Sony och Playstation slutar sälja sina produkter i Ryssland

Medlem
Skrivet av conthox:

Som en streamer sa "nu kan man snart börja spela CS igen".

Skämt o sido; oavsett vad man tycker om Putin så kommer det bli (ännu mer) synd om det ryska folket som får lida för det han beslutar om.

Mest synd om Ukrainska befolkningen som får lida betydligt värre för det Putin beslutar om.

Att inte kunna köpa en PS5 är nog inte det värsta för de.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Det skulle Ryssen kunna göra med t.ex Europa, dock är de inte så barbariska som du är.

Nej, det skulle de inte kunna. Visst är Rysslands livsmedelsproduktion (inte minst vete, plus övriga spannmål) ganska omfattande (vete utgör dock enbart 2% av deras totala exportekonomi, övriga spannmål knappt en bråkdel av detta, korn exempelvis utgör 0.2% och majs 0.16%), men merparten av deras export går till Egypten - det land som väster om Ryssland skulle lida av ett stopp primärt är Turkiet (nåja, sydväst), som köper 17% av Rysslands exporterade vete. Du kan scrolla ner på OECs sida och välja ex. vete för att se vart det exporteras. Inget land i Europa har någon särskilt betydande livsmedelsimport från Ryssland, den största veteimporten står Lettland för, 1.09% av Rysslands export.

Små mängder förlorad import bör Europa kunna hantera med tanke på sin inhemska produktion, och med tanke på handelssamarbetet som fortfarande finns kvar med övriga världen. Processad mat är därutöver en mycket mindre del av Rysslands export, och där exporterar man i praktiken uteslutande till Belarus, Ukraina och Central- och Östasien. (Se källan hos OEC ovan.)

När vi går in på vete kan också konstateras att EU (27 medlemsstater) 2020 producerade 286.5 miljoner ton spannmål. Ryssland beräknat ~130 miljoner ton. Tydlig graf för jämförelse här.

EU producerar alltså mer än dubbelt så mycket på en yta som är en fjärdedel så stor som Rysslands. En intressant fotnot är att Ukraina producerar och exporterar förhållandevis stora mängder majs och spannmål.

Så att säga att Ryssland skulle kunna svälta ut Europa... så enkelt är det faktiskt inte.

Räknade lite på OECs data gällande Rysslands importer dessutom, och när jag slog ihop de länder i EU (plus Storbritannien, USA, Kanada, Norge, Schweiz och Australien) som exporterade en andel mer än 0.2% av Rysslands totala import fick jag ihop över 47%. Över 47% av Rysslands import (orkade inte gräva djupare, det var svårt att se mindre parter i visualiseringen hos OEC - siffran kan alltså vara större) kommer alltså från länder som nu beslutat att införa mycket hårda sanktioner mot landet. Jag vet inte om du personligen kör den argumentationen, men jag blir lite trött när jag ser att "det här [sanktionerna] kommer skada omvärlden mer än Ryssland".

Skrivet av Freywiind:

Tyvärr det är inte så folket i ryssland ser på det, snarare har det motsatt effekt

Det där är jag nyfiken på någon källa till - det har ju skett ganska omfattande protester mot invasionen och kriget hittills, men samtidigt känns det tämligen svårt att bedöma vad "folket" vill, då den redan ytterst tveksamma pressfriheten i Ryssland strypts å det grövsta bara de senaste två veckorna.

Skrivet av stormspeed:

Riktigt synd om alla människor som förlorat nära och kära, samt deras egendom och möjligtvis framtid.

Dubbelmoralen i det hela när t.ex. USA som utfört massaker efter massaker i mellanöstern och Asien, eller Israels ständiga terrorism mot palestinier dem senaste årtiondena.. då är det okej och uppmuntrat, men när det sker i Europa och mot europeer.. då jävlar

Varför bojkottas inte alla amerikanska och israeliska produkter? Eller oljan från Saudiarabien som fortfarande bombar och dödar civila i Yemen?

Antingen är man för krig och död, eller så är man emot det på alla fronter.

Skrivet av stormspeed:

När man attackerat och invaderat länderna i bland annat mellanöstern under flera årtionden så är det ju självklart att dessa länder inte ÄR stabila.

Att ursäkta terrorism, krig och död i länder utanför Europa överhuvudtaget går inte ihop för mig. Ännu värre är det när det ursäktas med avseende på gemenskapen.

Det där är ganska klassisk whataboutism - det går inte att förringa/förklara/ursäkta Rysslands krigsbrott genom att dra upp andras. Visst kan det vara upprörande att se vad man upplever vara starkare reaktioner på X lands handlingar som är lagvidriga om man inte upplever reaktionerna lika starka när Y land begått liknande handlingar, men det går inte att argumentera så riktigt.

