Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Har du Ashes of War?

Jag förstår inte det systemet, så nej. Har vargarna och maneten, men hur använder jag dem?

Testpilot
Skrivet av Pizzapie:

Jag förstår inte det systemet, så nej. Har vargarna och maneten, men hur använder jag dem?

När du väl har dessa så:

Behöver du först besöka den första kyrkoplatsen nattetid och prata med häxan som dyker upp där för att få ett item som gör att du kan frammana dessa medhjälpare i strid. Efter du har gjort det, se till att vargarna och/eller maneten är equiped och när du kan använda dem så lyser de upp, de går alltså inte att göra det var som helst. Men i bossfighter ska det gå bra så bara använda dem direkt i början av striden, de kostar FP att frammana men en charge bör du minst ha råd med.

Skrivet av Pizzapie:

Jag förstår inte det systemet, så nej. Har vargarna och maneten, men hur använder jag dem?

Kolla på YouTube det finns massor av info om detta, vad det gäller "Spirit Ashes" så funkar dessa bara när du ser en liten gravsten på vänster sida ovanför dina vapen och dyl.

Vill du ha en bra plats att farma runor så rekommenderar jag denna:

Den rullande "kulan" 05:30 in i klippet ger dig massor av runor på väldigt kort tid om man inte orkar kuska omkring och döda allting man ser.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tog mig en dag, tror jag dog runt 200gr, på den första mini bossen på häst som man stöter på först när man kommer ut i det vilda.

Skribent
Skrivet av nils45:

Tog mig en dag, tror jag dog runt 200gr, på den första mini bossen på häst som man stöter på först när man kommer ut i det vilda.

Jag har just hämnats på honom för alla gånger han dödade mig i början. Gick tillbaka efter 20 h spel med mina två uppgraderade katanas och gjorde slarvsylta av honom.

Eller ja...det blev ju en kamp, snubben var fortfarande ingen lek. Men jag gick segrande ur bataljen denna gång!


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har just hämnats på honom för alla gånger han dödade mig i början. Gick tillbaka efter 20 h spel med mina två uppgraderade katanas och gjorde slarvsylta av honom.

Eller ja...det blev ju en kamp, snubben var fortfarande ingen lek. Men jag gick segrande ur bataljen denna gång!

Gjorde typ samma sak själv förut. Som naken vilde med klubba var jag "ganska" chanslös, men så småningom kom jag tillbaka med min käp och mitt svärd och dräpte besten!

Medlem

Då föll nummer 2 av huvudbossarna, ganska häftig, men inte speciellt svår, dock så känner jag mig överlevlad.

Alla sidospår man kan hamna på hjälper ju inte heller med överlevlandet. Idag tänkte jag börja med att försöka nå den andra huvudbossen i början av spelsessionen, men det slutar med att man undersöker halva kartan där jag är istället. Spelet är fan massivt och helt underbart,


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Gjorde typ samma sak själv förut. Som naken vilde med klubba var jag "ganska" chanslös, men så småningom kom jag tillbaka med min käp och mitt svärd och dräpte besten!

Ja det var grymt personligt!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Mutumba:

När du väl har dessa så:

Behöver du först besöka den första kyrkoplatsen nattetid och prata med häxan som dyker upp där för att få ett item som gör att du kan frammana dessa medhjälpare i strid. Efter du har gjort det, se till att vargarna och/eller maneten är equiped och när du kan använda dem så lyser de upp, de går alltså inte att göra det var som helst. Men i bossfighter ska det gå bra så bara använda dem direkt i början av striden, de kostar FP att frammana men en charge bör du minst ha råd med.

Utan att spoila för andra, hur hittar jag kyrkplatsen?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av nils45:

Tog mig en dag, tror jag dog runt 200gr, på den första mini bossen på häst som man stöter på först när man kommer ut i det vilda.

Varför summonade du inte in två medspelare till hjälp?


signatur

Memento Mori

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Slimebeast:

Utan att spoila för andra, hur hittar jag kyrkplatsen?

Inte mycket till spoiler; den är typ rakt norr om där du börjar och det första man ser i spelet efter man lämnat grottan.

Medlem
Skrivet av nils45:

Tog mig en dag, tror jag dog runt 200gr, på den första mini bossen på häst som man stöter på först när man kommer ut i det vilda.

haha! ja han har jag ofärdiga affärer med

Medlem

2 frågor

Kan man summona in datorstyrd spelare?
Sett dom där små statyerna men fattar inte, står bara att man aktiverat typ.

Jag vet hur man summon in dom där vargarna och maneten som jag hittat, antar man kan finna flera?
Men läst att man även kan summon in datorstyrd spelare. Går det att summon in en random mänsklig spelare? hur gör man och kan man själv få nån sorts förfrågan om att joina och hjälpa nån annna?

------

Sen en fråga när man sätter ash of war på ett vapen, kommer alltid ett val om man vill köra standard eller quality eller nått annat.
Vad betyder det? vadär skillnaden? om man väljer tex quiality så lyser siffrorna röda och visar sämre stats, varför vill man välja nått av det andra ist för standard?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

2 frågor

Kan man summona in datorstyrd spelare?
Sett dom där små statyerna men fattar inte, står bara att man aktiverat typ.

Jag vet hur man summon in dom där vargarna och maneten som jag hittat, antar man kan finna flera?
Men läst att man även kan summon in datorstyrd spelare. Går det att summon in en random mänsklig spelare? hur gör man och kan man själv få nån sorts förfrågan om att joina och hjälpa nån annna?

------

Sen en fråga när man sätter ash of war på ett vapen, kommer alltid ett val om man vill köra standard eller quality eller nått annat.
Vad betyder det? vadär skillnaden? om man väljer tex quiality så lyser siffrorna röda och visar sämre stats, varför vill man välja nått av det andra ist för standard?

Du hittar fler summons (som vargarna och maneten) genom spelets gång, ofta genom att döda minibissar eller liknande.

Minns inte exakt när man får dessa men ganska tidigt, men om du använder Tarnished’s Furled Finger kan du bli summonad av någon annan, och sätter du ut Small Golden Effigy kan någon annan summonas till din värld. (Eller tvärt om, men det är dom sakerna du ska använda iaf.)

Dom olika namnen på vapnen (standard, quality, heavy osv) dikterar vilka av dina stats som vapnet skalar med, och hur bra. Du ser det på respektive vapen under ”Attribute Scaling”.
E är sämst, och det går från E upp till A, och sen finns även S vilket är det absolut bästa. Så, beroende på hur du har speccat så kan det ibland vara bra att ändra om vapnet så att det skalar bättre med dina attributes.

Hoppas något av detta hjälpte 😁

Medlem
Skrivet av Molotov:

2 frågor

Kan man summona in datorstyrd spelare?
Sett dom där små statyerna men fattar inte, står bara att man aktiverat typ.

Jag vet hur man summon in dom där vargarna och maneten som jag hittat, antar man kan finna flera?
Men läst att man även kan summon in datorstyrd spelare. Går det att summon in en random mänsklig spelare? hur gör man och kan man själv få nån sorts förfrågan om att joina och hjälpa nån annna?

------

Sen en fråga när man sätter ash of war på ett vapen, kommer alltid ett val om man vill köra standard eller quality eller nått annat.
Vad betyder det? vadär skillnaden? om man väljer tex quiality så lyser siffrorna röda och visar sämre stats, varför vill man välja nått av det andra ist för standard?

Yes, du kan summona NPC:s men oftast måste fu ha uppfyllt diverse krav i form av mån quest ( som ingen berättar om), leta efter guld-Messages på marken.

Ashes of war ändrar scalingen på vapnet, S är bäst och E är sämst, går S A B C D E. Scaling gör att en stat spelar in i hur mkt skada ditt vapen gör.

Testpilot
Skrivet av Slimebeast:

Utan att spoila för andra, hur hittar jag kyrkplatsen?

Det är knappt en spoiler då det är den första kyrkbyggnaden du ser när du kommit till spelets första område, bara följa vägen norrut så ser du en byggnad där.

Medlem

Hur många är det som "vågar" spela någon annan bild än heavy armor och stora strength-vapen (2h eller med sköld)? Genom alla DS-titlar har jag spelat på samma sätt då det helt enkelt känns "bäst", men jag skulle verkligen vilja prova något annat. Känns som jag alltid provar experimentera med lite armors och vapen i början, men alltid faller tillbaka till "heavy knight" då jag hellre vill kunna ta en extra smäll och göra stor skada än att köra på rörlighet och uthållighet (långa fighter) där man gör mindre skada. Någon som har ett bra tips på en annan effektiv build som är ganska nybörjarvänlig?

På en annan topic, här kommer lite första intryck: 15 timmar in och har skitkul än så länge. Ca 30 försök på första huvudbossen som hela tiden kändes som han var så lätt (mitt bästa försök innan kill var 3e!).

Här är lite korta tankar kring spelet:
- Överlag riktigt skoj och välgjort, men jag önskar att FS tagit ut svängarna lite mer då det just nu känns som en uppgraderad reskin av DS. Sekiro var lite mer vågat enligt mig.
- Värden är inte så levande som hypen säger. Kul att utforska, men saker känns stela, t.ex. alla fåglar på klippavsatserna (kan inte dessa flyga runt lite eller sitta i träd eller på byggnader också!?). Tycker det dessutom är för mycket öppen yta i förhållande till spännande saker man kan hitta i världen (världarna är Witcher 3 och Elder Scrolls gör detta mycket bättre).
- Combat är fortsatt grymt, men det är fortfarande tråkigt att spela som magiker. Spelet görs helt enkelt bäst som meleekaraktär.

Medlem

Världen är ju gigantisk. Hur har de lyckats fylla den med så mycket?
Tror jag börjar närma mig slutet, iaf med att upptäcka nya kartområden. Finns det mer så är det ju bara galet.
Kör en balans med upptäckande och att komma framåt, då jag vet att det kommer blir flera genomgångar. Så känner inte behovet att 100% varenda kvadratmeter på första playthroughn. Däremot försöker jag hitta alla större bossar.

Vill fråga vilken boss fz-medlemmar haft svårast/gillat mest hitills men det kanske blir en för stor spoilerdiskussion just nu, har iofs inte själv spöat alla än... nevermind 😐


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av bronie:

Hur många är det som "vågar" spela någon annan bild än heavy armor och stora strength-vapen (2h eller med sköld)? Genom alla DS-titlar har jag spelat på samma sätt då det helt enkelt känns "bäst", men jag skulle verkligen vilja prova något annat. Känns som jag alltid provar experimentera med lite armors och vapen i början, men alltid faller tillbaka till "heavy knight" då jag hellre vill kunna ta en extra smäll och göra stor skada än att köra på rörlighet och uthållighet (långa fighter) där man gör mindre skada. Någon som har ett bra tips på en annan effektiv build som är ganska nybörjarvänlig?

På en annan topic, här kommer lite första intryck: 15 timmar in och har skitkul än så länge. Ca 30 försök på första huvudbossen som hela tiden kändes som han var så lätt (mitt bästa försök innan kill var 3e!).

Här är lite korta tankar kring spelet:
- Överlag riktigt skoj och välgjort, men jag önskar att FS tagit ut svängarna lite mer då det just nu känns som en uppgraderad reskin av DS. Sekiro var lite mer vågat enligt mig.
- Värden är inte så levande som hypen säger. Kul att utforska, men saker känns stela, t.ex. alla fåglar på klippavsatserna (kan inte dessa flyga runt lite eller sitta i träd eller på byggnader också!?). Tycker det dessutom är för mycket öppen yta i förhållande till spännande saker man kan hitta i världen (världarna är Witcher 3 och Elder Scrolls gör detta mycket bättre).
- Combat är fortsatt grymt, men det är fortfarande tråkigt att spela som magiker. Spelet görs helt enkelt bäst som meleekaraktär.

Jag försöker göra det du skriver, att gå på mobility istället för str. Men det är så lätt att ta fram skölden och tunga rustningen när det känns lite läskigt. Men tänker att jag ska försök ha light equipment load och köra närstrid.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Inte mycket till spoiler; den är typ rakt norr om där du börjar och det första man ser i spelet efter man lämnat grottan.

Oj då men den tjejen träffade jag hur länge sen som helst.

Den här "bell" nånting som hon gav, används den automatiskt för att aktivera summons? För jag kan inte equippa den.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Oj då men den tjejen träffade jag hur länge sen som helst.

Den här "bell" nånting som hon gav, används den automatiskt för att aktivera summons? För jag kan inte equippa den.

Du kan equippa dina summons i din pouch så har du lätt tillgång till dom. Klockan som item använder man inte, man behöver bara ha den.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Oj då men den tjejen träffade jag hur länge sen som helst.

Den här "bell" nånting som hon gav, används den automatiskt för att aktivera summons? För jag kan inte equippa den.

Du equippar ashes på samma ställe där du har dina flaskor.
Sen kan du använda dom mot bossar och på andra ställen i världen.

En av dom första man får är 3 vargar, men finns massa fler att få genom utforska.

Testpilot
Skrivet av Slimebeast:

Oj då men den tjejen träffade jag hur länge sen som helst.

Den här "bell" nånting som hon gav, används den automatiskt för att aktivera summons? För jag kan inte equippa den.

Ja tanken är väl att man ska springa på henne tidigt, men hon dyker bara upp nattetid därför en del missade henne. Ja, du behöver inte equippa den vad jag vet. Sen kan du bara använda summons i vissa områden eller tillfällen, de lyser upp då.

Medlem
Skrivet av bronie:

Hur många är det som "vågar" spela någon annan bild än heavy armor och stora strength-vapen (2h eller med sköld)? Genom alla DS-titlar har jag spelat på samma sätt då det helt enkelt känns "bäst", men jag skulle verkligen vilja prova något annat. Känns som jag alltid provar experimentera med lite armors och vapen i början, men alltid faller tillbaka till "heavy knight" då jag hellre vill kunna ta en extra smäll och göra stor skada än att köra på rörlighet och uthållighet (långa fighter) där man gör mindre skada. Någon som har ett bra tips på en annan effektiv build som är ganska nybörjarvänlig?

På en annan topic, här kommer lite första intryck: 15 timmar in och har skitkul än så länge. Ca 30 försök på första huvudbossen som hela tiden kändes som han var så lätt (mitt bästa försök innan kill var 3e!).

Här är lite korta tankar kring spelet:
- Överlag riktigt skoj och välgjort, men jag önskar att FS tagit ut svängarna lite mer då det just nu känns som en uppgraderad reskin av DS. Sekiro var lite mer vågat enligt mig.
- Värden är inte så levande som hypen säger. Kul att utforska, men saker känns stela, t.ex. alla fåglar på klippavsatserna (kan inte dessa flyga runt lite eller sitta i träd eller på byggnader också!?). Tycker det dessutom är för mycket öppen yta i förhållande till spännande saker man kan hitta i världen (världarna är Witcher 3 och Elder Scrolls gör detta mycket bättre).
- Combat är fortsatt grymt, men det är fortfarande tråkigt att spela som magiker. Spelet görs helt enkelt bäst som meleekaraktär.

Det är ju mer vågat att spela en tung kraftgubbe än magiker. Som magiker är det precis som du säger, man skjuter tryggt ner det mesta på avstånd.

Jag vågade inte välja tung krigare för då måste man ju rätt in på alla fiender och riskera bli mosad.

Mycket lättare och bekvämt att vara magiker (vilket jag ångrar lite).


signatur

Memento Mori

Medlem

Ska försöka komma vidare vid den absolut första Imp statyn man ser. Var lite väl trött senast jag var där då jag inte ens lyckades ta mig förbi det första hindret. Känns som det kan vara ett "Sens Funhouse" i ny kostym 🙂

Medlem

Raya Lucaria Academy boss.

Rennala är sjukt irriterande. Spenderar all tid med att ducka hennes magispammande att jag knappt hinner få in några slag.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Mutumba:

Ja tanken är väl att man ska springa på henne tidigt, men hon dyker bara upp nattetid därför en del missade henne. Ja, du behöver inte equippa den vad jag vet. Sen kan du bara använda summons i vissa områden eller tillfällen, de lyser upp då.

@Slimebeast Du kan också köpa summoning bell från en vendor i hubvärlden. That's what I did!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag kallade in nån random på co op som hjälpte mig med andra bossen men han dog och jag fick aldrig chansen att tacka honom. Tyckte inte riktigt segern var riktigt ren, men men


signatur

Allätare

Medlem

30 tim in och har inte tagit en enda huvudboss bara upptäckt världen som är betydligt större än jag trodde. Grymt kul och spännande att se vad man stöter på. 😁

Medlem

Många som verkar tycka Godrick är lättare en han the fell omen, men det är helt tvärtom för mig

Skriv svar