Sony säger upp folk och fokuserar på digital försäljning

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Live service 🤮

Nej det blir väl bra! "Live service" är "Life service"... Se bara till att satsa stenhårt på "suprice mechanics" också så är striden vunnen! 😳

Medlem

Då kan dom sänka priserna i PS store, löjligt dyrt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bättre för miljön också.

Sämre för din egna ekonomi dock...
Och alla i återförsäljningsledet som förlorar sina jobb.

Men tyvärr så det sett ut i alla media branscher de senaste 15 åren.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skönt att slippa betala pengar ibland, dra till polarn o låna ett spel på skiva istället

Så kan det vara men aldrig haft det problemet med att ett köpt spel påverkar ekonomin speciellt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag har ASMYCKET spel i min Playstation-bibliotek vilket innebär att jag aldrig mer kommer behöva köpa dyra spel. Jag spelar på tills något jag gillar blir svinbilligt och då köper jag det digitalt. Gör som jag. KÖP BARA BILLIGA SPEL!

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bättre för miljön också.

Stämmer det där verkligen? Om du spelar ett spel en gång, kanske, men om du återkommer till ett spel flera gånger och måste ladda ner det på nytt varje gång, så är det nog mer miljövänligt att ha det på skiva. (Förutsatt att det inte patchas sönder regelbundet, för då har ju innehållet på skivan noll värde.)

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Stämmer det där verkligen? Om du spelar ett spel en gång, kanske, men om du återkommer till ett spel flera gånger och måste ladda ner det på nytt varje gång, så är det nog mer miljövänligt att ha det på skiva. (Förutsatt att det inte patchas sönder regelbundet, för då har ju innehållet på skivan noll värde.)

Det hade varit intressant att göra matten på det. Med en fysisk produkt faktorerar du ju in allt från utvinningen av materialet, till tillverkningsprocessen, lagring av det i en klimakontrollerad miljö, frakten, och sen varje gång du sätter den in i din konsol så använder du ju energi för att få skivan att snurra.

Frågan är ju hur det ställer sig mot en digital produkt som du kanske måste tanka ner ett par gånger om året.

Önskar jag var smart nog och hade tillräcklig fritid att finna ut

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det hade varit intressant att göra matten på det. Med en fysisk produkt faktorerar du ju in allt från utvinningen av materialet, till tillverkningsprocessen, lagring av det i en klimakontrollerad miljö, frakten, och sen varje gång du sätter den in i din konsol så använder du ju energi för att få skivan att snurra.

Frågan är ju hur det ställer sig mot en digital produkt som du kanske måste tanka ner ett par gånger om året.

Önskar jag var smart nog och hade tillräcklig fritid att finna ut

Well det här är lite info jag hitta på internet
"I did some math on streaming’s carbon footprint. It’s been calculated that streaming an album over the Internet just 27 times will use more energy than it takes to produce and manufacture a single CD or vinyl record."

Då spel är större, borde dock det betyda att det går snabbare för CDs att bli bättre för miljön. Men det lär också dra lite mer för att tillverka.

Men ja desto mer du laddar ner spel igen, så blir skivor bättre och bättre för miljön för att spinna de drar mindre energi än att ladda.

Extra:
"Similarly, the environmental cost of downloading video games is thought to be higher than producing and distributing Blu-Ray disks from shops."
Så diskar kanske är bättre direkt, då det är så mycket data på de.

12
Skriv svar