För att illustrera med en jämförelse: går du in på en begravning av en person du inte känner eller har någon anknytning till och skäller ut de deltagande för att de inte deltog vid dina närståendes begravningar? Dina närstående är ju minsann lika mycket värda som den avlidne vars begravning du nu tagit dig in på.

Visst skulle du teoretiskt sett ha en poäng, men du kanske ser det orimliga i att göra så? Vi kan också vända på det i jämförelsesyftet, deltar du i samtliga begravningar som hålls? (Vilket är omöjligt utan kloning, då flera hålls parallellt.) Eller känner du mindre empati för alla vars begravning du inte deltar i? Är dessa mindre värda?

Min poäng är att vi har olika emotionell anknytning till olika händelser, människor, kulturer, länder o.s.v. av en rad olika anledningar - att sitta här och försöka diktera vilken part som är fel att känna anknytning till är rätt smaklöst. I sak håller jag dock med, inget ursäktar brott mot ex. folkrätten och de krigslagar vi har. Oavsett om förövaren är USA, Schweiz, Uganda eller, som nu, Ryssland. (Eller vilken annan part som helst.)

---

Ber om ursäkt för min wall of text, men jag ville producera källor som ganska tydligt motsäger en del påståenden som slängs fram - det sprids alldeles för mycket obekräftad/oklar information och desinformation i vårt samhälle som det är, vi behöver inte öka på det mer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nej, det skulle de inte kunna. Visst är Rysslands livsmedelsproduktion (inte minst vete, plus övriga spannmål) ganska omfattande (vete utgör dock enbart 2% av deras totala exportekonomi, övriga spannmål knappt en bråkdel av detta, korn exempelvis utgör 0.2% och majs 0.16%), men merparten av deras export går till Egypten - det land som väster om Ryssland skulle lida av ett stopp primärt är Turkiet (nåja, sydväst), som köper 17% av Rysslands exporterade vete. Du kan scrolla ner på OECs sida och välja ex. vete för att se vart det exporteras. Inget land i Europa har någon särskilt betydande livsmedelsimport från Ryssland, den största veteimporten står Lettland för, 1.09% av Rysslands export.

Små mängder förlorad import bör Europa kunna hantera med tanke på sin inhemska produktion, och med tanke på handelssamarbetet som fortfarande finns kvar med övriga världen. Processad mat är därutöver en mycket mindre del av Rysslands export, och där exporterar man i praktiken uteslutande till Belarus, Ukraina och Central- och Östasien. (Se källan hos OEC ovan.)

När vi går in på vete kan också konstateras att EU (27 medlemsstater) 2020 producerade 286.5 miljoner ton spannmål. Ryssland beräknat ~130 miljoner ton. Tydlig graf för jämförelse här.

EU producerar alltså mer än dubbelt så mycket på en yta som är en fjärdedel så stor som Rysslands. En intressant fotnot är att Ukraina producerar och exporterar förhållandevis stora mängder majs och spannmål.

Så att säga att Ryssland skulle kunna svälta ut Europa... så enkelt är det faktiskt inte.

Räknade lite på OECs data gällande Rysslands importer dessutom, och när jag slog ihop de länder i EU (plus Storbritannien, USA, Kanada, Norge, Schweiz och Australien) som exporterade en andel mer än 0.2% av Rysslands totala import fick jag ihop över 47%. Över 47% av Rysslands import (orkade inte gräva djupare, det var svårt att se mindre parter i visualiseringen hos OEC - siffran kan alltså vara större) kommer alltså från länder som nu beslutat att införa mycket hårda sanktioner mot landet. Jag vet inte om du personligen kör den argumentationen, men jag blir lite trött när jag ser att "det här [sanktionerna] kommer skada omvärlden mer än Ryssland".

Det där är jag nyfiken på någon källa till - det har ju skett ganska omfattande protester mot invasionen och kriget hittills, men samtidigt känns det tämligen svårt att bedöma vad "folket" vill, då den redan ytterst tveksamma pressfriheten i Ryssland strypts å det grövsta bara de senaste två veckorna.

Det där är ganska klassisk whataboutism - det går inte att förringa/förklara/ursäkta Rysslands krigsbrott genom att dra upp andras. Visst kan det vara upprörande att se vad man upplever vara starkare reaktioner på X lands handlingar som är lagvidriga om man inte upplever reaktionerna lika starka när Y land begått liknande handlingar, men det går inte att argumentera så riktigt.

För att illustrera med en jämförelse: går du in på en begravning av en person du inte känner eller har någon anknytning till och skäller ut de deltagande för att de inte deltog vid dina närståendes begravningar? Dina närstående är ju minsann lika mycket värda som den avlidne vars begravning du nu tagit dig in på.

