Elden Ring - dark souls deluxe

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Magi är inte alls värdelöst, magi builds är typ det starkaste i nästan alla Froms spel. Men kan ibland vara lite svårt att veta hur man ska göra det "starkt". Kolla upp en guide på vad för stats och vapen du behöver, egenetligen bara pumpa så mycket int som möjligt. Sen så kan du sätta int scale på dina melee vapen så du kan göra minst lika mycket skada som en str/dex build så länge du satt int på vapnet du använder. Då konverteras all int du har till DMG på ditt vapen. Explorar du mycket får du en ash of war med int väldigt tidigt i spelet.

Ja jag fick en gång hjälp av en magiker ta mig genom ett slott.
Det fullkomligt regnade eld osv över fienderna som aldrig hade en chans att komma speciellt nära.
Dom som kom nära fick smaka på hans eldbegutna lie, var riktigt imponerande att se.
Easy mode


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av SID 6.7:

Jag uppskattar dessa medlemsrecensioner. Kul med avvikande åsikter som tar upp saker som kanske inte nämns i dom vanliga recensionerna.

Jag hade själv tänkt vänta med detta då elitismen bland dom värsta fansen gett mig lite avsmak, men i brist på annat och spela så införskaffades spelet i Söndags.

Har bara haft tid att spela en 3 timmar, men än så länge är det bra.
Inte "Elder Scrolls-ligga-vaken-på-nätterna-och-tänka-på-det-hela-arbetsdagen-tills-jag-får-fortsätta-spela" bra, men bra.

Elitism? Git gud my friend!

Tack för recensionen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Elitism? Git gud my friend!

Tack för recensionen

Vad menas med git gud egentligen.
Eller gällde det mer andra spek typ dark souls mm?
Jag tycker "svårighetsgraden" i Elden Ring är perfekt.
Och man kan ju som sagt även kalla på hjälp.
Det här säger jag som nybörjare (aldrig spelat fromsoft tidigare).

Eller handlar git gud om att man relativt tidigt tar ut bossar mm, typ naken med en klubba och dodgar alla attacker?
För det verkar ju uppenbart finnas dom som spöar bossar på lvl1 utan att ta skada en enda gång 😂

Lite som Zelda botw man kunde direkt efter "turtorial" området sticka och ta sista bossen om man ville


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Vad menas med git gud egentligen.
Eller gällde det mer andra spek typ dark souls mm?
Jag tycker "svårighetsgraden" i Elden Ring är perfekt.
Och man kan ju som sagt även kalla på hjälp.
Det här säger jag som nybörjare (aldrig spelat fromsoft tidigare).

Eller handlar git gud om att man relativt tidigt tar ut bossar mm, typ naken med en klubba och dodgar alla attacker?
För det verkar ju uppenbart finnas dom som spöar bossar på lvl1 utan att ta skada en enda gång 😂

Lite som Zelda botw man kunde direkt efter "turtorial" området sticka och ta sista bossen om man ville

Om man är gnällig så ska man ”GIT GUD”. Som jag som hade problem med Fire giant på min 3e genomspelning med min PvP Build som inte var den bästa PvE. Alltså var jag tvungen att bli bra helt enkelt.

Ja, det är ifrån DS och DkS. Främst PvP communityt och att kasta bajs på de som har svårt i spelet. Bäst är att invadera någon som lugnt kör genom spelet med sin vän. Banka ihjäl vännen och se paniken på ”Hosten” när han försöker springa så nära ”Gracen” som möjligt (Den paniken är fantastisk att gotta sig i) med alla sina runor men man lixom ser till att det blir omöjligt för han att hämta den igen när man bankar ihjäl han också.

Sen skickar man ett meddelande till senaste spelare med orden ”Git Gud!”

Edit: Fast sådant håller inte jag på med…. Jag kör bara dueller vid main gate.. *host*


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om man är gnällig så ska man ”GIT GUD”. Som jag som hade problem med Fire giant på min 3e genomspelning med min PvP Build som inte var den bästa PvE. Alltså var jag tvungen att bli bra helt enkelt.

Ja, det är ifrån DS och DkS. Främst PvP communityt och att kasta bajs på de som har svårt i spelet. Bäst är att invadera någon som lugnt kör genom spelet med sin vän. Banka ihjäl vännen och se paniken på ”Hosten” när han försöker springa så nära ”Gracen” som möjligt (Den paniken är fantastisk att gotta sig i) med alla sina runor men man lixom ser till att det blir omöjligt för han att hämta den igen när man bankar ihjäl han också.

Sen skickar man ett meddelande till senaste spelare med orden ”Git Gud!”

Edit: Fast sådant håller inte jag på med…. Jag kör bara dueller vid main gate.. *host*

Ok, jag har inte riktigt förstått det där med att invadera.
Kan man bara invadera en som har en coop spelare med sig?
Jag har aldrig blivigt invaderad av nån annan spelare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Ok, jag har inte riktigt förstått det där med att invadera.
Kan man bara invadera en som har en coop spelare med sig?
Jag har aldrig blivigt invaderad av nån annan spelare.

Antingen att de har coop eller att de använder avskurna tungan vad den nu heter för att ”Lure in invaders to your world”. I de andra spelen fick man invadera hur som, om de var levande och inte hollow. Lite sämre nu men nu finns inte något item som gör din värld aggressiv mot mig som invader heller, så jag har hjälp av fienderna i spelet för att ha ihjäl dig och dina vänner.

Det är ett snabbt sett att få runor och Rune arcs. Plus att PvP är fantastisk och rolig Prova vettja!? Roligare än att placera summon signs vid pålarna eller utanför bossdörren om och om igen samma fight.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Det är intressant för jag vill hävda att detta med karaktärsbyggande och progression är en så central del i genren. Så om man eftersträvar objektivitet, som jag tror att många recensenter gör (men som jag inte tycker att man måste göra), så borde man rimligen dra av poäng, eftersom Elden Ring inte är speciellt bra i detta avseende och dessutom använder RPG-system och loot som nästan rakt av kopierats från flera tidigare spel.

Det är mycket jag inte håller med din recension, då jag tycker att Elden Ring är utan tvekan av de bästa spelen som släppts på länge.

Några saker som jag vill argumentera emot lite:

Karaktärsbyggandet är bra, och världen visar det också. Gamla bossar som man möter i dungeons blir vanliga fiender, som du dödar med färre slag. Du hittar konstant ny armor och vapen som du kan använda. Du har tillgång till att kunna köpa uppgraderingsstenar upp till +20/+9 om jag inte minns fel.

Du nämner att man får ett vapen tidigt i spelet och efter det byter man aldrig. Jag testade minst ett dussin olika vapen på min "Paladin"-karaktär. Varav 4 som jag maxade helt, resten uppgraderade jag lite för att känna på hur de kändes. Dessutom, som är nytt i Elden Ring, är att du kan göra vapen unika (förutom named weapons) med Ash of War, därmed ha en en build som är mer unik en någon annan. Och där känner jag också att det tillför till karaktärsbyggandet. Jag gick från 1H Vapen + Sköld, till Seal + 1H, till sen köra Seal + 2H, till att till slut köra 2x 2H Faith Build. Detta hade jag inte kunnat göra sen level 1 pga vikten, utan fick bygga mig dit med stats och talismaner.

Du säger också "Elden Ring hade kunnat vara en ny milstolpe i ARPG-genren"; fast där vill jag argumentera att Elden Ring är en milstolpe när det kommer till Open World spel, och tror många utvecklare kommer försöka ta efter.

Elden Ring är nog den enda Open World jag kan komma på rak arm som inte har en Quest Log. Elden Ring är en av de få Open World spel som inte markerar din karta vart du ska för att göra majoriteten av questsen. Elden Rings värld känns den som är mest dynamisk i att NPCerna inte alltid kommer stanna kvar där man först hittade dem, och där med måste hitta dem på nytt, utan någon indikator som visar exakt var de befinner sig. Det är element som många Open World spel saknar i dagsläget, och varför jag tror många ser Elden Ring som ett nytt andetag inom Open World genren.

Avslutningsvis så vill jag säga att jag säger inte att din åsikt är fel, då alla tycker olika Men däremot så känner jag att ovanstående punkterna känns fel utefter vad jag själv har upplevt efter 200 timmar spelande på ~5 olika karaktärer, och gjort minst 2 playthroughs, samt läst och sett många reaktioner och hyllningar som spelet fått från diverse gamers/journalister som inte tidigare varit Souls-fan.

Medlem

Respekterar denna recensionen mer en den trams-recensionen som kom ganska snabbt efter realese.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Avslutningsvis så vill jag säga att jag säger inte att din åsikt är fel, då alla tycker olika Men däremot så känner jag att ovanstående punkterna känns fel utefter vad jag själv har upplevt efter 200 timmar spelande på ~5 olika karaktärer, och gjort minst 2 playthroughs, samt läst och sett många reaktioner och hyllningar som spelet fått från diverse gamers/journalister som inte tidigare varit Souls-fan.

Jag förstår dina argument också och respekterar att man har olika upplevelser och åsikter. Det finns ju många builds och ganska skilda sätt att spela det här spelet, vilket är coolt. För mig blir det att jag väljer ett sätt och sen tycker jag det händer väldigt lite med det spelsättet. Man kanske får en talisman som gör en lite starkare, en magi som är användbar i vissa speciella situationer, och såklart alla små stat boosts genom level ups och när man uppgraderar vapen. Personligen hade jag uppskattat om det fanns lite fler belöningar på den här fronten. Som i andra spel där det finns talents, man får nya skills och ny utrustning lite oftare som man kan bygga sin karaktär med. I DS1 funkade det bra tycker jag för att det var nytt för mig, men här hade jag velat ha mer. Men det är olika smak bara.

Jag hade faktiskt inte klarat spelet när jag skrev recensionen, men jag kände att jag var klar med det ändå. Sen tog jag upp det igen, lade ner det, tog upp det, lade ner... och nu har jag äntligen klarat det 😆
Jag bytte min inriktning en bit in i spelet, skaffade Dark Moon Greatsword och började bygga hälsa och stamina. Då blev det lite roligare för man kunde dra på sig nya coola rustningar allt eftersom det gick att ta på sig tyngre saker. Blev roligare spelsätt också att vara närmare fienden, samt rätt goa siffror med specialattacken.
Jag måste säga att vissa bossar var brutalt svåra i det här spelet. Den värsta var nog Maliketh som jag knappt fattar hur jag klarade, måste varit rätt mycket tur. Det är inte som i DS1 där man kan förlita sig på en fet sköld för defensiven. Kunde förvisso bara ha en uppgraderad brass shield här (som dock var väldigt användbar i många strider) pga att jag var INT-speccad, men jag tror inte fetare sköld hade räckt ändå. Det var bara att lära sig rulla... 😂

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det är mycket jag inte håller med din recension, då jag tycker att Elden Ring är utan tvekan av de bästa spelen som släppts på länge.

Några saker som jag vill argumentera emot lite:

Karaktärsbyggandet är bra, och världen visar det också. Gamla bossar som man möter i dungeons blir vanliga fiender, som du dödar med färre slag. Du hittar konstant ny armor och vapen som du kan använda. Du har tillgång till att kunna köpa uppgraderingsstenar upp till +20/+9 om jag inte minns fel.

Du nämner att man får ett vapen tidigt i spelet och efter det byter man aldrig. Jag testade minst ett dussin olika vapen på min "Paladin"-karaktär. Varav 4 som jag maxade helt, resten uppgraderade jag lite för att känna på hur de kändes. Dessutom, som är nytt i Elden Ring, är att du kan göra vapen unika (förutom named weapons) med Ash of War, därmed ha en en build som är mer unik en någon annan. Och där känner jag också att det tillför till karaktärsbyggandet. Jag gick från 1H Vapen + Sköld, till Seal + 1H, till sen köra Seal + 2H, till att till slut köra 2x 2H Faith Build. Detta hade jag inte kunnat göra sen level 1 pga vikten, utan fick bygga mig dit med stats och talismaner.

Du säger också "Elden Ring hade kunnat vara en ny milstolpe i ARPG-genren"; fast där vill jag argumentera att Elden Ring är en milstolpe när det kommer till Open World spel, och tror många utvecklare kommer försöka ta efter.

Elden Ring är nog den enda Open World jag kan komma på rak arm som inte har en Quest Log. Elden Ring är en av de få Open World spel som inte markerar din karta vart du ska för att göra majoriteten av questsen. Elden Rings värld känns den som är mest dynamisk i att NPCerna inte alltid kommer stanna kvar där man först hittade dem, och där med måste hitta dem på nytt, utan någon indikator som visar exakt var de befinner sig. Det är element som många Open World spel saknar i dagsläget, och varför jag tror många ser Elden Ring som ett nytt andetag inom Open World genren.

Avslutningsvis så vill jag säga att jag säger inte att din åsikt är fel, då alla tycker olika Men däremot så känner jag att ovanstående punkterna känns fel utefter vad jag själv har upplevt efter 200 timmar spelande på ~5 olika karaktärer, och gjort minst 2 playthroughs, samt läst och sett många reaktioner och hyllningar som spelet fått från diverse gamers/journalister som inte tidigare varit Souls-fan.

Revolutionerade... Milstolpe.. nja. Vill minnas att när jag spelade Morrowind så fanns det inte mycket quest markers. Dragons dogma dark arisen så var det väldigt snålt med beskrivningar/vägledning och det spelet är också open world. Men de flesta som spelar numera kommer väl hylla dark souls för dessa nyskapande idéer för det är det större mera kända spelet antar jag.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Revolutionerade... Milstolpe.. nja. Vill minnas att när jag spelade Morrowind så fanns det inte mycket quest markers. Dragons dogma dark arisen så var det väldigt snålt med beskrivningar/vägledning och det spelet är också open world. Men de flesta som spelar numera kommer väl hylla dark souls för dessa nyskapande idéer för det är det större mera kända spelet antar jag.

Jag tolkar inte att en milstolpe behöver vara nytänk eller nyskapade idéer. ´
Jag ser milstolpe som i ett design i ett spel som kommer forma hur liknande spel kommer se ut hädanefter där andra spelföretag kommer använda liknande funktioner och idéer.

Demon's Souls var ett milstolpe, även om det inte var så mycket nyskapande idéer i det spelet som aldrig har testats förut. Sånt är smått omöjligt. Däremot så kan man ta och blanda idéer på ett sätt som gör det mer unikt. Och det är det jag känner att Elden Ring har lyckats. Finns det saker som kan göras bättre? Oja. Grottorna kunde ha fler variationer när det kommer till utseenden. Samma sak med antalet non-story bossar. Men det Elden Ring gör mycket bra i känner jag är så pass bra gjort att andra Open World kommer ta efter, därmed så ser jag det som en milstolpe i genren.

Hade jag menat revolutionerande eller nyskapade idéer så hade jag skrivit det

Medlem
Skrivet av Izuel:

Revolutionerade... Milstolpe.. nja. Vill minnas att när jag spelade Morrowind så fanns det inte mycket quest markers. Dragons dogma dark arisen så var det väldigt snålt med beskrivningar/vägledning och det spelet är också open world. Men de flesta som spelar numera kommer väl hylla dark souls för dessa nyskapande idéer för det är det större mera kända spelet antar jag.

Morrowind är hur gammalt? Du tycker Morrowind formulan följts på senaste? 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Morrowind är hur gammalt? Du tycker Morrowind formulan följts på senaste? 😅

Vet inte riktigt vad morrwind har för formula, RPG med frihet?
Det är bara ett exempel på ett spel som är väldigt öppet som inte håller din hand så mycket. Som nämndes förut av den jag citerade så finns det faktiskt inte så många "större" AA eller AAA spel som har ganska snålt med quest markers och ger mycket frihet, de två jag nämnde var de jag kunde minnas för stunden.

Sedan att ta bort alla quest markers och låta spelarna hitta runt själva kanske inte är så väldigt nyskapande om ändå väldigt vågat. Men samtidigt så är "svårighet" deras grej så det kanske inte är så vågat utan ganska väntat från dem. Går man tillbaka till morrowind tiden och längre tillbaka så var många spel "svårare" då de saknade mycket hjälpmedel som numera är standard.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Vet inte riktigt vad morrwind har för formula, RPG med frihet?
Det är bara ett exempel på ett spel som är väldigt öppet som inte håller din hand så mycket. Som nämndes förut av den jag citerade så finns det faktiskt inte så många "större" AA eller AAA spel som har ganska snålt med quest markers och ger mycket frihet, de två jag nämnde var de jag kunde minnas för stunden.

Sedan att ta bort alla quest markers och låta spelarna hitta runt själva kanske inte är så väldigt nyskapande om ändå väldigt vågat. Men samtidigt så är "svårighet" deras grej så det kanske inte är så vågat utan ganska väntat från dem. Går man tillbaka till morrowind tiden och längre tillbaka så var många spel "svårare" då de saknade mycket hjälpmedel som numera är standard.

Ja men på senaste finns inga bra exempel.
Så då är det legitimt med ord som banbrytande mm. Det var så jag tänkte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Jag förstår dina argument också och respekterar att man har olika upplevelser och åsikter. Det finns ju många builds och ganska skilda sätt att spela det här spelet, vilket är coolt. För mig blir det att jag väljer ett sätt och sen tycker jag det händer väldigt lite med det spelsättet. Man kanske får en talisman som gör en lite starkare, en magi som är användbar i vissa speciella situationer, och såklart alla små stat boosts genom level ups och när man uppgraderar vapen. Personligen hade jag uppskattat om det fanns lite fler belöningar på den här fronten. Som i andra spel där det finns talents, man får nya skills och ny utrustning lite oftare som man kan bygga sin karaktär med. I DS1 funkade det bra tycker jag för att det var nytt för mig, men här hade jag velat ha mer. Men det är olika smak bara.

Jag hade faktiskt inte klarat spelet när jag skrev recensionen, men jag kände att jag var klar med det ändå. Sen tog jag upp det igen, lade ner det, tog upp det, lade ner... och nu har jag äntligen klarat det 😆
Jag bytte min inriktning en bit in i spelet, skaffade Dark Moon Greatsword och började bygga hälsa och stamina. Då blev det lite roligare för man kunde dra på sig nya coola rustningar allt eftersom det gick att ta på sig tyngre saker. Blev roligare spelsätt också att vara närmare fienden, samt rätt goa siffror med specialattacken.
Jag måste säga att vissa bossar var brutalt svåra i det här spelet. Den värsta var nog Maliketh som jag knappt fattar hur jag klarade, måste varit rätt mycket tur. Det är inte som i DS1 där man kan förlita sig på en fet sköld för defensiven. Kunde förvisso bara ha en uppgraderad brass shield här (som dock var väldigt användbar i många strider) pga att jag var INT-speccad, men jag tror inte fetare sköld hade räckt ändå. Det var bara att lära sig rulla... 😂

Elden Ring, som alla andra spel. Måste nog spelas av någon som både förstår, och tycker om, att spela spelet som det är tänkt.
Detta spel är inte tänkt att man ska välja ett svärd och sedan spela genom hela spelet med detta, om man ska uppleva hela spelet.
Jag har själv inte kommit dit men har testat ett tiotal vapen, använder både spells och incantations för att testa och ta mig framåt.
För att inte tala om alla ashes som man kan lägga på för att förändra spelstilen.

Detta tar så klart inte bort att bossarna är ganska lika, vilket jag ser en aning kritik från i många recensioner även om de ger högt betyg. Det kan nog förklaras med att det faktiskt är väldigt många bossar om man jämför med många andra spel.
Och det tar heller inte bort, en av dina åsikter som jag verkligen håller med om och som inte presenteras i många recensioner, att världen blir mindre och mindre fylld ju längre man kommer i spelet. Nu i slutet, som jag är i, så väljer jag ibland bort att kolla unt hörn om det finns någon intressant för till 90% finns det inget eller något helt ointressant. Detta fenomen är något jag tycker man ser i nästan alla spel, och filmer för den delen. Känns som man rushar igenom slutet för att bli klara och leverera.

Själv tycker jag det ett av de bästa spelen jag spelat. Även om jag spelat samtliga DS spel så är detta otroligt välpolerat, snyggt och roligt. När jag pratar med mina vänner om spelet så slår det mig att vi har så olika upplevelser om spelet för att vi spelat det så på så olika sätt, det uppskattar jag.

Medlem

Sållar mig till den kategorin som tycker detta är ganska överhypat men ändå ett väldigt bra spel.

Som skribenten är inne på så är det i princip exakt samma "dark souls" som det alltid har varit, fast med open world element. Detta tillför inget för formulan enligt mig då jag inte gillar att inte veta vart jag ska gå, och känslan att man slösar bort tid när man går fel är inte positiv enligt mig.

Story-bossarna är bra gjorda, men övriga bossar känns faktiskt ganska trötta med mycket reskins och "rince and repeat" mekaniker. En skopa "less is more" hade spelet mått bra av.

Tycker detta är ett steg tillbaka från Sekiro som var mycket mer skill-baserat och inte förlitade sig på att farma saker, fusk-summona, eller "överlevla" bossar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men på senaste finns inga bra exempel.
Så då är det legitimt med ord som banbrytande mm. Det var så jag tänkte.

Breath of the Wild är en uppenbar förebild för Elden Ring.

Medlem
Skrivet av borstenn:

Breath of the Wild är en uppenbar förebild för Elden Ring.

Ja


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det blev en väl negativ recension. Efter många fler timmar spelade var det läge att redigera:

Skrivet av Korvspad:

Nästan ett år har gått sedan release och jag återvänder fortfarande då och då till Elden Ring. När Steam dessutom säger att jag har 270 timmar speltid så är det väl på tiden att uppdatera den här recensionen.

När jag läser igenom det jag skrev här så kan jag nog känna att jag fortfarande står för det. Det som är annorlunda är att jag har lärt mig spela spelet på ett annat sätt. I första rundan var jag väldigt fokuserad på slutmålet, att klara spelet, och på att bygga en stark karaktär med den inriktning jag hade valt. Det var först på min andra karaktär som jag insåg att spelet är som bäst när man tar det lugnt, utforskar allt även om det inte gör en så mycket starkare, njuter av miljöerna, och experimenterar runt med olika vapen och utrustning. Elden Ring är mer sandbox än traditionellt RPG - och det är en väldigt trevlig sandlåda att leka runt i.

Och fler timmar i sandlådan kommer det bli. Jag har precis börjat engagera mig i multiplayer-delen: Hjälp folk med bossar, provat invasions och gjort ett besök i den nya arenan. Det är lite kul med PvP ändå, trots att det tar en halvsekund extra för träffar att registrera.

Betyget då? Först satte jag en trea men nu är det uppe på en stark fyra.

12
Skriv svar