(POLL) Min svarta monitor behöver hjälpas komma igång igen. Tacksam för hjälp.

Medlem
(POLL) Min svarta monitor behöver hjälpas komma igång igen. Tacksam för hjälp.

Inklistrat från en annan tråd från igår "Det här spelar FZ i helgen - Vad spelar du?"
#4233574
_________________________________________
Problem med Dying Night 2 på PC. Förmodligen min svarta monitor som visar nån konstig text som ska göras.
"" Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key ""
______________________________________________________________________________________________________________
Jag köpte faktiskt 2 stekheta spel igår via ElGiganten i V-ås. Horizon: Forbidden West @ PlayStation 4 (Free PS5 Upgrade) för 489:- och Dying Ligt 2 @ PlayStation 4 (Free PS5 Upgrade) för 519:-. Prismatchning hos ElGiganten för båda titlar då de går efter de billigaste priserna i alla andra butiker både fysiska eller via internetbutikerna. Guld värt som jag inte kände till. Det var en säljare där inne som berättade hur det låg till.

Som sagt äger jag redan Dying Light 2 till Steam/PC sedan launch day veckan bakåt men min datorjävel kollapsade o jag chansade med att köpa det igen @ PS5 trots att jag inte kan lira FPS-spel med en handkontroll. Jag måste ha mus & tangentbord.

Tyvärr hindrar mig Dying Likght 2 till Steam. Hann starta spelet samma kväll som jag köpte liret. Day #2 så crashade min burk dit mitt efterlängtade parkour slaktarspel fanns installerat på C discen viket är en SSD till för OS. Installerar väldigt sällan spel på SSD'n då mitt Win10 Home OS ligger där installerat och nu alltså dött. Sedan installerar jag i princip små simpla program där borta på SSD'n. När jag ska dra igång maskinen igen så kommer en svart bild bara med en text som upprepas när ENTER trycks. Det står som följande:
______________________________________________________________________________________________________________
"" Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key ""
______________________________________________________________________________________________________________
Problemet är att jag inte äger en officiell Windows 10 licensnyckel då jag tog gratisuppgraderingen från Windows 8.1 för flera år sedan och en vattenstämpel visas alltid på monitorn om att jag behöver uppgradera min licens av Win 10
_______________________________________________________________________________________________________________
Ska även erkänna att jag installerade (MicroSofts GamePass Ultimate 2 weeks trial) dagen efter Dying Light 2 installationen på SSD'n. Minns bara att jag installerade Psychonauts 2 och MicroSoft Flight Simulator från GamePass perioden och hann testa de båda. Minns inte vilken drive jag drog ner de på dock. Dagen efter så kom den där svarta satans skärmen med sin text. Hoppas någon här kan hjälpa mig att få igång min älskade gamla dator som jag har så mycket spel till.
_____________
Min DATOR:
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @ 4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @ 2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || Samsung® 250GB SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" Monitor 1080p @144Hz || 100 Mbit --Fiber


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Har du flera ssd i datorn?
Syns dom i bios?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lerb:

Meddelandet innebär att datorn anser att det inte finns någon bootbar media, vilket betyder att den inte hittar en hårddisk med Windows installerat (eller något flyttbart media med windows-installationsfiler).

Med andra ord låter det som att sin hårddisk havererat.

Edit: läste ditt inlägg igen och insåg att du kanske inte undrade om ovanstående? Ska erkänna att jag inte fattar vad tråden handlar om längre

Tusen tack för svar. Jag är inte jättekunnig om datorer ska sägas. Gjorde en sökning härom dan och de skrev också något om att SSDn havererat..

Skrivet av Molotov:

Har du flera ssd i datorn?
Syns dom i bios?

Nej bara 1 SSD där Win 10 ligger. Jag måste erkänna att jag kan långt ifrån allt om PC däribland "bios". Har hört namnet dock.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Brukar stå i början när du startar datorn vilken knapp du ska trycka på för att komma in i bios. Brukar vara F1, F2, DEL eller nå liknande.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Brukar stå i början när du startar datorn vilken knapp du ska trycka på för att komma in i bios. Brukar vara F1, F2, DEL eller nå liknande.

Exakt men det står ingenting och jag har provat dessa kommandon tidigare. Mycket Jäkla märkligt alltså. Måste vara SSDn som gått..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Exakt men det står ingenting och jag har provat dessa kommandon tidigare. Mycket Jäkla märkligt alltså. Måste vara SSDn som gått..

Du ska kunna komma in i bios även om hårddisken har dött. Gigabyte verkar använda sig av DEL. Testa pumpa på den från att du tryckt på power-knappen.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Du ska kunna komma in i bios även om hårddisken har dött.

Ok, hmm, vet du hur eller beror det från olika manufacurers...?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Geeks Gaming
Skrivet av CARTMAN:

Ok, hmm, vet du hur eller beror det från olika manufacurers...?

Det är olika beroende på tillverkare av moderkortet men att spamma F2,F8 och DEL brukar fungera

Har du tagit bort en disk ur datorn nyligen är risken att bootfilen (MBR) låg på den vilket gör att datorn inte kan boota normalt.
(Detta är anledningen till att folk rekommenderar att man kopplat ur alla andra diskar när man installerar Windows)

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Ok, hmm, vet du hur eller beror det från olika manufacurers...?

Snabba frågor:
- Har du någon USB-sticka eller tex. SD-minne instoppat i datorn, ta ur dem.
- Dubbel och trippelkollat att kablarna sitter som de ska i SSD och på moderkort? Prova flytta runt bland lite portar på moderkortet, prova annan strömkontakt

Det är iaf DEL(DELETE) som gäller för att komma in i BIOS Setup:en, du kan hålla tangenten nedtryckt när du startar datorn.
Om du inte kommer in kan det bero på FASTBOOT spökar, prova då att rensa CMOS, be till ev. gudar och prova med DEL-tangenten igen.

Här är länk till manual för moderkortet i din signatur;
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z170-Gaming-K3-rev-10...

- BIOS Setup, sidan 20
- Clear CMOS, sidan 19 (går även att ploppa ur knappcellsbatteriet och låt det vara urkopplat i nån minut så rensas CMOS)

När du lyckas komma åt BIOS, så kolla på sidorna 28-29 i manualen, under fliken BIOS Features, mata ner och välj alternativet SATA Support. Där skall alla SATA-enheter listas, om inget visas där och du provat byta runt bland kablar och portar så kan du med rätt stor säkerhet anta att disken är död.

----

Jag råkade ut för liknande problem efter en windows-uppdatering, kommer inte ihåg exakt vilken men det var Windows 10 iaf, typ i somras...kan var längre sen. Uppdateringen hade lyckats fucka upp efi/boot-partionen vilket resulterade i att datorn inte hittade något att boota ifrån - fick samma felmeddelande som dig.

Kan vara något annat fel som drabbat dig, mitt problem löste jag det med denna guide:
https://support.novabackup.com/hc/en-us/articles/360011403653...

Precis som @NordhNet skriver ovan så kan det också bero på att din boot låg på andra disken (har också hänt mig).

Om du har en USB-sticka eller DVD med Windows Installation eller nåt annat bootvänligt så är det läge att ta fram den. räkna med att allt på disken är förlorat, så kanske det blir en trevlig överraskning om du ändå får tillbaka allt


signatur

no remorse

1
Skriv svar