Visst skulle du teoretiskt sett ha en poäng, men du kanske ser det orimliga i att göra så? Vi kan också vända på det i jämförelsesyftet, deltar du i samtliga begravningar som hålls? (Vilket är omöjligt utan kloning, då flera hålls parallellt.) Eller känner du mindre empati för alla vars begravning du inte deltar i? Är dessa mindre värda?

Min poäng är att vi har olika emotionell anknytning till olika händelser, människor, kulturer, länder o.s.v. av en rad olika anledningar - att sitta här och försöka diktera vilken part som är fel att känna anknytning till är rätt smaklöst. I sak håller jag dock med, inget ursäktar brott mot ex. folkrätten och de krigslagar vi har. Oavsett om förövaren är USA, Schweiz, Uganda eller, som nu, Ryssland. (Eller vilken annan part som helst.)

---

Ber om ursäkt för min wall of text, men jag ville producera källor som ganska tydligt motsäger en del påståenden som slängs fram - det sprids alldeles för mycket obekräftad/oklar information och desinformation i vårt samhälle som det är, vi behöver inte öka på det mer.

Det du mer än så gärna förbiser är att gödsel, energi resurser, metaller kommer också från Ryssland. Tror du bönder gillar pris på gödsel och disel just nu? Det pratas redan om ransonering av drivmedel i Sverige. Så lek med tanken hur det kommer påverka så kallad produktion.

För det andra, protesterna liberala har alltid protesterat mot Putin, sen så bor det ca 5 miljoner Ukrainare i Ryssland också, klart det blir protester. Dock så uppslutningen och enigheten bakom Putin blir bra mycket större av enkel anledning. Ryssen fungerar på annat sätt och det ser ut nu som att stora stygga västvärlden kommer och försöker ta deras livsstil. De kommer att bita ihop och bli förbannade men inte på Putin utan på de som försöker ta saker ifrån de dvs sanktionister.


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Det du mer än så gärna förbiser är att gödsel, energi resurser, metaller kommer också från Ryssland. Tror du bönder gillar pris på gödsel och disel just nu? Det pratas redan om ransonering av drivmedel i Sverige. Så lek med tanken hur det kommer påverka så kallad produktion.

Nejdå, det "förbiser" jag inte. Jag påtalar att Rysslands export inte är en betydande del av världsekonomin. Så enkelt är det. Du kan själv använda OECs hemsida för att söka på de ämnen som du på Rysslands profil ser att de exporterar, så ser du tämligen tydligt att de inte är en betydande del av världsmarknaden.

Hela ~3.7% av deras export är gödsel, och majoriteten (~50%) går till Brasilien och Indien, en viss mängd till USA. Snälla, få det inte att låta som att hela världen, och i synnerhet Europa, är så otroligt beroende av Ryssland, för det är vi inte.

Drivmedel från Ryssland är dock det stora problemet för Europa, det kommer vi inte ifrån. Det kommer att bli en intressant utmaning framöver. Dock går faktiskt en stor del av Rysslands drivmedelsproduktion redan till Kina.

Skrivet av Freywiind:

Dock så uppslutningen och enigheten bakom Putin blir bra mycket större av enkel anledning. Ryssen fungerar på annat sätt och det ser ut nu som att stora stygga västvärlden kommer och försöker ta deras livsstil. De kommer att bita ihop och bli förbannade men inte på Putin utan på de som försöker ta saker ifrån de dvs sanktionister.

Har du några källor och/eller underbyggda studier som faktiskt påvisar det här eller är det bara dina antaganden? Om jag förstått det rätt kan du ryska, men det finns fortfarande ~144 miljoner ryska invånare, och att försöka gruppera dessa och hur dessa tar ställning till aktuella händelser, när någorlunda saklig rapportering är otroligt begränsad känns... i praktiken omöjligt. Även för någon som har lite större förutsättningar än sådana som inte är en del av språkanvändningen, kulturen och/eller landets invånarskara.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av martinot:

Mest synd om Ukrainska befolkningen som får lida betydligt värre för det Putin beslutar om.

Att inte kunna köpa en PS5 är nog inte det värsta för de.

Ja absolut, inga tvivel om den saken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

För att illustrera med en jämförelse: går du in på en begravning av en person du inte känner eller har någon anknytning till och skäller ut de deltagande för att de inte deltog vid dina närståendes begravningar? Dina närstående är ju minsann lika mycket värda som den avlidne vars begravning du nu tagit dig in på.

Visst skulle du teoretiskt sett ha en poäng, men du kanske ser det orimliga i att göra så? Vi kan också vända på det i jämförelsesyftet, deltar du i samtliga begravningar som hålls? (Vilket är omöjligt utan kloning, då flera hålls parallellt.) Eller känner du mindre empati för alla vars begravning du inte deltar i? Är dessa mindre värda?

Min poäng är att vi har olika emotionell anknytning till olika händelser, människor, kulturer, länder o.s.v. av en rad olika anledningar - att sitta här och försöka diktera vilken part som är fel att känna anknytning till är rätt smaklöst. I sak håller jag dock med, inget ursäktar brott mot ex. folkrätten och de krigslagar vi har. Oavsett om förövaren är USA, Schweiz, Uganda eller, som nu, Ryssland. (Eller vilken annan part som helst.)

---

Ber om ursäkt för min wall of text, men jag ville producera källor som ganska tydligt motsäger en del påståenden som slängs fram - det sprids alldeles för mycket obekräftad/oklar information och desinformation i vårt samhälle som det är, vi behöver inte öka på det mer.

Håller inte riktigt med om ditt exempel men jag förstår din poäng. Jag skulle nog vilja twista om ditt exempel på följande sätt;

"Är det en person från mellanöstern eller icke europeeiskt land så håller vi ingen begravning."

Jag har nog lite svårt för detta med "whataboutism" som du nämnde, men det finns ju trots allt andra orättvisor i världen som ligger på samma nivå som man kanske borde göra något åt.

Nu har man satt ner foten mot Ryssland, då bör man göra detsamma mot exempelvis Israel och Saudiarabien där det i dagsläget utförs terrordåd mot Palestinier och Yemener.

Nu har kanske denna konflikt högre prio för europeer då den är närmare oss och har större inverkan, men sen då? Och innan? Om denna konflikt pågår i 10år, blundar vi för allt annat?

Medlem
Skrivet av stormspeed:

Håller inte riktigt med om ditt exempel men jag förstår din poäng. Jag skulle nog vilja twista om ditt exempel på följande sätt;

"Är det en person från mellanöstern eller icke europeeiskt land så håller vi ingen begravning."

Jag har nog lite svårt för detta med "whataboutism" som du nämnde, men det finns ju trots allt andra orättvisor i världen som ligger på samma nivå som man kanske borde göra något åt.

Nu har man satt ner foten mot Ryssland, då bör man göra detsamma mot exempelvis Israel och Saudiarabien där det i dagsläget utförs terrordåd mot Palestinier och Yemener.

Nu har kanske denna konflikt högre prio för europeer då den är närmare oss och har större inverkan, men sen då? Och innan? Om denna konflikt pågår i 10år, blundar vi för allt annat?

För att den jämförelsen ska bli tillämplig behöver vi definiera någon slags gräns mellan att bry sig och inte bry sig alls - och jag anser det svårt, för att inte säga omöjligt att göra det. Jag känner redan i nuvarande situation personligen enorm frustration över att jag inte kan/orkar/har råd att göra mer, och jag förstår både sådana som känner samma, sådana som inte känner det och sådana som känt det vid andra situationer där människor någonstans på vår planet är lidande på något sätt.

Det jag mest ville poängtera är att det inte finns så mycket rätt eller fel i det där, för vi kan omöjligen uttrycka empati med samtliga som lider. 2020 dog 3 383 729 människor enbart i USA, cirka 92 000 i Sverige. Och det är bara dödsfallen, då ska vi inte prata om hur många som lider på en rad olika andra sätt, från sjukdomar till psykisk ohälsa, till kriminalitet (offer så väl som förövare) etc. etc. Lite svårt att hitta solid statistik på absolut dödlighet (för att inte tala om lidande, något som dessutom är subjektivt och upplevs individuellt olika) i världen, därför jag använde USA och Sverige som enda exempel ovan.

Vi kommer tillbaka till det där med att det finns många länder som kanske "borde" ha fått ta starkare samhälleliga storskaliga konsekvenser än de gjorde. (Som lite kontrast till de du nämner kom Sovjet och Ryssland vid invasioner i Georgien och Afghanistan, militära aktioner i Tjetjenien o.s.v. förhållandevis lindrigt undan om man ser till mängden lidande och förstörelse de orsakade. Likväl hur mycket konflikter det varit på flera platser i Centralasien och Afrika som andra aktuella exempel.) Men att sitta och diskutera alla dessa andra konflikter och platser förändrar inget i sig, och det förminskar eller försvarar inte det som Ryssland nu orsakar i Ukraina.

Vill dock säga att jag uppskattar dina tankar och argument kring det, för jag känner personligen att det inte är varken enkelt eller tydligt svart och vitt, och då kan det vara konstruktivt att faktiskt diskutera det lite.
Well, vi är människor och tämligen dumma i huvudet imo - vi har så varit och kommer så nog vara ett bra tag till. (Känns som att vi börjar spåra off-topic mer och mer, så det kanske är dags att börja avrunda. ^^)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar