Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Har utvecklat ett förakt mot örnar. Känns lite ovärdigt men de har fan förtjänat det.

Jag hatar Dragonflies...de jävlarna går inte träffa och sen är de assnabba på att attackera också. Gör inte mycket skada, men fan vad irriterande de är.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Så lätt att missa.. jag kollade faktiskt upp vart det fanns en att hitta eftersom jag vill köra med två.

Hur ställer ni er alla till att köra med guider? Kör ni helt blint eller kollar ni upp grejer? Jag har tittat vart en katana har funnits, sen kollat några ”gör det här först” filmer. Men förutom det försöker jag köra utan att gå efter en guide. Tycker det är dubbelt. Å ena sidan härligt att gå in i blindo, gör det i stormveil Castle nu. Å andra sidan är det så lätt att missa saker.

Jag skriver också journal i en anteckningsbok nu när jag kör, typ vad vissa npc har sagt och vart vissa monster finns. Det är rätt mysigt att skriva ned samtidigt som jag spelar. Annars hade jag också glömt vad alla sagt.

Min första playthrough kör jag 100% blind! Så spännande

Medlem

Vet inte om det har nämts än, men ett ovärdeligt tips (som har hjälpt mig mycket) i Soulsborne-spel är att när man dodgear så får man några invincibility frames vid en specifik punkt i animationen. Alltså kan man i praktiken undvika alla attacker om man får in timingen bra. 🙂

Medlem

Kommer att ta tid att klara detta spel om man inte har så mycket tid och vill utforska allt. Man får väl ta hela året på sig 🙂

Medlem

Ni som spelar på PS5. Flyter spelet bra? Är det stabil framerate?

Skribent

En fråga nu? Hur många känner av att G.R.R. Martin varit med och skrivit lore till världen? Jag tycker "bara" det känns som vilken Soulborne-värld som helst, liknade karaktärer, liknade värld. Jag kan inte alls känna något av Martins DNA i världen alls?

Nu är det inte någon kritik, utan jag gillar världen och karaktärerna. Men hade de inte marknadsfört att Martin skrivit, så hade jag aldrig kunna gissa det genom att spela spelet. Inget är direkt annorlunda än de tidigare spelen från From Software rent berättarmässigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

En fråga nu? Hur många känner av att G.R.R. Martin varit med och skrivit lore till världen? Jag tycker "bara" det känns som vilken Soulborne-värld som helst, liknade karaktärer, liknade värld. Jag kan inte alls känna något av Martins DNA i världen alls?

Han pratar lite om det i början på den här videon.
Verkar mest som att han skrev "the setting" och sen tog FromSoftware och gjorde vad de ville med den.

Medlem

jag vill hylla spelet fast jag ej spelat det än bara för att lägga +1 till gnäll vs hylla hörnan ^^

FM-guru
F.d. Sisyr

Fan vad kul spelet är. Har mycket roligare än jag hade väntat mig. Spelat några av DS-spelen men inte riktigt fattat tycke, men det här föll mig mer i smaken. Inte riktigt kunnat sätta fingret på varför ännu - det är ju väldigt likt DS trots allt. Svårt men inte för svårt. Fastnade på en miniboss som jag låter vara så länge tills jag levlat mer/hittat andra grejer, men annars har det gått överraskande bra med tanke på hur medioker jag är på denna typ av spel. Spelar som Wrecked eller vad de heter - klassen som börjar från noll.

Skrivet av Pizzapie:

Så lätt att missa.. jag kollade faktiskt upp vart det fanns en att hitta eftersom jag vill köra med två.

Hur ställer ni er alla till att köra med guider? Kör ni helt blint eller kollar ni upp grejer? Jag har tittat vart en katana har funnits, sen kollat några ”gör det här först” filmer. Men förutom det försöker jag köra utan att gå efter en guide. Tycker det är dubbelt. Å ena sidan härligt att gå in i blindo, gör det i stormveil Castle nu. Å andra sidan är det så lätt att missa saker.

Jag skriver också journal i en anteckningsbok nu när jag kör, typ vad vissa npc har sagt och vart vissa monster finns. Det är rätt mysigt att skriva ned samtidigt som jag spelar. Annars hade jag också glömt vad alla sagt.

Mestadels blint. Läser ju den här tråden så helt blint kan jag inte påstå att jag spelar, men undviker guider, spoilers, hur man hittar hemligheter etc. Är också i Stormveil Castle nu och går och finkammar varenda jäkla hörn. Lär väl missa massor ändå.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

En fråga nu? Hur många känner av att G.R.R. Martin varit med och skrivit lore till världen? Jag tycker "bara" det känns som vilken Soulborne-värld som helst, liknade karaktärer, liknade värld. Jag kan inte alls känna något av Martins DNA i världen alls?

