Sony planerar fler än 10 live service-spel innan 2026

Robot
Sony planerar fler än 10 live service-spel innan 2026

Bungies expertis ska nyttjas till max.

#Bungie, #Live-service, #Sony, #nyhetstips


NuZ
Testpilot

Jag tror jag kräktes lite i munnen… Live service är inte ett fint ord.

Jag ljuger om jag säger att jag undviker det för Warzone, Fortnite, Minecraft osv osv spelar man ju. Men det är inget jag är stolt över


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

It's not a lake, it's an ocean

Jag känner mig lite gammal nu, men jag är inte alls med på denna utveckling. Inte ett endaste dugg.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Med tanke på hur populära alla MP (Live-service) spel är nu för tiden, såsom warframe, rust, gta, wow, csgo, warzone, fortnite, Halo, pubg, lol, dota, overwatch, destiny, apex etc, så var det rätt väntat att Sony även vill ta en del av kakan som i stort sett alla utgivare har tagit en bit av. Förklarar även köpet av Bungie till viss del, då de högst troligen kommer att nyttja deras kunnande och teknologier vid utvecklingen av de övriga 9 spelen de har i sin pipeline (Bungies kommande spel borträknat).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inte alls intresserad av dessa muliplayerspel.

Medlem

Är ganska säker på att vi (fz:s läsare) inte är målgruppen för dessa spel. För uppenbarligen är denna typen av spel (när dom görs ”bra”) omåttligt populära och stora feta cashcows för företagen, så varför skulle dom egentligen inte göra det? Ur ett business-perspektiv så vore det ju riktigt dumt att inte göra det.

Personligen så hatar jag dessa spel (men har spelat Apex och Warzone )

Medlem

Ugh, såklart. Det är skönt att spelvärlden håller
på att gå åt helvete, slipper jag ha ångest över att missa massa när jag väl ligger döende.

Medlem

Tycker Live Service kan vara roligt i vissa fall.
Destiny som exempel, Världen ändras och storyn går vidare och man kan spela med vänner. Variation i spelet kunde vara bättre men man kan inte klaga på hur roligt det känns att skjuta i det spelet.

Men det hela kommer tillbaka till att om spelet är bra så är det helt enkelt ett bra spel även om det har live service, loot boxes och så vidare.

Medlem
Skrivet av Corewin:

Tycker Live Service kan vara roligt i vissa fall.
Destiny som exempel, Världen ändras och storyn går vidare och man kan spela med vänner. Variation i spelet kunde vara bättre men man kan inte klaga på hur roligt det känns att skjuta i det spelet.

Men det hela kommer tillbaka till att om spelet är bra så är det helt enkelt ett bra spel även om det har live service, loot boxes och så vidare.

Jag får hålla med. Jag spelar iof inga såna spel öht men andra i familjen lirar Fortnite och det måste jag säga ser fantastiskt ut rent estetiskt och gameplayet är väl absolut ok det också.

Medlem

Gnällgubbe strikes again.... men live service!? Nej, tack. Slutar ju ofta med free2play ändå. Jag föredrar färdiga spel där man får hela upplevelsen på en gång. Hoppas bara det inte blir en norm för då återgår jag till retrospel istället. Live service spel är en produkt av den tid vi lever i nu tyvärr.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Är ganska säker på att vi (fz:s läsare) inte är målgruppen för dessa spel.....

Forumtråden Topp 3-lista på Steam talar för motsatsen, med tanke på hur många som har med den typen av spel i sin topp 3-lista.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Sony var för mig bästa valet bland konsolerna, tack vare deras underbara utbud av single-player spel. Lite rädd att de ändrar strategi nu...

Medlem

Varför fortsätter företag att använda GaaS som en USP, det är väl inget positivt??

Medlem

Möjliga MP/Live service spel enligt rykten:

1. Last of Us 2 - Factions
2. Twisted Metal
3. Insomniacs MP-spel (i marvel universumet?)
4. Guerilla games "andra spel" (SOCOM/Killzone?)
5. Haven Studios titel (oklart vad)
6. Deviation Games titel (ex COD utvecklare bl.a.)
7. FIresprite studios (oklart vad)
8. Firewalk studios

Sen kan säkert MLB the show och GT7 räknas som live service titlar. Usch och fy, som tur är finns ju en hel del SP projekt i görningen också.

