Spelkritik.se - samlade spelrecensioner från svenska kritiker

Medlem
Spelkritik.se - samlade spelrecensioner från svenska kritiker

Hej!

Jag jobbar just nu på ett litet sidoprojekt där målet är att samla alla svenska recensioner av spel och dela ut ett snittbetyg. Väldigt inspirerat av Metacritic och Opencritic, men en svensk variant.

Kolla gärna in sidan på https://www.spelkritik.se och säg vad ni tycker


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem

Smidigt, snabbt, stilrent. Jag gillar idén och genomförandet!

Men får jag fråga varför de flesta titlarna under "Bästa spelen 2022" är från 2021?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Frilansare

Intressant projekt! Blir spännande att följa.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Smidigt, snabbt, stilrent. Jag gillar idén och genomförandet!

Men får jag fråga varför de flesta titlarna under "Bästa spelen 2022" är från 2021?

Tack! Just nu tar jag de bästa spelen från ett helt år tillbaka, från dagens datum. Så lite missvisande med "2022" kan jag hålla med om. Vad är mest intressant, ett helt år tillbaka eller 2022?


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem

Väldigt intressant!
Sjukt bra gränsnitt och lätt att använda.

Antar dock att där är lite att fixa, t.ex. om man tittar på denna sidan så visar den ena recensionen 9/10, medans betyget på hemsidan är en 2a
https://www.spelkritik.se/spel/hindsight-20-slash-20


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Väldigt intressant!
Sjukt bra gränsnitt och lätt att använda.

Antar dock att där är lite att fixa, t.ex. om man tittar på denna sidan så visar den ena recensionen 9/10, medans betyget på hemsidan är en 2a
https://www.spelkritik.se/spel/hindsight-20-slash-20

Tack för feedbacken! Ja den är inte riktigt klar än och finns säkert en hel del buggar. Ska kolla på det problemet du hittade.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem
Skrivet av spelkritik:

Tack! Just nu tar jag de bästa spelen från ett helt år tillbaka, från dagens datum. Så lite missvisande med "2022" kan jag hålla med om. Vad är mest intressant, ett helt år tillbaka eller 2022?

Personligen tycker jag att en överblick för ett år i gången är mer intressant, fast då kommer rutan att gapa tom i januari. Kanske man kunde bläddra tillbaka till tidigare år och se vilka spel som hade högst snittbetyg just då?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Personligen tycker jag att en överblick för ett år i gången är mer intressant, fast då kommer rutan att gapa tom i januari. Kanske man kunde bläddra tillbaka till tidigare år och se vilka spel som hade högst snittbetyg just då?

Jag kollar på detta, men håller med om att kunna filtrera på specifika år (tex 2021) skulle vara najs för kunna se bästa spelen det året.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Redaktör

Intressant, och bra att ni skriver vilket betyg varje site faktiskt sätter. Jag hade kanske önskat ett klargörande kring hur betygsöversättningen görs ("Vi översätter alla betyg till 10-skalan med halvbetyg") och en brasklapp för att resultatet kan skilja sig mot ursprungsbetyget (olika skalor funkar ju ofta olika). Även vilken skala era snittbetyg använder - det är väl en 19-gradig skala (1, 1,5, 2... 9, 9,5, 10)?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Intressant, och bra att ni skriver vilket betyg varje site faktiskt sätter. Jag hade kanske önskat ett klargörande kring hur betygsöversättningen görs ("Vi översätter alla betyg till 10-skalan med halvbetyg") och en brasklapp för att resultatet kan skilja sig mot ursprungsbetyget (olika skalor funkar ju ofta olika). Även vilken skala era snittbetyg använder - det är väl en 19-gradig skala (1, 1,5, 2... 9, 9,5, 10)?

Tack för feedbacken! Ska absolut lägga till ett klargörande på sidan hur allt med betygen funkar. Det jag gör just nu är att översätta alla betyg till en 100-skala och sen visar snittbetyget delat med 10. Så ett spel kan tex få 7.2 som snittbetyg.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem

Hej,

Kul sida, skall checka in lite djupare!
Då antar jag att https://kritiker.se/spel/ får lite konkurrens nu då...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av spelkritik:

Tack! Just nu tar jag de bästa spelen från ett helt år tillbaka, från dagens datum. Så lite missvisande med "2022" kan jag hålla med om. Vad är mest intressant, ett helt år tillbaka eller 2022?

Rullande 12 månader är ju bra men den rubriken ser lite trist ut.
Sätta 2021 funkar ju såklart men då kan man bara ha spel från 2021 där.
Då blir 2022 tom eftersom vi kanske inte känner till de bästa spelen än.

Kör månad för månad om du orkar med urvalsfunktion för att sortera in äldre.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Fin sida, dock tycker jag det är konstigt att något som är 5,5 i betyg klassas som iskall, borde finns något mellan iskall och ljummen.

Medlem
Skrivet av Distordera:

Rullande 12 månader är ju bra men den rubriken ser lite trist ut.
Sätta 2021 funkar ju såklart men då kan man bara ha spel från 2021 där.
Då blir 2022 tom eftersom vi kanske inte känner till de bästa spelen än.

Kör månad för månad om du orkar med urvalsfunktion för att sortera in äldre.

Tack för bra feedback, ska se över denna del och komma på något bra.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem
Skrivet av wololo:

Fin sida, dock tycker jag det är konstigt att något som är 5,5 i betyg klassas som iskall, borde finns något mellan iskall och ljummen.

Tack för feedbacken! Just nu finns det 4 olika nivåer (iskall / ljummen / het / glödhet). Dessa baseras på hur bra detta betyg är i förhållande till andra spels betyg.

Glödhet: Spel med snittbetyg i den 90:e percentilen eller högre.
Het: Spel med snittbetyg mellan den 60:e och 90:e percentilen.
Ljummen: Spel med snittbetyg mellan den 30:e och 60:e percentilen.
Iskall: Spel med snittbetyg i den 30:e percentilen eller lägre.

Just nu ligger dessa värden på 9 eller högre, 7.3-8.9, 6-7.2 och 6 eller längre.

Ska fundera på en nivå emellan iskall och ljummen, skulle kanske kunna heta "kall" isåfall.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem

Ser bra ut, men verkar inte helt stämma överrens när det gäller betygen.
Kollar man på t ex Elden Ring så står det att Varvat gett spelet 7/10, men i artikeln är det 10/10.

Det verkar som att din "parsning" är felaktig, alla betyg från Varvat visas som 7/10.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Ser bra ut, men verkar inte helt stämma överrens när det gäller betygen.
Kollar man på t ex Elden Ring så står det att Varvat gett spelet 7/10, men i artikeln är det 10/10.

Det verkar som att din "parsning" är felaktig, alla betyg från Varvat visas som 7/10.

Ja något verkar ibland bli fel med betygen från Varvat. Ska kolla på det idag så att det blir rätt.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem
Skrivet av spelkritik:

Ja något verkar ibland bli fel med betygen från Varvat. Ska kolla på det idag så att det blir rätt.

Vad jag kan se så finns det ett JSON-element med ratingValue på sidan:

{ "@context": "http://schema.org/", "@type": "Review", "author": { "@type": "Person", "name": "Daniel Rydelius" }, "itemReviewed": { "@type": "Game", "name": "Elden Ring Recension" }, "mainEntityOfPage": { "@id": "https://varvat.se/elden-ring-recension/", "@type": "WebPage" }, "reviewRating": { "@type": "Rating", "bestRating": "10", "ratingValue": "10", "worstRating": "1" } }

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Vad jag kan se så finns det ett JSON-element med ratingValue på sidan:

{ "@context": "http://schema.org/", "@type": "Review", "author": { "@type": "Person", "name": "Daniel Rydelius" }, "itemReviewed": { "@type": "Game", "name": "Elden Ring Recension" }, "mainEntityOfPage": { "@id": "https://varvat.se/elden-ring-recension/", "@type": "WebPage" }, "reviewRating": { "@type": "Rating", "bestRating": "10", "ratingValue": "10", "worstRating": "1" } }

Tack, ska se till att betyget hämtas därifrån.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem
Skrivet av Force:

Väldigt intressant!
Sjukt bra gränsnitt och lätt att använda.

Antar dock att där är lite att fixa, t.ex. om man tittar på denna sidan så visar den ena recensionen 9/10, medans betyget på hemsidan är en 2a
https://www.spelkritik.se/spel/hindsight-20-slash-20

Skrivet av Ichabod:

Ser bra ut, men verkar inte helt stämma överrens när det gäller betygen.
Kollar man på t ex Elden Ring så står det att Varvat gett spelet 7/10, men i artikeln är det 10/10.

Det verkar som att din "parsning" är felaktig, alla betyg från Varvat visas som 7/10.

Nu ska problemet med felaktiga betyg från Varvat vara löst.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem

Tyckte sidan såg bra och lättöverskådlig ut även om den verkar vara lite ostabil. Vet inte hur Metacritic gör men någonting som eventuellt kan vara relevant i och med det mer begränsade urvalet av källor är att ange hur många recensioner betyget baseras på redan i översikten. Sidan går inte längre att öppna så kan inte dubbelkolla vad betygen var men exempelvis så är betyget 7 på Kirby (en recension) mindre användbart än betyget 7 på Gran Turismo (4 eller 5 recensioner).

Redaktör
Skrivet av spelkritik:

Tack för feedbacken! Just nu finns det 4 olika nivåer (iskall / ljummen / het / glödhet). Dessa baseras på hur bra detta betyg är i förhållande till andra spels betyg.

Glödhet: Spel med snittbetyg i den 90:e percentilen eller högre.
Het: Spel med snittbetyg mellan den 60:e och 90:e percentilen.
Ljummen: Spel med snittbetyg mellan den 30:e och 60:e percentilen.
Iskall: Spel med snittbetyg i den 30:e percentilen eller lägre.

Just nu ligger dessa värden på 9 eller högre, 7.3-8.9, 6-7.2 och 6 eller längre.

Ska fundera på en nivå emellan iskall och ljummen, skulle kanske kunna heta "kall" isåfall.