Nu är det inte någon kritik, utan jag gillar världen och karaktärerna. Men hade de inte marknadsfört att Martin skrivit, så hade jag aldrig kunna gissa det genom att spela spelet. Inget är direkt annorlunda än de tidigare spelen från From Software rent berättarmässigt.

Har läst någonstans att han även gjort uppslag för vissa monster och att de sedan har soulsifierats av utvecklarna så att de ska kännas som "hemma".

Är typ 30 timmar in och älskar det än så länge. Var mitt i Horizon när Elden ring släpptes och har nästan glömt av det 😀

Skribent
Skrivet av anon_79617:

Han pratar lite om det i början på den här videon.
Verkar mest som att han skrev "the setting" och sen tog FromSoftware och gjorde vad de ville med den.

https://youtu.be/xHzJG1hHTdU

Då är det ju mer intressant och vet hur mycket FromSoftware gjorde med materialet. För det känns verkligen som det är "bara" ännu ett Soulborne-spel, och detta menar jag inte som negativt direkt, mer bara att jag saknar helt Martins influenser i spelet än så länge.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Finns det nån fz discord ? Vill dela med mig mina finaste rustningar/looks! Så jävla nöjd med setet jag sprang på tidigare idag, utseendemässigt .

Och, visste ni att vissa hjälmar har +stats!!!!? Det har väl inte funnits i DS innan va???

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av bulleboss:

Finns det nån fz discord ? Vill dela med mig mina finaste rustningar/looks! Så jävla nöjd med setet jag sprang på tidigare idag, utseendemässigt .

Och, visste ni att vissa hjälmar har +stats!!!!? Det har väl inte funnits i DS innan va???

Givetvis finns det en FZ-discord!

Medlem

Siofra River.

Otroligt vackert, men vilken helvetesplats. Pilbågsfienderna kommer ge mig mardrömmar.

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Hur ställer ni er alla till att köra med guider? Kör ni helt blint eller kollar ni upp grejer?

Jag skriver också journal i en anteckningsbok nu när jag kör, typ vad vissa npc har sagt och vart vissa monster finns. Det är rätt mysigt att skriva ned samtidigt som jag spelar. Annars hade jag också glömt vad alla sagt.

Nu har jag inte börjat spela ER än men såg ditt inlägg av en slump och behövde kommentera.

Att i Souls/Borne/Sekiro/ER kolla en guide tycker jag personligt, rakt av, förstör spelupplevelsen! Jag skulle vilja gå så långt att säga att man lika gärna kan spela någonting annat Men där är man såklart olika.

Jag tycker att det är få saker i spelvärlden som är så fantastiskt som ett Soulsborne spel man inte vet någonting om Jag har lirat alla deras spel hittills men hållit mig från allt vad videos och screenshots heter inför Elden Ring

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ni som spelar på PS5. Flyter spelet bra? Är det stabil framerate?

Nej, det är långt ifrån stabil frame rate.
Det är nog den enda kritiken jag har.

Testpilot

Bara jag som tyckte Stormhill castle andra boss var enklare än den första? Kanske har jag blivit bättre eller levlat på.

En annan fråga, hur fasen dödar man skelett så att de inte kommer tillbaka upp igen? Om det är för mycket spoiler i det svaret kan jag avvakta men vore trevligt om det fanns något enkelt sätt. Har testat med holy som Ash of War men tror inte det fungerade.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Bara jag som tyckte Stormhill castle andra boss var enklare än den första? Kanske har jag blivit bättre eller levlat på.

En annan fråga, hur fasen dödar man skelett så att de inte kommer tillbaka upp igen? Om det är för mycket spoiler i det svaret kan jag avvakta men vore trevligt om det fanns något enkelt sätt. Har testat med holy som Ash of War men tror inte det fungerade.

Du måste slå på "skeletthögen" på marken också.

Eller döda necron som väcker skeletten igen.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

En annan fråga, hur fasen dödar man skelett så att de inte kommer tillbaka upp igen?

Slå dem igen innan de återuppstår.

Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Du måste slå på "skeletthögen" på marken också.

Eller döda necron som väcker skeletten igen.

Skrivet av Brainsubstans:

Slå dem igen innan de återuppstår.

Så enkelt, tack!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mutumba:

Bara jag som tyckte Stormhill castle andra boss var enklare än den första? Kanske har jag blivit bättre eller levlat på.

En annan fråga, hur fasen dödar man skelett så att de inte kommer tillbaka upp igen? Om det är för mycket spoiler i det svaret kan jag avvakta men vore trevligt om det fanns något enkelt sätt. Har testat med holy som Ash of War men tror inte det fungerade.

Den första är

Margit

eller? I så fall så är ju det en jävel att möta om man inte har något distansvapen/spells (vilket jag inte hade). Tyckte själv den fan var ruskigt dryg därför.