Inaktiv

Tur att det finns gott om andra spel som inte är live service. Inte så att dom kommer försvinna.

Medlem
Skrivet av matt76:

Med tanke på hur populära alla MP (Live-service) spel är nu för tiden, såsom warframe, rust, gta, wow, csgo, warzone, fortnite, Halo, pubg, lol, dota, overwatch, destiny, apex etc, så var det rätt väntat att Sony även vill ta en del av kakan som i stort sett alla utgivare har tagit en bit av. Förklarar även köpet av Bungie till viss del, då de högst troligen kommer att nyttja deras kunnande och teknologier vid utvecklingen av de övriga 9 spelen de har i sin pipeline (Bungies kommande spel borträknat).

Vettefan om jag skulle kalla csgo, dota etc för live service spel. Visst de uppdateras kontinuerligt men isf kan ju alla långlivade spel kallas för det. Fortnite och apex ligger väl på gränsen då de har kontinuerliga säsonger etc men båda är å andra sidan free to play.

Medlem

Inget fel med live service spel men att lägga pengar på 10 sådana varav majoriteten kommer floppa så vet jag ej.

Vi har ju sett Avengers, Anthem, Destruction Allstars etc.

Det är väldigt få spel som klarar sig förbi release hypen.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Vettefan om jag skulle kalla csgo, dota etc för live service spel. Visst de uppdateras kontinuerligt men isf kan ju alla långlivade spel kallas för det. Fortnite och apex ligger väl på gränsen då de har kontinuerliga säsonger etc men båda är å andra sidan free to play.

Definitionen av ett Live-Service game är ju att spelet kontinuerligt, under flertal år, uppdateras med nytt innehåll för att tillfredställa spelarna, så att de fortsätter att spela spelet ( https://en.wikipedia.org/wiki/Games_as_a_service ), innehåll såsom kosmetiska saker, vapen, kartor, expansioner etc. Tittar man på spel som CSGO, dota etc så är det uppenbart att dessa tillhör den genren (de nämns även i nämnda wiki-länk), en genre som är relativt bred numera.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Inget fel med live service spel men att lägga pengar på 10 sådana varav majoriteten kommer floppa så vet jag ej.

Vi har ju sett Avengers, Anthem, Destruction Allstars etc.

Det är väldigt få spel som klarar sig förbi release hypen.

Sant, samtidigt räcker det med en rejäl hit så kan man leva gott på det ett bra tag.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Vettefan om jag skulle kalla csgo, dota etc för live service spel. Visst de uppdateras kontinuerligt men isf kan ju alla långlivade spel kallas för det. Fortnite och apex ligger väl på gränsen då de har kontinuerliga säsonger etc men båda är å andra sidan free to play.

CS:GO är definitivt ett live service spel.
Kontinuerliga patchar och säsongsgrejer även där. Liksom även byten och uppdateringar av kartorna man spelar på.

Medlem

Gode gud i himmelen vad otroligt mycket gnäll😂 Precis om ni tror att de kommer komma mindre spel och bara live-service. Chilla...

Sony köper en studio och säger att de kommer ett antal live-service spel och folk låter som de lika väl kan sluta med gejmng.

Microsoft köper Activision och folk är jätteglada, fullständigt exalterade för att det kommer massa spel (200 CoD och Warzone och WoW och Overwatch och Diablo och Hearthstone) till GamePass, där det redan finns massor med live-service.

Kul😅

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Inget fel med live service spel men att lägga pengar på 10 sådana varav majoriteten kommer floppa så vet jag ej.

Vi har ju sett Avengers, Anthem, Destruction Allstars etc.

Det är väldigt få spel som klarar sig förbi release hypen.

Skrivet av lars_kongo:

Sant, samtidigt räcker det med en rejäl hit så kan man leva gott på det ett bra tag.

Precis, med 10 spel så är chansen med någon fullträff högre än att bara göra ett till tre spel.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Möjliga MP/Live service spel enligt rykten:

1. Last of Us 2 - Factions
2. Twisted Metal
3. Insomniacs MP-spel (i marvel universumet?)
4. Guerilla games "andra spel" (SOCOM/Killzone?)
5. Haven Studios titel (oklart vad)
6. Deviation Games titel (ex COD utvecklare bl.a.)
7. FIresprite studios (oklart vad)
8. Firewalk studios

Sen kan säkert MLB the show och GT7 räknas som live service titlar. Usch och fy, som tur är finns ju en hel del SP projekt i görningen också.

