Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av lonian:

Har börjat luska runt på billiga Steam key sidor i stället för att handla direkt från Steam shoppen. Finns det någon nackdel med det? Kan man bli bannad eller liknande?

Jag tänker på Eneba.

Isthereanydeal.com där hittar du legit sidor att handla på.
Säljare på kinguin baseras ofta från suspekta länder som förenade arabemiraten, ryssland, belarus, saudiarabien. Du stödjer dessutom inte utvecklarna

Edit en nackdelnatt du förlorar att kunna prova 2 timmar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Har börjat luska runt på billiga Steam key sidor i stället för att handla direkt från Steam shoppen. Finns det någon nackdel med det? Kan man bli bannad eller liknande?

Jag tänker på Eneba.

Köpt mycket keys från andra sidor och aldrig haft några problem, dock aldrig från den du skrev.

G2A funkar bra...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Isthereanydeal.com där hittar du legit sidor att handla på.
Säljare på kinguin baseras ofta från suspekta länder som förenade arabemiraten, ryssland, belarus, saudiarabien. Du stödjer dessutom inte utvecklarna

Edit en nackdelnatt du förlorar att kunna prova 2 timmar

Det förstår jag. Köpte spel jag redan äger på Switch, vill ha allt på Steam decken nerladdat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har börjat luska runt på billiga Steam key sidor i stället för att handla direkt från Steam shoppen. Finns det någon nackdel med det? Kan man bli bannad eller liknande?

Jag tänker på Eneba.

Jag har köpt spel till Xboxet på Enebs. Har funkat varje gång.

Medlem

Strömavbrott sen kl.9, familjen är arg men jag märkte inget för jag lirade på Steam Decken

Fick dock köra hotspot med mobilen då jag inte ville förlora achivements. Vissa spel stödjer bara achivements när man är online, vet inte om det stämmer?

Hursomhelst Steam Deck rockar!

Bara skaffa powerbanks så man är rustad inför vintern om det blir många strömavbrott.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har börjat luska runt på billiga Steam key sidor i stället för att handla direkt från Steam shoppen. Finns det någon nackdel med det? Kan man bli bannad eller liknande?

Jag tänker på Eneba.

Har handlat många spel från g2play.net under många år. Aldrig varit några problem.

Nackdelen är att du inte kan refounda.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Har handlat många spel från g2play.net under många år. Aldrig varit några problem.

Nackdelen är att du inte kan refounda.

En site från förenade arabemiraten dubai.
Även många säljare på sidan därifrån, tänk på vilka dunsponsrar.
Detta är 100ggr värre än att köpa på Epic som 40% ägs av Tencent.
Dessutom drabbar det utvecklarna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

Sjukt bra spel!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Någon användare som kör Wow på decken?
Installerade det härom dagen med ConsolePort addon och är mäkta imponerad hur smidigt det känns på decken. Något jag saknar dock är att alltid ha muspekaren framme (även under movement & combat), kunna styra den med högra touchpaden utan att förlora joystickarnas respektive funktioner (vänster för movement och höger för kamera). Lyckas heller inte binda baktriggers R4/L4 till Mouse1/2.
Har mixat med klientens keybindings, ConsolePorts keybindings samt Controller input i Steam.

Någon med erfarenhet?

Medlem

Trevliga nyheter för oss med gamepass!
Förbättrad streaming på Linux och ChromeOS.
Det ska gälla för SD också skriver dom.
Ska testa när jag kommer hem.

https://www.reddit.com/r/xcloud/comments/ykb1v1/performance_a...

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Trevliga nyheter för oss med gamepass!
Förbättrad streaming på Linux och ChromeOS.
Det ska gälla för SD också skriver dom.
Ska testa när jag kommer hem.

https://www.reddit.com/r/xcloud/comments/ykb1v1/performance_a...

Jo men jag tycker nog det har blivit både lite bättre grafiskt och någerlunda bättre latency på kontrollerna.

Körde igenom en bana på Metal: Hellsinger och tyckte ändå det kändes OK. Så det är kul att dom faktiskt förbättrar!

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Trevliga nyheter för oss med gamepass!
Förbättrad streaming på Linux och ChromeOS.
Det ska gälla för SD också skriver dom.
Ska testa när jag kommer hem.

https://www.reddit.com/r/xcloud/comments/ykb1v1/performance_a...

Inte haft några problem med det men förbättringar är alltid positivt. Dock så väntar jag fortfarande på mus & tangentbordsstöd för xcloud.

Medlem
Skrivet av piddau:

Jo men jag tycker nog det har blivit både lite bättre grafiskt och någerlunda bättre latency på kontrollerna.

Körde igenom en bana på Metal: Hellsinger och tyckte ändå det kändes OK. Så det är kul att dom faktiskt förbättrar!

Ja precis, dom är jue egentligen en konkurrent i OS världen men dom ser väl möjligheten att locka fler till
Gamepass genom att även göra tjänsten bättre på Linux. Håller bara tummarna att dom nån gång släpper
Xbox appen så man kan lira lokalt men det är kanske för mycket att hoppas på.

Skrivet av robbis:

Inte haft några problem med det men förbättringar är alltid positivt. Dock så väntar jag fortfarande på mus & tangentbordsstöd för xcloud.

Tycker latensen kändes något bättre nu men svårt att avgöra utan jämföra rakt av.
Håller med att det är bra att dom uppdaterar. Vi får hålla tummarna att dom utvecklar tjänsten ytterligare.

Medlem

Tycker denna sida var rätt bra. Dom testar spel på Steam Decken och skriver hur man optimerar inställningarna
beroende på om man vill ha lång batteritid eller 60fps.
https://steamdeckhq.com/game-settings/

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Tycker denna sida var rätt bra. Dom testar spel på Steam Decken och skriver hur man optimerar inställningarna
beroende på om man vill ha lång batteritid eller 60fps.
https://steamdeckhq.com/game-settings/

Tack för tipset. Så mycket smidigare än att scrolla igenom olika åsikter på reddit.

Medlem

Någon som kan hjälpa med vilket märke det är på laddaren? Jag tappade bort min laddare, hittade en på barnens rum idag som jag tror är till Steam deck. Den är av märket Chicony, är ut som laddaren till Steam deck men det står inte någonstans varken Valve eller Steam.

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Någon som kan hjälpa med vilket märke det är på laddaren? Jag tappade bort min laddare, hittade en på barnens rum idag som jag tror är till Steam deck. Den är av märket Chicony, är ut som laddaren till Steam deck men det står inte någonstans varken Valve eller Steam.

Japp, stämmer bra att det är en laddare med märket Chicony. Lite lagom stor svart kvadrat sådär


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av Maxiz!:

Japp, stämmer bra att det är en laddare med märket Chicony. Lite lagom stor svart kvadrat sådär

Tack!

Medlem

Testade att Streama Elden Ring till Steam deck från min PC. Första försöket blev misslyckat och var tvingad att sätta samma upplösning på datorn som på Steam deck, men bilden var fylld av artifakter och såg bara dåligt ut.

Jag testade gå in i min router, uppdaterade firmware och hittade en sektion som heter Adaptiv Qos. Där kan man ändra prioritet för vad routern ska sätta högst upp. Jag valde Spel (Steam), osv. Näst högsta prioritet ligger video och ljudströmmning.

Nu plötsligt kan jag streama Elden ring i 60fps i 2560x1440 direkt från min dator och få samma bildkvalité och framerate på Steam deck. Känns lite magiskt hur bra det flyter. Steam decken är kopplad till 5G/6G wifi och datorn trådat.

Nu känner jag nog att det vore möjligt att streama vr headset i framtiden om jag skaffar en quest.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Testade att Streama Elden Ring till Steam deck från min PC. Första försöket blev misslyckat och var tvingad att sätta samma upplösning på datorn som på Steam deck, men bilden var fylld av artifakter och såg bara dåligt ut.

Jag testade gå in i min router, uppdaterade firmware och hittade en sektion som heter Adaptiv Qos. Där kan man ändra prioritet för vad routern ska sätta högst upp. Jag valde Spel (Steam), osv. Näst högsta prioritet ligger video och ljudströmmning.

Nu plötsligt kan jag streama Elden ring i 60fps i 2560x1440 direkt från min dator och få samma bildkvalité och framerate på Steam deck. Känns lite magiskt hur bra det flyter. Steam decken är kopplad till 5G/6G wifi och datorn trådat.

Nu känner jag nog att det vore möjligt att streama vr headset i framtiden om jag skaffar en quest.

Snyggt! När det funkar så funkar det riktigt bra!

Medlem

Tänkte beställa en deck dom kommande dagarna. Hade faktiskt förbokat den i början på året men sade upp reservationen. Efter många månaders fundering ser jag att det är en kalasbra enhet utan större 'barnsjukdomar'. Har varit lite orolig för fläktljudet men vad jag förstått är det OK idag?

Beställer i så fall 64GB-versionen, köper till minneskort och troligtvis dockningsstationen i samma veva. Man vill ju spela från sängen föreställer jag mig Vad säger ni?


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Tänkte beställa en deck dom kommande dagarna. Hade faktiskt förbokat den i början på året men sade upp reservationen. Efter många månaders fundering ser jag att det är en kalasbra enhet utan större 'barnsjukdomar'. Har varit lite orolig för fläktljudet men vad jag förstått är det OK idag?

Beställer i så fall 64GB-versionen, köper till minneskort och troligtvis dockningsstationen i samma veva. Man vill ju spela från sängen föreställer jag mig Vad säger ni?

Det låter som en bra plan.
Fläkten låter inte illa, den anpassar varvtalet efter hur varmt det blir och det är bara det grafiktyngsta som det blir högvarv på. Men har du nån som försöker sova brevid dig i sängen så kan det ev vara störande för den personen oavsett nivå förutom det kanske allra lägsta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag arbetar natt på ett korttidsboende. Vid tillfällen så blir det lugnt i halvtimme/timme/timmar men det kan snabbt ändras att jag måste på larm.

Jag har därför med mig något bärbart att spela på. Steam deck eller Nintendo Switch.
Det märks tydligt att Steam deck är en PC. Det tar lite mer tid ibland att starta upp något.
När man som jag måste vara beredd att avbryta så är smidigheten viktig.

Vid ett tillfälle på Steam deck fick jag hoppa in i Sleep mode, gå och checka läget och det var lungt hoppa tillbaka från Sleep mode för att i nästa ögonblick få ett nytt larm och trycka sleep mode igen. Steam decken hängde inte med och stängde av sig. Några sådana problem har jag aldrig haft med Nintendo Switch. Man får vara lite mer försiktig med Steam decken. Den är ju trots allt en dator.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

sig. Några sådana problem har jag aldrig haft med Nintendo Switch. Man får vara lite mer försiktig med Steam decken. Den är ju trots allt en dator.

Jag har haft strul med sömnläget med ibland, av och på har också strulat några gånger så man får boota den i safemode. I övrigt som du säger är det en dator och inte helt optimerad ännu mer milvis bättre än gamla big screen mode som jag ogillar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fläkten låter inte illa, den anpassar varvtalet efter hur varmt det blir och det är bara det grafiktyngsta som det blir högvarv på.

Tror det är lite beroende på modell & tillverkning.
Hade en som inte lät nått störande alls, lite då & då,
Men den gick sönder efter massa turer så skickades den till Valve & jag fick en "helt ny"
på denna nya, som troligen tillverkades senare än min första låter fläkten mycket mera & lite så jag stör mig på den

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag arbetar natt på ett korttidsboende. Vid tillfällen så blir det lugnt i halvtimme/timme/timmar men det kan snabbt ändras att jag måste på larm.

Jag har därför med mig något bärbart att spela på. Steam deck eller Nintendo Switch.
Det märks tydligt att Steam deck är en PC. Det tar lite mer tid ibland att starta upp något.
När man som jag måste vara beredd att avbryta så är smidigheten viktig.

Vid ett tillfälle på Steam deck fick jag hoppa in i Sleep mode, gå och checka läget och det var lungt hoppa tillbaka från Sleep mode för att i nästa ögonblick få ett nytt larm och trycka sleep mode igen. Steam decken hängde inte med och stängde av sig. Några sådana problem har jag aldrig haft med Nintendo Switch. Man får vara lite mer försiktig med Steam decken. Den är ju trots allt en dator.

Jag kände det också, att man får vara lite mer eftertänksam när man går i sleep mode. Både Devil May Cry 5 och Evil Within 2 hade en grej att om man pausade i en dialog eller i en cutscene så började ljudet släpa efter med flera sakunder, dock bara i just cutscenes. Gameplay var OK dock. Så brukar pausa i spelet vid rätt tillfälle, och sen sleep mode. Inte ett problem för mig, men förstår att det kan ha högre prio för andra.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag har haft problem tidigare att ljudet sprakade nör man kom tillbaka från sleepmode.
Men efter uppdateringar så upplever jag det problemet borta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det låter som en bra plan.
Fläkten låter inte illa, den anpassar varvtalet efter hur varmt det blir och det är bara det grafiktyngsta som det blir högvarv på. Men har du nån som försöker sova brevid dig i sängen så kan det ev vara störande för den personen oavsett nivå förutom det kanske allra lägsta

Hmm... Svårt att bilda sig en uppfattning. Särskilt vad lägsta fläktnivån är och i vilka sammanhang den snurrar. Har en kollega som har en deck sedan någon månad tillbaka, får be honom ta med den till jobbet någon dag och höra

Skrivet av Molotov:

Jag har haft problem tidigare att ljudet sprakade nör man kom tillbaka från sleepmode.
Men efter uppdateringar så upplever jag det problemet borta

Älskar detta med Valve/Steam Decken. Att dom faktiskt adresserar problem med firmware updates.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Beställde en 64 GB igår, så nu är det otålig väntan på att få hem den

Skriv svar