.
I December körde jag och klarade ut två spel.
Nu i Januari har jag redan klarat två spel samt påbörjat två andra.
Ska försöka hålla lite koll detta år, kan ju vara kul att veta när året är slut.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Har inte Playstation redan en sådan tjänst i ps now? Den är väl äldre än gamepass också?

Det stämmer. Gamepass är mer en vidareutveckling av ps now i det att man nu jobbar mot att få ut spel på dag 1 på tjänsten medan ps now har mer handlat om att lägga upp spelen efter de sålt lite först.
Och som nämnt redan i tråden tror jag inte Sony kommer kopiera det rakt av. Finns ingen anledning för dem att göra det då spelen säljer väldigt bra på playstation och varför skulle de ändra på det?
Men ja vi får se vad de hittar på.
Om ryktena stämmer ska det vara någon sorts tier system där vi ska kunna välja mellan tre olika nivåer som passar våra behov (o plånböcker).


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag tror inte att tjänsten kommer bli "lika bra" som Gamepass. Med det menar jag att Sony knappast kommer släppa sina egna titlar day 1 på deras tjänst.
Varför, jo för dom tjänar mer på att sälja spelen individuellt.
Jag gissar att till skillnad från Xbox så har "playstation" mer krav att generera vinster åt Sony.
Xbox är för MS en "förlustmaskin" vilken playstation inte får bli för Sony.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Håller med (trots dina tusen gramatiska fel ), de har ju sagt att de inte tror att den modellen är lönsam och det har tidigare tyktats om att de helt enkelt ska rebranda och slå ihop tjänsterna. Men vi får se, en riktig gamepassutmanare vore kul. Konkurrens är alltid bra!

Lika många som tidigare när jag köpte spelen, eller vad menar du? Jag kör främst på Xbox och har Gamepass. I stort sätt alla spel jag spelar är från gamepass. Köpte dock Diablo 2 förra året både till Xbox och PC samt Deathloop till Playstation, men jag tror inte att jag köpte något annat under hela året.

Låter som att du verkligen hittat hem, kul när de träffar så rätt. 🙂

Skrivet av Issue:

Svårt, jag har inte riktigt tänkt på det.
I December körde jag och klarade ut två spel.
Nu i Januari har jag redan klarat två spel samt påbörjat två andra.
Ska försöka hålla lite koll detta år, kan ju vara kul att veta när året är slut.

Då ligger man i lä. Låter som ni verkligen får valuta för era pengar. Men det är väl så tjänsten är tänkt att fungera. 🙂

Gen
Medlem

Sony får verkligen ta sig i kragen nu och patcha in 60fps på fler spel så att PS5an verkligen används till fullo.

Skrivet av KoP:

MS banar vägen och Sony följer i dess kölvatten.

Får väl se vad M$ gör åt DualSense och 3D Audio.

Skrivet av Kalliban:

Båda är tjänster för att strömma eller installera spel via en tjänst ja. Däremot är lite av grejen med gamepass att alla first party-spel släpps dit dag ett, vilket inte är fallet för ps now som snarare handlar om gamla spel. För mig gör gamepass att jag inte behöver köpa något nytt, medan ps now snarare är ett komplement.

Trodde PSNow bara var strömning av spel? Installerar man dem verkligen?

Medlem

Sony vet att dom har absolut ingenting annat än exklusiva spel, dom har liksom skjutit sig själva i foten.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Sony vet att dom har absolut ingenting annat än exklusiva spel, dom har liksom skjutit sig själva i foten.

what? Det släpps multiplatform spel på deras konsoler hela tiden och bra verkar de sälja med när man lyssnar på utvecklarna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av Gen:

Trodde PSNow bara var strömning av spel? Installerar man dem verkligen?

Japp, dock går inte ps3 spelen att installera.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Sony vet att dom har absolut ingenting annat än exklusiva spel, dom har liksom skjutit sig själva i foten.

Fixat med kanske bästa kontrollen, nytt vr headset på ingång.

Samt vad är det för fel med dom bästa exklusiva spel som finns?

Medlem
Skrivet av Gen:

Sony får verkligen ta sig i kragen nu och patcha in 60fps på fler spel så att PS5an verkligen används till fullo.

