Phil Spencer vill återuppliva spel från Activision Blizzards gamla spelkataloger

Robot
Phil Spencer vill återuppliva spel från Activision Blizzards gamla spelkataloger

Phil Spencer har grävt i Activison Blizzards förråd och hittat en guldgruva.

#Hexen, #Microsoft, #Sierra


Medlem

Man skall nog ta utspelet med en nypa salt. Det har varit mycket på reddit och twitter efter uppköpet att folk hoppats på att microsoft gör något med gamla IPn. Självklart kommer en PR människa som Spencer rida på den vågen.

Man skall nog vänta tills det finns något konkret innan man när några som helst förhoppningar.

Medlem

Iduno, man...

Jag ser helst att Microsoft uppmuntrar nytänk och låter dess studios ta chanser på projekt som sprungit från att folk som jobbar där har en bra idé kring vad och hur dom skulle kunna göra något fräsigt, spännande, och nyskapande...

Att sätta deras studios på att göra nya version av daterade koncept för att nostalgi-mjölka känns typ inget bättre än att sätta dom på CoD DLC


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ceasar hade varit trevligt, har vagt minne av när jag körde 3:an.

Annars Alien vs Predator skulle vara trevligt och se återupplivas med "modern" grafik

Medlem

Kommer in i det sista hoppas på ett samarbete med Disney där Raven får göra ett nytt Jedi Knight. Om inte det kan de väl ta all CoD-erfarenhet och göra ett nytt Soldier of Fortune.

Medlem

Har väntat över 20 år så håller givetvis tummarna eftersom de nu (eller snart) sitter på rättigheterna till min favoritserie.

Medlem

Vet ni vad Kings Quest, SWAT, Police Quest & No One Lives Forever har gemensamt?

Alla 4 var nyskapande och iaf till viss del banbrytande.
Alla 4 finns kvar i folks minnen för att dom INTE var en upphottad version av något gammalt och bekant.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Ceasar hade varit trevligt, har vagt minne av när jag körde 3:an.

Annars Alien vs Predator skulle vara trevligt och se återupplivas med "modern" grafik

Just det, Ceasar spelade jag mycket "Plebs are needed!!"

Jag tror Alien Vs Predator-IP:t ligger hos SEGA. Senaste AvP-spelet som gjordes av Rebellion och släpptes 2010 gavs ut av SEGA.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Starcraft ghost hade vart trevligt

Skribent
Skrivet av abso:

Starcraft ghost hade vart trevligt

Sätt Raven på spelet skulle jag säga! De kan nog göra något bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Iduno, man...

Jag ser helst att Microsoft uppmuntrar nytänk och låter dess studios ta chanser på projekt som sprungit från att folk som jobbar där har en bra idé kring vad och hur dom skulle kunna göra något fräsigt, spännande, och nyskapande...

Att sätta deras studios på att göra nya version av daterade koncept för att nostalgi-mjölka känns typ inget bättre än att sätta dom på CoD DLC

Jag var lite emot disney också när de började mjölka star wars med diverse miniserier och filmer, men här sitter jag nu och njuter av boba fett lik förbannat 😁

Gör microsoft/activision det bra så är jag definitivt inte emot att ta upp gamla IP:s 👍


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Ett storydrivet FPS i Starcraft-världen där man får lira som en Marine. Helst inte gjort av Blizzard med en tung atmosfär som påminner om cutscenes i Starcraft 1 och Brood War hade ju varit trevligt. Potentialen att göra något som påminner om både Halo och AvP finns om det görs rätt.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Iduno, man...

Jag ser helst att Microsoft uppmuntrar nytänk och låter dess studios ta chanser på projekt som sprungit från att folk som jobbar där har en bra idé kring vad och hur dom skulle kunna göra något fräsigt, spännande, och nyskapande...

Att sätta deras studios på att göra nya version av daterade koncept för att nostalgi-mjölka känns typ inget bättre än att sätta dom på CoD DLC

Går man tillräckligt långt bakåt i tiden så var spelidéerna ganska annorlunda jämfört med nu. Skulle man ta något därifrån och spinna vidare på det så är chansen stor att resultatet inte liknar något annat som släpps idag.

Medlem

Vi kanske ska ta och kolla framåt istället för bakåt då och då inom spelindustrin... Hitta på något nytt i och med den här "nystarten"!

Medlem

Vill ha prototype med next gen grafik. Älska bara kötta runt och stänga av hjärnan i det spelet

Medlem

En uppföljare till The Lost Vikings hade inte varit dumt.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

En uppföljare till The Lost Vikings hade inte varit dumt.

Spelat Trine spelen och The Cave?

Skribent
Skrivet av Jozo:

Vi kanske ska ta och kolla framåt istället för bakåt då och då inom spelindustrin... Hitta på något nytt i och med den här "nystarten"!

