Nu blir det ännu svårare att tjäna spelvaluta i Gran Turismo 7

Medlem

Förresten, vad säger utvecklarna eller Sony om denna diskussion? Hur försvarar de mikrotranskationerna? Ofta brukar utvecklare ha bra och kloka svar på spelares kritik, men har svårt att förstå hur de försvarar micro-tx, i ett fullprisspel.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Förresten, vad säger utvecklarna eller Sony om denna diskussion? Hur försvarar de mikrotranskationerna? Ofta brukar utvecklare ha bra och kloka svar på spelares kritik, men har svårt att förstå hur de försvarar micro-tx, i ett fullprisspel.

”Also in this update, some event rewards have been adjusted. I wanted to also explain the reasons for it and our plans going forward.
In GT7 I would like to have users enjoy lots of cars and races even without microtransactions.
At the same time the pricing of cars is an important element that conveys their value and rarity, so I do think it’s important for it to be linked with the real world prices.
I want to make GT7 a game in which you can enjoy a variety of cars lots of different ways, and if possible would like to try to avoid a situation where a player must mechanically keep replaying certain events over and over again.”

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Allt är med och du kan köpa precis vilken bil du vill.
Det enda ”problem” som finns med spelet är om man vill ha ALLA FYRAHUNDRAFEMTIO bilar samt att några få unika är limited på rotation och ganska dyra. Men det är typ 0,01% av spelet så förstår inte gnället.

Limited vad blir det sen när man låser upp nått Deluxe ???
Nej sony ger inte bort saker bara sådär

Medlem

Jag spelade Gran Turismo 5 av och till under flera år och hade efter det knappt hälften av spelets bilar. Ingen klagade vad jag kan minnas,

Nu är det tydligen katastrof om man inte kan få alla bilar på ett par veckor?

Gran Turismo 7 verkar väl snarare frikostigare då många verkar ha runt 100 bilar på en vecka från att spela single-player-delarna.

Det verkar vara det faktum att möjligheten att köpa spelpengar med riktiga pengar finns som skaver. Om spelet varit precis likadant fast utan mikrotransaktioner tror jag inte att någon hade klagat.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Problemet är att de garanterat har tagit hänsyn till microtransaktioner i designen av spelet. Dvs, vi måste göra det tillräckligt jobbigt att få saker i spelet, så att vissa kommer betala för dem istället.

Om jag betalar fullpris för ett spel, ska jag kunna få allt i spelet genom att SPELA, inte betala mer. Visst, du kan få det genom att spela också, men det öppnar bara vägen och risken att fler och fler spel går denna väg, allt mer i spel kommer kosta, ibland kan man få samma ska genom att spela X antal timmar, men finns redan spel och kommer säkert fler, där vissa saker enbart finns att få genom att köpa med pengar. Det är ju helt fel håll att gå. Jag vill se framsteg på hur spel spelas, visualiseras, kontrolleras, designas, hur berättelser berättas osv, inte hur mycket extra pengar vi kan tjäna på spelarna. Tråkig utveckling.

Pga det så är det lätt att säga "köp inte då, spela till dig bilarna/krediterna/in-game valutan", men, att det ens finns i spelet, betyder att folk använder tjänsten, och vilket i sin tur leder till värre och värre försök att få oss att betala mer.

Eller så läser du på innan du köper spelet om vilka microtransaktioner som finns och hur de fungerar (inklusive om förutsättningar kan ändras), sen tar du beslut om att köpa eller inte istället för att klaga i efterhand.

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Jag spelade Gran Turismo 5 av och till under flera år och hade efter det knappt hälften av spelets bilar. Ingen klagade vad jag kan minnas,

Nu är det tydligen katastrof om man inte kan få alla bilar på ett par veckor?

Gran Turismo 7 verkar väl snarare frikostigare då många verkar ha runt 100 bilar på en vecka från att spela single-player-delarna.

Det verkar vara det faktum att möjligheten att köpa spelpengar med riktiga pengar finns som skaver. Om spelet varit precis likadant fast utan mikrotransaktioner tror jag inte att någon hade klagat.

Är förvånad över hur många bilar man fått på väldigt kort tid. Samma sak med trophies, har tagit 66% redan.
Det tog betydligt längre tid i GT5 där trofén att samla 1000 bilar var lite knepig.

Spelat ca 70 timmar totalt.

Tillägg: Det finns fortfarande race som man tjänar cr rätt lätt. Första racet i Pan American Championship ger över 50000 på ca 4½ minut. Jättelätt race.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Vet inte om jag inbillat mig, men har inte Sony blivit ytterst giriga under speciellt de senaste 7-8 åren. Mikrotrasaktioner och "in-game valutor/credits" ligger i väldigt stort fokus på playstation store. Känns som att Sony blir smutsigare och smutsigare för varje år som går, medan Microsoft bygger mot en mer "CD Project Red aura" (innan härdsmältan CP2077).

Känns överlag som att du hyser ett visst agg mot Sony, med tanke på att du uppenbarligen valt att bortse från faktumet att de främst släppt "Single player" spel de senaste åren (med spelserier såsom Horizon, Uncharted, TLOU, Infamous, Spiderman, Ratchet, GoW m.fl.). Spel som i det stora hela inte har några mikrotransaktioner alls, då de är rätt meningslösa i den typen av spel.

Jämför då med exempelvis Microsoft, vars fokus varit relativt brett, vilket inneburit att de släppt en hel del MP-spel som har mikrotransaktioner och även egen valuta, såsom Halo infinite, Sea of Thieves, Forza motorsports, Minecraft etc, en samling som blivit än större nu efter de senaste årens inköp, med spel som Fallout 76, OverWatch, Call of Duty (warzone) etc samt alla deras mobila spel via King.

Utifrån din definition av "smutsighet" (stort fokus på mikrotransaktioner etc) verkar det främst vara Microsoft som blivit allt smutsigare, särskilt efter senaste årens studio-inköp (som bidragit till att de numera äger en hel del spel vars största inkomster kommer från mikrotransaktioner)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag spelade Gran Turismo 5 av och till under flera år och hade efter det knappt hälften av spelets bilar. Ingen klagade vad jag kan minnas,

Nu är det tydligen katastrof om man inte kan få alla bilar på ett par veckor?

Gran Turismo 7 verkar väl snarare frikostigare då många verkar ha runt 100 bilar på en vecka från att spela single-player-delarna.

Det verkar vara det faktum att möjligheten att köpa spelpengar med riktiga pengar finns som skaver. Om spelet varit precis likadant fast utan mikrotransaktioner tror jag inte att någon hade klagat.

Absolut som du säger och i GT5 så fungerade "belönings systemet" på rätt sätt, vilket det inte gör i GT7.
I GT7 så tjänar du bäst credits på dem absolut lättaste/snabbaste loppen och betydligt mindre på mer krävande och längre lopp räknat på nerlagd tid, det går liksom inte ihop. Du kan tjäna mer än dubbelt genom att köra 3min race om och om.

Vem sitter och spelar ihop pengar på det svåraste sättet ? speciellt när bilar ligger till försäljning på begränsad tid.

Mclaren F1 kostar 18.500.000 och skulle ta runt 25-30timmar att tjäna ihop genom att köra en 3min bana om och om (500 - 600gånger grovt räknat).

Lättast är ju då att "köpa" pengar i spelet, och då kostar bilen runt 1200sek.

Medlem
Skrivet av supersupra:

Absolut som du säger och i GT5 så fungerade "belönings systemet" på rätt sätt, vilket det inte gör i GT7.
I GT7 så tjänar du bäst credits på dem absolut lättaste/snabbaste loppen och betydligt mindre på mer krävande och längre lopp räknat på nerlagd tid, det går liksom inte ihop. Du kan tjäna mer än dubbelt genom att köra 3min race om och om.

Vem sitter och spelar ihop pengar på det svåraste sättet ? speciellt när bilar ligger till försäljning på begränsad tid.

Mclaren F1 kostar 18.500.000 och skulle ta runt 25-30timmar att tjäna ihop genom att köra en 3min bana om och om (500 - 600gånger grovt räknat).

Lättast är ju då att "köpa" pengar i spelet, och då kostar bilen runt 1200sek.

Men du... tänk att spela för att det är kul också.
Att köra 3 min race runt runt bör ingen rimlig person tycka är kul.
Tar hellre ett roligt race före ett effektivt pengagrind.

...folk glömmer bort att ha kul nu för tiden. Allt handlar om att vara så effektiv som möjligt.....
När man börjar ta fram miniräknaren i ett bilspel kanske det är dags att gå vidare till något annat i livet.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men du... tänk att spela för att det är kul också.
Att köra 3 min race runt runt bör ingen rimlig person tycka är kul.
Tar hellre ett roligt race före ett effektivt pengagrind.

...folk glömmer bort att ha kul nu för tiden. Allt handlar om att vara så effektiv som möjligt.....
När man börjar ta fram miniräknaren i ett bilspel kanske det är dags att gå vidare till något annat i livet.

Håller med! Tycker dagens gamers blivit allt mer otåliga tyvärr, bara vill ha allt serverat för sig och klara ut allt så fort som möjligt. Kan själv känna att det skulle varit riktigt tråkigt oavsett spel, om man hade alla förmågor eller i detta fall, bilar, inom kort tid. Jag hade säkert tappat intresset snabbt. Just sport/racingspel behandlar jag som en sidosyssla vid sidan om storyspelen. Spelar någon timme här och där när jag har lust eller vill ha lite variation. Har the crew 2 installerat sedan ca 2 år tillbaka, och äger endast ca 15 bilar.

Ett exempel på otåligheten är hur folk som köpte Forbidden West skulle försöka klara spelet innan ER kom ut någon vecka senare. Varför inte ta sin tid och njuta av HFW först, varför rusa igenom det pga ER?! Spelen försvinner inte liksom...

Tänk t.ex. alla vi som väntar på nästa GTA eller Elder Scrolls, att få vänta i ca 10-15 år på nästa delar, bara för att det sedan finns folk som bara vill klara ut spelen så fort som möjligt på några dagar...som om det är någon jäkla tävling...Sådana sällsynta spel som kommer en gång/generation, ska man njuta och insupa av alla detaljer som finns. Känns istället som folk behandlar spel som checklistor, när man börjar räkna antal timmar, istället för själva resan och faktiskt ha kul.

Det är lite som att gå till en speciell restaurang, där det kostar lite extra, tillagning tar tid, men där maten är fantastisk god. Istället för att ta din tid med maten och njuta av alla smaker, så slaffsar du i maten så fort det bara går för att du är hungrig...där ditt enda huvudmål är att bli mätt...

Medlem
Skrivet av matt76:

Känns överlag som att du hyser ett visst agg mot Sony, med tanke på att du uppenbarligen valt att bortse från faktumet att de främst släppt "Single player" spel de senaste åren (med spelserier såsom Horizon, Uncharted, TLOU, Infamous, Spiderman, Ratchet, GoW m.fl.). Spel som i det stora hela inte har några mikrotransaktioner alls, då de är rätt meningslösa i den typen av spel.

Jämför då med exempelvis Microsoft, vars fokus varit relativt brett, vilket inneburit att de släppt en hel del MP-spel som har mikrotransaktioner och även egen valuta, såsom Halo infinite, Sea of Thieves, Forza motorsports, Minecraft etc, en samling som blivit än större nu efter de senaste årens inköp, med spel som Fallout 76, OverWatch, Call of Duty (warzone) etc samt alla deras mobila spel via King.

Utifrån din definition av "smutsighet" (stort fokus på mikrotransaktioner etc) verkar det främst vara Microsoft som blivit allt smutsigare, särskilt efter senaste årens studio-inköp (som bidragit till att de numera äger en hel del spel vars största inkomster kommer från mikrotransaktioner)

Anledningen till att folk är mer ok med Microsofts microtransaktioner är att dem inte är direkt kopplade till spelets progression (än så länge). Så länge mtx bara rör kosmetiska prylat och kommande expansioner via uppdateringar är gratis så verkar dem flesta vara ok med den modellen.