En betygsskala ska i mitt tycke vara "rak", att varje steg är ungefär lika mycket värt. Då vet läsaren ungefär hur stor skilnaden är mellan de olika stegen och vad var och ett säger om spelet i fråga. Är de inte det blir ju varje betyg godtyckligt.

Om jag förstår hur "Glödhet", "Het" osv. funkar så täcker "Iskall" 60 procent av skalan. Sånt riskerar att spä på betygsinflationen eftersom bra spel tenderar att få mycket högre betyg än med en rak skala där "mittenbra" spel (alltså våra 3 av 5) ligger kring 7-8 av 10. Vilket också ställer till det när man översätter från en skala till en annan.


signatur
Inaktiv

Snyggt jobbat, snabbt och lättöverskådligt. Ska hålla koll på sidan.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tyckte sidan såg bra och lättöverskådlig ut även om den verkar vara lite ostabil. Vet inte hur Metacritic gör men någonting som eventuellt kan vara relevant i och med det mer begränsade urvalet av källor är att ange hur många recensioner betyget baseras på redan i översikten. Sidan går inte längre att öppna så kan inte dubbelkolla vad betygen var men exempelvis så är betyget 7 på Kirby (en recension) mindre användbart än betyget 7 på Gran Turismo (4 eller 5 recensioner).

Tack för feedbacken! Förstår vad du menar och ska kolla på detta och se vad jag kan göra. Sidan ska vara uppe igen nu, va tillfälligt nere i någon minut.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En betygsskala ska i mitt tycke vara "rak", att varje steg är ungefär lika mycket värt. Då vet läsaren ungefär hur stor skilnaden är mellan de olika stegen och vad var och ett säger om spelet i fråga. Är de inte det blir ju varje betyg godtyckligt.

Om jag förstår hur "Glödhet", "Het" osv. funkar så täcker "Iskall" 60 procent av skalan. Sånt riskerar att spä på betygsinflationen eftersom bra spel tenderar att få mycket högre betyg än med en rak skala där "mittenbra" spel (alltså våra 3 av 5) ligger kring 7-8 av 10. Vilket också ställer till det när man översätter från en skala till en annan.

Förstår vad du menar och ska kolla på detta, får se exakt hur jag gör men håller med om att "Iskall" kanske inte ska täcka 60% av skalan.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Redaktör
Skrivet av spelkritik:

Förstår vad du menar och ska kolla på detta, får se exakt hur jag gör men håller med om att "Iskall" kanske inte ska täcka 60% av skalan.

Det är ju lite klurigt när inte alla gör lika, och jag är ju rätt partisk som använt vår skala i 20 år. Men det går säkert att lösa, och det funkar ju även utan den - ni redovisar ju tydligt vilket betyg var och en sätter. Det gillar jag.


signatur
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Smidigt, snabbt, stilrent. Jag gillar idén och genomförandet!

Men får jag fråga varför de flesta titlarna under "Bästa spelen 2022" är från 2021?

Nu har jag fixat så att det går att sortera per år och på startsidan under "Bästa spelen 2022" finns nu bara spel från 2022. Under "Bläddra spel" sidan kan man tex hitta de bästa spelen 2021 här https://www.spelkritik.se/bladdra/alla/2021/betyg


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem

Efter lite feedback så har jag justerat värdena för Spelkritiks betyg glödhet, het, ljummen och iskall.

Glödhet: Spel med snittbetyg i den 90:e percentilen eller högre.
Het: Spel med snittbetyg mellan den 50:e och 90:e percentilen.
Ljummen: Spel med snittbetyg mellan den 10:e och 50:e percentilen.
Iskall: Spel med snittbetyg i den 10:e percentilen eller lägre.

Just nu ligger dessa värden på 8.4 eller högre, 7-8.3, 4-6.9 och 4 eller längre.

Nu täcker inte iskall längre 60% av skalan och omfattar 10% av spelen med lägst betyg. Kommer fortsätta fundera över dessa betyg men detta är iallafall en liten fix just nu.


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tyckte sidan såg bra och lättöverskådlig ut även om den verkar vara lite ostabil. Vet inte hur Metacritic gör men någonting som eventuellt kan vara relevant i och med det mer begränsade urvalet av källor är att ange hur många recensioner betyget baseras på redan i översikten. Sidan går inte längre att öppna så kan inte dubbelkolla vad betygen var men exempelvis så är betyget 7 på Kirby (en recension) mindre användbart än betyget 7 på Gran Turismo (4 eller 5 recensioner).

Vad tror ni om att på startsidan visa antal recensioner inom parentens brevid betyget? Tex Elden Ring: 9.6 (7), där 7 då är antal recensioner?


signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

NuZ
Testpilot
Skrivet av spelkritik:

Hej!

Jag jobbar just nu på ett litet sidoprojekt där målet är att samla alla svenska recensioner av spel och dela ut ett snittbetyg. Väldigt inspirerat av Metacritic och Opencritic, men en svensk variant.

Kolla gärna in sidan på https://www.spelkritik.se och säg vad ni tycker

Tillagd i favoriter! Bra jobbat!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar