Snabbkollen - Påverkar mikrotransaktioner dina spelköp?

Robot
Snabbkollen - Påverkar mikrotransaktioner dina spelköp?
Medlem

Ja. Jag är mer benägen att köpa spel med mikrotransaktioner.

Avstängd

Ja, jag kommer sannolikt helt att undvika köpa något med "mikrotransaktioner"

Medlem

Nej. Jag vet att jag är i minoritet när jag säger att jag inte bryr mig, är spelet underhållande så är det. Jag bryr mig inte om det är mikrotransaktioner, för jag spenderar inte mina pengar på det ändå, och om jag gör det, handlar det om hundralappar, det rör inte mig överhuvudtaget. Jag kan ha kul utan att behöva störas av det negativa så pass mycket att det tar över hela ens existens, som det verkar göra för majoriteten.

Senast har vi ju Lost Ark, folk klagar på P2W och det tar upp all deras energi och skoj i spelet, dom fortsätter spela, men i bakhuvudet så älskar dom gå på sociala medier och klaga på hur värdelöst P2W Lost Ark är, istället för att bara spela och ha roligt. Som sagt, jag är en minoritet, men jag föredrar att tänka positivt över att klaga över saker jag inte kan förändra.

Mikrotransaktioner i ett spel speciellt som Lost Ark, som är F2P och har mer F2P content än något annat spel i historien skulle jag vilja säga, det finns ingen paywall, det handlar bara om tid, du har TUSENTALS timmar av GRATIS content, ändå så vågar folk klaga som att det inte finns någon morgondag, DET ÄR GRATIS. Utvecklarna måste tjäna pengar på något sätt, och om det är genom harmlösa mikrotransaktioner som inte är P2W så är jag all for it, för ett bra spel som är gratis med bra mikrotransaktioner kommer alltid att ha en sund aktiv spelarbas.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Nej. Jag vet att jag är i minoritet när jag säger att jag inte bryr mig, är spelet underhållande så är det. Jag bryr mig inte om det är mikrotransaktioner, för jag spenderar inte mina pengar på det ändå, och om jag gör det, handlar det om hundralappar, det rör inte mig överhuvudtaget. Jag kan ha kul utan att behöva störas av det negativa så pass mycket att det tar över hela ens existens, som det verkar göra för majoriteten.

Senast har vi ju Lost Ark, folk klagar på P2W och det tar upp all deras energi och skoj i spelet, dom fortsätter spela, men i bakhuvudet så älskar dom gå på sociala medier och klaga på hur värdelöst P2W Lost Ark är, istället för att bara spela och ha roligt. Som sagt, jag är en minoritet, men jag föredrar att tänka positivt över att klaga över saker jag inte kan förändra.

Månadens bästa mening där!

Jag tycker i stort sett lika som dig.
Är spelet intressant och själva gameplayet ser kul ut så köper jag spelet. Så länge jag har kul medans jag spelar är det min högsta prioritering.
Även om jag köper spel med mikrotransaktions så har jag nästan aldrig använt mig av det.

KoP
Medlem

Spelar ingen roll om det nu skulle vara ett spel som jag gärna vill spela. Undviker dock att nyttja mikrotransaktionerna i spelet, det är ju ingen som tvingar en.

Medlem

Spelar ingen roll för mig så länge man kan spela utan att behöva betala. Vilket man kan i dom flesta fallen.
Varför undvika ett bra spel bara för att man kan köpa saker i det?

Medlem

Mikrotransaktioner är skit från satans rövhål.
De som håller på med det värst, är oftast de som behöver pengarna minst.
Snabba pengar gjorda på lootlådor, skins och hattar leder aldrig till bättre spel, vi får bara mer skitspel istället, med ännu större fokus på att tjäna snabba pengar.

Jag köper inga spel där jag vet att det finns mikrotransaktioner av någon sort alls. Rent kosmetiska mikrotransaktioner kan fungera i några få fall, men alla andra förstör medvetet resten av spelet för att sälja mikrotransaktioner.

Medlem

Ja.
Hörde någon utgivare säga att köpa saker genom mikrotransaktioner skapar en känsla av 'stordåd och stolthet'. Håller inte riktigt med.
Jag är helt ok med sådant i gratisspel där det handlar om kosmetisk. Men inte till AAA-spel, ännu värre är det ifall spelet har designats att man motiveras till att köpa genvägar för att det känns så hopplöst utan.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

Bryr mig inte alls faktiskt då det inte påverkar mig och mitt spelande. Ingen blir tvingad till det, du tar själv beslutet att köpa/inte köpa.

Medlem

så länge det bara är kosmetiska så bryr jag mig inte.
köpa ingame credits eller liknande så skyr jag det som pesten.

Medlem

Det beror helt på hur de är implementerade. Jag har exempelvis spelat massvis med Genshin utan att ha stört mig på det alls, men i vissa spel så verkar mikrotransaktioner vara väldigt in-your-face och det förstör upplevelsen.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag föredrar makrotransaktioner och då främst den ingående varianten.


signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem

Ja, jag väljer medvetet bort många spel där det finns mikrotransaktioner. Ibland kan jag dock acceptera det om det är gjort på rätt sätt men även coola vapen och häftiga rustningar tycker jag förhöjer spelupplevelsen. Det är trist när dessa kosmetiska prylar ligger bakom en betalvägg.

