Varför är så många bittra över Elden Rings positiva mottagande?

Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag tycker det är väldigt tydligt att dom flesta som klagar på Elden Ring helt enkelt inte tillhör målgruppen för spelet. Kritiken framstår ofta som väldigt konstig och mer som kritik mot genren i sig än själva spelet. Easy mode, Långsamt combat och otydlig story/quest är tre bra exempel på det. Ta combat till exempel, det är långsamt för att förmedla en känsla och tyngd i striderna. Du ska straffas för att panikklicka på knapparna, souls spelas långsamt med strategi och timing. Att ändra på detta är att ta bort en stor del i vad som gör spelen så unika och bra.

Detta är hur Elden Ring skulle kunna sett ut om det var designat som ett "vanligt" open world RPG. Jag är så glad över att FromSoftware har stått emot allt gnäll på QoL-förändringar genom åren.
https://external-preview.redd.it/zqM-c4dm2Fy8-_bDxLzCExWh8kWS...

FromSoftware gör inte spel för alla. Det är inte bara okej. Det är bra!

Ojoj den där bilden.
Känns som Ubisoft eller nått.
Hade aldrig köpt elden ring om det såg ut sådär 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Tror du hittar på att du spelat det i 17 timmar för att din åsikt ska verka mer legitim.
Tror du bildat din uppfattning helt efter vad du läst och sett om spelet.

???

Du får tro precis vad du vill men det jag skriver är sant och jag har ingen anledning till att ljuga.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Tror du hittar på att du spelat det i 17 timmar för att din åsikt ska verka mer legitim.
Tror du bildat din uppfattning helt efter vad du läst och sett om spelet.

Är det inte lite det här som OP kritiserar fast åt andra hållet? Det är väl inte direkt bättre att försvara bara för försvarandets skull, än det är att klaga för klagandets skull?

Givetvis finns det människor som inte kommer uppleva att Elden Ring är bra, utan att för den skull ha fel - spel är subjektiva upplevelser i mångt och mycket (sen finns det mer objektiva aspekter som går att fokusera lite mer på i detalj, om spelet levererar det som utlovas och marknadsförs, exempelvis).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av Ronzem:

???

Du får tro precis vad du vill men det jag skriver är sant och jag har ingen anledning till att ljuga.

Är ganska vanligt att på internet låtsas ha spelat ett spel för att kunna legitimera sin åsikt om spelet och få vara med och diskutera.
Det går såklart att tycka till om spel utan att ha spelat det(det gör jag ofta), men tror folk är rädda för att inte bli tagna på allvar om de tycker en massa om ett spel de inte har spelat.

Brukar vara det första jag försöker klura ut när någon har starka men väldigt "generella" åsikter om ett spel.
Tror det var väldigt vanligt med BotW också. Många som inte ägde en Switch eller Wii-U(eller emulerade det på PC) som snackade skit om spelet för att det blev hyllat som nästa steg i Open World-genren.

Tycker bara det lät orimligt att du skulle köpt spelet för fullpris och sedan gett upp efter 17 timmar. Ej heller låter det rimligt att du skulle kört det hos en kompis eller liknande i 17 timmar.

Kan ha fel, men jag har ganska bra näsa för sånt här. Om jag har fel ursäktar jag mig, ville bara se din reaktion men jag blev inte smartare av den.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Är ganska vanligt att på internet låtsas ha spelat ett spel för att kunna legitimera sin åsikt om spelet och få vara med och diskutera.
Det går såklart att tycka till om spel utan att ha spelat det(det gör jag ofta), men tror folk är rädda för att inte bli tagna på allvar om de tycker en massa om ett spel de inte har spelat.

Brukar vara det första jag försöker klura ut när någon har starka men väldigt "generella" åsikter om ett spel.
Tror det var väldigt vanligt med BotW också. Många som inte ägde en Switch eller Wii-U(eller emulerade det på PC) som snackade skit om spelet för att det blev hyllat som nästa steg i Open World-genren.

Tycker bara det lät orimligt att du skulle köpt spelet för fullpris och sedan gett upp efter 17 timmar. Ej heller låter det rimligt att du skulle kört det hos en kompis eller liknande i 17 timmar.

Kan ha fel, men jag har ganska bra näsa för sånt här. Om jag har fel ursäktar jag mig, ville bara se din reaktion men jag blev inte smartare av den.