Fast jag kan själv sakna den gamla modellen där man betalade för expansioner istället, förr i tiden kändes expansioner större och mer polerade. Att i stället ha mtx och dra in pengar på skins leder ofta till väldigt löjliga skins på slagfälten som tyvärr förstör känslan i spelen.

Börjar du blanda in mtx i progressionen så kommer du direkt få kritik, senast var det väl något av Assasins Creed spelen och Middle Earth som erbjöd mindre grind om du öppnade plånboken?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Anledningen till att folk är mer ok med Microsofts microtransaktioner är att dem inte är direkt kopplade till spelets progression (än så länge). Så länge mtx bara rör kosmetiska prylat och kommande expansioner via uppdateringar är gratis så verkar dem flesta vara ok med den modellen.

Fast jag kan själv sakna den gamla modellen där man betalade för expansioner istället, förr i tiden kändes expansioner större och mer polerade. Att i stället ha mtx och dra in pengar på skins leder ofta till väldigt löjliga skins på slagfälten som tyvärr förstör känslan i spelen.

Börjar du blanda in mtx i progressionen så kommer du direkt få kritik, senast var det väl något av Assasins Creed spelen och Middle Earth som erbjöd mindre grind om du öppnade plånboken?

Det går ju att se detta på ett annat sätt också. Även om mtx endast kretsar kring kosmetiska prylar så kan det ju bli så att utvecklaren lägger ned majoriteten av sin tid på detta. Vilket gör att vi får färre och sämre uppdateringar/innehåll till spelet.
Ta till exempel WoW med senaste patchen. Hela tier setet för alla klasser ser nästan identiska ut. Många mounts är enkla reskins.
Men i ingame butiken hittar du nya unika sets och mounts.

Hursomhelst. Vi kan nog alla vara överens om att 'Microtransactions' i 99,99% av fallen suger.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det går ju att se detta på ett annat sätt också. Även om mtx endast kretsar kring kosmetiska prylar så kan det ju bli så att utvecklaren lägger ned majoriteten av sin tid på detta. Vilket gör att vi får färre och sämre uppdateringar/innehåll till spelet.
Ta till exempel WoW med senaste patchen. Hela tier setet för alla klasser ser nästan identiska ut. Många mounts är enkla reskins.
Men i ingame butiken hittar du nya unika sets och mounts.

Hursomhelst. Vi kan nog alla vara överens om att 'Microtransactions' i 99,99% av fallen suger.

Jo det var lite det jag var inne på också med att jag saknar den gamla modellen där man köper rena expansioner istället för att utvecklarna förlitar sig på skins försäljning

Med den gamla modellen där man sålde rena expansioner så måsta innehållet vara bra för att det skulle sälja.
Nu känns det inte som att energin och kärleken för spelen finns kvar när expansioner kommer gratis med uppdateringar och man förlitar sig på skins försäljning istället.

Jag kan tänka mig att köpa något skin om spelet är free-to-play men aldrig i ett spel som kostar 6-700 spänn, ge mig en saftig expansion istället

Medlem

Det låter bra att man får kämpa lite så det blir en prestation och något coolt. Men 700 spänn för ett spel bör räcka för att slippa konstigheter som får ens kids att tigga om iap. Den huvudvärken går fett bort.

Om spel hade samma krav på märkning som tobak dvs: 18 år och kan orsaka cancer. Spel: IAP kan orsaka huvudvärk och ökar risk för förstörda relationer så hade inte denna tråd funnits.

Redaktör
Skrivet av Superemil:

Det låter bra att man får kämpa lite så det blir en prestation och något coolt. Men 700 spänn för ett spel bör räcka för att slippa konstigheter som får ens kids att tigga om iap. Den huvudvärken går fett bort.

Om spel hade samma krav på märkning som tobak dvs: 18 år och kan orsaka cancer. Spel: IAP kan orsaka huvudvärk och ökar risk för förstörda relationer så hade inte denna tråd funnits.

"Varning: Det här spelet kan involvera dig i hetsiga diskussioner i FZ:s forum."


signatur
123
Skriv svar