EA är inte nöjda med Battlefield 2042 – Kan bli free-to-play

Robot
EA är inte nöjda med Battlefield 2042 – Kan bli free-to-play

Är krig för alla framtiden för Battlefield?

#Battlefield-2042, #EA, #free-to-play


Medlem

Jag skrek "VA?!" rakt ut när jag läste....

Gör dom detta så är det bara så jävla sjukt.

Tänk alla som har köpt spelet för fullpris?
Hade jag varit en av dom, och dom gör spelet F2P ca tre månader senare hade jag flippat totalt. Herregud.

Nä, detta känns åter igen som bland det sjukaste jag har varit med om som konsument i spelindustrin. Fyfan.

Medlem

Gör dom det så är det sista BF som folk kommer lägga ett öre på att köpa...och antagligen dödsstöten för serien.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

EA kommer missa varför det har gått så dåligt för serien och kommer göra radikala förändringar med uppföljaren som kommer sälja ännu sämre. Det är döden för serien.

Medlem

How to kill a brand.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag skrek "VA?!" rakt ut när jag läste....

Gör dom detta så är det bara så jävla sjukt.

Tänk alla som har köpt spelet för fullpris?
Hade jag varit en av dom, och dom gör spelet F2P ca tre månader senare hade jag flippat totalt. Herregud.

Nä, detta känns åter igen som bland det sjukaste jag har varit med om som konsument i spelindustrin. Fyfan.

Jag håller med dig... men samtidigt så är ett multiplayer spel utan spelare, helt värdelöst, oavsett vad man betalt för det. Om antalet spelare fortsätter falla som det gör nu så är det ju helt tomt om någon månad. Är det bättre än att gå F2P? Då kan ju iaf de som köpt det spela mot någon (förhoppningsvis), och så får de väl lite krimskrams för sina stålar.

Medlem

Det är lite intressant, att det största battlefield som släppts också är det som floppat hårdast.
Folk som skrikit sig hesa om storslagna fält med hundratals personer. När det väl kommer är det istället en jäkla soppa med folk som skjuter över allt o ingenstans verka det som.

Alternativ för EA är ju att lägga ut spelet på Gamepass för Xbox/pc, förhoppningsvis få lite stålar från Microsoft och sen öppna upp att köpa mög i spelet.

Medlem

Känns väldigt fel att göra detta inom 1 år efter release. Kanske efter 2 år är OK.
Och grisigt mot de som köpte spelet. Får väl endast några värdelösa skins som ersättning.

Medlem

Kan tänka mig att testa skiten då...

Spelade sista betan innan de släpptes och påtalade till flera vänner vilket horribelt skit detta verkar att vara. Fick svaret, nej nej nej, "DET ÄR EN GAMMAL BUILD" kommer vara helt annat vid release. Och så så förköpte dom spelet iallafall....

Vad har vi lärt oss av detta, att ALDIRG förköpa DICE spel igen, okej?


signatur
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Känns väldigt fel att göra detta inom 1 år efter release. Kanske efter 2 år är OK.
Och grisigt mot de som köpte spelet. Får väl endast några värdelösa skins som ersättning.

Varför? Dom har ju spelat spelet i flera månader före alla andra.
Är det lika grisigt som folk som hyr biofilm via Disney+ för 250kr, när den nån månad senare är gratis för alla abonnenter?

Medlem

Gör dom det så kommer lootboxes bli pushat 100%

Codename Eagle -kul men as buggigt
Battlefield 1942- Nu började bli riktigt bra spelade sönder det inkl tilläggen
Battlefield Vietnam - kul men buggigt
Battlefield 2 - Riktigt bra
Battlefield 2: Modern Combat
Battlefield 2142 - buuuuuugigt, men hade varit kul med en remake på denna men mindre buggar tack
Battlefield: Bad Company
Battlefield Heroes - vemfan kom på denna fail
Battlefield 1943
Battlefield: Bad Company 2 - RIktigt bra
Battlefield Online - nej
Battlefield Play4Free - nej
Battlefield 3
Battlefield 4 - Även detta blev ganska sönder spelat.
Battlefield Hardline - mega fail
Battlefield 1 - inte så mycket buggar i jämförelse som andra släpp men tyckte inte om det
Battlefield V - fail launch men fungerade hyffsat på slutet och fortfarande
Battlefield 2042 - ?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Spelet lider pga. dåliga design beslut och visioner. Dags att börja sparka folk högre upp i utvecklarkedjan om dom vill fixa det här vraket.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag skrek "VA?!" rakt ut när jag läste....

