Snart kan horde och alliance lira i samma grupp i World of Warcraft

Medlem

Som många redan nämner låter detta som att man tappat spelare rejält.

Medlem

Spelare: Jag vill spela Horde, men som Gnome... kan jag Blizzard, kan jag?
Blizzard: What? Oh well, f*ck it, okey. Do whatever you want, we don't care.

Medlem
Skrivet av Wolzac:

Som tidigare kommenterat så är detta troligtvis ett ganska tydligt tecken på att samma spelarbas inte finns kvar och man vill försöka rädda dom som fortfarande spelar genom att ge tillgång till resterande halva av spelarbasen (vilket jag ändå tycker är ett bra beslut för WoW).
Två sidor som slåss mot varandra och att man känner en viss tillhörighet är ett väldigt bra koncept. Jag själv vägrade köra en horde karaktär över level 30 sen jag började leka med spelet i WotLK. Tyvärr tror jag inte ett sådant koncept fungerar längre i spelvärldens ekosystem i dagsläget. När WoW kom var val av ett spel något som ofta var ett flerårigt åtagande (med en nypa salt). Då fungerade det att dela upp spelarna i lag och klasser. I dagsläget när spel kommer och dör varje månad (PUBG, Among Us osv osv), och sedan går man vidare. Majoriteten spelarna har helt enkelt inte lust att investera tid i ett spel eller enskild karaktär. Allt ska vara lätt att byta, hoppa in och ut och det ska inte finnas några hinder. Tråkigt tycker jag, men jag är inte majoriteten av spelarbasen

Var det inte just i wotlk de på allvar började dumma ner context och grindsträckor? Jag minns TBC som den brutalaste och (därför mest tillfredställande) expansionen. Vanilla var grindigt men ställde väldigt lite krav på faktiskt skicklighet i spelarna.

Körde TBC Classic en del, oj vad de rosa glasögonen sprack. Hela expansionen var verkligen uppbyggd för att ta tid och kräva grinding, och då är Classic ändå snällare än riktiga TBC. Jag stod ut i två veckor och sedan gick jag tillbaka till icke-mmos ^^

Medlem

Det enda som kan förlåta denna synd är att det börjar bli så dåligt med spelare att dom måste för att LFG fortfarande ska fungera.

Ibland önskar jag att spelet läggs ner bara för att slippa få återfall 2-3gånger om året och bli besviken att det inte är lika roligt längre som jag hade önskat.

Medlem
Skrivet av confal:

Ibland önskar jag att spelet läggs ner bara för att slippa få återfall 2-3gånger om året och bli besviken att det inte är lika roligt längre som jag hade önskat.

Exakt så! Vet inte hur många gånger jag fallit tillbaka för att återuppleva det igen. I början är man fan så pepp, gibbar på som bara den för att sen inse hur fruktansvärt mycket tid man måste lägga för att komma någonstans när man väl nåt end-game.

Skribent

En naturlig utveckling sett till hur narrativet varit i flera expansioner. Ändå är jag en av de där bakåtsträvarna som tycker att de ständiga krigen mellan horde och alliance borde vara hårdkodade i Warcrafts DNA för all framtid.

Minns när jag och polarna gick på krogen när WoW var helt nytt. Glädjen när vi upptäckte att grabbarna vid bordet intill också spelade WoW. Ilskan när det visade sig att de spelade alliance. Fylletjafs om vilken klass som var bäst, paladin eller shaman. Roliga tider!

Designmässigt för WoW framöver så kanske det är en vettig väg att gå, men jag tycker ändå att något går förlorat.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av confal:

Ibland önskar jag att spelet läggs ner bara för att slippa få återfall 2-3gånger om året och bli besviken att det inte är lika roligt längre som jag hade önskat.

Skrivet av Raider:

Exakt så! Vet inte hur många gånger jag fallit tillbaka för att återuppleva det igen. I början är man fan så pepp, gibbar på som bara den för att sen inse hur fruktansvärt mycket tid man måste lägga för att komma någonstans när man väl nåt end-game.

Lite igenkänning
Fast å andra sidan brukar mina infall lyckligtvis dö ut samma dag som jag startar upp spelet. Det räcker med ett par timmar sen känner jag känslan av meningslös grind som bara blir värre och värre. Jag minns alla tusentals timmar jag bränt i onödan, och där all möda man lagt ner... sedan patchas bort i expansioner, eller server eller spelbyten etc. All ditt arbete blir skräp med tiden. Vad man än kämpar för är inte ens värt dassrullar om några månader.

Jag har spelat några hundra timmar i WoW, men framförallt har jag spelat Lineage 2. Jag lirade L2 i ett halvt decennies tid. Det tog flera, flera år att bli level 75+ och idag är det patchat så all möda är värt skit och ingenting. Det går att bli level 75 på en helg eller mindre. Dessutom har varenda jävel slutat spela. Inte bara är min klan eller allians helt borta, utan alla på servern är utbytta. Det finns spelare, men inte en endaste själ ifrån min tid. På många sätt är det likadant med WoW. Grinden är aldrig värt det.

Jämför det med att fostra sina barn, lära sig ett språk eller hur man kan göra egna spel. All tid man lägger i dessa tre fack får man tillbaka trefaldigt. MMORPGs är bara att svart hål som kostar tid och pengar. Då är det bättre att lira något storyspel eller med ungarna. Ett bra substitut som jag föredrar i dagsläget är MineCraft: Dungeons.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag är en super casual spelare idag. Tycker spelet är rätt skönt att bara questa runt lite i utan några ambitioner på att spela något riktigt end-game. Kör lite rbgs och m+ ibland. Lirade seriöst förr men efter att ha släppt det så känns spelet inte så krävande längre och bara rätt avslappnande.

Medlem
Skrivet av waeress:

"Annat" - Det är i alla fall ett tydlig tecken på att mängden aktiva spelare sjunker drastiskt och även om vi kanske inte får en wow-dödare så kanske det självdör.

Stop it. He is already dead.

Medlem

Vore kul med ett yttre hot som loremässigt tvingar fraktionerna att samarbeta, lite som att jag hoppas att utomjordingar attackerar Jorden snart så människor kan sluta med alla fjantiga konflikter.

Medlem
Skrivet av Gore:

Spelare: Jag vill spela Horde, men som Gnome... kan jag Blizzard, kan jag?
Blizzard: What? Oh well, f*ck it, okey. Do whatever you want, we don't care.

Detta går tyvärr fortfarande inte då en gnome kommer vara Alliance fortfarande men de kan nu joina horde raids/grupper och premade pvp grupper.

12
Skriv svar