Starfield siktar på karaktärsskapande som är lite mer "old school"

Robot
Starfield siktar på karaktärsskapande som är lite mer "old school"

Spana in den senaste videon från utvecklarna.

#Bethesda, #Starfield, #nyhetstips


Medlem

Åh om jag ändå kunde våga lita på Bethesda och Todd Howard... för det ligger faktiskt en hel del i det han säger, åtminstone för mig personligen. Inlevelse i spel är för mig otroligt viktigt, och det är så många spel som inte fokuserar på det, eller tar i för hårt, eller bara missar målet av någon annan anledning.

Samtidigt känns det som att de i Starfields design fastnar i lite gamla spår också - faktionerna verkar väldigt stereotypa, och övertalningssystemet känns inte som något de egentligen tänkt igenom särskilt mycket. Psykologiskt är vi ju olika, och med olika övertalningsförmåga - en del har en nästan kuslig förmåga att alltid säga "rätt" saker i princip oavsett vem de pratar med, och jag hoppas de väger in det i någon slags färdighetssystem. Det lät inte så på konversationen i videon, men med en mer vässad övertalnings- och/eller manipulationsförmåga finns det ju kanske mer tydligt "rätt" eller "fel" saker att säga för att uppnå sina mål i en konversation, medan någon som är mindre skicklig på sådant kan kläcka ur sig ungefär vad som helst, till vem som helst.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Så du vill ha en en stat / skill som oavsett vilken val man väljer så blir det rätt ? xD

Skrivet av PeTTs0n:

Åh om jag ändå kunde våga lita på Bethesda och Todd Howard... för det ligger faktiskt en hel del i det han säger, åtminstone för mig personligen. Inlevelse i spel är för mig otroligt viktigt, och det är så många spel som inte fokuserar på det, eller tar i för hårt, eller bara missar målet av någon annan anledning.

Samtidigt känns det som att de i Starfields design fastnar i lite gamla spår också - faktionerna verkar väldigt stereotypa, och övertalningssystemet känns inte som något de egentligen tänkt igenom särskilt mycket. Psykologiskt är vi ju olika, och med olika övertalningsförmåga - en del har en nästan kuslig förmåga att alltid säga "rätt" saker i princip oavsett vem de pratar med, och jag hoppas de väger in det i någon slags färdighetssystem. Det lät inte så på konversationen i videon, men med en mer vässad övertalnings- och/eller manipulationsförmåga finns det ju kanske mer tydligt "rätt" eller "fel" saker att säga för att uppnå sina mål i en konversation, medan någon som är mindre skicklig på sådant kan kläcka ur sig ungefär vad som helst, till vem som helst.

Medlem
Skrivet av dummle112:

Så du vill ha en en stat / skill som oavsett vilken val man väljer så blir det rätt ? xD

Nja, men lite likt ex. Deus Ex Human Revolution - där du får tydligare tecken på vad karaktären du pratar med tycker och tänker, och hur denne sannolikt reagerar, om du väljer att investera färdighetspoäng (Praxis-poäng) i det. Jag ser gärna ett mer expanderat sådant system i RPG-spel framöver, så som i Starfield.

Jämför med RPG-spel där du ökar din träffsäkerhet på vapen du använder, där ses ju 100% inte sällan som minimum (ja, WoW, jag tittar på dig), vilket i mina ögon också känns rätt löjligt. Eller för den delen chansen att lyckas med saker som crafting, jag vill gärna träffa den individ som *alltid* lyckas med att tillverka saker för hand perfekt. Det känns även där som att vi pratar om en rätt begränsad del av mänskligheten.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

När brukar ett Bethesta-spel bli spelbart på pc? Typ en vecka, en månad eller ett år efter släpp?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

När brukar ett Bethesta-spel bli spelbart på pc? Typ en vecka, en månad eller ett år efter släpp?

Borde väl bli samtidigt nu när Microsoft äger studion

Skrivet av korvmos:

När brukar ett Bethesta-spel bli spelbart på pc? Typ en vecka, en månad eller ett år efter släpp?

Beror på hur snabba mod-communityt är...


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av korvmos:

När brukar ett Bethesta-spel bli spelbart på pc? Typ en vecka, en månad eller ett år efter släpp?

Allt mellan direkt och aldrig beroende på vem du frågar.

Medlem

Så sjukt taggad på det här spelet. Längtar till november så jag får dyka in och börja spela! Gillar verkligen att de hintar om att det blir mer riktiga rpg-element, hoppas det innebär att man INTE kan bli bäst i världen på precis allt i en och samma play through utan istället kan spela flera gånger som olika typer av karaktärer och i olika factions osv.

Tycker mycket av det de pratade om i videon är lovande, men det är ju försäljningssnack så man får ta det med en nypa salt. Jag tyckte dock det där med konversationerna lät väldigt bra, att det inte finns ett rätt och ett fel val utan mer gråzoner osv. Hoppas de får till det!

Medlem

Endå positiv till det här spelet.
Jag gillar endå hur Elder scrollls och Fallout fungerar.
Så är det minst som dom men mer modernt blir jag nöjd.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av korvmos:

När brukar ett Bethesta-spel bli spelbart på pc? Typ en vecka, en månad eller ett år efter släpp?

Dom senaste spelen har aldrig blivigt spelbara utan att behöva moddas, iaf inte fallout.
Eller det beror på vad man har för krav kanske.
Men nä, jag räknar nog vanilla som "knappt spelbart". Det tråkiga i historien är att dom som kör på konsol alltid får uppleva det sämsta av det sämsta när det gäller elder scrolls och fallout. Men har man aldrig upplevt det bättre så vet man inte vad man missar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så dom menar.. I linje med alla tidigare Bethesda spel?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Vet att det aldrig kommer ske, men skulle vilja dra sliders lite ifrån Skyrim och lite mer åt morrowind hållet.

Inga quest markers osv och krav på att läsa sin journal, var helt omöjligt för ett år sedan, men med jättesuccén Elden ring så kan jag hoppas att industrin som stort ser potentialen med lite mer obscurity i navigeringen i spel, ger mer äventyrs känsla.

AC har gjort något nära i sina senaste lir, men om det är helt optional att slå på så känner jag mig bara som att jag spelar med handikapp när jag slår på det. Kanske bara är jag men jag kommer varenda gång jag kan optimera bort allt det som jag upplever kul i ett spel ifall spelet tillåter mig.

dvs, ifall mekanik X i ett spel är där jag får min maximala underhållning ifrån, fast X leder till sämre progress eller exp osv i ett lir så kommer jag skippa det, även fast det är kul.

Medlem
Skrivet av korvmos:

När brukar ett Bethesta-spel bli spelbart på pc? Typ en vecka, en månad eller ett år efter släpp?

Direkt. Det kommer bli lite wonky då och då... Men väldigt sällan game-breaking eller liknande.

Dom har aldrig släppt ett spel som inte är spelbart.

Sen släpper spelutvecklare in spel som är gravt underarbetar med svåra buggar, om dom hade gått att fixa på en vecka.

Folk har fått för sig att buggiga spel funkar bra två veckor efter släpp - och att spel med en del buggar skulle vara ospelbara.

Det är väldigt sällan som ett spel släpps som str8 up inte är färdigt - men som blir färdigt med patchar...
Om man räknar bort typ games as a service eller early access då...


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom senaste spelen har aldrig blivigt spelbara utan att behöva moddas, iaf inte fallout.
Eller det beror på vad man har för krav kanske.
Men nä, jag räknar nog vanilla som "knappt spelbart". Det tråkiga i historien är att dom som kör på konsol alltid får uppleva det sämsta av det sämsta när det gäller elder scrolls och fallout. Men har man aldrig upplevt det bättre så vet man inte vad man missar.

Brukar mest köra utan moddar!

Medlem
Skrivet av eld:

Brukar mest köra utan moddar!

Utan moddar kan man köra men tex fallout enda sen fallout 3 har ju varit ospelbara iaf med mus och tangentbord om man inte stänger av den påtvingade vsync eller vad det är.
Iaf är det extrem input lag.
Jag vet inte om det nu har att göra med att man kör på kraftigare hårdvara. Men det var samma i new vegas och i 4an.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas de anlitar jeremy soule för soundtracket


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Molotov:

Utan moddar kan man köra men tex fallout enda sen fallout 3 har ju varit ospelbara iaf med mus och tangentbord om man inte stänger av den påtvingade vsync eller vad det är.
Iaf är det extrem input lag.
Jag vet inte om det nu har att göra med att man kör på kraftigare hårdvara. Men det var samma i new vegas och i 4an.

Sitter och spelar fallout 4 på pc, med kontroll ska tilläggas. Kör utan moddar, det är mitt första fallout jag spelar. Fick ”feeling” efter allt prat om atombomber och sånna tråkigheter som varit på nyheterna den senaste månaden. 30h in och funkar fint men lite småbuggar här och var. Är ju bara 7 år gammalt spel.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av magma:

Hoppas de anlitar jeremy soule för soundtracket

Vill minnas att han blev anklagad för sexuella trakasserier för några år sedan och har mer eller mindre försvunnit från rampljuset. Synd, för älskar verkligen hans verk i Elder Scrolls spelen.

Tror Bethesda bekräftat att det är Inom Zur som gör Starfields sountrack (han som gjort Fallout-spelens soundtrack).

Medlem
Skrivet av Potatisbullen:

Vill minnas att han blev anklagad för sexuella trakasserier för några år sedan och har mer eller mindre försvunnit från rampljuset. Synd, för älskar verkligen hans verk i Elder Scrolls spelen.

Tror Bethesda bekräftat att det är Inom Zur som gör Starfields sountrack (han som gjort Fallout-spelens soundtrack).

Tråkigt, det visste jag inte.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

eld
Medlem
Skrivet av Potatisbullen:

Vill minnas att han blev anklagad för sexuella trakasserier för några år sedan och har mer eller mindre försvunnit från rampljuset. Synd, för älskar verkligen hans verk i Elder Scrolls spelen.

Tror Bethesda bekräftat att det är Inom Zur som gör Starfields sountrack (han som gjort Fallout-spelens soundtrack).

Yep, men iom att elderscrolls 6 trailern som inte innehöll jeremy soules musik släpptes tidigare än när anklagelserna kom ut så finns det nog ännu mer anledningar till varför de inte jobbar med honom längre.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Sitter och spelar fallout 4 på pc, med kontroll ska tilläggas. Kör utan moddar, det är mitt första fallout jag spelar. Fick ”feeling” efter allt prat om atombomber och sånna tråkigheter som varit på nyheterna den senaste månaden. 30h in och funkar fint men lite småbuggar här och var. Är ju bara 7 år gammalt spel.

Med kontroll funkar det nog att spela utan känna av inputlag.
Det blir ju trots allt att spela som konsolversionen.
Jag rekomenderar dig dock att kolla upp lite moddar till spelet. Finns en heldel förbättringar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr

Får hoppas att faktionssystemet inte är som i tidigare Elder Scrolls-lir där man kunde vara ledare för lönnmördarna, magikerna, legoknektarna och alla andra + vara "tHe cHosEn OnE" med en och samma karaktär...

Skrivet av Potatisbullen:

Vill minnas att han blev anklagad för sexuella trakasserier för några år sedan och har mer eller mindre försvunnit från rampljuset. Synd, för älskar verkligen hans verk i Elder Scrolls spelen.

Tror Bethesda bekräftat att det är Inom Zur som gör Starfields sountrack (han som gjort Fallout-spelens soundtrack).

Tradigt. Det hade jag ingen aning om. Av vad jag kan se via google har han heller inte ens blivit anmäld, än mindre åtalad och allra minst dömd men borta från rampljuset är han.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, men lite likt ex. Deus Ex Human Revolution - där du får tydligare tecken på vad karaktären du pratar med tycker och tänker, och hur denne sannolikt reagerar, om du väljer att investera färdighetspoäng (Praxis-poäng) i det. Jag ser gärna ett mer expanderat sådant system i RPG-spel framöver, så som i Starfield.

Jämför med RPG-spel där du ökar din träffsäkerhet på vapen du använder, där ses ju 100% inte sällan som minimum (ja, WoW, jag tittar på dig), vilket i mina ögon också känns rätt löjligt. Eller för den delen chansen att lyckas med saker som crafting, jag vill gärna träffa den individ som *alltid* lyckas med att tillverka saker för hand perfekt. Det känns även där som att vi pratar om en rätt begränsad del av mänskligheten.

Ang. crafting gjorde Dark Age of Camelot en bra variant på det. Du lyckades i stort sett alltid skapa något, med quality mellan 95-99%. 100% var ett masterpiece och väldigt svårt/tidskrävande att få fram. Stats förändrades med quality, så det var väldigt viktigt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av korvmos:

När brukar ett Bethesta-spel bli spelbart på pc? Typ en vecka, en månad eller ett år efter släpp?

Lirade F4 typ två veckor efter release, hade inga märkbara buggar utöver microstuttering (som gick att konfigurera bort).

Medlem

För att summera.

1. Inget nytt visades.
2. Kungen av lögner är med.
3. Designers som sitter och tycker om sina egna röster och pratar om inget speciellt.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Utan moddar kan man köra men tex fallout enda sen fallout 3 har ju varit ospelbara iaf med mus och tangentbord om man inte stänger av den påtvingade vsync eller vad det är.
Iaf är det extrem input lag.
Jag vet inte om det nu har att göra med att man kör på kraftigare hårdvara. Men det var samma i new vegas och i 4an.

Aldrig kört med någon modd i Bethesda spel, och aldrig haft problem med flytet. Enda problemet är deras urgamla spelmotor.

New Vegas laggade för mig, men det var pga min dator var för kass på den tiden.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Maddox:

För att summera.

1. Inget nytt visades.
2. Kungen av lögner är med.
3. Designers som sitter och tycker om sina egna röster och pratar om inget speciellt.

Ja, efter F76-fiaskot är det extremt svårt att lita på ett ord av vad Todden säger tyvärr. Allt låter så himla fint och bra innan release. Jag hoppas verkligen innerligt att detta spelet blir bra, men blir nästan mer skeptisk av alla floskler.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Aldrig kört med någon modd i Bethesda spel, och aldrig haft problem med flytet. Enda problemet är deras urgamla spelmotor.

New Vegas laggade för mig, men det var pga min dator var för kass på den tiden.

Ok jag har alltid upplevt input lag.
Jag minns inte om det hjälpte att ändra i spelets inställningar eller om man var tvungen att kludda i filer.

Ang Moddar, om man nu inte spelar direkt efter release så kan jag inte se varför folk inte använder sig av moddar? Kanske känns övermäktigt att man inte ved vad man vill ha ens. Men det finns mycket gott iaf en stund efter release. Rena förbätttringar brukar dock dyka upp rätt snabbt pga den stora mod community till bethesda spelen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Maddox:

Inget nytt visades.

Du kanske missade när roboten talade.. dom sek var ny gameplay...

12
Skriv svar