Det perfekta kaffet

Medlem
Det perfekta kaffet

Jag som många - älskar kaffe. Svenskar och Finländare dricker mest kaffe i världen. Men hur åstakommer man egentligen det perfekta kaffet?

Hemma gör jag så här....

Pour-over kaffe

1. Koka upp vatten i en svanhalsad kaffekanna på spisen.
2. Mal mörkrostade bönor
3. Väg upp 12 gram i ett pour-over med vanligt pappersfilter
4. Häll några droppar hetvatten för "blomma" pulvret i 20-30 sekunder
5. Droppa i resten av hetvattnet tills koppen är fylld.
6. Avsluta med några droppar grädde.

Bönmässigt blir det ofta Zoegas.
Alternativt Arvid Nordqvist Amigas.

Har vi några kaffe-connoisseurer på forumet?

Hur åstakommer ni det perfekta kaffet?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Själv så dricker jag bara bryggkaffe på jobbet. Blir löfbergs lila eftersom de är leverantörer till oss. Orkar aldrig göra kaffe hemma. När jag väl gör det så använder jag mig av en tassimo för gör jag kaffe i kanna blir det bara att slänga 75% av kaffet. Ebony kaffet till tassimo är helt okey faktiskt.

Medlem

Köper alltid Lavazzas bönor och maler
Smakar underbart 👍

Medlem

Lavazzas bryggkaffe är det som gäller för min del! Jag är inte så pipplig med kaffet så att jag håller på och maler och dylikt.

Medlem

Just nu dricker jag kapselkaffe från en maskin, men planerar att uppgradera min kaffestation till något lite mer personligt och givande. Har därför tänkt skaffa en Don Pedro när skatteåterbäringen kommer. Någon som har erfarenhet av s.k. vakuumkaffe?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag är tråkig, men gevalias brygg i perkolator, mer specifikt MAMMAS perkolator, är det bästa kaffet jag vet

Annars är vattnet i sillviken utanför umeå mytomspunnet gott att koka kaffe på!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jäklar 12 gram kaffe?? Brukar inte normen vara 7,5-8 gram per kopp?

Född och uppvuxen helsingborgare med 300 meter till Zoegás rosteriet även nu så det blir i störst mån Zoegás då det överlägset smakar bäst för vårat vatten. Skånerost är en given självklarhet eller Intenzo eller Mezo och Forza! är också fina varianter. Julkaffet när det är inne också. Bor man i Skåne och köper Löfbergs Lila är det en synd man bara gör en gång då det smakar fan rävgift här nere. Tvi vale!

Dock blivit så jäkla dyrt nu och det var extrapris på Arvid Nordquist så jag dricker nu min första kopp Arvid på länge, smakar ju rätt så bra ändå!

Jag kör alltid bryggkaffe från min Moccamaster, 1 matsked (7,5gram typ) per 1 kopp vatten som det står i bryggarens vattenbehållare. Brygger då alltid 3 eller 4 så blir det typ 2 koppar kaffe.

Naturligtvis viker man kaffefiltret och blöter ner det innan! Köpte oblekt kaffefilter en gång också och det misstaget gör man inte om fler gånger då det smakar kartong!

Nästa steg är väl kanske att köpa en espresso maskin..

NuZ
Testpilot

Zoegas mörkrostade är helt klart bäst!

Kör en bryggare som maler bönor men har gjort pour over ett par gånger också, fantastisk gott. Kaffe är livet och kul med folk som har kunskap och intresse i denna fantastiska dryck. Ska följa tråden och lära mig massor


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av D1versity:

Naturligtvis viker man kaffefiltret och blöter ner det innan! Köpte oblekt kaffefilter en gång också och det misstaget gör man inte om fler gånger då det smakar kartong!

Varför ska man blöta filtret, och vad menar du med att vika det?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Varför ska man blöta filtret, och vad menar du med att vika det?

Att man viker den "flärpen" på kaffefiltret som finns på undersidan och sidan, har sett många bara prega ner kaffefiltret.

Du blöter filtret för att ta bort papp smak bland annat.

Medlem

För mig duger bryggkaffe gott och väl. Det handlar om att välja rätt sort och hitta rätt dosering. Hur kaffet görs spelar ingen roll.

Medlem

Dricker sällan kaffe längre, men då jag gjorde det var det alltid i form av coffboy.

3 dl bryggkaffe, oftast Arvid Nordqvist eftersom jag bor granne med dem.
2 dl mjölk
3 matskedar O'boy

Allt annat är odrickbart. Dessvärre ger brygden ovan mig förmaksfladder xD


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Att man viker den "flärpen" på kaffefiltret som finns på undersidan och sidan, har sett många bara prega ner kaffefiltret.

Du blöter filtret för att ta bort papp smak bland annat.

Det är de oblekta filtren som smakar papp.

Medlem

Nymalda bönor Arvid Nordqvist -Classic Gran Dia. Kombinerat med en lite dyrare Melitta bryggare.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

har druckit sunkigt pulver/snabbkaffe varje dag i nära 20 år nu och tycker vid det här laget att det är godast. ungefär som folk som föredrar pulvermos framför riktig potatismos. jag är hjärnskadad helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag som många - älskar kaffe. Svenskar och Finländare dricker mest kaffe i världen. Men hur åstakommer man egentligen det perfekta kaffet?

Hemma gör jag så här....

Pour-over kaffe

1. Koka upp vatten i en svanhalsad kaffekanna på spisen.
2. Mal mörkrostade bönor
3. Väg upp 12 gram i ett pour-over med vanligt pappersfilter
4. Häll några droppar hetvatten för "blomma" pulvret i 20-30 sekunder
5. Droppa i resten av hetvattnet tills koppen är fylld.
6. Avsluta med några droppar grädde.

Bönmässigt blir det ofta Zoegas.
Alternativt Arvid Nordqvist Amigas.

Har vi några kaffe-connoisseurer på forumet?

Hur åstakommer ni det perfekta kaffet?

Du är från stockholm va? Bara sthlmare som envisas med arvid nordqvists smörja

Jag själv brygger gevalias lätt mörkrostade bryggkaffe😋


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

När jag har bråttom - en nespressokapsel. Annars blir det en Zoegas Intenzo eller Mezzo i Moccamastern som är utrustad med ett återanvändningsbart kaffefilter: https://nybryggt.nu/tillbehor/guldfilter-1x4-kaffefilter-med-...

Detta avnjuts därefter svart. Skulle nog inte benämna det som ett perfekt kaffe men åtminstone fullt tillräckligt för mig.

Medlem

Snart är det dags för vad jag gillar mest kallbryggt kaffe nymalda fruktiga kenyanska bönor från Gringo var fjolårets melodi ca 45gram i en hario flaska låt sedan stå 24h i kylen hur underbart som helst när värmen kommer går bra att köra med mjölk och is eller bara som det är!

Annars kör jag bruks kaffe brukar det bli Johan och Nyström som jag grovmaler (9-12gram per 1,25dl beroende på vilken kaffe sort) och kör i press (4minuter sedan rör jag om och efter det ytterligare 5minuter) även om jag inte tycker är lika bra som för några år sedan.

En bra våg gärna med timer och guld när man är lite mer kaffe hipster.

Är man ute i naturen är det en aeropress som gäller blir också riktigt gott ute i friska luften.

Stormarknads kaffet är bara i nöd och inget jag ser fram emot precis som automat kaffet på jobbet det är mest för att få det gjort.

Medlem
Skrivet av HylzaN 2-0:

Du är från stockholm va? Bara sthlmare som envisas med arvid nordqvists smörja

Jag själv brygger gevalias lätt mörkrostade bryggkaffe😋

Skövde.

Det är bara Amigos jag tycker om, annars har jag svårt för Arvid Nordqvist.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag kör tassimo här hemma.
Ibland blir det zoegas i perkulator.
Sämst kaffe är på jobbet, Selecta heter leverantören och det smakar ve och faen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av D1versity:

Att man viker den "flärpen" på kaffefiltret som finns på undersidan och sidan, har sett många bara prega ner kaffefiltret.

Du blöter filtret för att ta bort papp smak bland annat.

Helt rätt.

Det smakar bättre om man sköljer filtret med hetvatten och samtidigt låter det vattnet värma upp koppen! Efter 20-30 sekunder kan man kassera vattnet i koppen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Mocca Master med Zoegas Forza till vardags. Moccabryggare med malda espressobönor när jag vill lyxa till det på helgerna. Franskpress för lite variation. Cold brew på sommaren. Köpte även en Aeropress förut för vidare variation, men tycker tyvärr det blir sämre kaffe i den än i övriga alternativ, säkert jag som inte lärt mig rätt teknik.

Medlem

Starbucks espresso dark roast bönor i min italienska kaffemaskin

Medlem

Kaffe med så mycket socker, mjölk och smak-sirap i så att det inte går att känna kaffesmaken 😄

Medlem

Kör kvarnen på tio sekunder med mörkrostade bönor med så låg syrlighet som möjligt. Sen i Moccamastern med vatten upp till 4 strecket och blekt filter. Blir en stor mugg med gott kaffe. Vill jag ha mindre kör jag bara hälften på ovan recept.

Funderar på att byta till ett sånt återanvändingsbart guldfilter för att bli av med eventuell bakgrundssmak av papper, är det stor skillnad? Nån som vet?

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag som många - älskar kaffe. Svenskar och Finländare dricker mest kaffe i världen. Men hur åstakommer man egentligen det perfekta kaffet?

Hemma gör jag så här....

Pour-over kaffe

1. Koka upp vatten i en svanhalsad kaffekanna på spisen.
2. Mal mörkrostade bönor
3. Väg upp 12 gram i ett pour-over med vanligt pappersfilter
4. Häll några droppar hetvatten för "blomma" pulvret i 20-30 sekunder
5. Droppa i resten av hetvattnet tills koppen är fylld.
6. Avsluta med några droppar grädde.

Bönmässigt blir det ofta Zoegas.
Alternativt Arvid Nordqvist Amigas.

Har vi några kaffe-connoisseurer på forumet?

Hur åstakommer ni det perfekta kaffet?

Som svenskfödd med en massa finne-DNA i Norge måste jag nog ändå påpeka och själv intyga att det nog är Finland och Norge som dricker mest kaffe i världen, med Sverige lite längre ner på topplistan 😄

Själv håller jag det relativt enkelt. Kör nu för tiden primärt med en DeLonghi Magnifica S som maler och lagar kaffet. Nackdelen är att det inte är så lätt att testa olika bönor eftersom man måste använda det som finns i magasinet innan man byter.

Det räcker dock för mig. Har kört med en massa olika tekniker, men med handen på hjärtat så är det för mig såpass marginella vinster att jag nu för tiden prioriterar lättillgängligt kaffe över något mer ”fancy”.

Medlem
Skrivet av Aryvian:

Kör kvarnen på tio sekunder med mörkrostade bönor med så låg syrlighet som möjligt. Sen i Moccamastern med vatten upp till 4 strecket och blekt filter. Blir en stor mugg med gott kaffe. Vill jag ha mindre kör jag bara hälften på ovan recept.

Funderar på att byta till ett sånt återanvändingsbart guldfilter för att bli av med eventuell bakgrundssmak av papper, är det stor skillnad? Nån som vet?

Inte jättestor men man kan absolut ana skillnad om man gör i övrigt identiska koppar med de olika filtren.

Medlem
Skrivet av quadratis:

har druckit sunkigt pulver/snabbkaffe varje dag i nära 20 år nu och tycker vid det här laget att det är godast. ungefär som folk som föredrar pulvermos framför riktig potatismos. jag är hjärnskadad helt enkelt.

Pulvermos är det enda rätta moset, potatis ska ätas hela…


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Pulvermos i all ära, men äkta mos med grädde och riven muskot går inte att toppa.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Som svenskfödd med en massa finne-DNA i Norge måste jag nog ändå påpeka och själv intyga att det nog är Finland och Norge som dricker mest kaffe i världen, med Sverige lite längre ner på topplistan 😄

Själv håller jag det relativt enkelt. Kör nu för tiden primärt med en DeLonghi Magnifica S som maler och lagar kaffet. Nackdelen är att det inte är så lätt att testa olika bönor eftersom man måste använda det som finns i magasinet innan man byter.

Det räcker dock för mig. Har kört med en massa olika tekniker, men med handen på hjärtat så är det för mig såpass marginella vinster att jag nu för tiden prioriterar lättillgängligt kaffe över något mer ”fancy”.

Det ser ut som du har rätt!

”Vilka dricker mest kaffe i världen?

Finland – 12 kilo (om året per capita)
Norge – 9,9 kilo
Island – 9 kilo
Danmark – 8,7 kilo
Nederländerna – 8,4 kilo
Sverige – 8,2 kilo
Schweiz – 7,9 kilo
Belgien 6,8 kilo
Luxemburg – 6,5 kilo
Kanada – 6,2 kilo”

Källa:
https://www.beansincup.se/i-vilket-land-dricker-man-mest-kaff...

Min kaffekonsumtion
Jag dricker mellan 24-36 gram om dagen (2-3 starka koppar). Det blir någonstans mellan 9-13 kg om året. Gissningsvis dricker jag ca. 10-11 kg kaffe om året. Jag är halvfinne uppvuxen hos min finska familj, så den finska kaffekulturen har jag vuxit upp i.

Det är stor skillnad ifrån individ till individ. Min mosters man dricker en full kanna om dagen. Alltså en liter om dagen (5 koppar), för annars kan han inte sova sen. Om det är 10 gram per kopp så dricker han över 18 kg om året. Samtidigt dricker min moster bara vatten eller te.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

123
Skriv svar