Elden Ring - dark souls deluxe

Medlem
Elden Ring - dark souls deluxe

Elden Ring må vara ett nytt IP men egentligen är det “bara” ett nytt dark souls. Ett dark souls på steroider.

Den stora skillnaden mot sina föregångare är den enorma, öppna världen. Jag förstår inte riktigt dem som tycker det ser fult ut. Jag spelar på PC och i mina ögon är det ett väldigt vackert spel. Det är nog den coolaste spelvärld jag någonsin stött på faktiskt. Jag spelade nyss Cyberpunk 2077 och det hade också en imponerande spelvärld, men jag får ändå säga att jag gillar Elden Rings storslagna fantasy-miljöer bättre.

Striderna är hämtade från dark souls. I stort sett är det precis samma gameplay som i tidigare spel. Vilket inte är fel, eftersom striderna är bra. Närstriderna i alla fall. Själv valde jag astrologer, för att jag hoppades att de skulle ha utvecklat striderna med magi. Det var ett misstag. Det är fortfarande inte särskilt kul att vara magiker. Det finns många många olika magier att upptäcka och prova på, men de flesta av dem är totalt värdelösa. Däremot kan man cheesa och exploita en hel del som magiker och det är förvisso rätt skoj.

I action-RPG är character progression grundläggande. Det kan vara otroligt belönande och motiverande att specialisera och stärka sin karaktär genom att levla, geara och specca. Det är det inte i Elden Ring. När man väl har hittat sitt vapen och valt sin build, vilket förmodligen sker tidigt i spelet, så händer det väldigt lite. Det finns väldigt få intressanta val och de som finns kände man till på förhand, eftersom detta egentligen bara är ännu ett dark souls och det mesta när det kommer till utrustning och mekanik är återanvänt.

Att det är så ospännande att uppgradera sin karaktär påverkar utforskandet av världen. Startområdet är välfyllt och i början kan man göra stora framsteg, då funkar det. Senare områden i spelet är inte lika välfyllda och de flesta föremål man hittar är meningslös skit som inte passar för ens karaktär. En timmes utforskande och fiende-slafsande i någon av de copy-pastade grottorna behöver ge något mer än bara en minimal stat-uppgradering i form av en level up. Ofta infinner sig en känsla av tomhet.

Elden Ring hade kunnat vara en ny milstolpe i ARPG-genren, precis som Demon’s Souls och Dark Souls en gång var. Men äventyret kroknar på vägen på grund av spelets förutsägbarhet och bristande karaktärsbyggande. Det räcker inte med en förtrollande vacker värld.

Elden Ring - mera dark souls
3
Bra
+
Världen
+
Striderna
-
Förutsägbarheten
-
Karaktärbyggandet
Det här betyder betygen på FZ
Medlem
Geeks Gaming

@Korvspad: Tack för en nyanserad recension.
Det ligger mycket i det du säger även om jag inte delar alla dina åsikter.

När det kommer till copypasteade dungeons håller jag verkligen med. Det är verkligen något som står ut

Medlem

Det som slår mig är att man behåller så många koncept från tidigare spel som egentligen inte har något med om det är ett bra soulsborne-spel att göra. Designen är fantastisk men den röda tråden är rätt förutsägbar. Exempelvis att inledningen är samma som flera av deras spel, en boss eller fiende som du ska dö av osv.

Medlem

Tack för din recensioner.
Delar väl lite med det jag tycker om spelet också.
Hade nog också dragit samma slutsats om jag orkat spela klart. Men tyvärr tappade jag intresset!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Tack för din recensioner.
Delar väl lite med det jag tycker om spelet också.
Hade nog också dragit samma slutsats om jag orkat spela klart. Men tyvärr tappade jag intresset!

Den kan uppfattas som lite gammal men, GIT GUD


PC: i5-10600K | R9 390 | 32GB DDR4 | nVME 1TB
PS5: G533 | Philips 70" | KLIPSCH 5.1.2

Medlem

Håller med om magier, är jättebesviken att jag valde en sådan build. Absolut roligare än pilbåge eller crossbow för distans men mot tuffare fiender är det värdelöst, särskilt om det är lite casting time.

Medlem
Skrivet av nicbex:

är jättebesviken att jag valde en sådan build.

du får möjligheten att respecca till vad du vill efter andra "main" bossen, så du behöver med andra ord inte spela speciellt långt med builden du valde i början om du inte vill.

Medlem

Jag uppskattar dessa medlemsrecensioner. Kul med avvikande åsikter som tar upp saker som kanske inte nämns i dom vanliga recensionerna.

Jag hade själv tänkt vänta med detta då elitismen bland dom värsta fansen gett mig lite avsmak, men i brist på annat och spela så införskaffades spelet i Söndags.

Har bara haft tid att spela en 3 timmar, men än så länge är det bra.
Inte "Elder Scrolls-ligga-vaken-på-nätterna-och-tänka-på-det-hela-arbetsdagen-tills-jag-får-fortsätta-spela" bra, men bra.


Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag kommer köpa spelet när det är rea,själv har jag inte någon sympati för denna sortens spel men kanske jag blir frälst.


CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av nicbex:

Håller med om magier, är jättebesviken att jag valde en sådan build. Absolut roligare än pilbåge eller crossbow för distans men mot tuffare fiender är det värdelöst, särskilt om det är lite casting time.

Ehem... 😉

https://youtu.be/thNc2AE-cuQ

Magier är ju sjuukt feta efter ett tag! 😄

Medlem

Håller inte med om magierna. Jag startade med klassen som är melee/incantation-hybrid.
I spelets tidiga bitar körde jag mest på närstrid och lite pilbåge och magin fick mest vara för att hela mellan strider. Så kändes magin halvkass, men lite healing var ju fint.

Men nu, mid/late-game, använder jag nästan uteslutande incantations mot allt utöver små skräpmobs eller fiender jag vet jag kan hantera oskadd.
Jag har ett tiotal olika spells memorerade, var och en för sitt syfte. Blixten man kastar som ett spjut får se överlägset mest användning, och innan den så var det den som kallar ned spambara blixtar från himlen. Den svarta eldbollen var den första offensiva magin jag insåg "wow, den här var ju riktigt stark".
Bossar tar jag till 90% med magi, dels för att magin är riktigt kul att använda, men även för att magins skadeoutput har skalat förbi närstridsvapnen nästan helt i det skedet jag är i spelet.
Pilbågen som jag använde väldigt flitigt tidigt i spelet är relegerad till bänken, och kommer bara fram i sällsynta fall när jag vill spara FP och ranged behövs...

Värt att nämna att jag bara kört med incantations, har inga poäng i vare sig int eller arcane, kanske är de magierna sämre?

Medlem

Förstår inte hur man kan tycka magi är dåligt. Bland alla Souls-spel så har Elden Ring förmodligen de starkaste magierna av alla. Såklart kan man ha andra åsikter men tycker det blir fel att lägga fokus på något som inte riktigt stämmer. Däremot copy/paste av dungeons är helt korrekt, allt för mycket av samma layout.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Förstår inte hur man kan tycka magi är dåligt. Bland alla Souls-spel så har Elden Ring förmodligen de starkaste magierna av alla. Såklart kan man ha andra åsikter men tycker det blir fel att lägga fokus på något som inte riktigt stämmer. Däremot copy/paste av dungeons är helt korrekt, allt för mycket av samma layout.

Är ju dock en del som ändras i vissa. Som illusory walls som döljer hidden bosses i vissa dungeons osv. Hade nog inte förväntat mig något annat. Randomly generated dungeons blir oftast dåliga även om de tillför variation. Nu är mindre dungeons väldigt lika med vissa som är lite större och unika.
Sages Tunnel eller vad den heter i Gelmir var verkligen full av överraskningar.

Medlem
Skrivet av quadratis:

nu jävlar

Medlem

Jag personligen tycker de har förbättrat magin mycket sen DS3 där det verkligen var helt värdelöst imo. Jag kör typ "Battle-Mage" och det funkar jävligt bra. Men att köra pure magic är nog inte så kul kan jag hålla med om. Tycker själv att det bästa är när man blandar magi och melee.

Mina senaste runs körde jag magi i alla Soulsborne spel och det är skitstarkt i alla utom DS3. Att köra magi i Bloodborne rätt sick.

Det känns som de gått tillbaka till DS2 lite med magin vilket är bra för det spelet är förmodligen det där magi var som bäst.

De har gett Faith bilda extremt mycket kärlek i detta spel, tror nästan Faith har mest variation med builds.

Medlem

Det enda jag tyckte var dåligt i elden ring var repeterade bossfighter, och då syftar jag mest på dom där jävla jättemaskarna och trägubbarna som i stort sett är re-skinnade stray demons. Jisses va fort man tröttnade på dem… sen godskin apostle var också en repeterad fight, även cathederal knights. När man möter samma boss flera gånger så tappar den bossen charmen, man blir bara less och tänker ”men jag kan redan den här bossen! Lägg av!”

Medlem

Håller överlag med, men det räcker ändå för att göra mig riktigt peppad eller iaf 4 av 5.

Rent spelmässigt är det ungefär ett lika stort hopp från Dark Souls 3 till Elden Ring som det var från Dark Souls till Dark Souls 3. Det vill säga polerat och nyanserat lite extra - men i grunden är det samma och känns ungefär samma, fast lite tajtare.

Håller med om att progression kan vara lite trist - framförallt kanske systemet att möka upgrades på det vapen man använder.
Jag tycker dock att det finns en väldigt givande horisontell progression som egentligen är grejjen som är grejjen - det vill säga att du kontinuerligt får nya tools & tricks som du kan använda för att knåpa ihop olika intressanta spelstilar... Och ju längre du kommer i spelet ju mer alternativ har du och ju större behov finns det. En setup med equipment/abilites ("build") kommer inte att funka överallt igenom hela spelet.. Så du måste hela tiden knåpa på alternativa builds som du kan använda i vissa situationer.

Ashes of War bidrar mycket till detta - när du kan byta ut L2 så öppnar det för mycket mer möjligheter i vilka typer av builds to kan göra.

Och sen måste man ju såklart nämna den 'öppna världen' - den är toppen, och skitsnygg. Och den här typen av öppenhet passar Dark Souls perfekt - väldigt lite blev sämre i och med den öppna världen, och väldigt mycket blev bättre.
Det bör väl ifs egentligen inte ses som speciellt revolutionerande - du spelar ungefär likadant som förut, för det mesta... Men det känns blaffigare och öppnar för en del nytt gameplay.

Citat:

Elden Ring hade kunnat vara en ny milstolpe i ARPG-genren,

Vet inte om jag köper det här argumentet.. Alltså.. Ja det hade det såklart kunnat. Men alla nya ARPG hade kunnat vara en ny milstolpe.
Jag skulle säga att kollektivt med deras spel ('Dark Souls-serien' till och med Elden Ring) har FromSoft satt en ny milstolpe, och det känns lite väl att kräva att dom ska sätta en ny milstolpe igen och vresa för att dom "bara" gjort ett väldigt bra spel som kraftigt utvecklar det dom gjort tidigare.

Blir nog upp till nästa generation att sätta en ny milstolpe och ta det vidare härifrån...
Synd att det inte direkt finns någon studio jag kan komma på som det skulle kunna komma ifrån...
Generellt har dom för liten budget för att ens försöka, eller så "måste" dom spela alldeles för säkert för att egentligen kunna revolutionera ordentligt. Spel som har en stor budget vågar nästan aldrig vara krävande.


Viktor Pefsin

Medlem

"Elden Ring hade kunnat vara en ny milstolpe i ARPG-genren, precis som Demon’s Souls och Dark Souls en gång var"

Stör mig alltid på jobbiga lines som dessa. Nej, det behöver inte vara något worldchanging för att ett spel ska helt enkelt vara väldigt bra, vilket Elden Ring är. Varför har folk dessa förväntningar? Speciellt då detta var deras första försök med ett open world DS.

Karaktärsbyggandet kan ju vara jobbigt och ointressant om du måste vara starkast i spelet direkt, visst. Men tycker själv inte att detta är ett problem.

Medlem

Håller inte med att det är dåligt för att det inte är en ny milstolpe. Men jag håller med att för mycket är "för bekant" med tanke på vad som skrevs om spelet innan release. Kanske på gott och ont?
Älskar den öppna världen och möjligheten att upptäcka gömda grottor, springa över tak osv. Men annars - boss fighterna är för jävliga, ngt som många gillar med Souls, men har aldrig varit min grej. Jag gillade alltid level design och atmosfären.
Och det är klockrent.
Lite mycket nytt? Kanske. Men välförpackat. Och bättre tillgängligt än de tidigare Souls spelen.
Ngt som jag skulle vilja se med alla moderna inslag i spelet (som kartan) är en "notisbok" som tex loggar det lilla NPC chat som finns. ÄR ändå svårt att komma ihåg/fatta olika delar som hänger ihop (eller ej). Ingen Questjournal dock, det skulle vara för mycket.

Medlem

Kan hålla med till en viss del men tycker du förstorar vissa negativa saker lite väl mycket. Ja det kanske inte är så jättekul att hitta ett vapen som man inte kan eller vill använda men då tänker jag alltid "oooh det vapnet ska jag använda vid min nästa build!"

Blir saker man ser fram emot. Nu använder jag Uchigatana och ska försöka hitta en annan katana så att jag kan dual wielda dom och ska börja experimentera och se hur jag ska göra med dom. Antingen två bleed vapen eller så ska jag ha den ena till frost så att jag har frost och bleed skada.

Går att göra mycket roligt i det spelet.

Medlem

För mig är det en klar femma av fem möjliga.
Dessutom är variationen av builds enorm. Finns massa kul om man inte spårar in på att builden måste vara top 1%. Dessutom kan man ju farma mats och levla massa olika vapen att variera med.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Den kan uppfattas som lite gammal men, GIT GUD

Hur ska "GIT GUD" ge mig mer intresse i spelet?

Medlem

Mitt största problem med spelet? Att det är optimerat som... INTE ALLS. Väntar in några patches. Kan dom inte ens få det att flyta i 60fps på PS5 i prestandaläge förtjänar spelet inte min tid. Personligen avskyr jag ojämn framerate!

Medlem

Jag förväntade mig inte att Elden Ring skulle vara en "milstolpe" även om jag såklart hoppades på det. Sett till de höga betygen från skribenter så är det uppenbarligen många som tycker att det är det. Det är intressant för jag vill hävda att detta med karaktärsbyggande och progression är en så central del i genren. Så om man eftersträvar objektivitet, som jag tror att många recensenter gör (men som jag inte tycker att man måste göra), så borde man rimligen dra av poäng, eftersom Elden Ring inte är speciellt bra i detta avseende och dessutom använder RPG-system och loot som nästan rakt av kopierats från flera tidigare spel.

Jag tycker trots detta att Elden Ring ändå är ett bra spel som har andra fantastiska kvaliteter. Om man inte lirat souls-spel innan så är ju Elden Ring definitivt det man ska börja med, då kan jag tänka mig att det är en otrolig upplevelse. Men tänk ändå var mycket bättre det hade kunnat vara om det hade vågat lite mer med sina RPG-system. Det hade kunnat vara uppe där bland ens andra favorit-RPGn. Bland de bästa genom alla tider...

Skrivet av Raahzel:

Ehem... 😉

https://youtu.be/thNc2AE-cuQ

Magier är ju sjuukt feta efter ett tag! 😄

Har snart alla komponenter, det ska bli kul att testa; jag tittar på dig boss-som-är-svår-att-uttala-namnet på.


FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sagolik:

nu jävlar

Asså du

Medlem

Elden Ring är redan GOTY och troligen det bästa spelet som gjorts de senaste åren. Dock har konkurrensen varit ganska dålig (pga pandemin?).

Medlem
Skrivet av Raahzel:

Ehem... 😉

https://youtu.be/thNc2AE-cuQ

Magier är ju sjuukt feta efter ett tag! 😄

Såg ju maffigt ut.
Den där bossen dödade jag också med magi, genom att slänga Night Maiden's mist i dörröppningen några gånger och låta den självdö. Runorna räckte till fem level ups

Medlem
Skrivet av nicbex:

Håller med om magier, är jättebesviken att jag valde en sådan build. Absolut roligare än pilbåge eller crossbow för distans men mot tuffare fiender är det värdelöst, särskilt om det är lite casting time.

Magi är inte alls värdelöst, magi builds är typ det starkaste i nästan alla Froms spel. Men kan ibland vara lite svårt att veta hur man ska göra det "starkt". Kolla upp en guide på vad för stats och vapen du behöver, egenetligen bara pumpa så mycket int som möjligt. Sen så kan du sätta int scale på dina melee vapen så du kan göra minst lika mycket skada som en str/dex build så länge du satt int på vapnet du använder. Då konverteras all int du har till DMG på ditt vapen. Explorar du mycket får du en ash of war med int väldigt tidigt i spelet.

12
Skriv svar