Vad är det märkligaste ni varit med om i TV-spelsväg?

Medlem
Vad är det märkligaste ni varit med om i TV-spelsväg?

Jag skulle vilja veta vad det märkligaste ni varit med om i TV-spelsväg? Är det något ni upptäckt, som ni tror att ingen annan har upptäckt sen tidigare?

Senast för min del var det när jag spelade Super-Mario 3 på NES, och upptäckte att slutbossen i det sista slottet hade 2 olika svårighetsgrader, beroende vilken väg man tar för att komma dit. Ni känner säkert redan till denna lilla detalj, men visst är det trevligt att upptäcka nya saker i sina favoritspel?

Men det finns en hemlighet, som jag faktiskt tror att ingen annan här på forumet har upptäckt än, men den hemligheten kommer jag att hålla för mig själv ett litet tag till.

Låt diskussionerna gå varma om alla märkligheter ni varit med om genom åren.

Medlem

När jag var 7 år. Upptäckte jag att man kunde hoppa till 3e världen i donkey kong country på snes ifall man tryckte in någon/några knappar mellan första och andra banan. Det var lite märkligt. Ingen aning om det är känt. Osäker ifall jag minns rätt, men tror det var mellan första och andra kartan. Det var iaf när man skulle vandra från bana x till y 😅


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

När jag var 7 år. Upptäckte jag att man kunde hoppa till 3e världen i donkey kong country på snes ifall man tryckte in någon/några knappar mellan första och andra banan. Det var lite märkligt. Ingen aning om det är känt. Osäker ifall jag minns rätt, men tror det var mellan första och andra kartan. Det var iaf när man skulle vandra från bana x till y 😅

Hade ingen aning om detta, tack för bra läsning.

Medlem

För många år sedan när jag och en polare satt tillsammans och spelade Drakkhen på Amiga 500 en riktigt varm natt så blev det lite mer action än väntat.
Fönstret bredvid skrivbordet var öppet på full gavel och när vi var som mest inne i en fight med en stor drake så såg och hörde vi något utanför. Knappt hann vi reagera förrän en stor kattuggla flög in i rummet. Vilket j-vla liv det blev! Den blev nog lika rädda som vi när vi flög upp från stolarna. Med Drakkhen music och fighting-ljud i bakgrunden så hukade vi oss sen ner och den hittade ut efter ett tag. Hur den både kom in och ut med det vingspannet vete f-n!
Det blev i alla fall att ladda senaste sav'en från disketten i min extra drive eftersom vi förlorade alla 4 karaktärer

Medlem
Skrivet av SolidWorks:

För många år sedan när jag och en polare satt tillsammans och spelade Drakkhen på Amiga 500 en riktigt varm natt så blev det lite mer action än väntat.
Fönstret bredvid skrivbordet var öppet på full gavel och när vi var som mest inne i en fight med en stor drake så såg och hörde vi något utanför. Knappt hann vi reagera förrän en stor kattuggla flög in i rummet. Vilket j-vla liv det blev! Den blev nog lika rädda som vi när vi flög upp från stolarna. Med Drakkhen music och fighting-ljud i bakgrunden så hukade vi oss sen ner och den hittade ut efter ett tag. Hur den både kom in och ut med det vingspannet vete f-n!
Det blev i alla fall att ladda senaste sav'en från disketten i min extra drive eftersom vi förlorade alla 4 karaktärer

Haha - snacka om en förstärkt spelupplevelse genom en kattuggla. 🤣

Gnällkuk
Skrivet av SolidWorks:

För många år sedan när jag och en polare satt tillsammans och spelade Drakkhen på Amiga 500 en riktigt varm natt så blev det lite mer action än väntat.
Fönstret bredvid skrivbordet var öppet på full gavel och när vi var som mest inne i en fight med en stor drake så såg och hörde vi något utanför. Knappt hann vi reagera förrän en stor kattuggla flög in i rummet. Vilket j-vla liv det blev! Den blev nog lika rädda som vi när vi flög upp från stolarna. Med Drakkhen music och fighting-ljud i bakgrunden så hukade vi oss sen ner och den hittade ut efter ett tag. Hur den både kom in och ut med det vingspannet vete f-n!
Det blev i alla fall att ladda senaste sav'en från disketten i min extra drive eftersom vi förlorade alla 4 karaktärer

Haha magiskt! Jag tror även du dödade tråden


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

dom flesta japanska spelen är mycket märkliga.

Medlem

Dog när jag spelade på Piece of Cake...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dog när jag spelade på Piece of Cake...

Duke Nukem antar jag?
Vi får hoppas, i och med uppköpet av Gearbox att det äntligen kan komma den regelrätta uppföljaren snart.

Skribent

Jag hade en japansk version av Super Mario Bros 3 till min NES back in the days. En polare köpte till mig när han var i Japan med familjen en sommar. Det tog fram till nu nyligen innan jag förstod att den versionen är svårare än den som vi senare fick här i väst. I japanska så blir du ju alltid liten oavsett power-up och dräkt om du blir träffad av en fiende, medan i väst-versionen så tappar man ju först "dräkten", stannar som stor och SEN blir liten om du blir träffad en gång till. Gör ju spelet rejält mycket svårare i japanska versionen när man kommer tiöö sista luftskeppet som i princip är en bullet-hell-bana med kanonkulor.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag hade en japansk version av Super Mario Bros 3 till min NES back in the days. En polare köpte till mig när han var i Japan med familjen en sommar. Det tog fram till nu nyligen innan jag förstod att den versionen är svårare än den som vi senare fick här i väst. I japanska så blir du ju alltid liten oavsett power-up och dräkt om du blir träffad av en fiende, medan i väst-versionen så tappar man ju först "dräkten", stannar som stor och SEN blir liten om du blir träffad en gång till. Gör ju spelet rejält mycket svårare i japanska versionen när man kommer tiöö sista luftskeppet som i princip är en bullet-hell-bana med kanonkulor.

Jaha, samma som i det första alltså.

Detta visste jag inte, trots att detta är ett av mina favoritspel på NES. Hade du koll på den skiftande svårighetsgraden vid slutstriden med Bowser?

Medlem

När jag var 8-9 bast och spelade Zelda: A Link to the Past.

Jag satt och försökte få ihjäl sista Ganon i pyramiden. Efter att jag ramlat ner ett sjukt antal gånger så testade jag att gömma mig med den magiska kappan. Någon gång när rummet släcktes och jag gömde mig med kappan uppstod en bugg. Jag hamnade nämligen till TriForce-rummet utan att ha besegrat Ganon.

Jag har inte lyckats återskapa buggen igen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

När jag var 8-9 bast och spelade Zelda: A Link to the Past.

Jag satt och försökte få ihjäl sista Ganon i pyramiden. Efter att jag ramlat ner ett sjukt antal gånger så testade jag att gömma mig med den magiska kappan. Någon gång när rummet släcktes och jag gömde mig med kappan uppstod en bugg. Jag hamnade nämligen till TriForce-rummet utan att ha besegrat Ganon.

Jag har inte lyckats återskapa buggen igen.

Det är just den här typen av upptäckter som jag hoppades på när jag startade tråden.
Blev det en slutsekvens när du hamnade i rummet?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Det är just den här typen av upptäckter som jag hoppades på när jag startade tråden.
Blev det en slutsekvens när du hamnade i rummet?

Jorå, hela slutsekvensen spelades utan problem! Jag blev duktigt förvånad.

Sen satt jag förgäves med att försöka få buggen att uppstå igen. Brorsan och polare trodde att jag drömt upp det.

Däremot finns det massor av liknande glitchar i Zelda:


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Jaha, samma som i det första alltså.

Detta visste jag inte, trots att detta är ett av mina favoritspel på NES. Hade du koll på den skiftande svårighetsgraden vid slutstriden med Bowser?

Nej det hade jag inte, trodde det var random när man kom dit


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Kom på en annan grej nu. Spelet Psycho Fox på Sega Master System, vår hund råkade stöta till konsolen en gång när den stod på golvet, spelet låste sig men efter någon sekund så starta det upp. Vi fortsatte köra i gladans ro, men när jag dog så upptäckte vi att spelet hade get oss 255 extra liv.

Efter lite trixande med att röra runt konsolen (lätt sparkande på den med foten) så kom vi sen på att om man knäppte med ett finger på kassetten i högra hörnet så hände precis samma sak. Spelet låste sig och sen när det kom igång hade man 255 liv. Det krävdes dock lite övning med knäppande, men efter man gjort det några gånger så lyckades "knepet" nästan varje gång. Väldigt weird.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

GTA San Andreas. Var på väg in till "Las Vegas" delen av stan där vid stenbrottet väster om stan, en polare var på besök och tittade på när jag spelare. Hörde något konstigt ljud på vänster sida, roterade kameravyn och såg häpnat på medans jag blev omkörd av en gaffeltruck på motorvägen. Två sekunder senare - gapskratt!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kom på en annan grej nu. Spelet Psycho Fox på Sega Master System, vår hund råkade stöta till konsolen en gång när den stod på golvet, spelet låste sig men efter någon sekund så starta det upp. Vi fortsatte köra i gladans ro, men när jag dog så upptäckte vi att spelet hade get oss 255 extra liv.

