Sony planerar fler än 10 live service-spel innan 2026

Flakmonkey
Skrivet av B-itta:

Sony var för mig bästa valet bland konsolerna, tack vare deras underbara utbud av single-player spel. Verkar som de ändrat strategi...

Jag tror snarare att Live-spelen är en förutsättning för att det ska vara ekonomiskt försvarsbart att utveckla singleplayer-spel. Live-spel är en ständig och säkrare inkomstkälla (om de blir lyckade förstås) medan SP-spelen tar år och att utveckla och om du inte har med mikrotransaktioner i spelen vilket ju Sony valt att inte ha så får de ju inga extra intäkter från det. Lägg därtill att du ju inte vet om du får in några pengar öht förrän spelet är klart och släppt, och då kan det ju falla ihop totalt. Ett livespel kan du ju lägga i beta, early access och allt vad det heter med minimalt med innehåll för att testa vattnet så att säga, så en mindre risk på det sättet.

Så jag tror man måste ta det onda med det goda här, om man nu ser livespel som något ont förstås

Medlem

Bungie med hur de hanterat Destiny 2 kan ju inte räknas som något positivt.
Kan inte påminna mig (kan ha förträngt) något spel som jag spelat som tagit bort så mycket DLC folk redan har betalat för så de kan sälja sina nya DLC som folk mer eller mindre måste köpa om de (relativt sett) vill behålla samma nivå.

Medlem
Skrivet av Camlin:

Bungie med hur de hanterat Destiny 2 kan ju inte räknas som något positivt.
Kan inte påminna mig (kan ha förträngt) något spel som jag spelat som tagit bort så mycket DLC folk redan har betalat för så de kan sälja sina nya DLC som folk mer eller mindre måste köpa om de (relativt sett) vill behålla samma nivå.

Näe just Bungie är väl en som skött det där rejält dåligt. Betalar man för innehåll SKA det inte försvinna.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De tänker med största sannolikhet på både och, de köpte ju upp Evo nyligen.
Du jämför också Esport med prenumeration, esporten är ju det som håller intresset för CS igång, WoW och Destiny har helt andra parametrar.

Nytt content är ju viktigt för WoW, men så fort något släpps så tar det ju ändå inte så värst lång tid innan spelare har plöjt igenom detta. Där handlar det nog mest om community som grindar tillsammans typ skulle jag tro.

Jo det var ju lite det jag menade. I cs/dota är det ju inte servicedelen som är den drivande även om jag förstår att det kan klassas som sådant.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Jag tror snarare att Live-spelen är en förutsättning för att det ska vara ekonomiskt försvarsbart att utveckla singleplayer-spel. Live-spel är en ständig och säkrare inkomstkälla (om de blir lyckade förstås) medan SP-spelen tar år och att utveckla och om du inte har med mikrotransaktioner i spelen vilket ju Sony valt att inte ha så får de ju inga extra intäkter från det. Lägg därtill att du ju inte vet om du får in några pengar öht förrän spelet är klart och släppt, och då kan det ju falla ihop totalt. Ett livespel kan du ju lägga i beta, early access och allt vad det heter med minimalt med innehåll för att testa vattnet så att säga, så en mindre risk på det sättet.

Så jag tror man måste ta det onda med det goda här, om man nu ser livespel som något ont förstås

1. Satsa på live service spel.
2. Hoppas de genererar massiva vinster.
3. Investera dessa vinster på mindre lönsamma singleplayer-spel?

Flakmonkey
Skrivet av Sapiens:

1. Satsa på live service spel.
2. Hoppas de genererar massiva vinster.
3. Investera dessa vinster på mindre lönsamma singleplayer-spel?

Skulle ändra sista punkten till detta.

3. Ha tillräckligt med stadiga intäkter från live service spel så att du vågar och har råd att satsa på potentiellt väldigt lönsamma singleplayer-spel som kan sälja konsoler/tjänster och som dessutom bygger vidare på deras varumärke.

Sprid riskerna helt enkelt, inte konstigare än när du själv investerar i fonder, aktier, etc Man har några tråkiga/säkra fonder/aktier som man kan lita på vilket gör att man har råd att krydda det med mer riskabla investeringar som kan ge högre avkastning men samtidigt så kan man förlora allt.

