Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag har ett paket att hämta ut!

För min del köpte jag 256 gb versionen + dockan. Medveten om att jag betalar överpris för extra lagring, men eftersom jag handlade för låsta Steampengar från CS:GO skins så betalade jag lite extra nu istället för att behöva lägga "riktiga" pengar på en uppgradering.

Du kommer inte bli besviken. Happy gaming!

Medlem

Installerat Last of us Part 1 på PC. När man startar det så ska det bygga shaders, vilket tar as lång tid. Nåväl, plockar upp min Steam deck för att lira lite under tiden jag väntar, får meddelande att jag inte kan spela på Steam eftersom Steam är upptagen med Last of us. xD Det var ju lite fult gjort det där.

Edit: fick stänga av wifi så fungerar det.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Installerat Last of us Part 1 på PC. När man startar det så ska det bygga shaders, vilket tar as lång tid. Nåväl, plockar upp min Steam deck för att lira lite under tiden jag väntar, får meddelande att jag inte kan spela på Steam eftersom Steam är upptagen med Last of us. xD Det var ju lite fult gjort det där.

Smart tips!

Medlem
Skrivet av lonian:

Undrar hur detta fungerar med 2h Refound,,, Installera... Spela som Fan på Decken,, sedan ta refund på datorn. & när pengarna tillbaka så kan man logga in på decken igen.. Drar de pengarna igen i så fall

Medlem
Skrivet av Gummii:

Undrar hur detta fungerar med 2h Refound,,, Installera... Spela som Fan på Decken,, sedan ta refund på datorn. & när pengarna tillbaka så kan man logga in på decken igen.. Drar de pengarna igen i så fall

Hur tänker du nu? Om det är samma konto på decken varför tror du att det går att spela där när du gjort refund på datorn?

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gummii:

Du kommer inte kunna starta spelet antagligen då det raderas från ditt konto, du kanske kan spela det så länge du inte kopplar upp steam decken på nätet dock.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur tänker du nu? Om det är samma konto på decken varför tror du att det går att spela där när du gjort refund på datorn?

Man borde ju rimligen kunna göra en refund när man varvat spelet på steam deck inom 14 dagar om man inte loggar in på wifi, en refund på pc:n som inte säger att man hunnit spela mer än 2 timmar. Eller tänker jag rätt nu?

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Man borde ju rimligen kunna göra en refund när man varvat spelet på steam deck inom 14 dagar om man inte loggar in på wifi, en refund på pc:n som inte säger att man hunnit spela mer än 2 timmar. Eller tänker jag rätt nu?

Jepp,, Systemet säger du har spelat 5min,,, Men du har speltid på 100h på steamdecken i offlinemode.
& då kan man göra refound på datorn & fortsätter på decken i offline,,,

men frågan är när man väl kopplar upp steamdecken & Valve inser att du har spelat mer än 2h,,,
Vad händer då? Detta kan man jy lätt missbruka om det inte händer nått,, (Jag är för feg att prova)

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det skulle nog teoretisk gå, men sånfirt man sen loggar in med steam decken kommer ju speltiden uppdateras. Då är frågan vad som händer.
En exploit värd att testa kanske men det är omoraliskt att utnyttja om det funkar och säkert anledning för avstängning med risk att förlora sitt bibliotek

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det skulle nog teoretisk gå, men sånfirt man sen loggar in med steam decken kommer ju speltiden uppdateras. Då är frågan vad som händer.
En exploit värd att testa kanske men det är omoraliskt att utnyttja om det funkar och säkert anledning för avstängning med risk att förlora sitt bibliotek

Man kanske spelar med en annan användare på steam decken då ?

Går ju att ha flera användare på stram deck men ändå nå allt som är installerat och spela.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Man kanske spelar med en annan användare på steam decken då ?

Går ju att ha flera användare på stram deck men ändå nå allt som är installerat och spela.

Ja eller ha en fusk konto dedikerat till refund spel.. Köper och refundar via datorn, spelar på steamdecken offline! Borde funka men som sagt kommer antagligen bli bannad rätt fort, men antar att det bara är att skapa ett nytt konto då. Skulle aldrig göra det på mitt riktiga konto.

Medlem

Avbokade ju min Steamdeck när jag väl fick chansen att köpa.. nu börjar suget komma igen.

Hur använder ni eran skulle ni säga? Som komplement till pc/konsol eller som er huvudsakliga spelkonsoll?

Min tanke är att använda i sängen, när man är ute på resa, bara chilla i en solstol eller när jag får 20mknuter över och inte vill starta spelkonsol. Tror ni det kan vara något för mig?

Äger redan switch, ps5 och xsx så alternativ finns redan

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Avbokade ju min Steamdeck när jag väl fick chansen att köpa.. nu börjar suget komma igen.

Hur använder ni eran skulle ni säga? Som komplement till pc/konsol eller som er huvudsakliga spelkonsoll?

Min tanke är att använda i sängen, när man är ute på resa, bara chilla i en solstol eller när jag får 20mknuter över och inte vill starta spelkonsol. Tror ni det kan vara något för mig?

Det tycker jag! (Att den vore något för dig)
För min del är den ett komplement till PS5. Precis som du säger har jag den på resande fot,eller bara medan jag slötittar på TV.

Funkar utmärkt att spela tex GTA5 eller Halo Infinite på den, men personligen kör jag mest mindre spel som är lätta att hoppa i/ur eftersom spelsessionerna oftast blir ganska korta.

Edit, såg efteråt att du hade Switch också. Det hade jag med tidigare men valde att sälja den. Att ha två bärbara konsoler kändes lite onödigt.

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Det tycker jag! (Att den vore något för dig)
För min del är den ett komplement till PS5. Precis som du säger har jag den på resande fot,eller bara medan jag slötittar på TV.

Funkar utmärkt att spela tex GTA5 eller Halo Infinite på den, men personligen kör jag mest mindre spel som är lätta att hoppa i/ur eftersom spelsessionerna oftast blir ganska korta.

Edit, såg efteråt att du hade Switch också. Det hade jag med tidigare men valde att sälja den. Att ha två bärbara konsoler kändes lite onödigt.

Spelar inte mycket på switchen, använda mest av ungarna och Mario kart. Inte något superfan av Nintendos exklusiva spel.
Spelar mest på ps5an.. har du testat att strömma från den till decken? Vet inte hur snabbt internet som behövs då heller för att få de problemfritt?

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Spelar inte mycket på switchen, använda mest av ungarna och Mario kart. Inte något superfan av Nintendos exklusiva spel.
Spelar mest på ps5an.. har du testat att strömma från den till decken? Vet inte hur snabbt internet som behövs då heller för att få de problemfritt?

Det har jag inte testat. Däremot lirade jag Stadia en del när det fanns, och det tyckte jag fungerade väldigt bra. Microsoft har skrivit en dokumentation för hur man streamar xCloud till Steamdecken och Stadialösningen utgick ifrån samma metod. Playstation o andra sidan har ju någon lite mer lokal streamingteknik som jag knappt använt, inte ens till mobiltelefon 😊

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Använder den som komplement.
Använder den när man är borta hemmifrån och på semestern
Många spel gör sig dessutom väldigt bra handheld så det finns en del spel som jag nästan bara spelar på Steam decken.

signatur

Medlem

Min kompis köpte en Steam deck samtidigt som jag. Han använder Steam decken mer än sin dator, då han är tågvärd och sover ofta borta på hotell. Själv så hoppar jag lite mellan datorn, steam deck, Switch och Xbox. Tar ibland med Steam decken eller Switchen till jobbet då jag jobbar natt, men oftast hinner jag inte spela på jobbet. Emulering kör jag dock primärt på Steam decken och andra spel som inte är för krävande.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Använder den som komplement.
Använder den när man är borta hemmifrån och på semestern
Många spel gör sig dessutom väldigt bra handheld så det finns en del spel som jag nästan bara spelar på Steam decken.

Hur är batteritid samt hur lång tid tar det att ladda upp den? Hur klarar den lite mer krävande spel?

Medlem
Skrivet av lonian:

Min kompis köpte en Steam deck samtidigt som jag. Han använder Steam decken mer än sin dator, då han är tågvärd och sover ofta borta på hotell. Själv så hoppar jag lite mellan datorn, steam deck, Switch och Xbox. Tar ibland med Steam decken eller Switchen till jobbet då jag jobbar natt, men oftast hinner jag inte spela på jobbet. Emulering kör jag dock primärt på Steam decken och andra spel som inte är för krävande.

Är det mycket pillande med inställningar? Är ju konsolspelare och inte van med det.. ser det dock nästan som en bonus om det är i lagom dos

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Det har jag inte testat. Däremot lirade jag Stadia en del när det fanns, och det tyckte jag fungerade väldigt bra. Microsoft har skrivit en dokumentation för hur man streamar xCloud till Steamdecken och Stadialösningen utgick ifrån samma metod. Playstation o andra sidan har ju någon lite mer lokal streamingteknik som jag knappt använt, inte ens till mobiltelefon 😊

Har använt xcloud liiite på macbooken.. tycker det fungerar sådär om jag ska vara ärlig.. men vissa spel är känsligare antar jag

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Hur är batteritid samt hur lång tid tar det att ladda upp den? Hur klarar den lite mer krävande spel?

Batteritid är väll upp till 8 timmar beroende på hur krävande spel man spelar.
Dom mest krävande spelen jag klrt på decken är god of war och Snowrunner skulle jag gissa.

Jag vill påstå att steam decken ger en 90% konsolupplevelse.
Det kommer uppstå att man måste pilla med inställningar med proton protokoll mm speciellt om du kommer köra emulatorer och spel på andra launchers tex epic games.
Men jag vill inte påstå att det är svprt och allt går dessutom att ta reda på online.

signatur

eld
Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Är det mycket pillande med inställningar? Är ju konsolspelare och inte van med det.. ser det dock nästan som en bonus om det är i lagom dos

Steamdeck är det perfekta för en konsolspelare som vill komma in lite i pc världen, de flesta lite äldre spel kör igång och kan spelas utan att man behöver tweaka något.

Har för mig att till och med något som elden ring hittade okej inställningar by default.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom mest krävande spelen jag klrt på decken är god of war och Snowrunner skulle jag gissa.

Det kommer uppstå att man måste pilla med inställningar med proton protokoll mm speciellt om du kommer köra emulatorer och spel på andra launchers tex epic games.
Men jag vill inte påstå att det är svprt och allt går dessutom att ta reda på online.

8 Timmar? Ja det är väl om man inte har något spel igång och bara sitter i menyn. Därav valves claim att man kan ha den mellan 2-8 timmar... jag hade nog sagt att 2 timmar är nog mer den riktiga sanningen. Jag har då typ aldrig fått ur mer än runt 2 timmar, spelar iofs inte små spel utan oftast mer krävande spel på det.

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

8 Timmar? Ja det är väl om man inte har något spel igång och bara sitter i menyn. Därav valves claim att man kan ha den mellan 2-8 timmar... jag hade nog sagt att 2 timmar är nog mer den riktiga sanningen. Jag har då typ aldrig fått ur mer än runt 2 timmar, spelar iofs inte små spel utan oftast mer krävande spel på det.

Därav "upp till"

Beror helt klart på ens spelvanor eller inställningar i spel.

Medlem
Skrivet av eld:

Därav "upp till"

Om vi tar typ Miles morales som exempel så räknar man 2timmar snarare än 8 alltså? Har du koll på laddtid att ladda batteriet?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad skulle du säga är det största tappet kontra konsol? Är lite orolig för skärmstorleken samt hur den känns i handen.. är ju inte direkt att gå in i butik och klämma/känna. Känner ingen som äger någon heller tyvärr

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Du kan om du vill pilla med inställningar hur mycket du vill, men jag själv kör oftast standard inställningarna. Om spelet inte är för krävande, köpte nyss Sifu och det rullar på hur bra som helst från start. Är det dock ett mer krävande AAA spel får du nog hoppa in i inställningarna och ändra något, finns youtubes om folk som testspelar spel på Steam deck, så man kan bara kopiera deras inställningar.

Angående skärmstorlek så reagerade jag på att i spelet Sifu det var väldigt små ikoner i spelet, men jag gick bara in i HUD size och ändrade till 200% i inställningarna och vips gick det att läsa klart och tydligt. Men alla spel är ju inte lika användarvänliga.

Skrivet av bjornfobi:

Vad skulle du säga är det största tappet kontra konsol?

Jag skulle säga att största tappet är, att det helt enkelt inte är en konsol längre. Det är både en fördel men en nackdel.
Vad jag ogillar är att Steam deck tar en stund att starta, på exempelvis Nintendo Switch så startar switch på någon sekund.

Om man går in i sleep mode, på Switch kan man hålla på att gå in i sleep mode när som helst, Switch vaknar direkt man trycker igång och man kan snabbt återgå till sleep mode på nytt.
På Steam deck, har man otur att gå in i sleep mode inne i ett spel så kan Steam decken hänga sig, har hänt mig men kanske är fixat nu? Sen har jag blivit tvungen att gå in i sleep mode flera gånger efter varandra och då har det hängt sig.
Steam decken blir rätt varm jämfört med Switch, är tyngre men har samtidigt mycket skönare grepp. För mig krashar Steam decken ibland och kräver omstart, men kanske är mer mitt exemplar. 90% av tiden fungerar den dock väldigt bra.

signatur

eld
Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Om vi tar typ Miles morales som exempel så räknar man 2timmar snarare än 8 alltså? Har du koll på laddtid att ladda batteriet?

Precis!

Steamdeck låter dig helt kontrollera performance, så du kan helt maxxa den eller dra ner den ordentligt.

Miles Morales är ju ett väldigt nytt spel så du vill köra den på absolut max, så det kommer resultera i 1.5-2 timmar.
Tar du ett spel från äldre generationen, som skyrim, så kan du få ut 4-5 timmar, Hittar du ett indiespel eller något från 90/00-talet eller liknande så kan du lätt komma närmre 8 timmar.

Sen har du valet mellan att köra spel i 30/40/60 fps, där du kanske lätt kan få 60fps i ett specifikt spel, men väljer 40 eller 30 för att istället få mer batteritid.

Vet inte exakt själv, men läste på pcgamers test att det tog ca 100 minuter att komma upp i 80%

Medlem
Skrivet av eld:

Därav "upp till"

Jo såklart, har dock väldigt svårt att tro att det går att kräma ut 8 timmar ens att bara ha skärmen igång.

Medlem

Installerade just Metroid Origins på Steam decken.

signatur

Skriv svar