Halos original-kompositörer stämmer Microsoft

Robot
Halos original-kompositörer stämmer Microsoft

Master chief må vara en hjälte men han verkar också ha slarvat med lönerna.

#Halo, #Microsoft, #Musik


Medlem

Han stämde även Bungie över typ samma sak. Förlorade och är nu skyldig Bungie en massa pengar för rättegångskostnader. Strulig Pelle denna dära. Synd, för han har verkligen gjort mästerverk!!

It's not a lake, it's an ocean

Om det finns i ett avtal som kan åberopas borde det inte vara alltför komplicerat att vinna en sådan strid. Men som maq777 skriver har O'Donnell redan försökt en gång och förlorat, och rimligtvis har Microsofts jurister rätt god koll på saken.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

eld
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Om det finns i ett avtal som kan åberopas borde det inte vara alltför komplicerat att vinna en sådan strid. Men som maq777 skriver har O'Donnell redan försökt en gång och förlorat, och rimligtvis har Microsofts jurister rätt god koll på saken.

Näe det var ju med bungie, och hade att göra med hans avskedan om jag minns rätt.

Microsoft har ju alltid ägt Halo.

Medlem

Michael Salvatori ska det vara , men dom har väl redan stämt Bungie?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av eld:

Näe det var ju med bungie, och hade att göra med hans avskedan om jag minns rätt.

Microsoft har ju alltid ägt Halo.

Det jag menar är att det kan finnas avtal som gäller musiken oaktat vem som äger rättigheterna till Halo.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag kom just på att ett hotell jag renoverade som anställd nog var kulmen av min konstnärliga sida, därför är det bedrövligt att se att någon nu tjänar pengar på det utan att jag får någonting, så jag ska också stämma. Jag har säker förloraaaaat, skavise....300 miljioner! Ja, minst 300 miljoner, och de ska jag ha tillbaka med ränta!

Medlem

Ohh nån som har slut på pengar och får inga jobb. Though luck.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Jag kom just på att ett hotell jag renoverade som anställd nog var kulmen av min konstnärliga sida, därför är det bedrövligt att se att någon nu tjänar pengar på det utan att jag får någonting, så jag ska också stämma. Jag har säker förloraaaaat, skavise....300 miljioner! Ja, minst 300 miljoner, och de ska jag ha tillbaka med ränta!

Värt att notera att varken Martin O'Donnell eller Michael Salvatori jobbade på bungie när de skrev halo temat, det var deras företag TotalAudio som gjorde och licensierade just denna kända bit av halo temat åt bungie som jag uppfattat det, och det är inte helt ovanligt att royalties kan vara involverade i sådana jobb.

Det var först senare runt när Microsoft köpte bungie som dessa blev anställda på företaget.

Medlem

Stämningen handlar inte om vem som äger musiken utan om att microsoft ska betala royalties på all användning utöver spelen. Microsoft har betalat royalties men det är summan de inte är överens om.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag kom just på att ett hotell jag renoverade som anställd nog var kulmen av min konstnärliga sida, därför är det bedrövligt att se att någon nu tjänar pengar på det utan att jag får någonting, så jag ska också stämma. Jag har säker förloraaaaat, skavise....300 miljioner! Ja, minst 300 miljoner, och de ska jag ha tillbaka med ränta!

Skrivet av Freeman79a:

Ohh nån som har slut på pengar och får inga jobb. Though luck.

Kanske lite synd att helt avfärda och förlöjliga detta utan att ens veta vad det handlar om. Hoeg Law gjorde en bra video där han går analyserar det hela. Rekommenderar en titt

Medlem

Rätt ska vara rätt.

Medlem

Domarn ba: försten som gör soundtracket till NFT:er vinner! 😎


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kanske lite synd att helt avfärda och förlöjliga detta utan att ens veta vad det handlar om. Hoeg Law gjorde en bra video där han går analyserar det hela. Rekommenderar en titt

Helt otroligt att folk postar helt ovidkommande och orelaterade kommentarer när de inte har en aning om vad det rör sig om. Bra att du förtydligar, jag är tveksam till att dessa två kommer ta del av det du länkade till men ändå bra att du försöker hjälpa dem.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ohh nån som har slut på pengar och får inga jobb. Though luck.

Är det så enkelt? Förklara för oss tack. Det finns information, här i tråden finns det en länk du ska följa men det kanske är helt fel info där så du kan väl upplysa oss om hur det ligger till om du vet? Tack. PS Det heter inte though luck.

Medlem

Härligt att skriva ett längre svar till någon som citerat en bara för att märka att personen i fråga tagit bort det. Nu orkar jag bara inte förtydliga mig ifall det verkligen behövs.

Vissa verkar bara värdesätta sitt dagsarbete mer än andras...Mona Lisa blev inte "värdefull" efter Da Vincis död, men dessa kompositörer har tydligen skapat ett verk som gjort ett skitspel till en fantastisk succé, och nu jäklar ska de ha betalt för det.

The era of greed.

Medlem

Att komma 20 år senare borde ju inte direkt vara något som underlättar en eventuell rättsprocess?


signatur

IDKFA

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Härligt att skriva ett längre svar till någon som citerat en bara för att märka att personen i fråga tagit bort det. Nu orkar jag bara inte förtydliga mig ifall det verkligen behövs.

Vissa verkar bara värdesätta sitt dagsarbete mer än andras...Mona Lisa blev inte "värdefull" efter Da Vincis död, men dessa kompositörer har tydligen skapat ett verk som gjort ett skitspel till en fantastisk succé, och nu jäklar ska de ha betalt för det.

The era of greed.

Nej, de ska inte ha betalt nu, de skulle alltid ha betalt, det är ju det som är poängen med royalties.

Finns många musikstudios som jobbar på det sättet, royalty som en del av betalningen, med risken att det kanske inte säljer lika bra som planerat, eller så har man tur och det blir temalåten till ett jätte-IP.

eld
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Att komma 20 år senare borde ju inte direkt vara något som underlättar en eventuell rättsprocess?

Som det skrivs:

Citat:

In a phone interview with Eurogamer, O'Donnell claimed he and Salvatori had tried to gain clarity from Microsoft for more than a decade on the alleged unpaid royalties, but finally decided to launch a lawsuit after failing to make progress with the company.

Medlem
Skrivet av Ender:

Härligt att skriva ett längre svar till någon som citerat en bara för att märka att personen i fråga tagit bort det. Nu orkar jag bara inte förtydliga mig ifall det verkligen behövs.

Vissa verkar bara värdesätta sitt dagsarbete mer än andras...Mona Lisa blev inte "värdefull" efter Da Vincis död, men dessa kompositörer har tydligen skapat ett verk som gjort ett skitspel till en fantastisk succé, och nu jäklar ska de ha betalt för det.

The era of greed.

Jag tog bort det för jag kände i efterhand att du var ironisk i det du skrev, det var du tydligen inte. Da Vinci liknelsen tillika din renoverings liknelse är helt off. Detta är en juridisk fråga, det är inte samma sak som det du tar upp. Sorry om du la ner tid på ditt svar, jag raderade pga att jag kände att jag missade att du skämtade i det du skrev.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, de ska inte ha betalt nu, de skulle alltid ha betalt, det är ju det som är poängen med royalties.

Finns många musikstudios som jobbar på det sättet, royalty som en del av betalningen, med risken att det kanske inte säljer lika bra som planerat, eller så har man tur och det blir temalåten till ett jätte-IP.

Bra poäng. Och vill lägga till att det är vanligt att man ofta inte får något betalt alls för ens arbete eftersom det finns en så stark kultur av att pitcha förslag till beställare.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, de ska inte ha betalt nu, de skulle alltid ha betalt, det är ju det som är poängen med royalties.

Finns många musikstudios som jobbar på det sättet, royalty som en del av betalningen, med risken att det kanske inte säljer lika bra som planerat, eller så har man tur och det blir temalåten till ett jätte-IP.

Jag förstår det, det är som lotto med sin arbetsinsats helt enkelt, men ifall man inte har dokument som tydligt visar det är det inte konstigare att man inte får betalt än att du inte får vinsten på en trisslott efter du skrapade kontrollrutan.

PS. Jag vet att exemplet är dåligt, jag avskyr den där jäkla kontrollrutan, men de flesta känner till både den och trisslotter ^^

Det kanske är så som de säger, eller så kanske det inte är som de säger, men samma sak händer runt oss dagligen. Arbetar du utan anställningsavtal så riskerar du att bli utnyttjad, går företaget du jobbar åt i konkurs riskerar du att inte få ut lön. Ingenting rättfärdigar att du utsätts för det, poängen är bara att ifall du inte har dokument som tydligt visar vilka avtal du har gentemot din arbetsgivare är du körd.
Jag har själv råkat ut för det, och det suger men man lär sig av sina misstag och går vidare. Denna eventuella (då jag omöjligen kan veta vad som egentligen är sant annat än vad de påstår) orätt bleknar mot all annan skit som är den vanlige människans vardag.

Men visst, jag vet jag vet...spelrelaterat, nyhetsvärde etc. Jag har bara svårt att hetsa upp mig för mycket den här gången.

Skrivet av lasselason:

Jag tog bort det för jag kände i efterhand att du var ironisk i det du skrev, det var du tydligen inte. Da Vinci liknelsen tillika din renoverings liknelse är helt off. Detta är en juridisk fråga, det är inte samma sak som det du tar upp. Sorry om du la ner tid på ditt svar, jag raderade pga att jag kände att jag missade att du skämtade i det du skrev.

Jodå, jag var uppenbart ironisk, och min tankegång sträcker sig egentligen bortom den juridiska, men om vi stannar där, på det juridiska, så har de väl dokumentation som visar att de har rätt? Annars blir det antagligen svårt att hävda det...på det juridiska planet menar jag, och jorden snurrar vidare.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Jag förstår det, det är som lotto med sin arbetsinsats helt enkelt, men ifall man inte har dokument som tydligt visar det är det inte konstigare att man inte får betalt än att du inte får vinsten på en trisslott efter du skrapade kontrollrutan.

PS. Jag vet att exemplet är dåligt, jag avskyr den där jäkla kontrollrutan, men de flesta känner till både den och trisslotter ^^

Det kanske är så som de säger, eller så kanske det inte är som de säger, men samma sak händer runt oss dagligen. Arbetar du utan anställningsavtal så riskerar du att bli utnyttjad, går företaget du jobbar åt i konkurs riskerar du att inte få ut lön. Ingenting rättfärdigar att du utsätts för det, poängen är bara att ifall du inte har dokument som tydligt visar vilka avtal du har gentemot din arbetsgivare är du körd.
Jag har själv råkat ut för det, och det suger men man lär sig av sina misstag och går vidare. Denna eventuella (då jag omöjligen kan veta vad som egentligen är sant annat än vad de påstår) orätt bleknar mot all annan skit som är den vanlige människans vardag.

Men visst, jag vet jag vet...spelrelaterat, nyhetsvärde etc. Jag har bara svårt att hetsa upp mig för mycket den här gången.

Det är komplicerat:

Citat:

"But at the time, we'd only used that music for a couple of trailers that were, you know, pretty popular, but I didn't know if the stickiness of the monk chant and the theme would actually be appropriate to the final game. I just didn't know yet. I hoped it would be. I wrote it so it would be.

"That's when it first started. And they said, 'Yes, we will deal with this later.' And believe it or not, I couldn't get anybody's attention to deal with the fact that this was officially-licensed music until after we shipped Halo 1.

Och sen så visade det sig att de faktiskt ansåg att han hade rätt, och att de betalade någon slags royalty, men att de fulade sig en hel del:

Citat:

O'Donnell said he and Salvatori have received royalties from Microsoft on a quarterly basis over the years, but the payments were not connected to accounting that showed, for example, how many units were sold, or any deals done.

"We started getting kind of suspicious because we were like, 'I think the Halo 2 soundtrack really sold a lot, but we don't have any numbers that show how many units were sold.' How many digital downloads happened on Amazon or YouTube or iTunes? We have no numbers.

"And then the cheque we would get seemed like, okay, it doesn't seem like Microsoft is really making much money. So we would say, 'Could you guys tell us what the numbers are?' And then they just wouldn't. But sure enough, four months later, you would get another little cheque, and just, 'Here's your amount.' But it wasn't connected to anything.

"It just just seemed to us like, well, wait a minute, what about Halo 1 Anniversary? You guys did a whole new soundtrack. Then you did a whole new compilation. How much did you make on that? And what happened when you did the anime version? And these other films that you did, which are ancillary? They're not the game. They're ancillary to the game. They did tons of different films that had the music in it. And video projects and stuff. And we never saw any accounting about that."

Med en viktig detalj vad det handlar om, vilket låter väldigt rimligt:

Citat:

The ongoing lawsuit is, according to O'Donnell, currently about working out exactly how much money is potentially owed before settling on a dollar amount for damages. It is not, O'Donnell insisted, a claim of ownership over the Halo music.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag förstår det, det är som lotto med sin arbetsinsats helt enkelt, men ifall man inte har dokument som tydligt visar det är det inte konstigare att man inte får betalt än att du inte får vinsten på en trisslott efter du skrapade kontrollrutan.

PS. Jag vet att exemplet är dåligt, jag avskyr den där jäkla kontrollrutan, men de flesta känner till både den och trisslotter ^^

Det kanske är så som de säger, eller så kanske det inte är som de säger, men samma sak händer runt oss dagligen. Arbetar du utan anställningsavtal så riskerar du att bli utnyttjad, går företaget du jobbar åt i konkurs riskerar du att inte få ut lön. Ingenting rättfärdigar att du utsätts för det, poängen är bara att ifall du inte har dokument som tydligt visar vilka avtal du har gentemot din arbetsgivare är du körd.
Jag har själv råkat ut för det, och det suger men man lär sig av sina misstag och går vidare. Denna eventuella (då jag omöjligen kan veta vad som egentligen är sant annat än vad de påstår) orätt bleknar mot all annan skit som är den vanlige människans vardag.

Men visst, jag vet jag vet...spelrelaterat, nyhetsvärde etc. Jag har bara svårt att hetsa upp mig för mycket den här gången.

Jodå, jag var uppenbart ironisk, och min tankegång sträcker sig egentligen bortom den juridiska, men om vi stannar där, på det juridiska, så har de väl dokumentation som visar att de har rätt? Annars blir det antagligen svårt att hävda det...på det juridiska planet menar jag, och jorden snurrar vidare.

Det ÄR en juridisk fråga. Med all respekt, jag fattar inte vad du skriver. Vill inte var otrevlig på nåt sätt men vad menar du att ” vi stannar där, på det juridiska”, vad menar du? Det är ju en fråga för lagstiftning och kontraktet i fråga. Det ska hanteras av folk med kunskap.

Medlem
Skrivet av eld:

Näe det var ju med bungie, och hade att göra med hans avskedan om jag minns rätt.

Någon som vet varför han avskedades?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Rätt ska vara rätt.

Absolut. Har Microsoft inte gjort rätt för sig, så skall de ju kompensera för det helt klart.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Microsoft har uppenbart blåst dem totalt på pengar.
De vägrar berätta hur mycket royalties de är skyldiga och bara ge dem lite pengar då och då.

Om jag förstod det hela rätt så snackade de om att få 20% av royalites. Borde ju finnas siffror på hur mycket musiken spelats i olika slag, spotify, itunes osv utöver i tvshows och tvspelen. Att bara få nån summa utan att redovisa exakt vad och när.
Sen att de även återanvänder theme låten i nya låtar utan att visa originalskaparnas namn i eftertexterna av låten osv. Snacka om att bli överkörd rejält som musikskapare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det ÄR en juridisk fråga. Med all respekt, jag fattar inte vad du skriver. Vill inte var otrevlig på nåt sätt men vad menar du att ” vi stannar där, på det juridiska”, vad menar du? Det är ju en fråga för lagstiftning och kontraktet i fråga. Det ska hanteras av folk med kunskap.

Därför att jag precis innan de orden skrev: "och min tankegång sträcker sig egentligen bortom den juridiska". Att det handlar om "juridik" verkar ju inte hindra dig heller från att ha åsikter, heller?

Jag vill inte heller vara "otrevlig", jag har bara svårt att (för stunden iaf) känna något större engagemang för något som ändå känns ganska vanligt. Det är naturligtvis ingen som helst ursäkt ifall en oförrätt begåtts och ifall det visar sig att de faktiskt har rätt i det de säger har jag naturligtvis ingenting emot att de får betalt för sitt arbete.

Rätt ska vara rätt, och jag kanske bara är trött och avtrubbad av orimliga stämningar (säger inte att det här är en sådan) hit och dit där folk ska ha miljarder för oförrätter de anser sig fått utstå samtidigt som jag vet att det finns någonting som heter "kastsystem" i Indien. Det är inte relevant, men mitt engagemang är inte gränslöst heller.

Medlem

Kolla bara hur många spelningar det är på spotify exempelvis. Microsoft tjänar på detta.
https://open.spotify.com/track/4xbrgqQF8bzy22K8JhtFM9?si=bcdc...


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ender:

Därför att jag precis innan de orden skrev: "och min tankegång sträcker sig egentligen bortom den juridiska". Att det handlar om "juridik" verkar ju inte hindra dig heller från att ha åsikter, heller?

Jag vill inte heller vara "otrevlig", jag har bara svårt att (för stunden iaf) känna något större engagemang för något som ändå känns ganska vanligt. Det är naturligtvis ingen som helst ursäkt ifall en oförrätt begåtts och ifall det visar sig att de faktiskt har rätt i det de säger har jag naturligtvis ingenting emot att de får betalt för sitt arbete.

Rätt ska vara rätt, och jag kanske bara är trött och avtrubbad av orimliga stämningar (säger inte att det här är en sådan) hit och dit där folk ska ha miljarder för oförrätter de anser sig fått utstå samtidigt som jag vet att det finns någonting som heter "kastsystem" i Indien. Det är inte relevant, men mitt engagemang är inte gränslöst heller.

Det jag tar med mig av det du skrev är ”rätt ska vara rätt”. Det får stanna där för min del.

12
Skriv svar