20 miljoner har spelat Halo Infinite

Robot
20 miljoner har spelat Halo Infinite

Och 18 miljoner har sladdat runt i Forza Horizon 5.

#forza-horizon-5, #halo-infinite, #nyhetstips


Medlem

Siffrorna säger ju inte så mycket då majoriteten spelat spelen "gratis", och med game pass bör man ju nästan ska utgå ifrån att majoriteten åtminstone testar spelen. Skulle vara intressant att se statistik på hur många som faktiskt spelat igenom Halo. När jag spelade så fick jag lite då och då achivements när jag nådde vissa punkter i storyn, många av dessa var det bara 10% av spelarna som hade fått vilket känns väldigt lågt.

Redaktör
Skrivet av TheVoomyOne:

Siffrorna säger ju inte så mycket då majoriteten spelat spelen "gratis", och med game pass bör man ju nästan ska utgå ifrån att majoriteten åtminstone testar spelen. Skulle vara intressant att se statistik på hur många som faktiskt spelat igenom Halo. När jag spelade så fick jag lite då och då achivements när jag nådde vissa punkter i storyn, många av dessa var det bara 10% av spelarna som hade fått vilket känns väldigt lågt.

Det säger åtminstone något i relation till andra Game Pass-spel. Jag trodde nästan Forza skulle ha fler spelare än Halo totalt, det verkar mer poppis på Steam i alla fall.


signatur
Medlem

Kört lite av båda, gillar skarpt FH5!
Halo Infinite SP blir av efter jag kört klart 4:an samt eventuellt 5:an.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av DitroX:

Kört lite av båda, gillar skarpt FH5!
Halo Infinite SP blir av efter jag kört klart 4:an samt eventuellt 5:an.

Körde om halo spelen ganska precis (klarade halo 4 igår) och måste säga att halo 4 var mycket bättre än vad jag mindes.

Gnällkuk
Skrivet av TheVoomyOne:

Siffrorna säger ju inte så mycket då majoriteten spelat spelen "gratis", och med game pass bör man ju nästan ska utgå ifrån att majoriteten åtminstone testar spelen. Skulle vara intressant att se statistik på hur många som faktiskt spelat igenom Halo. När jag spelade så fick jag lite då och då achivements när jag nådde vissa punkter i storyn, många av dessa var det bara 10% av spelarna som hade fått vilket känns väldigt lågt.

Skillnaden är väl att Halo är helt gratis (MP) medans FH5 ingår i Game Pass.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Skillnaden är väl att Halo är helt gratis (MP) medans FH5 ingår i Game Pass.

Ah, visst ja - halva Halo är ju kostnadsfritt. Undrar om det ingår i de 20 miljonerna.


signatur
Medlem

Om jag startar något nu är det nog hellre Halo. Har både SP men även multiplayern där jag går in för att låsa upp något.

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, visst ja - halva Halo är ju kostnadsfritt. Undrar om det ingår i de 20 miljonerna.

Det räknar jag med.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Intressant i samma kvartalsrapport att MS gör ca 20 miljarder dollar i vinst. Så när affären med Activision Blizzard är i hamn nästa år har man redan dragit in vad man spenderat med råge.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

När jag spelade så fick jag lite då och då achivements när jag nådde vissa punkter i storyn, många av dessa var det bara 10% av spelarna som hade fått vilket känns väldigt lågt.

Man kan ju fundera på hur många som egentligen orka spela igenom spel helt o hållet?
Tror att det är färre än vad man tror, klarade av storyn på 6 månader gamla Psychonauts 2 igår, tror det var runt 17% som nått slutet, om jag minns rätt.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Man kan ju fundera på hur många som egentligen orka spela igenom spel helt o hållet?
Tror att det är färre än vad man tror, klarade av storyn på 6 månader gamla Psychonauts 2 igår, tror det var runt 17% som nått slutet, om jag minns rätt.

Sen i Halos fall är det inräknat de som bara har F2P multiplayer-Halo. Det gör en del. Många ser Halo som ett multiplayerspel först och främst. Många väntar på co-op. Sen att multiplayern släpptes innan SP gör sitt.

Medlem

Vad är det ens ni diskuterar? Siffrorna säger exakt det som står. Att 20 miljoner människor har spelat Halo. Varken FZ eller Microsoft/343 bryr sig för stunden inte om du betalat för spelet eller klarat det. Att 20 miljoner spelat eller spelar är en enorm framgång.

Sen måste ni sluta kalla spelen som ingår i Gamepass gratis. Det är bara en betydligt modernare affärsmodell än att betala styckvis.

Dex
Medlem
Skrivet av vamp:

Vad är det ens ni diskuterar? Siffrorna säger exakt det som står. Att 20 miljoner människor har spelat Halo. Varken FZ eller Microsoft/343 bryr sig för stunden inte om du betalat för spelet eller klarat det. Att 20 miljoner spelat eller spelar är en enorm framgång.

Sen måste ni sluta kalla spelen som ingår i Gamepass gratis. Det är bara en betydligt modernare affärsmodell än att betala styckvis.