Får väl se vad M$ gör åt DualSense och 3D Audio.

Trodde PSNow bara var strömning av spel? Installerar man dem verkligen?

3d audio har de ju med Windows sonic och Dolby Atmos, ser inte att att sonys 3D audio skulle tillföra något som inte Sonic eller Atmos fixar

Medlem

Den största förändringen kommer nog vara att man skapar en nivå med Plus och Now fast utan möjlighet att streama. Som det är nu finns Now bara i 19 länder eller så eftersom det krävs att streaming ska löna sig. Med ett steg utan streaming kan man erbjuda "Now" på alla marknader.

Med ett namnbyte kommer man ifrån att många fortfarande tror att det enbart är för streaming.

Skrivet av Freeman79a:

Det här har ju varit på G under en längre tid. Sedan Sony och Microsoft skrev kontrakt med Azure.

De skrev på en avsiktsförklaring om att någon gång i framtiden samarbeta när det gäller att utveckla streamingtjänster. Det tog cirka en vecka efter detta så så hade diverse genier på spelforum nått slutsatsen att "PS Now körs på Azure" trots att det aldrig sagts något om ett färdigt kontrakt av något slag.

Medlem
Skrivet av Gen:

Får väl se vad M$ gör åt DualSense och 3D Audio.

Skrivet av Iceman88:

3d audio har de ju med Windows sonic och Dolby Atmos, ser inte att att sonys 3D audio skulle tillföra något som inte Sonic eller Atmos fixar

Grejen är väl mest att 3D Audio är Sonys samlingsnamn där både hårdvara och teknik ingår. MS har väl i stort samma/liknande hårdvara för ljud men sen har dom sin Project Acoustics (vågbaserat) där Sony har ray-tracing(?) för hur ljudet rör sig och därtill så har Xbox Sonic, Atmos samt DTS:X men jag har ingen aning om vad Sony kallar sin teknik för, tror den är inbakad i 3D Audio. Men det är ju same same bara det att Sony nyttjar fler kanaler än vad t.ex. Atmos gör.
Stora skillnaden är väl att Sony marknadsförde detta ganska så mycket inför PS5 (då dom saknade vettig surround på PS4?) medans för xbox så var det inte så mycket nytt mot vad dom redan hade och marknadsförde det inte

Gällande DualSense så kom det ju ut en undersökning för ganska länge sen från MS ifall kunderna ville ha funktioner som de som finns på DS. Däremot tror jag det blir "svårt" att implementera i efterhand. Säg att de släpper en DS kopia, då ska spel optimeras för att "några" har köpt den nya kontrollern. Tror isf att det blir till nästa generation


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Flakmonkey
Skrivet av Hullken:

Ja Game pass för mig innebär att jag aldrig behöver köpa några spel. Det hade nog varit annorlunda om jag var 20-årig student igen, med oändlig speltid, men när man inte längre har möjlighet att spela 8 timmar om dagen så räcker spelen på Game pass mer än väl.

Lustigt, jag är i samma situation men jag ser det ur ett helt annat perspektiv. Nu när jag inte har hur mycket tid som helst men där pengar inte är ett lika stort problem så vill inte behöva kompromissa med spelandet. Har inte tid att testa en massa spel utan jag vill spela det jag verkligen vill lira. Hade allt funnits på Gamepass (eller någon annan tjänst för den delen) så hade det varit en annan femma såklart. Men jag vill inte spela X trots att jag egentligen vill spela Y, Z, A, B eller C eftersom det bara är X som finns på Gamepass. Gamingtiden är för viktig helt enkelt

Innebär inte att jag inte har Gamepass för det har jag, på samma sätt som jag har Playstation Now och PS+, men det är för att lira de spel som släppts där som jag vill spela lika mycket som jag vill spela andra spel som jag måste köpa på traditionellt sätt.

Medlem
Skrivet av Issue:

Grejen är väl mest att 3D Audio är Sonys samlingsnamn där både hårdvara och teknik ingår. MS har väl i stort samma/liknande hårdvara för ljud men sen har dom sin Project Acoustics (vågbaserat) där Sony har ray-tracing(?) för hur ljudet rör sig och därtill så har Xbox Sonic, Atmos samt DTS:X men jag har ingen aning om vad Sony kallar sin teknik för, tror den är inbakad i 3D Audio. Men det är ju same same bara det att Sony nyttjar fler kanaler än vad t.ex. Atmos gör.
Stora skillnaden är väl att Sony marknadsförde detta ganska så mycket inför PS5 (då dom saknade vettig surround på PS4?) medans för xbox så var det inte så mycket nytt mot vad dom redan hade och marknadsförde det inte

Gällande DualSense så kom det ju ut en undersökning för ganska länge sen från MS ifall kunderna ville ha funktioner som de som finns på DS. Däremot tror jag det blir "svårt" att implementera i efterhand. Säg att de släpper en DS kopia, då ska spel optimeras för att "några" har köpt den nya kontrollern. Tror isf att det blir till nästa generation

Nu vet inte jag om det kommer vara någon skillnad i praktiken men PS5 använder sig av specialdesignad dedikerad hårdvara som påminner om ett grafikkort i designen.

Förhoppningsvis så gör det skillnad, men det kan också handla om att slippa betala patent till Dolby.
Sanningen kanske är lite av varje.

"The Tempest Engine is the technology powering the deliverance of 3D audio. It’s essentially a tiny sound processing chip located in the console which uses AMD graphics processing technology. Sony has managed to re-engineer an AMD GPU computer unit, an important aspect of the graphics processor. By using this unit, it thereby allows the system to process a wide variety of sounds from different locations within the game, simulating a realistic experience. In this way, the PS5 itself is able to directly deliver 3D audio. Players won’t need to own expensive sound systems or headsets to get the 3D audio experience."

Screen Rant om detta

Kontroll delen har ju skett innan, även om det inte är vanligt, spakar(PS1) och Rumble(PS1 och laddes väl även till i efterhand till PS3).
När spel släpps till flera format så bör det ju inte vara några större problem heller eftersom att utvecklarna redan optimerar för detta till PS5.

Tekniken kanske inte måste fungera på alla spel som har släppts heller, jag ser inga problem med att kommande titlar får stöd.

Medlem
Skrivet av Issue:

Grejen är väl mest att 3D Audio är Sonys samlingsnamn där både hårdvara och teknik ingår. MS har väl i stort samma/liknande hårdvara för ljud men sen har dom sin Project Acoustics (vågbaserat) där Sony har ray-tracing(?) för hur ljudet rör sig och därtill så har Xbox Sonic, Atmos samt DTS:X men jag har ingen aning om vad Sony kallar sin teknik för, tror den är inbakad i 3D Audio. Men det är ju same same bara det att Sony nyttjar fler kanaler än vad t.ex. Atmos gör.
Stora skillnaden är väl att Sony marknadsförde detta ganska så mycket inför PS5 (då dom saknade vettig surround på PS4?) medans för xbox så var det inte så mycket nytt mot vad dom redan hade och marknadsförde det inte

Gällande DualSense så kom det ju ut en undersökning för ganska länge sen från MS ifall kunderna ville ha funktioner som de som finns på DS. Däremot tror jag det blir "svårt" att implementera i efterhand. Säg att de släpper en DS kopia, då ska spel optimeras för att "några" har köpt den nya kontrollern. Tror isf att det blir till nästa generation

Gällande 3D audio vs Atmos , där var ju en av grejerna/marknadsföringen att 3D audio använder 100 källor eller nått och Atmos 20 eller vad det var. Minns inte de exakta antalet, men där berättade ju någon Dolby killen att de inga bekymmer att ha 100+ källor, men de valde 20 eller vad antalet var bara för att de blev bara en soppa om det användes allt för många källor.

Angående dualsense så är det nog svårare att implementera i efterhand (fullt möjligt) men, har ingen personlig erfarenhet av det. Men har både hört på någon podcast och läst
På forum att det är häftigt en stund och sedan har de stängt av det..

Det gäller ju säkert inte majoriteten men bara baserat på vad jag har läst och hört..

12
Skriv svar