Efter lite trixande med att röra runt konsolen (lätt sparkande på den med foten) så kom vi sen på att om man knäppte med ett finger på kassetten i högra hörnet så hände precis samma sak. Spelet låste sig och sen när det kom igång hade man 255 liv. Det krävdes dock lite övning med knäppande, men efter man gjort det några gånger så lyckades "knepet" nästan varje gång. Väldigt weird.

Det här är ju ett praktexempel som inte kommer fram om ingen frågar efter knasigheter som hänt i spel. 🤣

Medlem
Skrivet av Ichinin:

GTA San Andreas. Var på väg in till "Las Vegas" delen av stan där vid stenbrottet väster om stan, en polare var på besök och tittade på när jag spelare. Hörde något konstigt ljud på vänster sida, roterade kameravyn och såg häpnat på medans jag blev omkörd av en gaffeltruck på motorvägen. Två sekunder senare - gapskratt!

Ja, den måste vara trimmad till max.

Medlem

Hösten 2007 så spelade jag första Yakuza till PS2 och närmade mig slutet. Var helt inne i spelet och av någon anledning så hade jag TVn på högre volym än vanligt också.

Plötsligt så bankar det hårt på min dörr trots det var ganska så sent (ringklockan var trasig), och jag undrar vem fasiken det kan vara. Öppnar med bara kalsonger och t-shirt och möts av två kraftfulla poliser med en bister syn som barskt undrar vad jag håller på med och att någon hade ringt in angående ett lägenhetsbråk. "Öhh, jag spelar tv-spel!" flinar jag, och lyckligtvis så börjar dom att le också, och bara ber mig att sänka volymen och går.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Hösten 2007 så spelade jag första Yakuza till PS2 och närmade mig slutet. Var helt inne i spelet och av någon anledning så hade jag TVn på högre volym än vanligt också.

Plötsligt så bankar det hårt på min dörr trots det var ganska så sent (ringklockan var trasig), och jag undrar vem fasiken det kan vara. Öppnar med bara kalsonger och t-shirt och möts av två kraftfulla poliser med en bister syn som barskt undrar vad jag håller på med och att någon hade ringt in angående ett lägenhetsbråk. "Öhh, jag spelar tv-spel!" flinar jag, och lyckligtvis så börjar dom att le också, och bara ber mig att sänka volymen och går.

Var med om något snarlikt, då polisen knackade på hemma hos mig efter några timmars spelande med Mario-Kart till Wii. Jag hade tävlat mot en vän och det hade inte gått så bra för mig, så jag var ganska irriterad - minst sagt.

Polisen sa att några grannar hade ringt om bråk i trappuppgången? Jag sa bara att ja hade spelat i lugnan ro, och inte hört något om det.

Medlem

Dags att avslöja min hemlighet…

Jag gick i mellanstadiet, om jag inte minns helt fel. I Trollhättan fanns det en butik som hette ”Bogart”, som var en riktig schysst butik för oss spel - och filmälskare. Där fanns det som sagt en hel del filmer och spel som gick att hyra med sig för ett rimlig pris (eller inte, det kan givetvis diskuteras)

En dag så sålde butiken ut alla sina spel för uthyrning, som både innefattade NES och SNES. Jag tittade oändligt många gånger att köpa ett spel som heter ”Forester?” till NES, ett spel som jag hade spelat en del hos en kompis, som dessvärre inte lever idag.

På den tiden hade jag inte så mycket pengar, och ett annat spel som såldes ut heter ”True-Lies”, som är efter en film med samma namn. En film som vi givetvis hade hemma i hyllan, med så många andra VHS-filmer på den tiden. Det spelet fick det tillslut bli, och vet ni? ”True-Lies” är en magisk licenspärla, men ack så svårt… vi hade därför en bok där hemma som innehåll massor utav koder till diverse spel, bland annat ”True-Lies”.

Och det var en eftermiddag som jag passade på att slå in olika koder, som till exempel gav oändligt med liv, alla vapen och val av bana. När jag hade mixtrats en del med koderna så upptäckte ja när jag valde den 1:a banan att… ta ett djupt andetag nu, för detta kommer låta helt galet. Men vapnen, som man plockar upp i spelet hade designats om till olika sorters fiskar? Minns att hagelbössan såg ut som en gädda, och det var inte slut där… lådorna med liv hade förvandlats till ostskivor, en sådan med stora hål i. Jag vet att det låter flummigt, men ni får tänka att allt var omdesignat i härlig 16-bits grafik. Nu var detta mitten/slutet av 90-talet så att äga en mobiltelefon var det inte tal om, alltså finns det inget bildbevis.

Om ni vill få en uppfattning om hur spelet ser ut, så kan ni klicka på den här länken. Ni får tänka att fiskarna och ostskivorna var designade i samma stil som allt annat i spelet, alltså med 16-bits grafik.
https://m.youtube.com/watch?v=mks0WmHoDFw

Och jag garanterar er att denna historia är helt och hållet sann!

Medlem

Kan tilläggas att det bara hänt en gång med att få fram fiskarna och ostskivorna som vapen respektive medkit. Aldrig lyckas återskapa det igen, trots åtskilliga försök i ung ålder.

Medlem

Färskat i minnet är nog sista bossen in Bloodborn när han gjorde en charge attack och föll av kartan, han dog efter några sekunder.
Hade dött några gånger innan så det gjorde inte mig nåt


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av Vileoxe:

Färskat i minnet är nog sista bossen in Bloodborn när han gjorde en charge attack och föll av kartan, han dog efter några sekunder.
Hade dött några gånger innan så det gjorde inte mig nåt

I de spelen tar man fan vad man får! XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Duke Nukem antar jag?
Vi får hoppas, i och med uppköpet av Gearbox att det äntligen kan komma den regelrätta uppföljaren snart.

Det hoppas jag verkligen. Nu när både gearbox och 3dr är svenska så borde de kunna lösa detta debaclet, borde låta Void Point göra ett riktigt Duke II 3D

Let god sort them out!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kom på en annan grej nu. Spelet Psycho Fox på Sega Master System, vår hund råkade stöta till konsolen en gång när den stod på golvet, spelet låste sig men efter någon sekund så starta det upp. Vi fortsatte köra i gladans ro, men när jag dog så upptäckte vi att spelet hade get oss 255 extra liv.

Efter lite trixande med att röra runt konsolen (lätt sparkande på den med foten) så kom vi sen på att om man knäppte med ett finger på kassetten i högra hörnet så hände precis samma sak. Spelet låste sig och sen när det kom igång hade man 255 liv. Det krävdes dock lite övning med knäppande, men efter man gjort det några gånger så lyckades "knepet" nästan varje gång. Väldigt weird.

Var med om något liknande i Super Mario Bros 3. Tror det var nån som stötte till konsolen eller liknande och helt plötsligt hade vi fullt med p-vingar i inventory...

Medlem

Prince of Persia till SNES, spelade hos en kompis när vi gick på högstadiet.
Första banan brukar ta några minuter klara eftersom man måste ta sig långt ner i fängelsehålan för att hitta svärdet. Men direkta vägen till målet gick på kanske 30 sek (om jag minns rätt), som dock blockerades av en vakt man behövde svärdet för att döda och komma förbi.

Jag får för mig att bara testa kuta och hoppa in i vakten utan att ha hämtat svärdet, till min förvåning så springer jag genom vakten och hinner undan innan han hinner hugga mig och klarar banan.
Bästa av allt - jag hade automatiskt svärdet på bana 2 ändå!

Min kompis blev skitsur för att jag var snabbare än honom på HANS egna spel och försökte göra samma i ett par timmar utan att lyckas.
Bugg, tur, glitch, vete fan - men kul var det

Medlem

I Phantasmagoria 2 finns en scen där man sitter och jobbar vid datorn när den dör. Huvudpersonen börjar höra röster från burken när han försöker laga den och precis då dör min dator och hela lägenheten blir svart.

Visade sig att grannen kört igång sin gamla vattenkokare som sänkte proppskåpet för hela våningen men tajmingen var helt underbar.

Skribent
Skrivet av Henkeror:

I Phantasmagoria 2 finns en scen där man sitter och jobbar vid datorn när den dör. Huvudpersonen börjar höra röster från burken när han försöker laga den och precis då dör min dator och hela lägenheten blir svart.

Visade sig att grannen kört igång sin gamla vattenkokare som sänkte proppskåpet för hela våningen men tajmingen var helt underbar.

Var det inte något skräckspel på GC som höll på så där för att fucka med ens psyke? Började visa konstiga skärmar och emulera låsningar etc. XD

Kommer inte ihåg vilket, men det var fan briljant 4:e väggen grej.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar