Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här
Lite sugen att testa nu när det är på Rea för 279kr. Har inte viljat köpa för full pris då jag är rädd att jag kommer tröttna snabbt om det är för svårt, för jag klarar inte spel där man måste nöta en boss 30ggr..
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Lite sugen att testa nu när det är på Rea för 279kr. Har inte viljat köpa för full pris då jag är rädd att jag kommer tröttna snabbt om det är för svårt, för jag klarar inte spel där man måste nöta en boss 30ggr..
Så otroligt svårt är det inte. Ta dig tid att utforska, ha inte bråttom. Observera omgivningen. Slarv straffar sig ofta. Är ett ställe för svårt - gå/rid någon annan stans och kom tillbaka senare. På vissa svårare ställen (bossfighter till exempel) har du möjlighet att framkalla medhjälpare och NPC:er. Du måste inte heller döda varje fiende du ser, ibland går det att smyga/springa/rida förbi.
Så otroligt svårt är det inte. Ta dig tid att utforska, ha inte bråttom. Observera omgivningen. Slarv straffar sig ofta. Är ett ställe för svårt - gå/rid någon annan stans och kom tillbaka senare. På vissa svårare ställen (bossfighter till exempel) har du möjlighet att framkalla medhjälpare och NPC:er. Du måste inte heller döda varje fiende du ser, ibland går det att smyga/springa/rida förbi.
Låter bra att man kan komma tillbaka senare när man förhoppningsvis är lite starkare.
Gillar att utforska och flumma runt med sidouppdrag och inte den som har bråttom att fräsa igenom main story snabbt.
Gav upp efter 15-20 timmar med Final Fantasy XVI då jag inte kom förbi en boss trotts 20+ försök och kollat på youtube, det spelet är lite mer linjärt och kommer man inte förbi bossen så finns inte mycket att göra tyvärr.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Gillar att utforska och flumma runt med sidouppdrag och inte den som har bråttom att fräsa igenom main story snabbt.
Där har du något slags essens av spelet. Att spela Elden Ring för main story är som att köpa en Aladdin-chokladask för att komma åt pärlnougaten. Det är väldigt mycket valuta som du lämnar på bordet. Är det något man däremot ska göra, så är det att utforska och flumma runt. Där andra spel belönar utforskning med ett banditläger och en kista, så belönar Elden Ring utforskning med upplevelser som känns i magen och kittlar till i ryggslutet. Sådana upplevelser får man genom att ta sig tid att utforska vad man tror är en vanlig grotta.
Och jag vill hålla med inlägget lite längre upp här. Elden Ring är inte så hysteriskt svårt. Det kan vara, om man vill, men det går alltid att ta en annan väg. Tål att upprepas, tycker jag. Man ska inte avskräckas från spelupplevelsen för bossarnas skull. Det är också en mental grej. När du vet att en boss blir lättare att spöa ju högre level du har, desto mer prestige känner man i att försöka ta ner den redan nu. Jag trodde inte jag var en person som var mottaglig för den soulslike-mentaliteten, men lo and behold.
Magisk känsla efter att äntligen ha dräpt den sista bossen och slutligen spelat ut Elden Ring för första gången såhär 2,5 år senare.
Haft spelet i min ägo sedan releasedagen och spelade det intensivt då men fastnade på vägen och sedan kom annat emellan så jag lade det på is och tog aldrig riktigt upp det igen på allvar. Körde på PS4 2022 (numera PS5) och spelets prestanda var rätt värdelös, åtminstone då, vilket också bidrog till att man ledsnade lite.
Fick dock en nytändning här under semestern i samband med att Shadow of the Erdtree släpptes och gjorde en helt ny karaktär - Int/Dex build, vilket jag aldrig provat förut.
Klockade in på 79 timmar och nådde level 150, min förra karaktär hade jag över 120 timmar/level ~110 utan att klara spelet så något har man väl lärt sig på vägen.
Nu behöver jag en paus från Lands Between så Astro Bot ska min själ spelas ut innan jag ger mig in i Shadow of the Erdtree.
Den här tråden har varit guld värd under årens lopp. Tack alla som bidragit!
Magisk känsla efter att äntligen ha dräpt den sista bossen och slutligen spelat ut Elden Ring för första gången såhär 2,5 år senare.
Första nya man hört om kommande FromSoftware-spelet.
"Something that FromSoftware was working on before the release of the Elden Ring DLC had the codename CL. I haven’t found any info suggesting that the Elden Ring DLC has a different codename than the base game (GR - Great Rune), so it’s possible that CL is a new FromSoftware game."
"I’m sharing this in the hope that it reaches those who datamine FromSoftware games, and maybe they’ll find something related to that codename."
"To be clear, CL can be an abbreviation for a codename. In the case of Elden Ring, the codename was 'Great Rune,' but only the abbreviation GR appears in the game files."
Det säger absolut inget för tillfället, men, när man börjar höra saker så kan en reveal säkerligen komma i en snar framtid. Får man gissa så blir det en teaser på The Game Awards.
Ursäkta OT, men man blir ju allt lite exalterad för det lilla man får när det kommer till FromSoft-nyheter. ;P
The more I practice, the luckier I get.
Haft spelet i min ägo sedan releasedagen och spelade det intensivt då men fastnade på vägen och sedan kom annat emellan så jag lade det på is och tog aldrig riktigt upp det igen på allvar. Körde på PS4 2022 (numera PS5) och spelets prestanda var rätt värdelös, åtminstone då, vilket också bidrog till att man ledsnade lite.
Fick dock en nytändning här under semestern i samband med att Shadow of the Erdtree släpptes och gjorde en helt ny karaktär - Int/Dex build, vilket jag aldrig provat förut.
Klockade in på 79 timmar och nådde level 150, min förra karaktär hade jag över 120 timmar/level ~110 utan att klara spelet så något har man väl lärt sig på vägen.
Nu behöver jag en paus från Lands Between så Astro Bot ska min själ spelas ut innan jag ger mig in i Shadow of the Erdtree.
Den här tråden har varit guld värd under årens lopp. Tack alla som bidragit!
Roligt. Själv har jag inte ens startat det än. Men vilket år som helst nu så smäller det.
Vilken konsol rekommenderas att spela på? PS5 eller Xbox?
Det lär inte spela någon roll. Du kommer få en fantastiskt upplevelse vilket som. Kör på det som känns bäst/är billigast.
Ännu en dag i paradiset.
Det lär inte spela någon roll. Du kommer få en fantastiskt upplevelse vilket som. Kör på det som känns bäst/är billigast.
Ok, tack. Det lutar åt PS5 då jag föredrar handkontrollen och den är ju rätt väsentlig i de här spelen.
Ok, tack. Det lutar åt PS5 då jag föredrar handkontrollen och den är ju rätt väsentlig i de här spelen.
Då hade jag kört på PS5. Lätt att ångra sig annars om det ligger och gnager i bakhuvudet. 🫠
Ännu en dag i paradiset.
Vilken konsol rekommenderas att spela på? PS5 eller Xbox?
Om du har en VRR-kompatibel TV så rekommenderar Digital Foundry Xbox Series X-versionen då man får bäst framerate där då. Men om du är mer bekväm med PS5:ans kontroll så är nog den versionen kanske att föredra.
Tänkte ge spelet en chans till. Läste ett tips hur det kan bli lättare. Jag valde att bli en Astrolog och gav mig ut på jakt efter Meteorite Staff. Efter några timmar kunde jag konstatera att den inte finns där den ska vara. Läste nu att andra haft samma problem. Man måste ladda ner en uppdatering. Nu är det inte kul igen att spela det här. Hade egentligen inte så kul, det är rena gatloppet. Trött jag nu är.
Tänkte ge spelet en chans till. Läste ett tips hur det kan bli lättare. Jag valde att bli en Astrolog och gav mig ut på jakt efter Meteorite Staff. Efter några timmar kunde jag konstatera att den inte finns där den ska vara. Läste nu att andra haft samma problem. Man måste ladda ner en uppdatering. Nu är det inte kul igen att spela det här. Hade egentligen inte så kul, det är rena gatloppet. Men nu blev det trist på riktigt.
Spelet blir lättare om man använder sig av summons! Att förlita sig på ett enstaka item gör inte speciellt stor skillnad.
Ännu en dag i paradiset.
Spelet blir lättare om man använder sig av summons! Att förlita sig på ett enstaka item gör inte speciellt stor skillnad.
Han använder summons också, men det låter som att bossarna blev lättare med den där staven.
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2022/04/27/elden-ring-...
30 gånger? 200 gånger låter mer nära sanningen
Han använder summons också, men det låter som att bossarna blev lättare med den där staven.
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2022/04/27/elden-ring-...
Ja, staven är ju jättebra och ger någon form av boost. Just gravity är nice att använda på bossar då dem blir stunnade rätt enkelt.
Har läst om buggen och trodde att jag var drabbad av den en gång men jag startade om spelet och då var staven där den skulle vara. Kanske funkar för dig också?
Ännu en dag i paradiset.
Ja, staven är ju jättebra och ger någon form av boost. Just gravity är nice att använda på bossar då dem blir stunnade rätt enkelt.
Har läst om buggen och trodde att jag var drabbad av den en gång men jag startade om spelet och då var staven där den skulle vara. Kanske funkar för dig också?
Nej, tyvärr inte Där jag har PS5an tar det ca 27 timmar att ladda ner patchen. Coolt. Nu går det snabbare, bara 3 tim kvar.
Nej, tyvärr inte Där jag har PS5an tar det ca 27 timmar att ladda ner patchen. Coolt. Nu går det snabbare, bara 3 tim kvar.
Håller tummarna att det löser sig med buggen. Annars är mitt tips att skaffa Greataxe och hoppslå fiender och bossar. Det bryter deras poise (stunnar dem) hyfsat snabbt och känns riktigt bra.
Yxan går att få snabbt och rätt enkelt i början av spelet. Den kräver mycket strength (glöm inte att det krävs mindre strength om man tvåhandar, dex måste dock vara full req).
https://www.ign.com/wikis/elden-ring/Greataxe
Sedan kan du skaffa Lions Claw och sätta på yxan. Den är sjukt bra för att stunna typ allt. Finns på Claymore (också ett grymt vapen) och du kan flytta över den till yxan.
https://eldenring.wiki.fextralife.com/Claymore
Alternativt så kan du hitta skillen genom att döda en Lion Guardian men det är lättare sagt än gjort.
https://eldenring.wiki.fextralife.com/Ash+of+War:+Lion's+Claw
Till sist vill jag säga att underskatta inte sköld. Det är fett bra för counterattacker och generellt försvar. Tillsammans med fet gear och tunga vapen så blir man riktigt stark och kan stunna det mesta. Poise är riktigt kul att leka med i Elden Ring.
Good luck, fellow Tarnished!
Ännu en dag i paradiset.
Jag hittade ett bra ställe att få ihop runes. Jag tänkte jag testar med
kråkorna (Rotview Balcony). Jag använde Rock Sling och den dumma kråkan bara hoppade omkring nedanför. Så jag stod där i lugn och ro och matade på. 1781 runes. Coolt, tänkte jag, och började skjuta på den andra kråkan också.