Gör dom detta så är det bara så jävla sjukt.

Tänk alla som har köpt spelet för fullpris?
Hade jag varit en av dom, och dom gör spelet F2P ca tre månader senare hade jag flippat totalt. Herregud.

Nä, detta känns åter igen som bland det sjukaste jag har varit med om som konsument i spelindustrin. Fyfan.

Det finns flera exempel på spel som gått över till F2P och det är klart att de ger ett mervärde till de som köpt spelet till fullpris. Det finns många olika alternativ såklart men exempelvis kanske F2P inte har tillgång till alla kartor och vapen medans de som köpt spelet till fullpris får tillgång till detta.

Personligen föredrar jag spel utan mikrotransaktioner men det verkar som att väldigt många gillar att få spela spelet gratis med möjlighet att spendera pengar på skinns och annat lulull.

Medlem

Jag som spelar spelet ganska mycket och gillar det kommer sluta spela om dom gör det till f2p. Har fått sån dålig erfarenhet av andra spel som har blivit f2p, mestadels från mmo sidan. Starwars Old republic sög efter dom gjorde det till f2p.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Gör dom det så kommer lootboxes bli pushat 100%

Codename Eagle -kul men as buggigt
Battlefield 1942- Nu började bli riktigt bra spelade sönder det inkl tilläggen
Battlefield Vietnam - kul men buggigt
Battlefield 2 - Riktigt bra
Battlefield 2: Modern Combat
Battlefield 2142 - buuuuuugigt, men hade varit kul med en remake på denna men mindre buggar tack
Battlefield: Bad Company
Battlefield Heroes - vemfan kom på denna fail
Battlefield 1943
Battlefield: Bad Company 2 - RIktigt bra
Battlefield Online - nej
Battlefield Play4Free - nej
Battlefield 3
Battlefield 4 - Även detta blev ganska sönder spelat.
Battlefield Hardline - mega fail
Battlefield 1 - inte så mycket buggar i jämförelse som andra släpp men tyckte inte om det
Battlefield V - fail launch men fungerade hyffsat på slutet och fortfarande
Battlefield 2042 - ?

Jag vill nog ändå påstå att Battlefield Heroes var väldigt kul även om grafikstilen inte passade alla. Även Battlefield Hardline var rätt kul, bara att det var för likt BF4 för att någon skulle köpa det för fullpris. Battlefield 4 brukar också av många klassas som det bästa Battlefield-spelet. Så där gjorde man något något bra i alla fall, även om de fick lite problem vid lansering.

Medlem

Jag har köpt spelet men skulle inte ha något emot om det blev F2P. Man gjorde Team Fortress 2 F2P en gång i tiden och det innebar bara ett lyft för spelet och för communityt.

Medlem

De kan göra det F2P OM alla som köpt spelet får nästa BF spel GRATIS. Eller pengarna tillbaka på nuvarande.

Medlem

Dem var i ett tufft läge. Dem släppte samtidigt som CoD Vanguard och Halo Infinite. Och både CoD och BF kunde inte rå på Halo Infinite. BF hade ingen chans. Inte heller CoD. Borde ha sagt till EA's ledning att det blir minst en 6 månaders försening på det.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag skrek "VA?!" rakt ut när jag läste....

Gör dom detta så är det bara så jävla sjukt.

Tänk alla som har köpt spelet för fullpris?
Hade jag varit en av dom, och dom gör spelet F2P ca tre månader senare hade jag flippat totalt. Herregud.

Nä, detta känns åter igen som bland det sjukaste jag har varit med om som konsument i spelindustrin. Fyfan.

Är väl många spel som gjort om sig till free 2 play, fast dom kostat pengar i början. Man brukar få lite extra "godis" som plåster på såren.

Medlem

Fler spelar fallout 76 än bf2042, då är det illa, speciellt på ett spel som är nytt Ser många brister med spelet, men jag tror inte dom lyssnar på bra feedback längre för att det försvinner i allt spam från gnällspikar. Sen när steam scoren var nere på 20% ett tag när dom hade free weekend gör inte saken bättre heller, ingen kommer köpa spelet när det står att så många ogillar det.

En av dom bästa bf för mig var desert combat moden till bf1942.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Spiken i kistan för battlefield imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Känns väldigt fel att göra detta inom 1 år efter release. Kanske efter 2 år är OK.
Och grisigt mot de som köpte spelet. Får väl endast några värdelösa skins som ersättning.

Ser inte det grisiga, ingen som tvingat dom att förboka eller köpa dag 1, avvakta några veckor efter ett spelsläpp om du inte vill riskera detta. Om nu spelet har floppat är det ju bättre att låta folk spela gratis så det inte blir helt tomt på servrarna, gynnar ju även de som köpte spelet att det finns mer spelare att lira med.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Varför? Dom har ju spelat spelet i flera månader före alla andra.
Är det lika grisigt som folk som hyr biofilm via Disney+ för 250kr, när den nån månad senare är gratis för alla abonnenter?

Hoppas du trollar?
Hur kan du jämföra en biofilm med ett AAA spel?

Biofilmer "vet" man ju kostar i början för att senare bli mer och mer gratis så att säga.

Sedan kostade spelet omkring 500-600kr, inte fjuttiga 250kr.

Skrivet av abso:

Ser inte det grisiga, ingen som tvingat dom att förboka eller köpa dag 1, avvakta några veckor efter ett spelsläpp om du inte vill riskera detta. Om nu spelet har floppat är det ju bättre att låta folk spela gratis så det inte blir helt tomt på servrarna, gynnar ju även de som köpte spelet att det finns mer spelare att lira med.

Hade ju inte gjort någon skillnad? Några veckor efter release kostade ju spelet fortfarande?
Ska man alltid sitta och vänta tills spelen blir gratis då? Man har inte rätt att bli arg över ett spel blir F2P ett par månader efter release?

Vad jag vet har detta aldrig hänt i spelindustrin innan, så det är stort. Ett stort misslyckande på alla nivåer.

Medlem
Skrivet av shadek:

Jag har köpt spelet men skulle inte ha något emot om det blev F2P. Man gjorde Team Fortress 2 F2P en gång i tiden och det innebar bara ett lyft för spelet och för communityt.

Detta!

Bara för att man inför f2p så betyder inte det per automatik att det blir ett sämre spel. Om Dice är smarta så tänker de på dess rykte först å främst och bygger vidare på sin "goodwill" istället för diverse lootboxes å bröte. Om de bjuder på detta spelet (med vissa kosmetiska fördelar för de som köpt spelet givetvis) så ökar chanserna att de behåller stora delar av sin spelarbas, kanske rentutav utökar den. På så vis kan de ta ifatt tappet inför nästa battlefield istället.

Väljer Dice däremot att ha en massa microtransactioner i ett f2p som ger tydliga fördelar för de som öppnar plånboken, så kan det bli motsatt effekt.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av totte1015:

Hoppas du trollar?
Hur kan du jämföra en biofilm med ett AAA spel?

Biofilmer "vet" man ju kostar i början för att senare bli mer och mer gratis så att säga.

Sedan kostade spelet omkring 500-600kr, inte fjuttiga 250kr.

Men säg ett annat spel eller klädesplagg, efter första månaderna sjunker ju priset.
Dom som fortsatt spela BF2042 lär väl ha ett par hundra timmar på spelet. Inte blir jag ledsen om ett spel som jag äger läggs ut på Gamepass. Roligare om fler spelar, än att det är dött.

Avstängd

Det var avföring i open beta, och det lär vara avföring i f2p

Medlem
Skrivet av totte1015:

Hade ju inte gjort någon skillnad? Några veckor efter release kostade ju spelet fortfarande?
Ska man alltid sitta och vänta tills spelen blir gratis då? Man har inte rätt att bli arg över ett spel blir F2P ett par månader efter release?

Vad jag vet har detta aldrig hänt i spelindustrin innan, så det är stort. Ett stort misslyckande på alla nivåer.

Självklart kan det kännas lite surt och förstår att folk reagerar negativt, men i slutändan köper du en produkt vid release får du räkna med att den kan floppa och dala i pris. Om spelet är så illa som folk säger kan det tillslut bli att servarna står tomma istället, då känns F2p ett bättre alternativ för samtliga, allra bäst för de som betalat och vill fortsätta ha andra att spela med.

Medlem

Har faktiskt inte spelat 2042 men väl beta av de två senaste som inte var något för mig.
Personligen har de roligaste i serien varit
1942, 2, BC2 och BF4 där 3:an också är fullt godkänd.
Vet inte riktigt vad de gjort på senare tid. Men rush läget var iaf bäst i BC2.

Medlem

Tillbaka till rallisport challenge 👍

Medlem
Skrivet av Håkan:

Varför? Dom har ju spelat spelet i flera månader före alla andra.
Är det lika grisigt som folk som hyr biofilm via Disney+ för 250kr, när den nån månad senare är gratis för alla abonnenter?

Ja

Skriv svar