CDPR väljer att skippa Redengine på grund av pengar och tid

Robot
CDPR väljer att skippa Redengine på grund av pengar och tid

CD Projekt Red dödar sitt eget barn på grund av pengarna.

#CDPR, #Witcher-4


Medlem

Ja Cyberpunk är nog det snyggaste open world spel jag spelat, men vi vet ju alla hur många buggar o fel det kom med.

Ett byte till Unreal Engine 5 låter som ett bättre och mer hälsosamt val. Med lumen och nanite lär vi inte bli besvikna rent grafiskt heller...

Medlem

Låter som ett smart val att byta till UE som är mer flexibel än att behöva göra om Redengine varje gång.
Sparar nog en del pengar och tid i slutändan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

De har även haft hög personalomsättning och det blir ganska ineffektivt när ny personal hela tiden måste lära sig använda motorn och dess verktyg. "Alla" kan Unreal.

Ubisoft- och Activision-studior har haft liknande problem ett tag då många valt att lämna. Det var till och med snack om att någon Ubisoft-studio tappat alla som kunde ett visst verktyg/system så att de var tvungna att be andra studior inom företaget om hjälp.

Medlem

Med tanke på många storspels (och motorerna de bygger på, plus eventuell middleware som ska integreras) komplexitet i dag känns det nog som ett rimligt beslut.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Exclusive on EPIC GAMES!!!!!

Dec
Medlem
Skrivet av Yabba:

Exclusive on EPIC GAMES!!!!!

De har väl redan sagt att det inte kommer bli exklusivt?


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Geeks Gaming

På ett sätt är det tråkigt att egna gjorda spelmotorer blir allt mindre. Samtidigt förstår jag dom. Är enormt arbete med de.
UE5 är extremt lätt att arbeta med.

Tror det är bäst faktiskt.

Medlem

Det går att totalt förstöra spelet i Unreal Engine också.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Jag är inget fan av Unreal Engine. Spelmotor för Epic Games och en bunt A/AA spel. Finns knappt några bra och snygga open world spel som använt Unreal Engine tidigare. För att inte tala om open world rpg. Epic säger att de löst detta med UE5, men det finns inga spel eller bevis än så länge.

Intressant att CDPR chansar på att UE5 är framtiden för sina open world spel. Antagligen får de en hel del support från Epic som vill bevisa att deras motor duger.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är inget fan av Unreal Engine. Spelmotor för Epic Games och en bunt A/AA spel. Finns knappt några bra och snygga open world spel som använt Unreal Engine tidigare. För att inte tala om open world rpg. Epic säger att de löst detta med UE5, men det finns inga spel eller bevis än så länge.

Kolla gameplaytrailern för Stalker 2, det är gjort i UE5.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Tråkigt. Tycker att utveckling och innovation riskerar att stanna av när allt fler utvecklare använder sig av samma spelmotor. =/

Studerade nyligen Datorgrafik på HIS, och Witcher 3 nämndes i boken Real-Time Rendering, Fourth Edition under kapitlet om skuggor. Tyckte de had en väldigt intressant approach med att optimera skuggprestandan, där motorn först helt enkelt beräknade om terrängen skymde objekten ifrån solen igenom att bara kolla upp en tabell och göra en höjd-jämförelse.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är inget fan av Unreal Engine. Spelmotor för Epic Games och en bunt A/AA spel. Finns knappt några bra och snygga open world spel som använt Unreal Engine tidigare.

Arkham Knight var väl ganska snyggt redan på UE3?

Medlem
Citat:

REDengine, in various iterations, was used in The Witcher 2, The Witcher 3, and Cyberpunk 2077, but its time is clearly up: CD Projekt said in the announcement that the switch to a new engine signals the start of "a multi-year strategic partnership with Epic Games."

"[The partnership] covers not only licensing, but technical development of Unreal Engine 5, as well as potential future versions of Unreal Engine, where relevant," CD Projekt said. "We'll closely collaborate with Epic Games’ developers with the primary goal being to help tailor the engine for open-world experiences."

Källa PCGamer

CDProjekt måste fått ett bra avtal med Epic i kombination med att de haft mycket bekymmer med REDengine?

Utvecklarna på Epic får nu ett tungt open world AAA-spel att kunna vidareutveckla UE5-motorn för. Båda vinner ömsesidigt på detta partnerskap.

Frågan är hur det kommer spela ut? Tänk om partnerskapet brister och CDProjekt bryter efter 2-3 års utveckling? Då lär vi inte få se något TW4… åtminstone inte på många år till.

Min kunskap om spelmotorer sträcker sig att det var idag som jag lärde mig att Epic Games faktiskt äger Unreal Engine. Så jag kan inget.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är inget fan av Unreal Engine. Spelmotor för Epic Games och en bunt A/AA spel. Finns knappt några bra och snygga open world spel som använt Unreal Engine tidigare. För att inte tala om open world rpg. Epic säger att de löst detta med UE5, men det finns inga spel eller bevis än så länge.

Intressant att CDPR chansar på att UE5 är framtiden för sina open world spel. Antagligen får de en hel del support från Epic som vill bevisa att deras motor duger.

Jag kände precis likadant. När jag kollar på UE så känner jag en viss "själlöshet" (svårt att beskriva) som jag inte känt i andra spel. Skall dock tillägga att jag inte har koll på spel som gjorts/görs i just UE5. Tidigare UE har alltid imponerat grafiskt, likaså UE5, men det måste till det lilla extra.

Men kan nog bli bra. Beror på hur mycket energi och man-timmar man kan lägga på det...

Skribent
Skrivet av Metroid:

Det går att totalt förstöra spelet i Unreal Engine också.

CDPR har ju jobbat med andra spelmotorer förut också, så de är ju inga noviser där. Witcher 1 använde sig ju av samma spelmotor som Neverwinter Nights, rejält tweakad dock. Så de kan nog göra bra saker med Unreal...förhoppningsvis...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av B-itta:

Ja Cyberpunk är nog det snyggaste open world spel jag spelat, men vi vet ju alla hur många buggar o fel det kom med.

Ser riktigt misslyckat ut fortfarande.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Exclusive on EPIC GAMES!!!!!

Vore ju väldigt konstigt om dom inte säljer spelet i sin egen butik.

Medlem

Låter som ett bra beslut. Redengine renderar fantastiska miljöer, men det är, och har alltid varit, fyllt med buggar. Både Witcher 2 och 3 var ju riktiga buggfester i början, och det tog ett tag innan de var spelbara utan problem. Sen var de kanske inte lika extremt som med Cyberpunk, men detta säger ju bara att CDPR får mer och mer problem med motorn. Unreal Engine 5 är ju gudomlig om man ser till hur väloptimerad den redan är, och gör även arbetet lättare för utvecklarna, framför allt när det handlar om open world. Så det blir en win/win-situation för både utvecklare och spelare.

Medlem

Lite halvtråkigt att nästan alla spel kommer att använda UE, men förståeligt.

eld
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är inget fan av Unreal Engine. Spelmotor för Epic Games och en bunt A/AA spel. Finns knappt några bra och snygga open world spel som använt Unreal Engine tidigare. För att inte tala om open world rpg. Epic säger att de löst detta med UE5, men det finns inga spel eller bevis än så länge.

Intressant att CDPR chansar på att UE5 är framtiden för sina open world spel. Antagligen får de en hel del support från Epic som vill bevisa att deras motor duger.

Det har gjorts mmorpgs, openworldspel och liknande i unreal engine I åratal, inget hindrar utvecklare från att bygga sina egna lösningar.

eld
Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag kände precis likadant. När jag kollar på UE så känner jag en viss "själlöshet" (svårt att beskriva) som jag inte känt i andra spel. Skall dock tillägga att jag inte har koll på spel som gjorts/görs i just UE5. Tidigare UE har alltid imponerat grafiskt, likaså UE5, men det måste till det lilla extra.

Men kan nog bli bra. Beror på hur mycket energi och man-timmar man kan lägga på det...

Det är nog svårt för gemene person att veta vilken motor ett spel är byggt i såvida man inte ser loggan i introt, tex, alla dessa gjorda i unreal engine 4:

Medlem

Det är bra. Dem kan inte ha samma fiasko igen med W4 som CP2077. Det är väldigt få som kan använda sin egen motor för det tar tid att lära ut den till nya medarbetare.

Medlem

Jag tror inte på det där att man inte kan fortsätta med motorn pga att det var så mycket strul i cyberpunk pga just motorn, jag tror snarare att de inte kan fortsätta eftersom de tappat massa viktiga personer som har med motor-utvecklingen att göra. Att det skulle vara svårare eller lika svårt att göra ett Witcher än Cyberpunk ställer jag mig mycket tveksam till.

Det är trist och synd, det är bra med flera företag som gör stora spel med sina egna motorer. Dessutom finns det väl en fet-stor chans att spelet INTE kommer på steam dag-1 direkt nu, visst de har sagt att det inte kommer bli exklusivt till EN plattform, men det betyder ju som jag ser det mera att det kommer gå att köpa på Gog och Epic, inte på Steam.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

MEG
Medlem

Underbar morbid titel eller undertitel eller vad det nu heter "CD Projekt Red dödar sin eget barn på grund av pengarna." : )


signatur

Death is only the beginning

Avstängd

Nice! Jag tänkte precis kommentera att UE idag inte är som det var för 10 år sedan då precis allt som gjordes såg lika gul/brunt ut med samma assets i alla spel.

Medlem
Helt rätt!

Som dem flesta andra säger här så tror jag att detta är helt rätt beslut! Så taggad!!!

Medlem

Äh inte alls taggad... När alla spelar W4 sitter jag fortfarande och spelar W3 😁

eld
Medlem
Skrivet av laneg:

Nice! Jag tänkte precis kommentera att UE idag inte är som det var för 10 år sedan då precis allt som gjordes såg lika gul/brunt ut med samma assets i alla spel.

Även då så var utseendet i spel en trend som många spel följde efter gears of war och en produkt av sin tid, inte ett resultat av motorn.

Unreal engine 3 har ju tagit många olika former genom åren:

Och nu senast i det populära lost ark:

12
Skriv svar