Xbox vill behålla Call of Duty på Playstation

Robot
Xbox vill behålla Call of Duty på Playstation

Plikten fortsätter att kalla på Sonys maskiner.

#Activision-blizzard, #Call-of-duty


Medlem

Vill och vill..

Känner sig väl så illa piskade, snarare... Hu vilket liv det hade blivit...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Rätt väntat, men uttalandet kommer troligen inte lugna ner alla passionerade, lite skadeglada, fans som senaste tiden varit tvärsäkra på motsatsen. Sannolikheten är rätt hög att dessa kommer att fortsätta sitt korståg och predika om att allt kommer bli exklusivt till Game pass, oavsett vad Microsoft (Phil) säger.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Behöver ju inte betyda för all framtid, sen kan de ju säga att vill de ha CoD på sin konsol får de det bara genom GamePass

Medlem

Är för gammal för att vara en fanatisk nörd som bara håller på en sida i sådana här "krig", men jag känner inte att jag skulle bli lidande om jag slapp spela CoD heller. De senaste titlarna känns riktigt urvattnade och att se John McClane springa runt i Warzone gjorde inte att dessa "krigsspel" tjänade poäng hos mig iaf.

Ambassadör
Xbox

Det pratas på samma sätt som det gjorde kring Zenimax innan det köpet var klart. De får inte säga något som kan ses som att de bestämmer över Acti-Blizz innan köpet är klart enligt lag. Det slirades på formuleringar i ett halvår med Bethesda under tiden som uppköpet genomfördes.

Nyckelord i citatet ovan är "intent to" och "desire to".

Inga konstigheter, utöver att det trots en liknande situation i närtid verkar väldigt svårt att greppa för somliga. Ovan kan exempelvis innebära marknadsföringsavtal som redan är ingånga ("intent to honor all existing agreements") och att Warzone kommer att fortsätta stödjas på PS ("desire to keep Call of Duty on PlayStation").

Se Bethesda med Deathloop/Ghostwire Tokyo (existerande avtal) och Fallout 76/Elder Scrolls Online (Fallout och TES på PS).

Det intressanta här är ju att MS har en mycket god förhandlingsposition. Det kan mycket väl vara så att det förhandlas friskt om vissa saker. Vad kan då Xbox vilja ha? Tja något av följande kanske:

  • Game Pass på PlayStation. Låter kanske underligt vid första anblick men streamat via xCloud så är det inte märkligare än att Pelle-PlayStation streamar till sin mobil. Det kommer fortfarande med inloggningar och attachment till Xbox ekosystem och de åtråvärda prenumeranterna blir fler. Tveksamt om detta är något Sony kan tänka sig dock, även om de då skulle få CoD i alla fall i någon form på sin konsol.

  • Avtal runt Call of Duty på Game Pass dag 1. Sony har börjat skriva in klausuler i sina marknadsföringsavtal att spel inte får släppas på Game Pass (Se RE8 som läckte via Epic/Apple-affären). Det är möjligt att sådana klausuler ingår i PlayStations gällande marknadsföringsavtal för Call of Duty, detta skulle kunna strykas mot att ett antal CoD-spel fortsätter släppas på PlayStation längre än de annars gjort.

Det finns säkert fler möjliga saker än detta, men vi kommer inte att få veta säkert innan affären har avslutats. Spännande att se hur det här slutar är det i alla fall.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Är för gammal för att vara en fanatisk nörd som bara håller på en sida i sådana här "krig", men jag känner inte att jag skulle bli lidande om jag slapp spela CoD heller. De senaste titlarna känns riktigt urvattnade och att se John McClane springa runt i Warzone gjorde inte att dessa "krigsspel" tjänade poäng hos mig iaf.

Jag tycker de varit rätt bra. Kanske inte värda fullpris men de tre senaste jag köpt,( Infinite warfare, modern warfare 2019 samt Cold war. ) Har jag varit nöjd med kampanjen och haft kul med vissa av onlinelägena ex prophunt är riktigt kul att köra.
Warzone däremot har jag aldrig fastnat för.

Medlem

Vad Phil "mytomanen" spencer säger stämmer sällan överens med hur Microsoft agerar.

Medlem
Skrivet av matt76:

Rätt väntat, men uttalandet kommer troligen inte lugna ner alla passionerade, lite skadeglada, fans som senaste tiden varit tvärsäkra på motsatsen. Sannolikheten är rätt hög att dessa kommer att fortsätta sitt korståg och predika om att allt kommer bli exklusivt till Game pass, oavsett vad Microsoft (Phil) säger.

Vi får se vilka som får rätt: det blir troligen predikarna. ”To keep Call of Duty on Playstation” betyder inte ”to keep releasing all new Call of Dutys on playstation”.

Medlem

Tror det blir exklusivt till xbox/pc i framtiden "2023" varför skulle dom spendera sådana pengar för att sen låta playstation ha det på sin konsol dom vill väl dra in ännu mera folk till sitt eco system inget konstigt alls med det.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad Phil "mytomanen" spencer säger stämmer sällan överens med hur Microsoft agerar.

Det gör väl inte honom till mytoman?
Är nog inte bara upp till honom.

Medlem

Om CoD stannar längre än vad Xbox tänkt på PlayStations plattformar är det för att de inte har råd att utesluta den spelarbasen, allt handlar ju i slutändan om att tjäna pengar.
Som PS-spelare hoppas jag Sony verkligen tar möjligheten nu och satsar på något eget FPS-spel som de har haft flera av tidigare. Sen vad/hur/när återstår väl att se...


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Tror inte en sekund på detta. Och varför skulle MS vilja släppa endast streaming varianten av gamepass på playstation som motprestation? Finns väl absolut inget att vinna med det förutom möjligen det symboliska värdet.
Isåfall måste det vara fullvarianten där spelen är nerladdningsbara, annars kan väl ps-fansen likagärna skaffa gamepass via den där tv-appen som är på väg, eller sin laptop, om de vill åt gamepass spelen.

Släpper de fullvarianten så kan de å andra sidan lägga ner Xbox, för då kommer ingen köpa den längre. Vad väljer man liksom, en konsoll med endast gamepass-utbudet, eller en konsoll med gamepass-utbudet OCH Sonys spel?

Medlem
Skrivet av Mariva:

Som PS-spelare hoppas jag Sony verkligen tar möjligheten nu och satsar på något eget FPS-spel som de har haft flera av tidigare. Sen vad/hur/när återstår väl att se...

De har aldrig lyckats hålla liv i någon sån serie tidigare. Så frågan är om de skulle det nu. Men skulle de bli utan CoD så är det väl ett ypperligt tillfälle att försöka ja.

Medlem
Skrivet av stoffe20:

Tror det blir exklusivt till xbox/pc i framtiden "2023" varför skulle dom spendera sådana pengar för att sen låta playstation ha det på sin konsol dom vill väl dra in ännu mera folk till sitt eco system inget konstigt alls med det.

För att det kommer bli en gigantisk förlust i pengar med tanke på vad cod gör varje år och hur många som spelar det på ps? Sure om de värderar tillskottet av i sammanhanget få gpass användare och konsollköpare som föjer med mer så kan det ju hända men tvivlar.

De kommer inte göra mer pengar på det i närtid med tanke på hur gigantiskt etablerat cod är på playstation. Jag tror mer i så fall som någon sa att vissa saker kanske kommer vara mer exklusiva och nu är det ju garanterat slut på all ps-early access exklusivitet osv.

Medlem

Orden är ju som väntat väldigt avvägda. Det kan ju som många säger betyda allt från CoD kommer för all framtid på PS till det som finns nu får stanna.

Jag tror och hoppas på ett djupare samarbete mellan Sony och Xbox framöver. Det är som Spencer säger, de stora konkurrenterna är Apple, FB, Google och Netflix och deras spelsatsningar har jag inte så jävla mycket för.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jesus. Man undrar när vi kommer ha svaret svart på vitt. Man är ju redan trött på spekulationer och då har det bara gått ett fåtal dagar.

Höst/vinter 2023 kanske?

Själv har jag som jag tidigare sagt svårt att greppa/tro att just CoD blir exklusivt, samtidigt är det svårt att blunda för formuleringen "all existing agreements".

Vi får se. Personligen bryr jag mig föga om just CoD, uppköpet av AB innebär ju så mycket mer än bara det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tror inte en sekund på detta. Och varför skulle MS vilja släppa endast streaming varianten av gamepass på playstation som motprestation? Finns väl absolut inget att vinna med det förutom möjligen det symboliska värdet.
Isåfall måste det vara fullvarianten där spelen är nerladdningsbara, annars kan väl ps-fansen likagärna skaffa gamepass via den där tv-appen som är på väg, eller sin laptop, om de vill åt gamepass spelen.

Släpper de fullvarianten så kan de å andra sidan lägga ner Xbox, för då kommer ingen köpa den längre. Vad väljer man liksom, en konsoll med endast gamepass-utbudet, eller en konsoll med gamepass-utbudet OCH Sonys spel?

Seriöst?! Varför skulle ja ge upp mina Gamerscores och achievements för att starta på nytt på PS? Så länge det kommer ny Xbox hårdvara så fortsätter jag köpa.

Medlem
Skrivet av Mariva:

Som PS-spelare hoppas jag Sony verkligen tar möjligheten nu och satsar på något eget FPS-spel som de har haft flera av tidigare. Sen vad/hur/när återstår väl att se...

Några CoD-veteraner som lämnade Treyarch startade studion Deviation som jobbar på en ny AAA-IP åt Sony. Det är nog inte omöjligt att det är ett FPS-spel.

Edit: Några personer som jobbade med Rainbow Six Siege (inklusive dess game director) gick till Guerrilla för sådär fyra år sedan och har jobbat med något som inte är utannonserat än. Kanske ett FPS?

Medlem
Skrivet av Foldon:

Seriöst?! Varför skulle ja ge upp mina Gamerscores och achievements för att starta på nytt på PS? Så länge det kommer ny Xbox hårdvara så fortsätter jag köpa.

Är det inte kopplat till ditt gamepass-konto menar du?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tror inte en sekund på detta. Och varför skulle MS vilja släppa endast streaming varianten av gamepass på playstation som motprestation? Finns väl absolut inget att vinna med det förutom möjligen det symboliska värdet.
Isåfall måste det vara fullvarianten där spelen är nerladdningsbara, annars kan väl ps-fansen likagärna skaffa gamepass via den där tv-appen som är på väg, eller sin laptop, om de vill åt gamepass spelen.

Släpper de fullvarianten så kan de å andra sidan lägga ner Xbox, för då kommer ingen köpa den längre. Vad väljer man liksom, en konsoll med endast gamepass-utbudet, eller en konsoll med gamepass-utbudet OCH Sonys spel?

Pengarna finns inte i att sälja en konsol. Pengarna finns i att sälja spel och behålla prenumeranter. Dvs. Om Xbox kan få gamepass på både PS och Switch så vore det en kassako utan dess like.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad Phil "mytomanen" spencer säger stämmer sällan överens med hur Microsoft agerar.

Vad syftar du på? Aldrig hört att han kallas för mytoman förut.

Jag hoppas att inga spel efter nuvarande avtal uppfylls släpps på Playstation. Hur ska Playstation kunna klaga på exklusiva spel som varit deras strategi sedan dag 1 och absolut ingen vilja att förändra det.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Hur ska Playstation kunna klaga på exklusiva spel som varit deras strategi sedan dag 1 och absolut ingen vilja att förändra det.

Hyckleriet vet i regel inga gränser.

Medlem

Microsoft är officiellt ett third party company 😂


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Gmodderable:

Microsoft är officiellt ett third party company 😂

Sedan 2014 typ?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tror inte en sekund på detta. Och varför skulle MS vilja släppa endast streaming varianten av gamepass på playstation som motprestation? Finns väl absolut inget att vinna med det förutom möjligen det symboliska värdet.
Isåfall måste det vara fullvarianten där spelen är nerladdningsbara, annars kan väl ps-fansen likagärna skaffa gamepass via den där tv-appen som är på väg, eller sin laptop, om de vill åt gamepass spelen.

Släpper de fullvarianten så kan de å andra sidan lägga ner Xbox, för då kommer ingen köpa den längre. Vad väljer man liksom, en konsoll med endast gamepass-utbudet, eller en konsoll med gamepass-utbudet OCH Sonys spel?

Xbox har planer på att inte ha några andra spel på sin xbox utöver gamepass utbudet? 🤨

Avstängd

Hehe... Den här svängen igen. All gratis marknadsföring MS och Xbox får efter sina utannonseranden om uppköp betalar nog av en del av notan.

Medlem

Den bästa versionen av framtida CoD spel kommer vara på Xbox och det kommer innefatta tidsexklusivitet och möjligen plattformsexklusivitet också. På så sätt kan Microsoft tjäna pengar på Sony och samtidigt locka över CoD fans till Xbox.

Medlem

Ja, spekulera kan man ju alltid göra, och det är ju lite kul

Mina tankar

* Alla befintliga avtal kommer att uppfyllas så länge avtalen inte påverkar Xbox för negativt. T.ex. så kanske det ekonomiskt är bättre att bryta avtalet om det visar sig att det finns ett avtal som säger att alla framtida CoD ska vara PS exklusiva i X antal år.

* Alla framtida CoD (och andra existerande IPs) kommer att komma till Playstation så länge MS får något tillbaka, t.ex. Game Pass på Playstation, PS exklusiva på PC efter X antal månader/år.

Jag tror inte att MS bara är ute efter att ta bort alla spel från Playstation, utan de vill ha ett bra förhandlingsläge och kunna säga "om vi får detta så får ni detta".. typ..


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av stoffe20:

Tror det blir exklusivt till xbox/pc i framtiden "2023" varför skulle dom spendera sådana pengar för att sen låta playstation ha det på sin konsol dom vill väl dra in ännu mera folk till sitt eco system inget konstigt alls med det.

Tja, finns ju två troliga anledningar:

1. För att försöka få Sony att gå med på att Gamepass skall finnas tillgängligt på Playstation.

2. För att undvika diverse antitrust-lagar.

123
Skriv svar