Nu har jag testat flera stolar, ger upp. Ge mig förslag.

Medlem
Nu har jag testat flera stolar, ger upp. Ge mig förslag.

Köpte nyligen IKEAs nya gamingstol gruppspel. Går inte sitta i den så hård den är. Hur fan tänkte dom där? 3300 för att sitta på marken känslan...

Ta mitt råd om någon ens funderat på den. Köp den inte. Jag har testat lite andra stolar, men utan att hitta någon riktigt skön och bra. Vad finns det för runt 3000? Ser att Netonnet har en jävla massa, måste ju få prova den innan jag köper. Även fast jag gjorde det med den nyligen inköpta IKEA stolen...Det som jag fastna lite för med IKEA stolen var/är att den är relativt snygg. Inget jättefan av dom här stora fula stolarna i någon skrikig färg..

Enda kravet jag har är att den inte är grön, gul eller annan skrikig färg. Helst svart bara.

Backloggens befriare

Jag har använt en Markus från Ikea i snart 20år. Funkar utmärkt för mig iaf.

https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-vissle-moerkg...

Edit:
Ser att min Markus inte är direkt samma som den som säljs nu. Den ser likadan ut formmässigt, men min är i något slags konstläder och inte tyg.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag har använt en Markus från Ikea i snart 20år. Funkar utmärkt för mig iaf.

https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-vissle-moerkg...

Edit:
Ser att min Markus inte är direkt samma som den som säljs nu. Den ser likadan ut formmässigt, men min är i något slags konstläder och inte tyg.

Använder samma stol. Bästa stolen jag haft!

Medlem

Jag använder en sån här från IKea

https://www.ikea.com/se/sv/p/renberget-skrivbordsstol-bomstad...

Sitter både med datorn och sitter framåtböjd och målar, den funkar bra till båda aktiviteterna.

Medlem

Gamingstolar är ofta skräp.
Köp en riktig kontorsstol, 10000 kostar det väll minst men du kommer inte att ångra dig.
Jag har 3st kinnarps stolar hemma dom är 20 - 25år gamla, hur bra som helst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag har använt en Markus från Ikea i snart 20år. Funkar utmärkt för mig iaf.

https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-vissle-moerkg...

Edit:
Ser att min Markus inte är direkt samma som den som säljs nu. Den ser likadan ut formmässigt, men min är i något slags konstläder och inte tyg.

Använder också den sedan säkert 12 år tillbaka. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det var världens mest sålda kontorsstol.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag har använt en Markus från Ikea i snart 20år. Funkar utmärkt för mig iaf.

https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-vissle-moerkg...

Edit:
Ser att min Markus inte är direkt samma som den som säljs nu. Den ser likadan ut formmässigt, men min är i något slags konstläder och inte tyg.

Använder denna också!


signatur

Allätare

Medlem

Jag passade på att slå till på stort och köpte en Malmstolen från DPJ.
Den är lite dyrare men ångrar det inte en sekund. Gick från en gammal gnisslandes Ikea Markus och det är verkligen som dag och natt. Den finns i deras showroom i Stockholm om du är osäker.
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/4831-135876-malm...


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Använder denna också!

Jag med. Är inne på min andra. Första köpte jag för typ 15 år sedan och då var det riktigt skinn. Den andra inköptes för typ 5 år sedan men då fanns bara fuskskinn. Nu ser jag att man bara kan få den i tyg dock. Men stolen är grym !

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag har använt en Markus från Ikea i snart 20år. Funkar utmärkt för mig iaf.

https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-vissle-moerkg...

Edit:
Ser att min Markus inte är direkt samma som den som säljs nu. Den ser likadan ut formmässigt, men min är i något slags konstläder och inte tyg.

Använde en sådan i några år, men jag är kort (165cm). Lutade jag bak huvudet så nådde jag inte upp till "kudden" riktigt, den tog i överkant på huvudet, inte bekvämt. Det är en schysst stol, om man inte är kort. Jag köpte min second hand för omkring 350 och hade nog inte köpt den för nypris, bara för att den inte funkar för min höjd.

Medlem

Släpp gamingstol och gå till typ mio eller nån annan möbelhandlare och testsitt ordentligt.

Frilansare

Tror också gamingstol är fel väg att gå. Men fan vad svårt det är att hitta rimligt snygga kontrosstolar för ett rimligt pris.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tror också gamingstol är fel väg att gå. Men fan vad svårt det är att hitta rimligt snygga kontrosstolar för ett rimligt pris.

Det känns som en produkt som ofta efterfrågas men helt enkelt inte finns.
En vettig kontorsstol utan gaming och coola färger för cirka 2000-5000:-

Det vi har är billigt skräp från Jysk.
1-2 OK modeller från Ikea
Begagnat typ Kinnarps

Ska vi starta eget? FZ Chairs

Medlem

Gamingstolar fortsätter att sälja bra och vara relevanta så länge det står mellan att ”köpa en stol” och ”lägga 18000kr på en stol”. IKEA Markus är bra men har ungefär lika bra byggkvalitet och hållbarhet som en papplåda i händerna på en UPS-förare.

Finns ju begagnade kontorsstolar om man känner för att punga ut 4000kr på en 20 år gammal tygstol med bruna fläckar i sitsen men annars kommer den där fräscha Secret Labs-stolen vara fortsatt lockande.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tror också gamingstol är fel väg att gå. Men fan vad svårt det är att hitta rimligt snygga kontrosstolar för ett rimligt pris.

Man begränsar sig lite extra om man har snygghet som ett av kraven.

Tipset jag fick av en ergonom för ett par år sedan var att om stolen är bekväm att sitta i under en längre period är den inte bra. För att en stol ska vara bra för dig ska den tydligen delvis tvinga dig att undermedvetet göra små mikrojusteringar hela tiden för att stimulera blodflödet i kroppen.

Bytte från en gamingstol i pläder till en Herman-Miller Aeron för två år sedan, och med risk att låta som en reklamfilm så förändrade den livet mitt. Ryggsmärtorna som gradvis blivit värre under de sista åren försvann helt efter ca 3 månader.

Det enda negativa var att det tog en månad innan jag slutade ”lägga märke till stolen” under inkörningsperioden, och den kostade 20,000 NOK att köpa här i Norge. Finns säkert att få tag i billigare i Sverige då ni även kan importera rimligt från andra EU-länder. Dock värd varje öre för mig eftersom jag tillbringar kanske 12-16h/dag totalt i den jobbandes och ”fritidandes”.

Medlem

DX Racer King är jag inne på 7e året med nu. För ca ett år sedan började fusklädret släppa lite här och var, särskilt på dynan man sitter på. Men den håller ännu. Fortfarande lika bekväm nu som då. Aldrig haft några problem med den.

Kostar närmare 4K. Men om den håller i ca 10år utan att mer än fusklädret släpper känner jag att det är väl investerade pengar.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Man begränsar sig lite extra om man har snygghet som ett av kraven.

Tipset jag fick av en ergonom för ett par år sedan var att om stolen är bekväm att sitta i under en längre period är den inte bra. För att en stol ska vara bra för dig ska den tydligen delvis tvinga dig att undermedvetet göra små mikrojusteringar hela tiden för att stimulera blodflödet i kroppen.

Bytte från en gamingstol i pläder till en Herman-Miller Aeron för två år sedan, och med risk att låta som en reklamfilm så förändrade den livet mitt. Ryggsmärtorna som gradvis blivit värre under de sista åren försvann helt efter ca 3 månader.

Det enda negativa var att det tog en månad innan jag slutade ”lägga märke till stolen” under inkörningsperioden, och den kostade 20,000 NOK att köpa här i Norge. Finns säkert att få tag i billigare i Sverige då ni även kan importera rimligt från andra EU-länder. Dock värd varje öre för mig eftersom jag tillbringar kanske 12-16h/dag totalt i den jobbandes och ”fritidandes”.

Typ exakt min upplevelse också. Efter diverse gamingstolar köpte jag en Herman Miller Aeron. Går att hitta för ca 12k i Sverige.
Bästa investeringen jag gjort!
Sen är det helt rätt att mikrojusteringar är det bästa för ryggen. Men stolen behöver inte vara obekväm för det. Det fina med ex en Aeron är ju att du kan göra dessa justeringar och ändå ha en bra hållning. Problemet när man gör justeringarna i en Gamingstol är att stolen inte följer med kroppen så när man byter position så hamnar man ofta snett.

12k kan låta mycket men det är väl ungefär hälften av vad en ny kompetent speldator kostar idag och håller långt mycket längre

Medlem

Håll dig borta från Gamingstolar och IKEA/Jysk etc. Om du är en lättviktare, eller ett barn så fungerar dessa utmärkt, men för oss vuxna som sitter i stolen många timmar och är både långa och tyngre så får du köpa dig en seriös stol.

Har själv en Malmstolen 4000 Hög med DUX-sits. Det är nog en personlig smaksak om du väljer Malmstolen, RH, Kinnarps, Herman Miller etc. Alla ligger någonstans mellan 10 000 - 20 000 kr. Själv fyndande jag min för 9 000 kr när den var nedsatt i pris från ca 14 000 kr.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

En Kinnarps är dyr ja. Men man behöver inte köpa en ny. Finns gott om företag som säljer beg Kinnarps som är renoverade.

Så bra med Kinnarps är ju också att det är lätt att köpa reservdelar när ngt gått sönder.

Soeco.se säljer beg renoverade Kinnarps kontorsstolar.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Håll dig borta från Gamingstolar och IKEA/Jysk etc. Om du är en lättviktare, eller ett barn så fungerar dessa utmärkt, men för oss vuxna som sitter i stolen många timmar och är både långa och tyngre så får du köpa dig en seriös stol.

Har själv en Malmstolen 4000 Hög med DUX-sits. Det är nog en personlig smaksak om du väljer Malmstolen, RH, Kinnarps, Herman Miller etc. Alla ligger någonstans mellan 10 000 - 20 000 kr. Själv fyndande jag min för 9 000 kr när den var nedsatt i pris från ca 14 000 kr.

Jag har en likadan. Köpte en begagnad för 4000:-. Mitt ryggont försvann och likaså stela axlar. När man lutar den bakåt följer sitsen med. Oslagbart skön stol. Best buy!!

Medlem

Nånting man spenderar många timmar i varje dag måste vara bra om det ska fungera i det långa loppet. Billigt och bra finns inte i stolarnas värld, inte när vi talar om en stol för konstant bruk av en fullvuxen man.

Kinnarps, Malmstolen , RH, Herman Miller osv är alla bra. Det handlar bara om att hitta den som fungerar bäst för just dig som användare. Behöver du en lite bredare stol? Nackstöd? Armstöd? Lutningsbar?

Jag själv te.x. kan inte sitta i alla stolar ens av de bättre märkena då vissa gör att man sitter lite som i en "skål" och det fungerar bara inte för mig, jag behöver en plattare sits där mina ben inte trycks uppåt som i de skålade stolarna (där faller nästan alla "gamingstolar" bort).

Det är skillnad på om man vill sitta lite "framåt", neutralt eller ha en stol som lutar lite bakåt, det är också olika från stol till stol hur bra de fungerar för det. Det finns t.ex. helt fantastiska stolar gjorda för övervakningscentraler som är i bruk 24/7 men de funkar kanske inte lika bra för t.ex. aktivt pc-spelande då det kan vara svårt att få fram dem tillräckligt nära skrivbordet (men du sitter som en kung och kan nästan bosätta dig i de där stolarna). Dock så är en "24h" stol i princip en garanti för att stolen åtminstone inte är av dålig kvalité.

Man måste testa sig fram och det kan ta några timmar innan du känner att stolen inte fungerar (som för mig och en "skålad" Kinnarps, medans den planare modellen fungerar hur bra som helst).

Men glöm allt från IKEA och billiga "gamingstolar" om du vill ha något som fungerar utan att ge dig ryggproblem i det långa loppet.

Medlem

Jag skulle vilja påstå att alla gamingstolar är stöpta i samma form, dvs mer eller mindre tillverkade av samma fabrik, men där företaget som ska sälja stolen till slutkund får välja mellan ett par olika variationer samt att de får sätta sitt emblem på den.

Arozzi, Secret Labs, Deltaco, Svive, Chilli hade en variant för något år sedan och jag tror även att Ikea hoppade på tåget med en tidigare modell. De är alla samma skräp. (Om du som läser äger en av dessa och är nöjd, så är jag glad för din skull. Inte meningen att trampa på tårna, men ergonomi är högst individuell/subjektiv och ska tas på stort allvar för att inte ge långtgående konsekvenser)

Själv köpte jag tillslut en Malmstolen 4000 med DUX-sits. Det är deras variant av en lite mjukare sits där de har kombinerat skumgummi och fjädrar likt uppsättningen i en sängmadrass för att ge flera lager av mjukhet.

På jobbet har vi avtal med Kinnarps, så där fick det nyligen bli en "Kinnarps Plus 8 Synchrone" med tillvalet ” Sits: Soft med extra stoppning".

Jag är supernöjd med båda, men det behöver inte betyda att du/ni får samma upplevelse. Försök åka ut till en eller flera välsorterade kedjor och provsitt samt be om råd. Efter min egen jakt på kontorsstol blev det i alla fall tydligt att det är värt att betala extra för kvalitet.

Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag passade på att slå till på stort och köpte en Malmstolen från DPJ.
Den är lite dyrare men ångrar det inte en sekund. Gick från en gammal gnisslandes Ikea Markus och det är verkligen som dag och natt. Den finns i deras showroom i Stockholm om du är osäker.
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/4831-135876-malm...

Godkänd för 24-timmars användning

Låter skönt farligt.

Medlem

En sådan här kanske?

Annars är en Millberget jag alltid använt de senaste 15-20 åren https://www.ikea.com/se/sv/p/millberget-skrivbordsstol-murum-...


signatur

IDKFA

Medlem

Min gaming stol som jag köpte för WFH står numera i ett mörkt rum jag nästan aldrig går in i och blev ersatt av pappas gamla soffa som jag tog från föräldrahemmet. Mycket bättre och mjukare.

Medlem

Jag har en https://www.inet.se/produkt/6608946/nitro-concepts-x1000-tyg-...
Jag är mycket nöjd iaf.

EDIT: Oj, såg först nu att tråden var gammal

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag har använt en Markus från Ikea i snart 20år. Funkar utmärkt för mig iaf.

https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-vissle-moerkg...

Edit:
Ser att min Markus inte är direkt samma som den som säljs nu. Den ser likadan ut formmässigt, men min är i något slags konstläder och inte tyg.

Har med en Markus och den är grym som fan. Väger mer än den ska klara och den fixar det galant lol


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Köpte en varsin dx racer (tror jag dom heter) till mig och dåvarande sambon, jag kan inte använda min då jag får så jävla ont av den, både i rygg och rumpa. Använder just nu en gammal Markus som jag fick av någon för kanske fyra år sen som jag inte har en aning om hur länge han använt. Kanske inte är den bästa stolen men jag får iaf inte ont


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag passade på att slå till på stort och köpte en Malmstolen från DPJ.
Den är lite dyrare men ångrar det inte en sekund. Gick från en gammal gnisslandes Ikea Markus och det är verkligen som dag och natt. Den finns i deras showroom i Stockholm om du är osäker.
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/4831-135876-malm...

Kör du med armstöd och nackkudde ?

Letat efter en stol länge , och denna såg faktiskt lovande ut .


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av kebbe:

IKEA Markus är bra men har ungefär lika bra byggkvalitet och hållbarhet som en papplåda i händerna på en UPS-förare.

Du måste ha haft en otur med din Markus om du tycker att den har dålig kvalitet. Jag har haft min i ca 12 år nu och den är fortfarande som ny . Ett annat plus med den är att den har 10 års garanti!

12
Skriv svar