Men i det här fallet är det ju spelserier som legat vilande så länge att det är generationer som inte ens vet vad de är. Då kan man ju återuppliva och göra någonting nytt av det. Sen håller jag med om att det är för mycket remaker och liknande.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Men i det här fallet är det ju spelserier som legat vilande så länge att det är generationer som inte ens vet vad de är. Då kan man ju återuppliva och göra någonting nytt av det. Sen håller jag med om att det är för mycket remaker och liknande.

Ja, jag är ju en av dem som aldrig spelat eller aldrig ens hört talats om många av dessa gamla titlar, så skulle de återupplivas så är de ju nya för mig och många många andra där ute.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Ett nytt Kings Quest hade varit kul. Senaste Re-booten var helt okej, men tror det finns mycket större potential.

Medlem

Hexen vore coolt att se vad det skulle kunna bli idag.

Medlem

NOLF och Space Quest, ja tack!


signatur

Nämen!

Skribent
Skrivet av Preath:

Hexen vore coolt att se vad det skulle kunna bli idag.

Skulle gärna se att de gick ännu mer åt RPG-hållet, men behålla stilen, världen och sen förstås mer action än vanliga RPG. Egentligen, hela settingen skulle passa rätt bra för ett Dark Souls-spel nu när jag tänker efter?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Går man tillräckligt långt bakåt i tiden så var spelidéerna ganska annorlunda jämfört med nu. Skulle man ta något därifrån och spinna vidare på det så är chansen stor att resultatet inte liknar något annat som släpps idag.

Inte alls omöjligt.

Det jag skulle efterlyst är att man utvecklar en ny typ av spel som man jobbat fram inspirerat av gamla klassiker och använder det som ledmotiv och argument för att börja utveckla ett nytt spel...

Ist för ledmotiv: "Vi borde typ göra ett nytt Hexen!"

Gissningsvis skulle det sluta med att det ser ut ungefär som nya Doom fast med spells på grejjer
För att det är ungefär så ett nytt Hexen skulle se ut idag utifall str8 up korsar moderna varianter och vad det var..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Glöm inte soldier of fortune, Heretic och magesslayer. Finns hur mycket potential som helst. Frågan är hur mycket resurser MS är villiga att lägga på dessa?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Geeks Gaming

Caesar och Police Quest(SWAT) tack.

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Går man tillräckligt långt bakåt i tiden så var spelidéerna ganska annorlunda jämfört med nu. Skulle man ta något därifrån och spinna vidare på det så är chansen stor att resultatet inte liknar något annat som släpps idag.

Jag har faktiskt gjort detta rent hypotetiskt med ett antal gamla spel dock - dvs tagit en klassiker och försökt extrapolera hur det skulle sett ut om det var nytt och modernt idag med samma genre. Och min slutsats var att vi redan gjort detta med typ allt..

Dvs typ Baldurs Gate om man tar grundpelarna i vad som gjorde det bra, samt vad man hade önskat funnits i det så hade det sett jävligt mycket ut som typ The Witcher 3.

Zelda (SNES) hade sett jävligt mycket ut som typ.. Breath of the Wild.. osv

Ja - dom gamla grejjerna ser helt annorlunda ut om man skulle gjort dom idag..

Vi har typ redan gjort dom idag, dock.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Anton Q:

Inte alls omöjligt.

Det jag skulle efterlyst är att man utvecklar en ny typ av spel som man jobbat fram inspirerat av gamla klassiker och använder det som ledmotiv och argument för att börja utveckla ett nytt spel...

Ist för ledmotiv: "Vi borde typ göra ett nytt Hexen!"

Gissningsvis skulle det sluta med att det ser ut ungefär som nya Doom fast med spells på grejjer
För att det är ungefär så ett nytt Hexen skulle se ut idag utifall str8 up korsar moderna varianter och vad det var..

Det här håller jag helt med om, jag tänker att när det är så långt bak går det att använda märket men även miljö och lore, sen bygga något helt annat runt det. Att sen få in lite nostalgi för oss äldre spelare tror jag går utan att det blir som nya Ghostbusters-filmen. Vi ser nostalgi utan att behöva få det upptryckt i ansiktet.

Fördelen med gamla IP:n är ju att det redan finns lore och karaktärer, men för den delen behöver de ju inte göra samma spel igen.

Skrivet av Anton Q:

Jag har faktiskt gjort detta rent hypotetiskt med ett antal gamla spel dock - dvs tagit en klassiker och försökt extrapolera hur det skulle sett ut om det var nytt och modernt idag med samma genre. Och min slutsats var att vi redan gjort detta med typ allt..

Dvs typ Baldurs Gate om man tar grundpelarna i vad som gjorde det bra, samt vad man hade önskat funnits i det så hade det sett jävligt mycket ut som typ The Witcher 3.

Zelda (SNES) hade sett jävligt mycket ut som typ.. Breath of the Wild.. osv

Är det något du har skrivit ner någonstans? Skulle vara intressant att läsa faktiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ge oss en ny Crackpot bara så är alla nöjda
https://youtu.be/HzFJrzXD9TU

Medlem

Som en gammal peka-och-klickare så ser man ju mycket gott där. Skulle t ex älska ett nytt Gabriel Knight!

Skriv svar