Medlem

Dessa live-service spel är mer sociala platformar än spel. Dom har lyckats skapa ett spel där själva spelandet inte har prioritet, det viktigaste är att spendera pengar och manipulera kunderna att vara engagerade så länge som möjligt. Hatar dessa spel och vad som hänt med industrin, så fort det blev möjligt att spendera pengar inne i ett spel gick allt åt helvete.

Medlem
Skrivet av Camlin:

Bungie med hur de hanterat Destiny 2 kan ju inte räknas som något positivt.
Kan inte påminna mig (kan ha förträngt) något spel som jag spelat som tagit bort så mycket DLC folk redan har betalat för så de kan sälja sina nya DLC som folk mer eller mindre måste köpa om de (relativt sett) vill behålla samma nivå.

Inte så att Blizzard hanterar sina spel bra på sistone heller. WoW självdör till exempel.
Bara för att Bungie gjort ett dåligt jobb med Destiny betyder ju inte per automatik att nästa spel ska bli kasst. Känns som alla studios gör dåliga val då och då. CDPR nu senast😅

Medlem
Skrivet av normalniklas:

För mig har det alltid varit viktigt med att spel har ett slut. Det får gärna vara över 100 timmar men jag vill bli klar med spel. Dessa live service spel tilltalar mig inte alls.

Kan inte annat än hålla med till 100% Det kan vara kul ibland att spela nåt co-op spel med vänner t.ex Minecraft. Men PVP är ingenting för mig. Föredrar PVE till 100% och singel player så klart


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Dessa live-service spel är mer sociala platformar än spel. Dom har lyckats skapa ett spel där själva spelandet inte har prioritet, det viktigaste är att spendera pengar och manipulera kunderna att vara engagerade så länge som möjligt. Hatar dessa spel och vad som hänt med industrin, så fort det blev möjligt att spendera pengar inne i ett spel gick allt åt helvete.

Detta är så sant. Tror enda sen spel utvecklare kunde patcha sina spel från och med ps3 och xbox360 eran så har det ständigt gått neråt. Saknar ps2 där man kunde ploppa in en skiva och börja spela direkt utan att sitta i 3 timmar och installera och patcha innan man för börja som idag.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Live service över allt annat alla dagar i veckan. Varför lägga pengar på ett spel som ändå bara kommer ta slut och där den karaktär/profil man byggt upp inte håller något "värde" över en längre tid? Må vara kontroversiellt här på FZ men live service och MP över single player alla dagar i veckan!

Medlem
Skrivet av matt76:

Live Service betyder dock inte per automatik att det handlar om en satsning på mikrotransaktioner, utan kan lika gärna handla om årliga Battle/Season Pass, månadskostnader, nya kartor , expansioner etc ( https://en.wikipedia.org/wiki/Games_as_a_service )

no shit, jag baserade mitt uttalande på hur Bungie har implementerat MTX i Destiny, och det är den expertisen Sony vill ha.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

no shit, jag baserade mitt uttalande på hur Bungie har implementerat MTX i Destiny, och det är den expertisen Sony vill ha.

Samtidigt har ju Sony hög kvalitet på det dom släpper så tror inte dom kommer tumma på kvaliteten.
Bungie kanske får högre krav på sig och släpper bättre spel.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Inte så att Blizzard hanterar sina spel bra på sistone heller. WoW självdör till exempel.
Bara för att Bungie gjort ett dåligt jobb med Destiny betyder ju inte per automatik att nästa spel ska bli kasst. Känns som alla studios gör dåliga val då och då. CDPR nu senast😅

WoW är snart 20 år gammalt, tror blizzard har hanterat det ganska väl för överleva så länge.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Skulle ändra sista punkten till detta.

3. Ha tillräckligt med stadiga intäkter från live service spel så att du vågar och har råd att satsa på potentiellt väldigt lönsamma singleplayer-spel som kan sälja konsoler/tjänster och som dessutom bygger vidare på deras varumärke.

Sprid riskerna helt enkelt, inte konstigare än när du själv investerar i fonder, aktier, etc Man har några tråkiga/säkra fonder/aktier som man kan lita på vilket gör att man har råd att krydda det med mer riskabla investeringar som kan ge högre avkastning men samtidigt så kan man förlora allt.

Tror snarare det kommer leda till att liveservice element börjar smyga in sig allt mer i singleplayer-spelen. Har svårt att tro Sony skulle hämma sig om de helt plötsligt börjar tjäna stora summor på simpla microtransactions, skins o lootlådor. Det är lite som att be någon bara ta lite opium.

