Elden Ring - Recension del 1

Medlem

Ska nog lämna tillbaka "Launch Edition" jag beställde till PC. Har tittat på ett gäng reviews och spelet känns alldeles för stort och långt för att vara något för mig så här nära på Horizon Forbidden West (30 timmar in och älskar det). Att det dessutom tycks ha en del prestandaproblem på PC gör mig än mer sugen att vänta tills spelet är "färdigpatchat" om något år eller så. Har dessutom Triangle Strategy på ingång om någon vecka som jag verkligen ser fram emot att spela, så just nu är problemet för mig alltför många bra och intressanta spel och för lite tid för att kunna spela alla.

Medlem

Fina betyg rullar in världen över. Lite förvånad ändå för alla brukar inte förstå storheten med FromSoftware. Jag kan knappt bärga mig till fredag.

Avstängd
Skrivet av anon_79617:

Det är intressant lore och extremt snygg monsterdesign, men jag kommer inte orka med den "dö -> spring -> försök igen" repetitionen.

Så var ju typ alla spel förr i tiden.
Utmaning istället för guidad tur på Disneyland.

Medlem

Nästan lite jobbigt att jag är bortrest i helgen, nu kommer det ju inte bli något ordentligt spelande förrns nästkommande helg.

Betygen är ju bara för härliga att se <3

Medlem
Skrivet av Gneiss:

Inget ultrawide stöd, FromSoftware är kvar i en gammal era, men det har kommit användarfixar till deras övriga spel så kommer troligen här också.

Tack för en trevlig text! Ser fram emot att läsa Del 2!

Nästan oroväckande mycket hets om Metacritic och "bästa spelet någonsin". Idag är det väl redan Souls-frälsta som recenserar FromSoftwares alster och det skapar enorm betygsinflation. Önskar att även jag kunde trollbindas men för mig (och många andra) är Souls-spelen ett glorifierat pussel-memory-spel i att memorera attackmönster och en orgie i oändlig frustration och tidsslöseri (corpse-walk) men det finns onekligen ett stort intresse.

Men att vi är på Ocarina of Time och Half-Life nivå när det enligt recensenten är hög igenkänningsfaktor från tidigare Souls-spel och inte alltför stort nyskapande. Då låter det inte som "bästa spelet någonsin".

Vem har sagt att det är "bästa spelet någonsin"? Har läst "ett av dom bästa någonsin" dock från några på Twitter. Sen kan det ju faktiskt helt enkelt vara så, att det är ett bra spel.

Men vem vet, en del kanske tycker att det är det bästa spelet dom någonsin har spelat, smaken är ju delad som tur är. ^^

Sen kan man väl säga det du skrev om "redan Souls-frälsta som recenserar" om nästintill alla spel? T.ex. Zelda: Breath of the Wild var det säkerligen "Zelda-frälsta" personer som recensera och gav det toppbetyg osv.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Trodde det handlade lika mycket om att göra ett intressant och bra journalistiskt arbete? Så länge de släpper recensionen före kl 15 imorgon så hinner jag fortfarande köpa spelet och ha det färdigladdat när jag kommer hem imorgon. Hade jag varit ett fan av fromsoftware så hade del 1 troligen räckt för en förbokning.

Skribent
Skrivet av dTexN:

https://i.imgur.com/JMOKWe9.png

Alltså hypen!!

Från recensionen i the Guardian

“Video games can be all kinds of different things, representing all manner of artistic ambitions. Most, however, share a common goal: to conjure a compelling fictional reality, filled with beckoning mysteries, enchanting secrets, and enriching opportunities to compete and collaborate. They aim to provide a liminal space in which a determined player can fix that which is broken, order that which is chaotic.

By this definition, at least, Elden Ring is the finest video game yet made.

Hade glömt att Super Mario Odyssey fick så höga betyg. FInns ju varken backstabs eller fatrolls i det spelet.

Medlem
Skrivet av Gneiss:

Inget ultrawide stöd, FromSoftware är kvar i en gammal era, men det har kommit användarfixar till deras övriga spel så kommer troligen här också.

Tack för en trevlig text! Ser fram emot att läsa Del 2!

Nästan oroväckande mycket hets om Metacritic och "bästa spelet någonsin". Idag är det väl redan Souls-frälsta som recenserar FromSoftwares alster och det skapar enorm betygsinflation. Önskar att även jag kunde trollbindas men för mig (och många andra) är Souls-spelen ett glorifierat pussel-memory-spel i att memorera attackmönster och en orgie i oändlig frustration och tidsslöseri (corpse-walk) men det finns onekligen ett stort intresse.

Men att vi är på Ocarina of Time och Half-Life nivå när det enligt recensenten är hög igenkänningsfaktor från tidigare Souls-spel och inte alltför stort nyskapande. Då låter det inte som "bästa spelet någonsin".

Absolut, synd bara man måste få en fix från communityt bara 😅😅 jaja första timmarna/dagarna får väll bli utan ultrawide

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Absolut, men man kan nog vända lite på det också. De flesta ger sig nog inte på att recensera ett From Software-spel om de inte gillar konceptet. Det låter som en mardröm. Så man kan nog anta att de flesta som recenserar Elden Ring är införstådda med vad det är för spel och gillar den sortens utmaning.

Med det sagt ÄR det imponerande att From Software når en så stor publik med ett koncept som många utgivare förr nog hade skyggat för och trott baras skulle tilltala en väldigt liten publik.

Det tycker jag är så otroligt viktigt alldeles oavsett vad det är för spel man recenserar. Om inte recensenten ens gillar typen av spel, eller försöker uppskatta och se spelet för vad det är, ja då blir det ju magplask redan vid första bokstav.

Det är ju precis därför som jag skulle gissa att Tomas tex recenserar mycket simulatorer, vilket får ses som en niche, och det är ärligt talat inte så intressant att höra av någon random att DCS eller iRacing är tråkigt för de ser inte en gnutta av charmen i det från början eller vad som får folk med intresse att gilla det, och klarar således inte av att göra en vettig bedömning.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Brukar väl oftast vara så när det kommer till multiplatformstitlar att Playstation-versionen är den med flest recensioner. Vad det beror på har jag ingen aning.

Witcher 3 har tex 32 recensioner på PC, 13 recensioner på Xbox och 79 stycken på Playstation och kan inte tänka mig att det var mer promotat på PS än dom andra platformarna. Då var också Witcher 3 det första Witcher spelet som släpptes på Playstation medans Xbox 360 även hade Witcher 2.

Playstation har ju dominerat i många år. Det är varför fler recenserar via deras konsol, den stora massan spelar trots allt via den. Varför recensera på en konsol med betydligt mindre publik?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av dTexN:

https://i.imgur.com/JMOKWe9.png

Alltså hypen!!

Från recensionen i the Guardian

“Video games can be all kinds of different things, representing all manner of artistic ambitions. Most, however, share a common goal: to conjure a compelling fictional reality, filled with beckoning mysteries, enchanting secrets, and enriching opportunities to compete and collaborate. They aim to provide a liminal space in which a determined player can fix that which is broken, order that which is chaotic.

By this definition, at least, Elden Ring is the finest video game yet made.

The #1 of all time!!!!!!!*

*

since 2013.......

Inaktiv
Skrivet av CosmicPunch:

Så var ju typ alla spel förr i tiden.
Utmaning istället för guidad tur på Disneyland.

Kanske därför de försvann.

Medlem

Tror jag håller på att falla för hypen, funderar på att kasta mig in utan förhandsinformation på fredag och bara upptäcka (dö).

Jag har aldrig spelat nåt Souls-spel förr.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Inte heller spelat något souls-spel förut, osäker på om jag är redo att bli frustrerad? Skillnaden mellan att vara roligt och frustrerande kan ibland vara hårfin...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Tror jag håller på att falla för hypen, funderar på att kasta mig in utan förhandsinformation på fredag och bara upptäcka (dö).

Jag har aldrig spelat nåt Souls-spel förr.

You and me 😬 👈👉👀✊✊


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om du gillar dark souls är det ett givet köp.
Men förvänta dig inte ett rollspel eller en öppen värld, då är detta inte spelet för dig.
Faktum är att jag hellre spelar dark souls igen hellre än detta.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Om du gillar dark souls är det ett givet köp.
Men förvänta dig inte ett rollspel eller en öppen värld, då är detta inte spelet för dig.
Faktum är att jag hellre spelar dark souls igen hellre än detta.

Du vet mycket för att inte ha spelat tex att det är tråkigt och inte en öppen värld.

Medlem

När jag köpte demon souls till ps5 ville jag bita av fingrarna och sparka sönder tvn, la till och med ut det till försäljning efter ett par dagar för jag höll på bli galen, kom fan ingenstans, men sakta men säkert frammåt endå.. sen klarade jag första bossen, shit var så glad tog bort annonsen och körde klart spelet (dock med lite hjälp med guide via youtube) vissa bossar är ju omöjliga utan ”hjälp” om man är grön.. men vilket jävla bra spel det var!

Sen har jag klarat bloodborne och sista bossen i dark souls 3 fastnade jag på, men det är adrenalin hela tiden och frustration och sjuk glädje när man avancerar i dessa spel!

Rekommenderas till alla! Är ingen hardcore gamer men med lite tålamod så!


signatur

Enjoy!

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Om du gillar dark souls är det ett givet köp.
Men förvänta dig inte ett rollspel eller en öppen värld, då är detta inte spelet för dig.
Faktum är att jag hellre spelar dark souls igen hellre än detta.

Märkligaste inlägget på länge. Vill du utveckla?

Skrivet av Freakon:

Playstation har ju dominerat i många år. Det är varför fler recenserar via deras konsol, den stora massan spelar trots allt via den. Varför recensera på en konsol med betydligt mindre publik?

Ja, antagligen är det väl därför.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Om du gillar dark souls är det ett givet köp.
Men förvänta dig inte ett rollspel eller en öppen värld, då är detta inte spelet för dig.
Faktum är att jag hellre spelar dark souls igen hellre än detta.

Dela med dig!

Medlem
Skrivet av dTexN:

https://i.imgur.com/JMOKWe9.png

Alltså hypen!!

Från recensionen i the Guardian

“Video games can be all kinds of different things, representing all manner of artistic ambitions. Most, however, share a common goal: to conjure a compelling fictional reality, filled with beckoning mysteries, enchanting secrets, and enriching opportunities to compete and collaborate. They aim to provide a liminal space in which a determined player can fix that which is broken, order that which is chaotic.

By this definition, at least, Elden Ring is the finest video game yet made.

Ducka, ducka, slå.
Ducka, ducka, slå.
Ducka, ducka, slå.
Tidernas bästa spel!

lol

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ducka, ducka, slå.
Ducka, ducka, slå.
Ducka, ducka, slå.
Tidernas bästa spel!

lol

Ducka?

Fat rolla, fat rolla, slå!

Japp, tidernas bästa spel!

Medlem

1. Lite off topic och på tok för sent, men: JOURNALISTIK*, för helvete. Journalism är inte ett ord (på svenska).

2. Bra första halva! Ser fram emot andra halvan på fredag, men förhoppningsvis har jag själv kommit en bit in i spelet innan jag läser resten 😁

3. TAGGARÅÅÅÅÅÅ!

Medlem
Skrivet av Whizper:

När jag köpte demon souls till ps5 ville jag bita av fingrarna och sparka sönder tvn, la till och med ut det till försäljning efter ett par dagar för jag höll på bli galen, kom fan ingenstans, men sakta men säkert frammåt endå.. sen klarade jag första bossen, shit var så glad tog bort annonsen och körde klart spelet (dock med lite hjälp med guide via youtube) vissa bossar är ju omöjliga utan ”hjälp” om man är grön.. men vilket jävla bra spel det var!

Sen har jag klarat bloodborne och sista bossen i dark souls 3 fastnade jag på, men det är adrenalin hela tiden och frustration och sjuk glädje när man avancerar i dessa spel!

Rekommenderas till alla! Är ingen hardcore gamer men med lite tålamod så!

Demons Souls på PS3 gjorde mig till en bättre gamer, utan snack. Var i samma situation som dig och slet håret fram tills första bossen eftersom jag trodde att jag var tvungen att slåss mot precis allt. Bröt ner mig som person och byggde upp mig igen starkare.

Nu krävs det mycket för att jag ska ge upp.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Nix jag förstår inte alla dom höga betygen spelet får men jag vet att folk älskar souls spelen.
Det jag ser är inte alls speciellt snyggt, animationerna lama, världen ser urtråkig ut.
Kikade ign's recension där han påpekade att han lunka runt och hitta en grotta, - awesome this is the best game ever! Jahopp?
Han gick in i grottan och hitta ett nytt svärd - this is a game breaking masterpiece!!!...lyssna DU SKA HITTA NYA SAKER DET FINNS I EN JÄVLA MASSA SPEL!
Han hittade även en person som började prata (!) och de var tydligen världens grej.
Fattar fan inte.
Ser ju ut som nått dammigt ps3 spel dessutom. Aldrig någonsin i mitt 37 år långa liv varit negativ till ett nytt spel släpp men på något sätt så förpestar Elden ring mitt liv. Puh så, färdig.

Medlem
Skrivet av PsykoFnask1985:

Nix jag förstår inte alla dom höga betygen spelet får men jag vet att folk älskar souls spelen.
Det jag ser är inte alls speciellt snyggt, animationerna lama, världen ser urtråkig ut.
Kikade ign's recension där han påpekade att han lunka runt och hitta en grotta, - awesome this is the best game ever! Jahopp?
Han gick in i grottan och hitta ett nytt svärd - this is a game breaking masterpiece!!!...lyssna DU SKA HITTA NYA SAKER DET FINNS I EN JÄVLA MASSA SPEL!
Han hittade även en person som började prata (!) och de var tydligen världens grej.
Fattar fan inte.
Ser ju ut som nått dammigt ps3 spel dessutom. Aldrig någonsin i mitt 37 år långa liv varit negativ till ett nytt spel släpp men på något sätt så förpestar Elden ring mitt liv. Puh så, färdig.

Du har självklart rätt till din mening, men jag läste just den recensionen och förstår helt ärligt inte vad du snackar om + lite konstigt att kommentera IGN:s recension på FZ:s, men så blir det ibland.

Medlem
Skrivet av PsykoFnask1985:

Nix jag förstår inte alla dom höga betygen spelet får men jag vet att folk älskar souls spelen.
Det jag ser är inte alls speciellt snyggt, animationerna lama, världen ser urtråkig ut.
Kikade ign's recension där han påpekade att han lunka runt och hitta en grotta, - awesome this is the best game ever! Jahopp?
Han gick in i grottan och hitta ett nytt svärd - this is a game breaking masterpiece!!!...lyssna DU SKA HITTA NYA SAKER DET FINNS I EN JÄVLA MASSA SPEL!
Han hittade även en person som började prata (!) och de var tydligen världens grej.
Fattar fan inte.
Ser ju ut som nått dammigt ps3 spel dessutom. Aldrig någonsin i mitt 37 år långa liv varit negativ till ett nytt spel släpp men på något sätt så förpestar Elden ring mitt liv. Puh så, färdig.

Känns mer som ett du problem, kan det helt enkelt vara så att din spelsmak inte alls passar in på det Elden Ring vill erbjuda? Har svårt att se hur ett hypat spel som blir hyllat påverkar ditt liv överhuvudtaget.

Medlem

Ännu ett skräp spel. Mycket sånt senaste åren. Undrar när det kommer något riktigt bra. Starfield är snart här iallfal.

Skribent

Många hyllade spel får en backlash och diverse "spelet var överskattat, egentligen"-krönikor med tiden. Vi får väl se hur det blir med Elden Ring.

Skriv svar