Medlem

Hade inte spelmekaniken anpassats efter mikrotransaktioner så hade jag inte brytt mig det minsta... men då hade det sannolikt inte funnits mikrotransaktioner från första början.

Gnällkuk

Svarade nej, men saknade helt alternativet "det beror på" eftersom det beror på...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nej, är spelet bra så bryr jag mig inte.

Medlem

Beror på spel och vad det innebär, om det är bara kosmetiskt eller att betala sig förbi paywalls.
Men bar blir nästan automatisk negativ när man hör att ett spel innehåller microtransaktioner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja och Nej.
Beror på typ av spel och typ av mikrotransaktioner.

Medlem

Har inte svarat då jag vill rösta på alternativet "det beror på..." som inte finns.

1: Finns mikrotransaktioner i form av kosmetiska saker eller en genväg till att köpa utrustning som man annars kan farma till i rimlig tid så påverkar det inte mitt köp.

2: Finns mikrotransaktioner som starkt påverkar progress så påverkar det mitt köp och jag tar mig en extra funderare.

3: Är spelet P2W så går det bort direkt.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Får jag inte hela spelet vid köp så låter jag bli.
Även betald DLC som kommer på eller strax efter release får mig att ej köpa spelet. Det är bara delar som är utskurna ur spelet som de vill ha extra betalt för.
Rent kosmetiska saker bryr mig inte mycket dock.

Medlem

Är det bara kosmetiska microtransactioner så bryr jag mig inte så mycket.

MEN när det börjar blandas in i gameplay? Nej tack, när man kan köpa till sig genvägar för att ta sig fram/klara spelet snabbare så är det en stor röd flagg. Då har man designat spelets grind för att sälja så mycket mtx som möjligt, inte för att göra spelet bättre.
Då designas oftast quests/uppdrag/race för att vara så repetetiva som möjligt för att locka spelare till att köpa genvägar istället för att ge spelare en bra upplevelse med bra skriva sidequests/uppdrag.

Medlem

Röstade nej men det beror lite på. Om man får stora fördelar av det i ett spel så blir jag inte lika sugen på spelet. Samtidigt beror det på då också.
Gillar jag spelet/spelserien och vill ha en viss karaktär, cosmetic/whatever som kan hjälpa mig på traven för att jag inte har tid att spela så mycket själv ser jag inga stora problem med det.

Sedan handlar det en del om hur företaget skött sådant tidigare. Har man varit sviniga mot sina köpare tidigare och är sviniga igen så minskar chansen att jag köper spelet. Om inte utvecklarna bakom det är vettiga med de som publicerar är mindre bra.

Men i stora drag: Nej.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Om spelet i sig är bra så skiter jag i om det finns mikrotransaktioner eller inte. Men jag kommer aldrig köpa något som dessa mikrotransaktioner har att erbjuda. Jag är stark nog att inte gå på sånt. Dock föredrar jag helt utan mikrotransaktioner.

Medlem

Om det är ett spel som tilltalar mig så spelar det ingen roll, men det betyder inte att jag kommer lägga pengar på mikrotransaktioner.

Medlem

Det beror på i vilken utsträckning man menar att det påverkar köpet. Antagligen köper jag ett spel med microtransaktioner om det intresserar mig, förutsatt det inte verkar vara helt pay to win. Är det för t.ex. kosmetiska effekter eller ytterligare banor lär det dock inte störa mig. Beror så klart på vad spelet kostar till att börja med och hur mycket innehåll som är låst bakom MTX.

Däremot lägger jag i princip aldrig pengar själv på MTX, oavsett om det är free to play eller inte.

Medlem

Det beror nog lite på hur man ser det. Jag ignorerar alltid alla microtransaktioner (har aldrig köpt en enda i något spel någonsin). Om spelet inte är roligt pga för mycket grind så får spelet dåligt betyg av mig och jag slutar spela. Så microtransaktionerna har säkert fått en del spel att få lägre betyg indirekt. Oftast är de ju roliga ändå och då spelar det inte mig någon roll om det finns microtransaktioner eller inte eftersom jag ändå inte köper såna.

Medlem

Ja.
Jag hade tänkt köpa Gran Turismo 7, men nu vetefan.

Medlem

Beror helt på hur de är. Är väldigt olika hur det sköts från spel till spel.
Vissa bryr jag mig inte om andra är hemska.

Man ska inte vara påtvingad att köpa något för att ha kul i spelet. Är spelet designat så att man måste köpa hela tiden och lägga absurda pengar för att ha kul så nej tack.

Sen är det också är det f2p eller b2p? Mmo eller singel player?
Köper jag spelet förväntar jag mig ytterst lite eller inga mikrotransaktioner i sådana fall bara saker som inte betyder något som skins.
Är det f2p spel så är jag ok med mer mikotransaktioner sålänge spelet är kul att spela utan att man måste köpa saker.

12
Skriv svar