Batteritiden för Steam Deck kan pressas ner till 85 minuter

Robot
Batteritiden för Steam Deck kan pressas ner till 85 minuter

Men det är sämsta möjliga scenario - kan enkelt förlängas.

#steam-deck


Medlem

Kör dom på lägsta inställningar på grafiken för att bränna mycket batteri? 🤣


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Ska bli kul nör man får tag i en.
En smått revolutionerande enhet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem

Som han själv säger: TDPn är satt till 15 watt, men går upp i över 20 watt av någon anledning, vilket kombinerat med resten av hårdvaran hamnar på 27.4 total watt.

40 / 27.4 blir 1.48 timmar ungefär, eller någonstans runt 85 minuter.

En tdp på 15 + 7 watt för resten av hårdvaran hamnar ju på ungefär 110 minuter som han själv räknade ut innan.

Medlem

Inget jag känner att jag måste ha, men jag hoppas på succé så att det kommer en uppföljare som kan vara mer lockande.

Medlem

just detta jag var rädd för, battertiden kommer inte bli speciellt bra, kan man inte få ut minst 3-4 timmar oavsett spel eller inställningar så är det lite fail tycker jag för en bärbar...

Medlem

Köpte till och med Witcher 3 GOTY för 3:e gånger förra veckan bara för att kunna spela det på min Steam Deck 85minuter av pure lycka!

Medlem

Tror man behöver vara realistisk med vad man förväntar sig av Steam Deck. Självklart kommer batteritiden vara kass om man kör krävande spel.

Medlem

Det jag hoppas mest på är att spel för Linux kan få en rejäl knuff framåt.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

just detta jag var rädd för, battertiden kommer inte bli speciellt bra, kan man inte få ut minst 3-4 timmar oavsett spel eller inställningar så är det lite fail tycker jag för en bärbar...

Beror på också hur länge det tar och ladda och om man kan köra samtidigt som man "laddar" utan att "gå back" så att säga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sett mycket positivt hittills. Tror inte det är något jag personligen hade sett mycket användning utav men finner det lika häftigt ändå!

NuZ
Testpilot

Nej tack. Har min mobil och konsoler. PC är väl PC och tror inte någon sådan här hybridlösning kommer revolutionera direkt. Då PC blir bara dyrare o dyrare samt det som var bra förra året är dåligt nästa år. En konsol håller i flera år utan problem och på PC blir kraven större och större på varje nytt spel. Kan väl vara kul i ett år sen kommer inte nya spel fungera på apparaten tror jag.

Haha nej jisses vad negativ jag låter. Kul med bärbar pc-konsol


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av Molotov:

Beror på också hur länge det tar och ladda och om man kan köra samtidigt som man "laddar" utan att "gå back" så att säga

Tänker också, hur många kommer lira på bussen? Eller är folk mer intresserade av att kunna lira sina Steam-spel i soffan eller sängen hemma? I senare fallet spelar det ju ingen roll om man måste ha i strömkabeln.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nej tack. Har min mobil och konsoler. PC är väl PC och tror inte någon sådan här hybridlösning kommer revolutionera direkt. Då PC blir bara dyrare o dyrare samt det som var bra förra året är dåligt nästa år. En konsol håller i flera år utan problem och på PC blir kraven större och större på varje nytt spel. Kan väl vara kul i ett år sen kommer inte nya spel fungera på apparaten tror jag.

Haha nej jisses vad negativ jag låter. Kul med bärbar pc-konsol

Jag vill påstå att 2022 är PC "som en konsol" också.
Allt som fungerar på Steam Deck idag och senare kommer ju fortfarande fungera på samma Steam Deck senare också.
En edge steam deck har är det gigantiska Steam biblioteken som ingen annan kan matcha.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

just detta jag var rädd för, battertiden kommer inte bli speciellt bra, kan man inte få ut minst 3-4 timmar oavsett spel eller inställningar så är det lite fail tycker jag för en bärbar...

Du räknar lite fel, du måste jämföra hur mycket performance du får ut från tex 4 timmar batteritid när du jämför bärbara devices.

Steamdecken använder ju en sjukt strömsnål APU när det kommer till en pc.

En ps4 som är lite sämre än en steamdeck drar ju 150 watt, och nu har de klämt in samma performance i en APU som drar 15watt.

Men det finns en lösning: ställer man in TDP på lägre så kommer den inte kunna gå under 3-4 timmar i batteritid vad du än gör med den, det är något som det faktiskt är tänkt att man ska göra.

Medlem

Låter negativ men tror faktiskt inte det här kommer att bli något stort.

Kanske att den slår Gizmondo!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Låter negativ men tror faktiskt inte det här kommer att bli något stort.

Kanske att den slår Gizmondo!

Valve tom "överaskad" hur bra det forbokats så det stadiet är passerat för länge sen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Jag är ganska pepp på den här, men vet inte riktigt vad jag ska ha den till.


signatur

I am the black wizards.

Skribent
Skrivet av Johan Olander:

Jag är ganska pepp på den här, men vet inte riktigt vad jag ska ha den till.

Ja jag känner samma sak. Typ peppad, men sen funderar jag på vad jag EGENTLIGEN ska ha den till?


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag känner samma sak. Typ peppad, men sen funderar jag på vad jag EGENTLIGEN ska ha den till?

Absolut det största problemet!

Är själv ett stort fan av handheld pc's men sitter man redan med en gaming-pc så blir det ju svårt att hitta anledningar till att spela på den handhållna, hur bra det än fungerar.

Medlem

Inte direkt en enhet för längre resor.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Låter ju bättre än original-Nintendo Switchen som jag när den var ny aldrig lyckades få batteriet att hålla med tåget mellan Sundsvall och Stockholm eller Sundsvall och Åre.

Medlem
Skrivet av rosski:

Det jag hoppas mest på är att spel för Linux kan få en rejäl knuff framåt.

Det kommer inte ske med denna.

Den enda chansen att det kommer ske, någonsin, är om linux faktiskt börjar stödja windows program utan att behöva emulera eller trixa. När jag kan installera Office och Photoshop och typ, uh... våran egna editor på företaget på linux, då byter jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det kommer inte ske med denna.

Den enda chansen att det kommer ske, någonsin, är om linux faktiskt börjar stödja windows program utan att behöva emulera eller trixa. När jag kan installera Office och Photoshop och typ, uh... våran egna editor på företaget på linux, då byter jag.

Yep, till och med valve själva säger till studios att inte släppa linux-versioner för steamdeck, men att fokusera på att det fungerar bra för proton.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Inte direkt en enhet för längre resor.

Fast om man har möjlighet att koppla in el kanske den är just det, t ex på tåget eller något sådant. Där man annars kanske skulle ha en inte så bra bärbar dator med sig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av eld:

Absolut det största problemet!

Är själv ett stort fan av handheld pc's men sitter man redan med en gaming-pc så blir det ju svårt att hitta anledningar till att spela på den handhållna, hur bra det än fungerar.

Jag har dessutom en bra bärbar dator som jag kan sitta i soffan med. Visserligen klumpigare än en Steam Deck, men är ju ändå så bärbart jag behöver.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Valve tom "överaskad" hur bra det forbokats så det stadiet är passerat för länge sen.

Får hoppas på det för de som köpt den sen, vore ju tråkigt om intresset svalnar av och utveckling slutar upp i och med det i framtiden.

Tror helt enkelt att det kommer gå upp för folk att de lika gärna kan spela sina PC spel på sin PC och att de är rätt nöjda med att spela en vanlig konsol i soffan och köra sin Switch på tåget.


signatur

IDKFA

Redaktör
Skrivet av ivanhoe68:

Kör dom på lägsta inställningar på grafiken för att bränna mycket batteri? 🤣

Ja, tydligen pressas komponenterna fullt då. Man tänker ju annars "maxa allt".


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, tydligen pressas komponenterna fullt då. Man tänker ju annars "maxa allt".

Tror det har med att göra att du inte vill låsa ner gpun helt då cpun måste sitta och vänta på att rendera färdigt när den sitter med låga fps.

Medans om du kör i låga grafikinställningar så kommer du få väldigt många fps och då blir både cpu och gpu nyttjade totalt.

Medlem

Är själv hypad över denna.. batteritid en spelar mindre roll då i dagsläget mesta bussar/tåg/bilar har ladduttag.. om inte extra Powerbank i väskan.
Perfekt när man väntar på sena personer o bara upp o lira nått snabbt eller när man reser. Ute med husvagnen o bara regnar...

123
Skriv svar