Som vissa andra säger tycker jag också det kan vara intressant och veta hur mycket man har spelat (framför allt singleplayer spel). Det gäller inte bara gamepass dock utan allting. Är alltid kul och se hur många som verkligen spelar klart spel. Har för mig att snittet i spelvärlden bara är typ 30% som klarar spel som dom börjar spela. Gissar på att det är ännu mindre när det är på sådana här speltjänster som t.ex. Gamepass då det lättare att testa på spel då och sen märker man att det inte är kul och går vidare till nästa spel.
Tror det är skillnad om man har lagt 600kr på ett spel att man känner sig mer "tvingad" att spela klart ett spel som man har betalat för på det viset.

Medlem
Skrivet av vamp:

Vad är det ens ni diskuterar? Siffrorna säger exakt det som står. Att 20 miljoner människor har spelat Halo. Varken FZ eller Microsoft/343 bryr sig för stunden inte om du betalat för spelet eller klarat det.

Jag diskuterade varför siffrorna ser ut som de gör för achievements i SP. Då spelet släppts med en gratis MP-del. Jo, helt F2P. Där det är samma achievementslista pga samma spel, olika delar.

De som skriver "siffrorna säger ingenting" vet nog helt enkelt inte nog mycket om vad siffrorna faktiskt säger och vad de betyder för MS och 343.

Medlem
Skrivet av vamp:

Vad är det ens ni diskuterar? Siffrorna säger exakt det som står. Att 20 miljoner människor har spelat Halo. Varken FZ eller Microsoft/343 bryr sig för stunden inte om du betalat för spelet eller klarat det. Att 20 miljoner spelat eller spelar är en enorm framgång.

Jag ser en viss skillnad i om 20 miljoner verkligen har spelat det eller om 20 miljoner har laddat hem det och testat lite. Sen likställer jag inte heller att 20 miljoner testat spelet via game pass med "enorm framgång" då antalet spelare är hyfsat orelevant för inkomsten.

Man kan använda siffrorna för att jämföra popularitet mellan game pass spel men i övrigt säger dom inte mycket.

Redaktör
Skrivet av TheVoomyOne:

Jag ser en viss skillnad i om 20 miljoner verkligen har spelat det eller om 20 miljoner har laddat hem det och testat lite. Sen likställer jag inte heller att 20 miljoner testat spelet via game pass med "enorm framgång" då antalet spelare är hyfsat orelevant för inkomsten.

Man kan använda siffrorna för att jämföra popularitet mellan game pass spel men i övrigt säger dom inte mycket.

Pengarna kommer ju in till företagen oavsett hur mycket kunderna spelar. Men fler Game Pass-spelare (och köpare) ger spelet mer uppmärksamhet, och det tenderar ju att sälja fler spel. Och ja på det sista - det är svårt att jämföra Game Pass och sålda spel.


signatur
Medlem

Åhh faan. Hörde och läste att Halo Infinite och Forza Horizon 5 var dött.

Medlem

Jag har båda nämnda spel installerade. Forza har jag bara testat lite snabbt och insåg att jag nog vill damma av ratten för det, men så långt kom jag aldrig. Halo har jag inte ens startat.

Fragtjuv

Jag var riktigt nöjd med Halo! Striderna var fruktansvärt underhållande.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Min sparfil på halo (PC) blev korrupt utav någon anledning och har inte gått att köra sedan dess. Provade också att börja ett nytt spel, men den sparfilen blev också förstörd och går inte att starta längre.

Har väntat månader nu på en eventuell fix 😔

Ambassadör
Xbox
Skrivet av joelthor100:

Jag var riktigt nöjd med Halo! Striderna var fruktansvärt underhållande.

Striderna är verkligen grymt bra, både tight gunplay och movement med grappleshot som integrerats väldigt väl i "30 seconds of fun"-formeln.


signatur

Jump in.

Fragtjuv
Skrivet av Mortaigne:

Striderna är verkligen grymt bra, både tight gunplay och movement med grappleshot som integrerats väldigt väl i "30 seconds of fun"-formeln.

Kunde inte sagt det bättre själv! Sen uppskattade jag storyn också hur märkligt det än låter. Banal, kanske till och med larvig men ändå helt rätt på något sätt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Ambassadör
Xbox
Skrivet av joelthor100:

Kunde inte sagt det bättre själv! Sen uppskattade jag storyn också hur märkligt det än låter. Banal, kanske till och med larvig men ändå helt rätt på något sätt.

Ja, jag gillade kampanjen skarpt. Kändes både som ett avslut på det gamla och en försiktig början till något nytt och fräscht. Ser fram emot expansioner på ringen!


signatur

Jump in.

Medlem

Jag hoppar lite mellan alla konsoler.

Just nu kör jag Zelda Breath of the wild.
Nästa månad släpps Elden Ring och ska lira det på PC.

Men efter det så köper jag nog gamepass och kollar in vad Halo är för något. Jag har dock inga förväntningar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar