Medlem
Mortal Online 2

Ett spännande MMORPG som skiljer sig från mängden på nästan alla punkter. Men är det för alla?

I mina dagar har jag spelat en hel del MMOs. Det finns någon dragningskraft till dessa stora öppna världar med oändligt många questar att göra, crafting att pilla med, gear att få tag på och folk att banka skiten ur. Men i världen av MMO-spel har jag aldrig riktigt hittat rätt. Visst har jag också suttit fast i WoW i många timmar av mitt liv. Men inget har än så länge kliat mig på rätt ställe så som Mortal Online 2 gör.

Läser man snabbt om Mortal Online 2 på google får man följande fras framför sig: "In Mortal Online 2, players are never truly free from danger. There are no specific PvP or safe zones, only an open, realistic world where you are free to choose your own path." Vidare läsning upplyser dig om att du tappar alla dina ägodelar om du blir dödad, det finns knappt några questar, det är "hardcore" enligt deras egen unique selling point.

När du startar spelet får du skapa din karaktär. Du har bara än så länge plats för en enda karaktär, så dina val spelar stor roll. Du kan välja mellan flera olika raser, raser dina föräldrar och gammel föräldrar tillhörde. Vikt, längd, ålder och de vanliga typerna som strength och dexterity. Alla attribut spelar givetvis stor roll på din karaktär. Mycket styrka och vikt gör så du kan bära mer i ryggsäcken. Intelligens påverkar inte bara dina magiska förmågor utan även hur snabbt du läser en av spelets många skill books.

Väl inne med min nya Alvarin får jag börja med att plöja genom Haven. Detta är en plats att lära sig spelets alla grundläggande system så som combat, butchering och crafting. Det är också den enda plats där spelet på något sätt talar om för dig vad du kanske borde göra i form av questar och prompts. Nu börjar det även gå upp för mig vad "hardcore" betyder i utvecklaren Star Vaults ögon. Att crafta en sköld t ex kräver att du samlar på dig stora mängder bomull, granum (en sorts sten man bryter ned) och ett visst sorts träslag som finns en bit utanför staden. Allt detta, eftersom man även springer långsamt tog kanske 45 minuter för mig att samla ihop.

Det intressanta här är att när du gör din sköld så har du plats för coating, base och frame materials. Dessa material kan du mixa och matcha hur du vill för att få ut olika attribut på din sköld. Vill du ha en sköld som är lätt och du får fram snabbt när du vill blocka men har låg hållbarhet? Använd då lätta material som t ex trä eller koppar till din frame. Detta gäller oavsett om du craftar en sköld, ett svärd eller en rustning. Och experimenterandet är en del av upplevelsen.

När jag väl tagit mig genom Haven och släpps lös i världen så känns det aningen överväldigande. Vad ska jag göra nu? Vad är målet här? Ingen talar om för mig vad jag ska göra... Juste. Det är ju poängen med en sandbox.
Jag startar i den i öst liggande staden Toxai, precis vid havet. Väl där så verkar ingen annan vara där mer än NPC'er som säljer olika saker. Så efter att ha irrat runt en timme utan att knappt möta en själ bestämmer jag mig för att ge mig ut utanför de semi-säkra stadsmurarna för att se om jag kan hitta "nåt". Jag vet inte ens vad jag söker. Så jag tar med mig de få ägodelar jag har och sätter siktet mot en bergsstig som verkar leda här i från.

På min resa till närmaste stad som jag läser på en skylt heter Morin Khur är jag som på nålar. Redan på stigen upp för berget utanför staden möter jag min första spelare som kommer ridande. Jag gömmer mig snabbt i skuggan av berget tills han passerat. Jag möter fler spelare, alla på häst. Jag tar vägar genom skogar och snår istället för den upptrampade stigen för att undvika alla potentiellt farliga spelare. Många ser mig, men ingen verkar vilja mig något illa än så länge.
Något som slår mig på min resa är att världen känns så väldigt stor för att jag tar mig fram så extremt långsamt. Jag levlar Jumping och Sprinting vilket gör att det går lite lite snabbare. Men det känns ändå som en evighet att ta sig fram. Även detta något som hör till "hardcore" delen av spelet. Du ska känna dig liten i världen och du ska vara rädd för andra, men dom ska också vara rädda för dig.

Snart lär jag mig att spelet har ett brottssytem där du blir taggad som brottsling om du slaktar för många oskyldiga spelare. Då kan du bli dödad av andra spelare och vakter helt utan straff. Du kan ta dig ur din brottsliga bana genom att göra små leveransuppdrag för den faktion som styr området du är efterlyst i. Därför blir man inte ständigt gankad av alla du stöter på vilket är en trevlig överaskning.

Många aspekter hittills kanske inte låter positiva. Men det jag älskar är att någon vågar göra ett spel som är så avskalat som Mortal Online 2. Även om jag går som i sirap så är världen så vacker och trevlig att utforska att jag är okej med att tempot är så långsamt. Vinden som viner över slätterna, fånglarna som kvittrar, djuren man stöter på i skogarna som ständigt är i rörelse. Jag slipper också bry mig om i vilket område "jag borde vara" i eftersom spelet handlar om att lära sig vad man själv vill göra och vart man bäst gör det. Man hittar olika typer av växter, malm och träslag i de olika delarna av världen, som är olika bra för olika saker. Du gör också bäst i att lära dig tämja hästar som snabbare kan ta dig runt och bära dina tunga prylar.

Hästarnas ras och level spelar in i hur bra dom är på olika saker. Världen är också föränderlig eftersom spelare och guilder kan bygga fort och olika hus i princip vart som helst. Som på sikt ska kunna fungera som helt spelar-skapade städer med NPC'er och crafting stationer. Eller bara en plats för dig att i lugn och ro crafta dina prylar utan att trängas med andra inne i städerna.

Något som för mig drar ner betyget är sättet man lär sig skills på. I städer finns oftast ett bibliotek där du kan köpa skill books av olika vendors som du equippar din karaktär med som blir läst passivt medan du kan pilla med annat. Vill du kunna hålla andan längre under vatten? Slå snabbare med klubbor? Få ut mer material när du processar ore? Du kan lära dig 600+ skills som du kan levla upp till 100 och de flesta blir inte bra på riktigt fören de är på nivå 75. Vissa av dessa böcker kan ta 150h eller mer att läsa för att nå max nivån. Samtidigt kan du faktiskt börja läsa en bok för att lära din förmågan permanent och sedan levla den på egen hand genom att praktisera den. Men detta tar givetvis också lång tid.

Har man spelat Kingdom Come: Deliverance så känner man igen combat systemet. Du kan slå och blockera i fyra olika riktningar, även "låtsas" slå åt olika håll för att lura din motståndare. I början kan det kännas klumpigt, men ju högre skills du får och ju mer du gör det ju snabbare manövrar kan du göra vilket gör det roligare. Du känner även att du som spelare blir bättre efter ett gäng strider. Vilka vapen du använder, deras tyngd och din styrka spelar också roll i hur snabb du är och hur mycket skada du kan åsamka.

Eftersom jag har haft svårt att hitta andra att spela detta halvt udda spel med så har hela min upplevelse varit i princip ensam. Och jag kan se hur spelet skulle ta en helt ny skruv om man spelar med vänner, eller om man går med i en stor guild. Dessa kan starta krig med varandra och i framtiden kontrollera och strida om olika områden och fort i världen. I dessa fall är man ständigt taggad som en fiende till den andre guilden och kan bli dödad, döda och loota hej vilt utan att riskera straff.

Spelet är för stort för att täcka allt här men ett par avrundande ord gäller spelets innehåll. Just nu finns det mycket att lära sig och göra, man samtidigt inte alls. Vad jag menar är att systemen är komplicerade och kräver mycket research för att bli bra på och förstå. Vilket tar tid, men är inte speciellt många än. Världen känns också tom när man utforskar vilket delvis är meningen. Men ibland kan det kännas som att det verkligen saknas fler points of interests, fler grottor att rensa och world events att delta i. Allt detta är dock saker som Star Vault säger sig arbeta på och håller communityn informerade om. Varje vecka hålls en stream där Star Vault pratar med communityn, svarar på frågor och delger nya saker man jobbar på att få in i spelet. Mycket låter otroligt intressant så som t ex thievery, nation wars, wagons för att nämna lite från deras senaste informations utskick.

Vill man spela Mortal Online 2 så bör man gå in med inställningen att det är en brant inlärningskurva, att man måste lära sig gilla den och låta det vara upplevelsen. Det finns inget mål här, målet är upp till dig och hur du tar dig dit. Hoppas på att fler vågar sig på den här otroligt spännande indie pärlan!

Mortal Online 2
4
Mycket bra
+
Stor och välsvarvad värld
+
Djupa crafting system
+
Att lära sig spelets alla olika delar
+
Kul och hjälpsam community
-
Stridssystemet är inte alltid så responsivt
-
Fortfarande lite tomt
-
Tar lång tid att lära sig vissa skills
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Vet inte om jag vågar mig på detta. Skulle bli så less när jag blev dödad och förlorar all min bomull jag samlat på mig 😭

Medlem
Skrivet av robbis:

Vet inte om jag vågar mig på detta. Skulle bli så less när jag blev dödad och förlorar all min bomull jag samlat på mig 😭

Jag vet att detta är en rädsla många har. Men under mina cirka 100h i spelet så har jag blivit av med en värdefull last vid ett ända tillfälle. Med det sagt så kan allt fortfarande hända.

Medlem
Skrivet av Slew:

Jag vet att detta är en rädsla många har. Men under mina cirka 100h i spelet så har jag blivit av med en värdefull last vid ett ända tillfälle. Med det sagt så kan allt fortfarande hända.

Hade nog velat testa det innan jag betalar för det för att se om det är någonting för mig, precis som med elden ring osv.

Medlem

Snyggt, bra skrivet!👍 känner som många andra att jag är otroligt nyfiken på det, men vill gärna prova innan för att se om det är för mig.

Inaktiv

Tror jag väntar tills de bytt till UE5 och fått lite mer ordning på det.

Frilansare

Stort tack för recensionen!

Medlem

Skulle vilja puffa för Josh "Strife" Hayes förhandstitt från betaperioden, jag antar att det fortfarande i grund och botten är samma nu som då.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Slew:

Ett spännande MMORPG som skiljer sig från mängden på nästan alla punkter. Men är det för alla?

I mina dagar har jag spelat en hel del MMOs. Det finns någon dragningskraft till dessa stora öppna världar med oändligt många questar att göra, crafting att pilla med, gear att få tag på och folk att banka skiten ur. Men i världen av MMO-spel har jag aldrig riktigt hittat rätt. Visst har jag också suttit fast i WoW i många timmar av mitt liv. Men inget har än så länge kliat mig på rätt ställe så som Mortal Online 2 gör.

https://www.youtube.com/watch?v=xmQttxpTIJM

Läser man snabbt om Mortal Online 2 på google får man följande fras framför sig: "In Mortal Online 2, players are never truly free from danger. There are no specific PvP or safe zones, only an open, realistic world where you are free to choose your own path." Vidare läsning upplyser dig om att du tappar alla dina ägodelar om du blir dödad, det finns knappt några questar, det är "hardcore" enligt deras egen unique selling point.

När du startar spelet får du skapa din karaktär. Du har bara än så länge plats för en ända karaktär, så dina val spelar stor roll. Du kan välja mellan flera olika raser, raser dina föräldrar och gammel föräldrar tillhörde. Vikt, längd, ålder och de vanliga typerna som strength och dexterity. Alla attribut spelar givetvis stor roll på din karaktär. Mycket styrka och vikt gör så du kan bära mer i ryggsäcken. Intelligens påverkar inte bara dina magiska förmågor utan även hur snabbt du läser en av spelets många skill books.

https://i.imgur.com/WM2brf9.jpg

Väl inne med min nya Alvarin får jag börja med att plöja genom Haven. Detta är en plats att lära sig spelets alla grundläggande system så som combat, butchering och crafting. Det är också den ända plats där spelet på något sätt talar om för dig vad du kanske borde göra i form av questar och prompts. Nu börjar det även gå upp för mig vad "hardcore" betyder i utvecklaren Star Vaults ögon. Att crafta en sköld t ex kräver att du samlar på dig stora mängder bomull, granum (en sorts sten man bryter ned) och ett visst sorts träslag som finns en bit utanför staden. Allt detta, eftersom man även springer långsamt tog kanske 45 minuter för mig att samla ihop.

Det intressanta här är att när du gör din sköld så har du plats för coating, base och frame materials. Dessa material kan du mixa och matcha hur du vill för att få ut olika attribut på din sköld. Vill du ha en sköld som är lätt och du får fram snabbt när du vill blocka men har låg hållbarhet? Använd då lätta material som t ex trä eller koppar till din frame. Detta gäller oavsett om du craftar en sköld, ett svärd eller en rustning. Och experimenterandet är en del av upplevelsen.

När jag väl tagit mig genom Haven och släpps lös i världen så känns det aningen överväldigande. Vad ska jag göra nu? Vad är målet här? Ingen talar om för mig vad jag ska göra... Juste. Det är ju poängen med en sandbox.
Jag startar i den i öst liggande staden Toxai, precis vid havet. Väl där så verkar ingen annan vara där mer än NPC'er som säljer olika saker. Så efter att ha irrat runt en timme utan att knappt möta en själ bestämmer jag mig för att ge mig ut utanför de semi-säkra stadsmurarna för att se om jag kan hitta "nåt". Jag vet inte ens vad jag söker. Så jag tar med mig de få ägodelar jag har och sätter siktet mot en bergsstig som verkar leda här i från.

https://i.imgur.com/f2A4Nq1.jpg

På min resa till närmaste stad som jag läser på en skylt heter Morin Khur är jag som på nålar. Redan på stigen upp för berget utanför staden möter jag min första spelare som kommer ridande. Jag gömmer mig snabbt i skuggan av berget tills han passerat. Jag möter fler spelare, alla på häst. Jag tar vägar genom skogar och snår istället för den upptrampade stigen för att undvika alla potentiellt farliga spelare. Många ser mig, men ingen verkar vilja mig något illa än så länge.
Något som slår mig på min resa är att världen känns så väldigt stor för att jag tar mig fram så extremt långsamt. Jag levlar Jumping och Sprinting vilket gör att det går lite lite snabbare. Men det känns ändå som en evighet att ta sig fram. Även detta något som hör till "hardcore" delen av spelet. Du ska känna dig liten i världen och du ska vara rädd för andra, men dom ska också vara rädda för dig.

Snart lär jag mig att spelet har ett brottssytem där du blir taggad som brottsling om du slaktar för många oskyldiga spelare. Då kan du bli dödad av andra spelare och vakter helt utan straff. Du kan ta dig ur din brottsliga bana genom att göra små leveransuppdrag för den faktion som styr området du är efterlyst i. Därför blir man inte ständigt gankad av alla du stöter på vilket är en trevlig överaskning.

Många aspekter hittills kanske inte låter positiva. Men det jag älskar är att någon vågar göra ett spel som är så avskalat som Mortal Online 2. Även om jag går som i sirap så är världen så vacker och trevlig att utforska att jag är okej med att tempot är så långsamt. Vinden som viner över slätterna, fånglarna som kvittrar, djuren man stöter på i skogarna som ständigt är i rörelse. Jag slipper också bry mig om i vilket område "jag borde vara" i eftersom spelet handlar om att lära sig vad man själv vill göra och vart man bäst gör det. Man hittar olika typer av växter, malm och träslag i de olika delarna av världen, som är olika bra för olika saker. Du gör också bäst i att lära dig tämja hästar som snabbare kan ta dig runt och bära dina tunga prylar.

Hästarnas ras och level spelar in i hur bra dom är på olika saker. Världen är också föränderlig eftersom spelare och guilder kan bygga fort och olika hus i princip vart som helst. Som på sikt ska kunna fungera som helt spelar-skapade städer med NPC'er och crafting stationer. Eller bara en plats för dig att i lugn och ro crafta dina prylar utan att trängas med andra inne i städerna.

Något som för mig drar ner betyget är sättet man lär sig skills på. I städer finns oftast ett bibliotek där du kan köpa skill books av olika vendors som du equippar din karaktär med som blir läst passivt medan du kan pilla med annat. Vill du kunna hålla andan längre under vatten? Slå snabbare med klubbor? Få ut mer material när du processar ore? Du kan lära dig 600+ skills som du kan levla upp till 100 och de flesta blir inte bra på riktigt fören de är på nivå 75. Vissa av dessa böcker kan ta 150h eller mer att läsa för att nå max nivån. Samtidigt kan du faktiskt börja läsa en bok för att lära din förmågan permanent och sedan levla den på egen hand genom att praktisera den. Men detta tar givetvis också lång tid.

https://i.imgur.com/mLpW8Xb.jpg

Har man spelat Kingdom Come: Deliverance så känner man igen combat systemet. Du kan slå och blockera i fyra olika riktningar, även "låtsas" slå åt olika håll för att lura din motståndare. I början kan det kännas klumpigt, men ju högre skills du får och ju mer du gör det ju snabbare manövrar kan du göra vilket gör det roligare. Du känner även att du som spelare blir bättre efter ett gäng strider. Vilka vapen du använder, deras tyngd och din styrka spelar också roll i hur snabb du är och hur mycket skada du kan åsamka.

Eftersom jag har haft svårt att hitta andra att spela detta halvt udda spel med så har hela min upplevelse varit i princip ensam. Och jag kan se hur spelet skulle ta en helt ny skruv om man spelar med vänner, eller om man går med i en stor guild. Dessa kan starta krig med varandra och i framtiden kontrollera och strida om olika områden och fort i världen. I dessa fall är man ständigt taggad som en fiende till den andre guilden och kan bli dödad, döda och loota hej vilt utan att riskera straff.

https://pbs.twimg.com/media/Ex9X7HuWUAQG23o?format=jpg&name=o...

Spelet är för stort för att täcka allt här men ett par avrundande ord gäller spelets innehåll. Just nu finns det mycket att lära sig och göra, man samtidigt inte alls. Vad jag menar är att systemen är komplicerade och kräver mycket research för att bli bra på och förstå. Vilket tar tid, men är inte speciellt många än. Världen känns också tom när man utforskar vilket delvis är meningen. Men ibland kan det kännas som att det verkligen saknas fler points of interests, fler grottor att rensa och world events att delta i. Allt detta är dock saker som Star Vault säger sig arbeta på och håller communityn informerade om. Varje vecka hålls en stream där Star Vault pratar med communityn, svarar på frågor och delger nya saker man jobbar på att få in i spelet. Mycket låter otroligt intressant så som t ex thievery, nation wars, wagons för att nämna lite från deras senaste informations utskick.

Vill man spela Mortal Online 2 så bör man gå in med inställningen att det är en brant inlärningskurva, att man måste lära sig gilla den och låta det vara upplevelsen. Det finns inget mål här, målet är upp till dig och hur du tar dig dit. Hoppas på att fler vågar sig på den här otroligt spännande indie pärlan!

Mortal Online 2
4
Mycket bra
+
Stor och välsvarvad värld
+
Djupa crafting system
+
Att lära sig spelets alla olika delar
+
Kul och hjälpsam community
-
Stridssystemet är inte alltid så responsivt
-
Fortfarande lite tomt
-
Tar lång tid att lära sig vissa skills
Det här betyder betygen på FZ

Tack för Reviewen har själv 150 timmar och älskar spelet, piskar grått/rött folk nere i kloakerna i tindrem.

Chefredaktör

Härlig recension! Nu blev jag sugen på att hoppa in och testa det igen...

Medlem

Bra recension!

Medlem
Skrivet av Zymac:

Skulle vilja puffa för Josh "Strife" Hayes förhandstitt från betaperioden, jag antar att det fortfarande i grund och botten är samma nu som då.
5dsKm_Dcwoo

Tackar för att du länkade videon. I många recensioner kan det låta som ett spel man vill prova men när jag tittade på videon så var det extremt tydligt att jag hade avskytt varenda sekund. Att alla "training" NPCs står listade precis bredvid varandra på rad påminner om de gamla wow private servers man spelade som liten... Att se något liknande i ett nysläppt spel i 2022 som man dessutom tar 34€ för är absurt.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Tackar för att du länkade videon. I många recensioner kan det låta som ett spel man vill prova men när jag tittade på videon så var det extremt tydligt att jag hade avskytt varenda sekund. Att alla "training" NPCs står listade precis bredvid varandra på rad påminner om de gamla wow private servers man spelade som liten... Att se något liknande i ett nysläppt spel i 2022 som man dessutom tar 34€ för är absurt.

Videon är från betan och jag kan intyga att en del saker i videon är förbättrat nu, som NPC'erna som står på rad i biblioteket. Jag skulle även slå ett slag för de mindre städerna. De känns mer välbefolkade. Städer som ökenstaden Meduli precis vid havet med marknader och små ler hyddor eller skogs staden Bakti är otroligt levande och kortare sträckor att röra sig.
Sen är Star Vault ett litet indie team och man kan inte förvänta sig samma levande städer som i t ex Asassins Creed. Men kanske på sikt?

Medlem

Måste erkänna att denna recensionen fick mig att vilja plocka upp detta spelet!
Blir att ta en titt ikväll efter jobbet

Medlem

Spelade ettan strax efter release och hade gärna hoppat in i tvåan. Oerhört trist bara att det är subscriptionbased, vilket onekligen speglas av det låga antalet spelare (<5k). Hade det varit engångskostnad tror jag att många PVP spelare från New World hade hoppat över direkt.

Medlem

Rättvis och välskriven recension, till skillnad från vissa blogginlägg eller vad det ska kallas tidigare..
Tack för det! Jag spelade betan och hade riktigt kul, du beskriver det exakt som jag kände. En viss spänning i världen när det inte finns några "regler". När som helst kan man bli attackerad medan man är på upptäcktsfärd. Jag hade sjukt kul när jag bara tog mig an för att tämja vargar! Kan tänka mig att detta spel blir ännu mer underhållande om man är flera på samma resa eller om man joinar ett gille. Att jag inte känner någon annan som spelar detta och att det är ett ganska saftigt pris på ca 150 kr i månaden får mig att hålla mig undan för nu dock!

Medlem
Skrivet av zevile:

Rättvis och välskriven recension, till skillnad från vissa blogginlägg eller vad det ska kallas tidigare..
Tack för det! Jag spelade betan och hade riktigt kul, du beskriver det exakt som jag kände. En viss spänning i världen när det inte finns några "regler". När som helst kan man bli attackerad medan man är på upptäcktsfärd. Jag hade sjukt kul när jag bara tog mig an för att tämja vargar! Kan tänka mig att detta spel blir ännu mer underhållande om man är flera på samma resa eller om man joinar ett gille. Att jag inte känner någon annan som spelar detta och att det är ett ganska saftigt pris på ca 150 kr i månaden får mig att hålla mig undan för nu dock!

Tack, super kul att höra!
Ser att fler skriver om månadskostnad och vill flika in med att de hade massiva problem med servern i starten. Vilket i sin tur gjort att de pausat månadskostnaden för nu. Man får även en månad gratis vid köp av spelet när månadskostnaden väl drar igång. Men sen releasen den 25 januari så har jag inte betalat mer än priset för spelet.

Medlem

Bra recension.

Jag har spelat spelet lite och det som jag tycker gör MO2 så bra är att de lyckas skapa en värld. Det jag menar är just den där biten med att det inte finns någon fast-travel och att världen är ganska grym och oförlåtlig. Det skapar en inlevelse som inte många andra spel har. Jag hoppas verkligen att MO2 lyckas och att det blir stort. Inte bara för att MO2 självt är ett bra spel men jag önskar att andra större utvecklare ser hur bra detta upplägg är och kanske gör något liknande.

MO2 är riktigt bra men det har också många saker som skaver (vilket jag tror mycket beror på att det är en ganska liten studio som utvecklar spelet).

Ska bli intressant att se hur spelet ser ut om ett par år (om det bara får nog med spelare så att det överlever).

Medlem

Tänk så mycket kul jag kunde haft genom åren om jag hade uppskattat mmos. Jag har dock aldrig träffat en annan random spelare i någon spel någonsin som gjort min upplevelse bättre, så jag tror jag håller mig till single player eller Coop-lir. Dock kul att läsa och välskrivet recension, jag kan tänka mig att det här är nice för rätt personer.

Medlem

Jag provade och tyckte det var för tråkigt allmännt. Tycker inte alls att det finns så mycket att göra, bara att det tar ofantligt mycket tid. Ochj när det gäller den survival aspekten - meh, det finns sådana spel som sand på stranden, om än inte som persistant MMO.
Men visst får man old-school MMO vibbar med MO2, definitivt!
Slutligen är det för toxiskt. Det finns visserligen några hjälpsama, snälla spelare, men för det mesta är det mycket idioter, särskilt i chatten. Nej, sånt behöver jag inte längre. Kanske för gammalt. Gillade visserligen MO1 på sin tid, ett tag, men det var då.

Elden Ring är tillräckligt tufft och jag njuter av detta mera. Så MO2 - pass. Kul dock för er som gillar och stannar kvar.
(dvs om spelet är kvar om några år... är ju redan nu under 5000 spelare samtidigt och trenden är fallande, enligt Steam charts).

Medlem
Skrivet av robbis:

Vet inte om jag vågar mig på detta. Skulle bli så less när jag blev dödad och förlorar all min bomull jag samlat på mig 😭

Jag vet. Jag hatar varje gång det händer. Först dödar dem mig, sedan snor dem alla mina tops.

Medlem

Ok om vi backar lite så beta testade jag Mortal online och lirade lite sen.

Problemet med spel som Mortal online är, det finns ingen balans och just typen av spel finns inget större intresse för i mmorpg folket.

Mortal online skulle kunna jämföras med.

Asherons call - Darktide
Everquest - Rallos zeke

Fast spel som Mortal Online tar det hela ett steg längre, ofta domineras dessa spel av klaner. Detta gör ju när du joinar spelet som newbie är det inte ovanligt att du blir slaktad 24/7 och det mesta av din tid i spelet går åt till springa till din kropp. I detta läget inser folk redan att spelet suger fett. Jobba 8h komma hem lira 2h där du dör konstant utan att gjort någon direkt progress dag in och ut = uninstall.

Folk kör gärna pvp men open workd pvp misslyckas i alla spel ända från början har det varit så. Kul ett kort tag sen skiter folk i det.

Inte haft en tanke på lira Mortal online 2 och har inga planer alls på göra det heller.

Kul att du gillade spelet dock, Är väl svensk relaterad studio om jag inte minns fel.

Medlem

Nu fick du mig sugen på att trampa ner i MMO-träsket. Bra skrivet!

Har bara en "ända" sak att påpeka

En enda= Ett ental.
En ända= T.ex en rumpa.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Lustigt att du inte nämner att mortal online är egentligen en spirituell uppföljning på Ultima Online (UO) vilket var det första "stora" MMORPG spelet.

Alla grund system är tagna direkt ifrån UO och det gör spelet unikt i dagens läge.

Ultima Online är och förblir det MMO spel jag har mest roliga, och galna minnen ifrån... Rena vilda västern!

Medlem
Skrivet av floke:

Nu fick du mig sugen på att trampa ner i MMO-träsket. Bra skrivet!

Har bara en "ända" sak att påpeka

En enda= Ett ental.
En ända= T.ex en rumpa.

Tack och fixat!

Skrivet av Sviskon:

Lustigt att du inte nämner att mortal online är egentligen en spirituell uppföljning på Ultima Online (UO) vilket var det första "stora" MMORPG spelet.

Alla grund system är tagna direkt ifrån UO och det gör spelet unikt i dagens läge.

Ultima Online är och förblir det MMO spel jag har mest roliga, och galna minnen ifrån... Rena vilda västern!

Det stämmer och jag önskar jag hade lirat UO när det va aktuellt! Och det finns så mycket som jag ville få med här. Men jag blev tvungen att klippa bort delar för att slippa skriva recessionen i fler delar, och för att det skulle bli uthärdligt för folk att läsa.

Medlem

Finns det någon svensk aktiv gille ?

1
Skriv svar