Flakmonkey
Skrivet av Sapiens:

Tror snarare det kommer leda till att liveservice element börjar smyga in sig allt mer i singleplayer-spelen. Har svårt att tro Sony skulle hämma sig om de helt plötsligt börjar tjäna stora summor på simpla microtransactions, skins o lootlådor. Det är lite som att be någon bara ta lite opium.

Jao, vi lär märka hur det blir tids nog

De gjorde ju ett aktivt beslut att inte ha med det i God of War och jag kan vara helt fel ute nu men var det inte samma sak med tex Ghost och Tsusima och Spider Man? Vill minnas att det är extremt sparsmakat med sånt i Sonys spel. Så hoppas (kanske något naivt) att de fortsätter på det sättet för den typen av spel och sen kan de ha hur mycket som helst i liveservice-spelen.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

no shit, jag baserade mitt uttalande på hur Bungie har implementerat MTX i Destiny, och det är den expertisen Sony vill ha.

Kan tycka att det är lite väl trångsynt att tro att detta är den främsta expertisen Sony är ute efter, men visst, alla har rätt till sin egen subjektiva åsikt. Själv är jag lite mer optimistisk och tror att det mer handlar om den övergripande kunskapen kring Live-Service som teknologi och koncept de är ute efter, med tanke på att detta är det enda Bungie sysslat med senaste 10 åren.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Live service spelen är ju otroligt populära i den yngre generationen och Sony vill inte bara ha en del av vinst kakan utan även sno åt sig så många användare som möjligt i den stora live service gruppen. Börsföretag i dag värderas inte enbart på vinst utan även eller kanske mer hur många användare dom har.

Ungarna har Xbox Series X med gamepass men spelar nästintill 99% liveservice spel, gamepass är helt ointressant och jag har laddat ner massor med spel som dom testar 10min sen raderas det. Har haft PS now till PLaystation och även det var helt ointressant för ungarna.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Seg lavin av (upplagrat) ointressanta popups (skins mm) vid test av Tomb raider (gratis, skitspel btw).
Tristare då i The long dark att se alla missade uppdrag/events (datumbegränsade namnlösa badges). (Lite förlåtande för de under halloween o dyl men de är kanske inte alla, men ingen låses upp igen).

Tack "live service"... lika bra som när spel utan spelar-hosting stänger ner servrarna aka spelet.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av noreason:

WoW är snart 20 år gammalt, tror blizzard har hanterat det ganska väl för överleva så länge.

Jo men det stora raset skedde ju nyligen. Och har varit tvärkasst sen Legion.
Där får man väl räkna in dåliga arbetsförhållanden och trakasserier med men de borde man väl ha i åtanke också. Folk menar ju på att det är ett minne blott nu bara för att Microsoft köpt det och det kommer bli guld och gröna skogar igen. Så varför skulle inte Sony kunna få Bungie till att göra bra spel igen? De kommer ju garanterat ha bättre förutsättningar.

Skribent
Skrivet av roftg:

konstigt att inte microsoft köpte upp bungie, undrar varför?

Jag tror Microsoft var nöjda med att ha kvar Halo IP:t, sen består väl 343 av en del forna medlemmar från Bungie? Så gissningsvis känner väl MS att de redan har vad de behöver från Bungie.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Om något av dom blir populärt som Fortnight Cod eller WoW så är vi som gillar andra typer av spel rätt körda. El iaf det kommer def att göras färre spel som är riktade till oss.

Medlem

Fattar inte varför så många här gnäller. Ni behöver inte spela dessa spel om ni inte vill. Fortsätt spela era single player spel i er ensamhet☺️


signatur

Death by Snu Snu🥰

Inaktiv

Finns bara ett Live Service spel jag tycker om och det är The Division 2.

Jag undrar varför det inte kommit något live service AAA spel som drar nytta av slump-genererade världar. Känns som teknologin är där vid det här laget.
Tänk er en fantasy setting typ Dungeons and Dragons. Du och polarna spelar olika raser/klasser och ni ger er ut i en statisk stor värld fast med random generated dungeons utspridda.
Du går upp i level och de rikedomar du lootar på vägen i dungeons används för att bygga upp ett fort eller en herrgård eller något.
Fortet används sedan i PvP.

Medlem

Här har vi den verkliga anledning till köpet av Bungie. Bungie ska hjälpa till med nätkod.

12
Skriv svar