Medlem
Skrivet av nixpix:
Skrivet av lonian:
Skrivet av Gustav Höglund:

Tack för tipsen. Ska prova dom och ta mig igenom det nu förhoppningsvis.

Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Att i Souls/Borne/Sekiro/ER kolla en guide tycker jag personligt, rakt av, förstör spelupplevelsen! Jag skulle vilja gå så långt att säga att man lika gärna kan spela någonting annat Men där är man såklart olika.

Jag tycker att det är få saker i spelvärlden som är så fantastiskt som ett Soulsborne spel man inte vet någonting om Jag har lirat alla deras spel hittills men hållit mig från allt vad videos och screenshots heter inför Elden Ring

Förstöra är starkt ord, men det blir såklart annorlunda. Jag tror att om jag inte hade kört med guide i ettan och tvåan hade jag säkerligen inte fortsatt. Vissa partier var för knepiga för mig att veta hur jag skulle komma vidare utan att få någon input. Men jag kan också se charmen med att köra utan guide. I sekiro och nu i elden ring är det en härlig känsla att låta sig ge hän till miljöerna och bara utforska. Egentligen är konceptet inte så svårt, följ ljuset, bli starkare och döda bossarna. Sen kan guideanvändande betyda mycket, allt ifrån att läsa om varje millimeter och följa en guide slaviskt, till att kolla upp enstaka partier och speciella föremål.

Jag kommer försöka köra så ”blint” det går, men använda guide om jag fastnar och inte kan ta mig fram, inte pga svåra fiender utan om jag exempelvis inte förstår vägen fram.

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Förstöra är starkt ord, men det blir såklart annorlunda. Jag tror att om jag inte hade kört med guide i ettan och tvåan hade jag säkerligen inte fortsatt. Vissa partier var för knepiga för mig att veta hur jag skulle komma vidare utan att få någon input. Men jag kan också se charmen med att köra utan guide. I sekiro och nu i elden ring är det en härlig känsla att låta sig ge hän till miljöerna och bara utforska. Egentligen är konceptet inte så svårt, följ ljuset, bli starkare och döda bossarna. Sen kan guideanvändande betyda mycket, allt ifrån att läsa om varje millimeter och följa en guide slaviskt, till att kolla upp enstaka partier och speciella föremål.

Jag kommer försöka köra så ”blint” det går, men använda guide om jag fastnar och inte kan ta mig fram, inte pga svåra fiender utan om jag exempelvis inte förstår vägen fram.

"Följ ljuset". Är det bara jag som har ljus överallt på kartan som pekar åt alla håll typ? Känns som ett väldigt subtilt sätt att vägleda spelaren...

Jag har kommit framåt enbart av att utforska och inprovisera lite. Få ledtrådar från NPCs osv.

Ljuset från bonfires förstår jag inte, men kanske bara är jag...

Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Den första är

Margit

eller? I så fall så är ju det en jävel att möta om man inte har något distansvapen/spells (vilket jag inte hade). Tyckte själv den fan var ruskigt dryg därför.

Exakt och den andra är:

Godrick, som visserligen hade irriterande vindattacker om man stod nära, men två faser och den andra fasen var faktiskt enklare tyckte jag. Men det blir säkert värre snart

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Bara jag som tyckte Stormhill castle andra boss var enklare än den första? Kanske har jag blivit bättre eller levlat på.

En annan fråga, hur fasen dödar man skelett så att de inte kommer tillbaka upp igen? Om det är för mycket spoiler i det svaret kan jag avvakta men vore trevligt om det fanns något enkelt sätt. Har testat med holy som Ash of War men tror inte det fungerade.

Jag upplevde precis samma sak. Klarade den första efter tio-tolv försök med NPC-summon samt mina vargar, och den andra på andra eller tredje försöket halvt sovandes i soffan. Skulle hjälpa en bekant med den första bossen i dag och vi misslyckades två gånger i rad igen innan hans co-op items tog slut så nog känns det som att där är skillnad på dem.

Medlem

Provar å streama lite från xboxen på twitch, jävlar va smidigt det va shameless plug twitch.tv/bullsaia . Om någon har tråkigt å vill ha enbart gameplay

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Då är det ju mer intressant och vet hur mycket FromSoftware gjorde med materialet. För det känns verkligen som det är "bara" ännu ett Soulborne-spel, och detta menar jag inte som negativt direkt, mer bara att jag saknar helt Martins influenser i spelet än så länge.

Känslan är lite att han skrivit världen som den är innan saker går snett, det är ju ändå ett slags postapokalyptiskt fantasyspel.

Medlem

Heeeeeeelv… dags för stora bossen i stormveil nu. Kan nog gå utan att be om hjälp. Ska hålla mig rullande..

Skrivet av Pizzapie:

Heeeeeeelv… dags för stora bossen i stormveil nu. Kan nog gå utan att be om hjälp. Ska hålla mig rullande..

Har du Ashes of War?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skriv svar