Hm, nu kanske jag är naiv och lite äldre men är det verkligen "ganska vanligt" att låtsas man spelat ett spel? Jag hoppas du har fel annars tycker jag mest bara synd om folk.

Jag kan inte på något vis avgöra hur mycket Ronzem spelat Elden Ring men ser det absolut inte omöjligt att man köper ett spel och sedan lägger ned efter 17 timmar, mycket beror på livssituationen.
För lite kontext, är själv snart 45, "gamer" sedan Spektrum 48k, Ghost n Goblins mm. Numera ganska ok inkomst och familj - det finns många spel i mina lådor som bara fått 10-20 timmar innan det hamnat i glömska.

Medlem

Betvivlar inte att spelet är bra, jag kommer säkert älska det själv eftersom jag gillar genren, men att det skulle vara ett snudd på perfekt spel som motiverar 97 tror jag inte på, för de spelen finns inte. I detta fallet räcker det att titta på grafiken och läsa om de performance-issues som finns för att förstå att det inte är ett snudd på perfekt spel.

Tycker denna video av Alanah Pearce var intressant för att förklara hur betyget kan bli så högt.

Det beror på hur fördelningen av recensioner går till där i större utsträckning redan frälsta soulsborne fans är intresserade av att recensera fromsoftwares spel, medan det är större spridning av non-biazed åsikter på andra spel.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Betvivlar inte att spelet är bra, jag kommer säkert älska det själv eftersom jag gillar genren, men att det skulle vara ett snudd på perfekt spel som motiverar 97 tror jag inte på, för de spelen finns inte. I detta fallet räcker det att titta på grafiken och läsa om de performance-issues som finns för att förstå att det inte är ett snudd på perfekt spel.

Tycker denna video av Alanah Pearce var intressant för att förklara hur betyget kan bli så högt.

Det beror på hur fördelningen av recensioner går till där i större utsträckning redan frälsta soulsborne fans är intresserade av att recensera fromsoftwares spel, medan det är större spridning av non-biazed åsikter på andra spel.

https://www.youtube.com/watch?v=ThW_ctXrOT4&t=241s

Har ingen aning om vem hon är men är det fakta hon kommer med? Tycker mig höra mycket "i think" när hon pratar.
Men jag tycker ändå att det är lite orättvist, se t.ex. på Horizon, skulle de som gillade Zero Dawn inte få skriva en recension på Forbidden West för dom redan är frälsta?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Är ganska vanligt att på internet låtsas ha spelat ett spel för att kunna legitimera sin åsikt om spelet och få vara med och diskutera.
Det går såklart att tycka till om spel utan att ha spelat det(det gör jag ofta), men tror folk är rädda för att inte bli tagna på allvar om de tycker en massa om ett spel de inte har spelat.

Brukar vara det första jag försöker klura ut när någon har starka men väldigt "generella" åsikter om ett spel.
Tror det var väldigt vanligt med BotW också. Många som inte ägde en Switch eller Wii-U(eller emulerade det på PC) som snackade skit om spelet för att det blev hyllat som nästa steg i Open World-genren.

Tycker bara det lät orimligt att du skulle köpt spelet för fullpris och sedan gett upp efter 17 timmar. Ej heller låter det rimligt att du skulle kört det hos en kompis eller liknande i 17 timmar.

Kan ha fel, men jag har ganska bra näsa för sånt här. Om jag har fel ursäktar jag mig, ville bara se din reaktion men jag blev inte smartare av den.

Fullpris och fullpris. Jag köpte preorder key på Kinguin en dag innan release för typ 410kr.
Inte första spelet jag köper som jag inte orkat lira mer utav.
Jag var själv skeptisk till att jag skulle gilla det. Eftersom jag aldrig lirade klart varken Dark Souls 3 eller Bloodborne.
Köpte det endast för att det är en speltorka framöver enligt releaselistorna och jag hade inget kul att spela. Så tänkte att jag ger det en ärlig chans. Har två vänner som lirar det och har tjatat.
Men nu fick jag tag på ett PS5 så lär nog aldrig bli att jag återvänder

Medlem
Skrivet av Issue:

Har ingen aning om vem hon är men är det fakta hon kommer med? Tycker mig höra mycket "i think" när hon pratar.
Men jag tycker ändå att det är lite orättvist, se t.ex. på Horizon, skulle de som gillade Zero Dawn inte få skriva en recension på Forbidden West för dom redan är frälsta?

Hon jobbar på Sony Santa Monica för tillfället, har sedan tidigare arbetat som host/recensent på bl.a. IGN, BBC och ett par andra publikationer. Jag tycker personligen att videon är intressant och att den till viss del klargör varför det finns så pass stor diskrepans mellan traditionella recensenters omdömen och slutanvändares omdömen för vissa spel, nu senast Elden Ring som ligger på 96 critic / 7.5 user på XSX och 96 critic / 7,9 user på PS5 efter ca 6500 omdömen totalt. Om vissa nyckelpersoner på företagen får i uppdrag att recensera specifika produkter är det helt enkelt mer sannolikt att de får ett visst omdöme och om jag förstod hennes video rätt är det ganska sannolikt att specifika, redan frälsta personer får FromSoft-uppdragen. Med förbehåll för att jag missat eller missförstått någonting hon tog upp.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Betvivlar inte att spelet är bra, jag kommer säkert älska det själv eftersom jag gillar genren, men att det skulle vara ett snudd på perfekt spel som motiverar 97 tror jag inte på, för de spelen finns inte. I detta fallet räcker det att titta på grafiken och läsa om de performance-issues som finns för att förstå att det inte är ett snudd på perfekt spel.

Tycker denna video av Alanah Pearce var intressant för att förklara hur betyget kan bli så högt.

Det beror på hur fördelningen av recensioner går till där i större utsträckning redan frälsta soulsborne fans är intresserade av att recensera fromsoftwares spel, medan det är större spridning av non-biazed åsikter på andra spel.

https://www.youtube.com/watch?v=ThW_ctXrOT4&t=241s

Intressant video där hon säkert har rätt i sak men drar lite konstiga slutsatser. Det här är absolut ingen ny problematik när det kommer till recensioner av produkter oavsett om det är spel eller inte. Det är omöjligt att vara helt objektiv. Det är inte heller unikt för Fromsoftwares spel. Nintendo har blivit anklagade för exakt samma sak så länge jag kan komma ihåg. Alla spelserier lider av samma problem så varför skall det hållas mot Elden Ring?

Jag håller inte med om att ett 10/10 spel ska vara perfekt. Det är ju väldigt onödigt att ha en skala där det inte går att använda alla värden. Som du säger själv, det finns inga perfekta spel. Ett 10/10 spel är inte perfekt men det är väldigt bra. Jag tycker att FZ sätt beskrivna på en fullpoängaren är klockrent. Notera avsaknaden av perfekt

FZ 5/5 - En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget satts.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Gen
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tyvärr är det inte överdrift för många. Jag har jätteproblem med prestandan och det hackar nästan konstant i öppna miljöer, trots att jag kör med ett RTX 3080 och en i7 8700k (både överklockad och icke överklockad). Det verkar heller inte påverkas märkbart av att dra ner inställningarna.

Jag har kul ändå, men drar mig lite från att spela innan de fixat problemen.

Har du fortfarande problem med prestandan? Jag är uppe i 40h nu på ett RTX3080/5900X/32GB och har noll prestandaproblem förutom den lilla stutter man får mellan områden, något som märks mindre nu efter de senaste patcherna.

Skrivet av m_g_karlsson:

Du får inga 60 fps i 4K.
Hajjar inte hur dom har kunnat misslyckats så hårt när texturerna är från 2007.
Kul att du tycker att det är ett mästerverk, jag ryckte på axlarna efter 2 timmar och tog bort skiten.
Men alla är olika och gillar olika saker!

Menar du att han inte får 60fps i 4K eller att det inte går att få 60fps i 4K? Om det är det senare så kan jag meddela att det är fullt möjligt på ett RTX3080 samt att det dessutom finns overhead (GPU load runt 60-65% om jag inte minns fel). Efter 40h är min uppfattning att spelet håller 60fps utan några svårigheter förutom den lilla stutter man får mellan områden.

Texturerna är inte från 2007 såvida man inte kör på lägsta (kanske, har inte testat). Kör Maximum preset och tycker spelet håller god texturkvalitet rakt igenom, finns helt klart fulare AAA-spel därute. Ska man jämföra äpplen med äpplen så är Demons Souls Remake snyggare men inte med hästlängder.

Skribent
Skrivet av Gen:

Har du fortfarande problem med prestandan? Jag är uppe i 40h nu på ett RTX3080/5900X/32GB och har noll prestandaproblem förutom den lilla stutter man får mellan områden, något som märks mindre nu efter de senaste patcherna.

Menar du att han inte får 60fps i 4K eller att det inte går att få 60fps i 4K? Om det är det senare så kan jag meddela att det är fullt möjligt på ett RTX3080 samt att det dessutom finns overhead (GPU load runt 60-65% om jag inte minns fel). Efter 40h är min uppfattning att spelet håller 60fps utan några svårigheter förutom den lilla stutter man får mellan områden.

Texturerna är inte från 2007 såvida man inte kör på lägsta (kanske, har inte testat). Kör Maximum preset och tycker spelet håller god texturkvalitet rakt igenom, finns helt klart fulare AAA-spel därute. Ska man jämföra äpplen med äpplen så är Demons Souls Remake snyggare men inte med hästlängder.

Yes, samma problem tyvärr. Misstänker att det är processorn som inte nyttjas som den ska eftersom vissa rapporterat att de blivit av med problemen efter en CPU-uppgradering.

Men spelet är så jäkla bra att jag inte kan hålla mig från att spela.

Medlem
Skrivet av danskung:

Att man inte kan få en konstant 60 fps i 1080p med rtx 3080 och r7 5800x är mer än ett prestandaproblem "facepalm".

Utvecklarna har tagit sitt pick och pack och skitit i allt vad pre-shader compilation är i ett directx12 spel....

Förstår inte att det kan vara stor skillnad, jag kör med 3070 + en gammal intel 6700 processor och får för det mesta konstant 60fps på 1440p. Ibland dippar det till 40-50 på stora områden men inget man märker av tycker jag iaf

Tror det enda jag har sänkt från max är gräs detaljerna som är på medium

Gen
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Yes, samma problem tyvärr. Misstänker att det är processorn som inte nyttjas som den ska eftersom vissa rapporterat att de blivit av med problemen efter en CPU-uppgradering.

Men spelet är så jäkla bra att jag inte kan hålla mig från att spela.

Det är inte så enkelt som en liten DDU och ominstallation av den senaste drivaren?

8700k är en bra prolle trots allt men visst, den är inte purfärsk direkt.

Medlem

Tror många är så van att få allting "serverat på silverfat", alltså minimal insats från spelaren som att läsa av fienders rörelser och därefter anpassa sig och lära sig (Zelda Breath of the wild fast för masochister), det + eventuella prestanda problem för övrigt tycker jag att de är lätt en av mina top 5 spel.

Har förövrigt spelat det i ca 100 timmar nu på både PS5 + PC (Kompisar som spelar på olika format)

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Fullpris och fullpris. Jag köpte preorder key på Kinguin en dag innan release för typ 410kr.
Inte första spelet jag köper som jag inte orkat lira mer utav.
Jag var själv skeptisk till att jag skulle gilla det. Eftersom jag aldrig lirade klart varken Dark Souls 3 eller Bloodborne.
Köpte det endast för att det är en speltorka framöver enligt releaselistorna och jag hade inget kul att spela. Så tänkte att jag ger det en ärlig chans. Har två vänner som lirar det och har tjatat.
Men nu fick jag tag på ett PS5 så lär nog aldrig bli att jag återvänder

Handla inte på Kinguin, har sagt det tidigare men för knappa 100kr mer hade du kunnat köpa på greenmangaming som är officiell reseller.
Stor risk att man bla stödjer putins krigsmaskineri eller sådana som supportar der genom att köpa på kinguin.
Egna undrsökningar och står även en massa på internet om det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Ahhhh, bitterheten!

Jag tänker att mycket beror på att det är en riktigt stor titel.
Dvs ett AAA-spel som det väntats länge på och har en stor fanbase där ute.
Då infinner sig naturligtvis en "hype". Den hype:n är ju rolig för fanbasen som går och väntar och längtar,
som hoppas på att denna titel ska ge dem lika fina spelupplevelser som de fått tidigare.

Om man inte tillhör fanbasen eller inte alls gillar denna genre av spel så känns förmodligen hype:n tröttsam eller till och med irriterande. Är säkert jobbigt för många som känner att det blir någon slags "masspsykos" som man inte vill vara med på.

Precis som med övriga saker som engagerar åt det ena eller andra hållet väcks behov av att dela med sig av sina egna åsikter i ämnet. Blir lätt två läger som lägger sig i forumens skyttegravar. Enter: Bitterhet.

Personligen har jag svårt att förstå bitterheten i detta fall.
Att folk blir så arga över att ett spel, i en serie och genre som de inte gillar, får höga betyg av de recensenter som gillar genren.
Bevisligen älskar de spelet och har en toppenupplevelse med det.
KUL för dem! (Obs, ingen ironi!)

Vi andra (ja, jag är inte ett fan av genren eller serien) har ju så många andra spel att välja mellan ändå.
Och det är ju en jävla tur att det finns sån många fina spel att spela, alla kan hitta något de älskar.

Jag kan förstå bitterhet när man känner sig lurad. Att ett spel inte lever upp till ens förväntningar. Vare sig det är uselt gameplay eller så buggigt att det förstör upplevelsen.
Men i detta fallet känns det som att den största bitterheten kommer från de som inte spelat spelet eller ens kan tänka sig att göra det.
(Såklart har man rätt att vara bitter över prestandaproblem/buggar som förstör spelupplevelsen när man köpt ett spel. Den bitterheten har jag inget emot )

Jag har t ex mycket större förståelse för de Battlefield-fans som hade väntat och längtat på 2042 men kände att de inte alls fick vad de förväntade för sina pengar.

Många av oss därute (de flesta?) har nog svårt att känna upprördhet åt det ena eller andra hållet.
Vi tycker det är mest kul att diskutera spel oavsett om de är vår genre eller inte.
Sen engagerar man ju sig mer i "sina" titlar/genres.

TLDR; Kan förstå bitterhet när det är berättigat. Förstår inte bitterhet över att någon älskar något som jag inte älskar.

Sedan kan man nog säga att det har en viss påverkan vilka artiklar man hissar på förstasidan på FZ. Är det fullt av Elden Ring artiklar så kommer det generera engagemang. Åt alla håll.

Medlem
Skrivet av Issue:

Har ingen aning om vem hon är men är det fakta hon kommer med? Tycker mig höra mycket "i think" när hon pratar.
Men jag tycker ändå att det är lite orättvist, se t.ex. på Horizon, skulle de som gillade Zero Dawn inte få skriva en recension på Forbidden West för dom redan är frälsta?

Känd youtube profil inom spel som bl.a. jobbat som recensent på ign. Känns ändå rimligt att så polariserande spel som soulsborne har högre sannolikhet att bli recenserade av en partisk recensent än andra spel. Om det nu går till så som hon säger att recensenter anmäler sitt intresse för att recensera ett visst spel hos de flesta större siter.

Man förväntas väl ändå ta sig igenom merparten av spelet för att kunna skriva en recension. Alla kan ta sig igenom forbidden west, men alla kan inte ta sig igenom elden ring.

Medlem

Varför blir fans av ett visst spel så förvånade att andra kanske inte gillar just det spelet? Är det inte som allt annat, folk tycker olika...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Varför blir fans av ett visst spel så förvånade att andra kanske inte gillar just det spelet? Är det inte som allt annat, folk tycker olika...

Jag tycker ändå att det är en ganska mogen diskussion kring Elden Ring på FZ. Det är nog få som har problem med att någon annan inte gillar spelet. Men när kritiken läggs fram på ett sådant sätt att det är uppenbart att personen i fråga inte har förstått eller ens spelat spelet så blir det lite tröttsamt.

Mycket att av kritiken som riktas mot Elden Ring är snarare kritik mot genren i sig och inte spelet. Det är som att sätta sig och spela Fifa och klaga på att det är fotboll. Vad är poängen?


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Flakmonkey
Skrivet av Issue:

Har ingen aning om vem hon är men är det fakta hon kommer med? Tycker mig höra mycket "i think" när hon pratar.
Men jag tycker ändå att det är lite orättvist, se t.ex. på Horizon, skulle de som gillade Zero Dawn inte få skriva en recension på Forbidden West för dom redan är frälsta?

Det här är väl ett ständigt problem med recensioner. Somliga tycker att man alltid ska välja någon som gillar genren/serien för att det ska bli ett rättvist betyg medan du har andra som tycker precis tvärtom för att betyget blir högt för att man är ett fan sedan tidigare. Enda lösningen på detta är väl egentligen att man låter flera personer recensera eller åtminstone har en andra åsikts-del i recensionen. Hade ju tex varit intressant att se vad en person som kanske inte gillade Dark Souls-spelen tyckte om Elden Ring eftersom många kommer från samma läget. På samma sätt hade det ju varit intressant att läsa en kort andra åsikt av Gran Turismo 7, från någon som uppskattar "segheten" i genren.

Det här är ju inte för att någon åsikt är mer rätt än den andra, utan bara för att visa att det finns olika sidor av samma mynt, även om det borde vara självklart.

En annan grej skulle ju vara att skippa sifferbetyg eftersom det tycks vara där skon klämmer snarare än recensionerna i sig

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det här är väl ett ständigt problem med recensioner. Somliga tycker att man alltid ska välja någon som gillar genren/serien för att det ska bli ett rättvist betyg medan du har andra som tycker precis tvärtom för att betyget blir högt för att man är ett fan sedan tidigare. Enda lösningen på detta är väl egentligen att man låter flera personer recensera eller åtminstone har en andra åsikts-del i recensionen. Hade ju tex varit intressant att se vad en person som kanske inte gillade Dark Souls-spelen tyckte om Elden Ring eftersom många kommer från samma läget. På samma sätt hade det ju varit intressant att läsa en kort andra åsikt av Gran Turismo 7, från någon som uppskattar "segheten" i genren.

Det här är ju inte för att någon åsikt är mer rätt än den andra, utan bara för att visa att det finns olika sidor av samma mynt, även om det borde vara självklart.

En annan grej skulle ju vara att skippa sifferbetyg eftersom det tycks vara där skon klämmer snarare än recensionerna i sig

Just att ha flera olika recensenter per spel, gärna med olika erfarenhet och preferenser, är något som jag ofta önskar. I videon ovan nämner Alanah specifikt IGNs tankar kring detta och föga oväntat faller det på att de inte vill betala det dubbla i lön för att få ut recensionen. Det tycker jag att GameReactor ofta gör bra, stora spel och potentiella vattendelare får emellanåt en ”andra åsikt” med tillhörande text och betyg på samma gång som huvudrecensionen publiceras.

Flakmonkey
Skrivet av Ugly_Bob:

Just att ha flera olika recensenter per spel, gärna med olika erfarenhet och preferenser, är något som jag ofta önskar. I videon ovan nämner Alanah specifikt IGNs tankar kring detta och föga oväntat faller det på att de inte vill betala det dubbla i lön för att få ut recensionen. Det tycker jag att GameReactor ofta gör bra, stora spel och potentiella vattendelare får emellanåt en ”andra åsikt” med tillhörande text och betyg på samma gång som huvudrecensionen publiceras.

Mjo, det är klart det är en prisfråga. Dock så känner inte jag att en andra åsikt behöver ha spelat det lika mycket som den gör huvudrecensionen. För Elden Ring hade det ju kanske räckt med ett "Jag som inte gillat tidigare spel i From Softwares spelserie gav Elden Ring ett försök men insåg snabbt att inte heller det här är något för mig." eller för GT "Den långsamma progressionen som är något av GTs varumärke är intakt och den som plöjde ner hundratals timmar med att låsa upp bilar i tidigare delar kommer troligen känna sig som hemma". Redan där så vet ju den som hatar Dark Souls att det här Elden Ring troligen inte kommer frälsa dem hur mycket de än vill och de som gillar GT-serien sedan Playstation-tiden vet att de inte behöver vara oroliga för att GT-serien blivit Forza.

Medlem

En sak jag har tänkt på när det kommer till recensionerna av Elden Ring. Även om spelet tillför mycket nytt så följer det ju i mångt och mycket samma principer som Dark Souls och Bloodborne. Det är en snarlik formula när det kommer till combat, level system och så vidare. Just FromSoftware's spel kräver ju en hel del av spelaren och att då sätta någon som inte har erfarenhet av tidigare spel på att recensera ER hade blivit helt ohållbart. Det tar ju tid att lära sig de här spelen. Alla som påstår att det inte är svåra spel säger så för att de själva lärt sig formulan efter åtskilliga timmars nötande, frustration och de har dött, dött, dött. Tror det finns ytterst få oerfarna Soulsborne-lirare som plockar upp t.ex. Bloodborne för första gången och dansar igenom det för att det är "lätt". Det är väl lite som att behärska ett instrument - det kräver tid, övning och tålamod för att bli bra. Att då komma till någon som precis börjat spela gitarr och inte kan ta ett visst ackord och säga att "det är ju inte alls svårt, det är lätt", ja, det är väldigt lätt att säga som inbiten och uppfattas som att man dissar nybörjaren i ett läge där uppmuntran vore att föredra.

Så att redan inbitna fans, som t.ex. Tamoor Hussain på GameSpot, recenserade Elden Ring är jag helt för. Han påstod ju själv i efterhand att han kände sig utbränd efteråt för att han kände sig tvungen att stressa genom spelet och inte sova ordentligt för att hinna få ut recensionen i tid. Säga vad man vill om FromSoftware och deras spel men de är på gott och ont inte som några andra spel och just vad gäller att ta hand om recenserandet tycker jag att det är helt naturligt att rutinerade lirare får den uppgiften. Allt annat är ju ohållbart.

Medlem
Skrivet av Knalle:

En sak jag har tänkt på när det kommer till recensionerna av Elden Ring. Även om spelet tillför mycket nytt så följer det ju i mångt och mycket samma principer som Dark Souls och Bloodborne. Det är en snarlik formula när det kommer till combat, level system och så vidare. Just FromSoftware's spel kräver ju en hel del av spelaren och att då sätta någon som inte har erfarenhet av tidigare spel på att recensera ER hade blivit helt ohållbart. Det tar ju tid att lära sig de här spelen. Alla som påstår att det inte är svåra spel säger så för att de själva lärt sig formulan efter åtskilliga timmars nötande, frustration och de har dött, dött, dött. Tror det finns ytterst få oerfarna Soulsborne-lirare som plockar upp t.ex. Bloodborne för första gången och dansar igenom det för att det är "lätt". Det är väl lite som att behärska ett instrument - det kräver tid, övning och tålamod för att bli bra. Att då komma till någon som precis börjat spela gitarr och inte kan ta ett visst ackord och säga att "det är ju inte alls svårt, det är lätt", ja, det är väldigt lätt att säga som inbiten och uppfattas som att man dissar nybörjaren i ett läge där uppmuntran vore att föredra.

Så att redan inbitna fans, som t.ex. Tamoor Hussain på GameSpot, recenserade Elden Ring är jag helt för. Han påstod ju själv i efterhand att han kände sig utbränd efteråt för att han kände sig tvungen att stressa genom spelet och inte sova ordentligt för att hinna få ut recensionen i tid. Säga vad man vill om FromSoftware och deras spel men de är på gott och ont inte som några andra spel och just vad gäller att ta hand om recenserandet tycker jag att det är helt naturligt att rutinerade lirare får den uppgiften. Allt annat är ju ohållbart.

Jag håller med helt och hållet! Visst finns det en instegströskel man måste komma över innan man uppskattar Elden Ring fullt ut. Det är just det utrymmet att växa som spelare som gör alla souls-spel så speciella och tillfredsställande. Att be någon recensera Elden Ring som aldrig har spelat något annat spel av Fromsoftware skulle vara taskigt mot personen i fråga. Det tar säkert minst 100h innan en helt ny spelare blir tillräckligt duktig för att kunna hitta nyanserna i spelet. Och då räknar jag inte med PvP vilket tar betydligt längre tid än 100h.

Det blir lite som att be någon inte gillar simulatorer att recensera Assetto corsa och DCS World. Kritiken skulle nog bli ganska lik det som Elden Ring får. "Grafiken är inte next-gen, Gameplay är långsamt och segt, UI är dålig och ingen förklarar vad jag ska göra, Det spelas precis som tidigare Souls/flyg/bil-spel"


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Chefredaktör
Skrivet av Aletheides:

Sedan kan man nog säga att det har en viss påverkan vilka artiklar man hissar på förstasidan på FZ. Är det fullt av Elden Ring artiklar så kommer det generera engagemang. Åt alla håll.

Självklart är det så. Vi är ju en del av Hypetåget. Åt alla håll!

Medlem

Det är samma sak med varje spel som hyllas. Tänker direkt på Last of Us Part 2, det finns en subreddit tillägnad till att hata spelet, kan ni tänka er? Vad patetiskt! Personerna i säga har för mycket fritid och det är lite ballt att gå emot strömmen.

123
Skriv svar