Jag tror också att man kan fokusera på bredden när man ska förutse vad som kommer släppas, vad saknar Sony för live service genrer?
Kan det bli kort spel, något DOTA liknande, arkad racer(Burnout? ), CS liknande, nytt singstar(eller beat saber) att komma framöver till exempel.

Live service behöver ju inte alltid vara skit och förhoppningsvis så förstår Sony att single player också är viktigt, det stärker även IP/varumärket för produkten.

Nu i efterhand så tror jag faktiskt att det var en väldigt bra ide av Sony att köpa Bungie.
De har ju stor erfarenhet av detta och med ekonomiska muskler så kan de säkert göra väldigt mycket, speciellt i samarbete med Sonys andra studios expertis.
Jag tror inte heller att man behöver vara oroad än över att andra typer av spel försvinner, det finns fortfarande en stor spelarbas som inte spelar multiplayer och de kommer med största sannolikhet vilja sälja till dem också.
På senare tid så har väl varumärken breddats istället. de vill nå fler genrer samt mediaplattformar.

Jag tror även att de nya konsolerna kommer förstärka live-service eftersom att det blir mycket smidigare att hoppa in och lira spel samt att spelen kommer se fantastiska ut, utan laddningstider(förut har man varit tvungen att kompromissa, snabba laddning eller fulare grafik). Att hoppa in och spela online blir mycket smidigare framöver.

Jag är optimist helt enkelt

Medlem

konstigt att inte microsoft köpte upp bungie, undrar varför?

Medlem

Sony vill ha bungies expertis på aggressiv, dyr och värdelös MTX system

Medlem
Skrivet av roftg:

konstigt att inte microsoft köpte upp bungie, undrar varför?

De har ju CoD och Halo, så de kände väl inte att de behövde Destiny i alla fall.
Var nog mer värt för Sony.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Sony vill ha bungies expertis på aggressiv, dyr och värdelös MTX system

Live Service betyder dock inte per automatik att det handlar om en satsning på mikrotransaktioner, utan kan lika gärna handla om årliga Battle/Season Pass, månadskostnader, nya kartor , expansioner etc ( https://en.wikipedia.org/wiki/Games_as_a_service )


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

För mig har det alltid varit viktigt med att spel har ett slut. Det får gärna vara över 100 timmar men jag vill bli klar med spel. Dessa live service spel tilltalar mig inte alls.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av wibbe44:

CS:GO är definitivt ett live service spel.
Kontinuerliga patchar och säsongsgrejer även där. Liksom även byten och uppdateringar av kartorna man spelar på.

Jag fattar vad du menar men det är knappast nytt content som får folk att fortsätta spela cs medan det i typ wow är en grundpelare. Nya officiala kartor som är med i tävlingsspoolen är oftast densamma i flera år och ändringar till befintliga kartor/vapen är i stort sätt alltid balanserings ändringar. Säsonger (operations) är en så liten del att de knappast betyder nått i cs men microtransactions är å andra sidan en stor del. Min gissning är dock att det Sony tänker på är snarare wow/destiny/gta online än typ Dota.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Jag fattar vad du menar men det är knappast nytt content som får folk att fortsätta spela cs medan det i typ wow är en grundpelare. Nya officiala kartor som är med i tävlingsspoolen är oftast densamma i flera år och ändringar till befintliga kartor/vapen är i stort sätt alltid balanserings ändringar. Säsonger (operations) är en så liten del att de knappast betyder nått i cs men microtransactions är å andra sidan en stor del. Min gissning är dock att det Sony tänker på är snarare wow/destiny/gta online än typ Dota.

De tänker med största sannolikhet på både och, de köpte ju upp Evo nyligen.
Du jämför också Esport med prenumeration, esporten är ju det som håller intresset för CS igång, WoW och Destiny har helt andra parametrar.

Nytt content är ju viktigt för WoW, men så fort något släpps så tar det ju ändå inte så värst lång tid innan spelare har plöjt igenom detta. Där handlar det nog mest om community som grindar tillsammans typ skulle jag tro.

12
Skriv svar