Warframe - En "liten" guide för nya spelare

Quake-konnässsör
Warframe - En "liten" guide för nya spelare

Under början av året (2021) hade jag precis klarat ut det sista av karaktärs berättelserna i Star Wars The Old Republic (SWtOR), och före det så hade jag tagit mig igenom Final Fantasy 14 episka berättelse. Båda spelen har en, eller i SWtORs fall flera, bra berättelser som man upplever ihop med sin spelkaraktär. Både FF14 och SWtOR krävde ett engagemang av tid att klara igenom, om man nu ville spela igenom end-game material så krävs det ännu mer.

När man hade spelat igenom dessa två titlar som man skulle kunna säga följer en mer klassisk MMORPG riktlinje, så var jag sugen på något annorlunda. Kanske något som jag då trodde skulle ta upp mindre av min tid än de två tidigare nämnda titlarna. Både en arbetskamrat och en bakant hade spelat spelet lite till och från under en längre period. Med deras hjälp så hoppade jag in i spelvärlden som var Warframe, något som jag senare skulle upptäcka blev en förvirrad och tidskrävande resa, som än idag inte är klar. I skrivandets stund ligger jag på ungefär 1200 timmar i Warframe, dock så måste jag säga att det inte riktigt är 100% speltid som det är i de flesta MMO. Det mesta som berör denna lilla genomgång kommer man i kontakt med under de första 150 timmarna.

Jag ska försöka hålla denna lilla genomgång så spoiler-free som möjligt, svårt och förklara allt kanske i detalj som jag själv tyckte var väldigt förvirrande, men ska försöka. På grund av att det är så ofantligt mycket som jag vill beröra så kan det eventuellt bli lite rörigt, då mycket av spelmekaniken är sammankopplad. Men tycker ändå att jag vill göra det, då mycket var, och fortfarande är, dåligt nämnt och förklarat i spelet då jag fick leta rätt på informationen själv. Men jag kan omöjligt förklara allt om hur, varför och vart man hittar allt. Men jag hoppas att jag kan vägleda er till de rätta svaren på en enklare sätt än vad jag själv har fått uppleva. Själv har jag haft en fantastisk upplevelse i Warframe under alla de timmar jag har spelat, men självklart är spelet inte för alla, då det kan kännas tidskrävande.

And here we GO!

Vad är Warframe?

Det kortaste man kan säga om vad Warframe är skulle kunna vara det som står under beskrivningen på Steam, “Warframe är ett kooperativ free-to-play tredje-person online actionspel, som utspelar sig i en framtida sci-fi värld”.

Med hjälp av sin Warframe, som är en antropomorfisk biomekanisk stridsenhet (försök säg de där tio gånger snabbt), tar man igenom uppdrag på diverse olika planeter i solsystemet. Uppdragen kan variera i tid beroende på uppbyggnad, mål och egen erfarenhet. Men de brukar inte vara allt för långa, varierar mellan 30 minuter till ibland under en minut. Huvudberättelsens uppdrag och banor tar dock längre tid än de vanliga banorna, och spelas oftast själv.

Man kan välja / låsa till att spela alla uppdrag själv, med sina vänner eller om man vill spela med andra, upp till fyra personer. Om man vill spela med sina vänner så kan man hindra att andra personer kommer in på sin sektion, eller om man vill tillåta andra och komma med. Communityt är, vad jag har upplevt hittills, ganska snälla mot nya spelare och som gärna hjälper till, men det finns alltid några rötägg i korgen. Men inte för att tynga ned andra spelare kan det vara värt och spela ett tio-tal timmar själv i början för att få en känsla för spelet, då början i sig inte är svår så är det inte heller något problem.

100 days of Warframe

Till sin hjälp har man en ganska imponerade pool av diverse olika vapen för att ta sig an det fientliga motståndet på varje bana. Man kan utrusta sin Warframe med upp till tre vapen, vissa Warframe har speciella förmågor som gör det möjligt att ha ett vapen till. Ett primär vapen (gevär, pilbågar, granatkastare, etc), sekundär vapen (pistoler, mindre hagelbössor, kastknivar, etc) och närstridsvapen (svärd, stavar, nunchucks, liar, piskor etc).

Många har också sagt att Warframe är som “Ninjas in Space”, och skulle säga att det inte är så långt ifrån sanningen då action sidan av spelet är väldigt snabbt och känslan är väldigt belönande om man lyckas ta sig runt på banorna med en smidighet som man ofta sammankopplar med ninjor. Det vill säga när man väl har fått in vanan på att ta sig runt på banorna, i början känner man sig dock lite som en mjölkkanna som blir iväg kastad av en man i 40 årsåldern som upplever sig första fylla.

Början på din resa

Spelet börjar med en filmsekvens som lyckas sätta stämningen för Warframe rätt bra. Efter filmsekvensen får man välja en av tre olika Warframe som man vill börja med, de har en liten annorlunda spelstil mellan varandra. Det beror lite på din spelstil vad du är sugen efter i början, men spelar inte så stor roll vilken du väljer eftersom man kommer inom en snar framtid ha rätt många fler Warframe och spela som.

Warframe: Official Intro Cinematic

Warframe spelar man som nämnt i tredje-persons vy och har tillgång till vapen i en rätt imponerande pool av variationer, några av dessa vapen får man möta bekantskap med under spelets första minuter samtidigt som man blir bekant med hur spelkaraktären rör sig och vad man kan göra, i form av dubbelhoppa, springa på väggar, glida längs marken, och använda sina färdigheter som sin Warframe har. I de senare banorna så kommer man ha användning av dessa parkour egenskaper mer än i de tidigare.

Under introduktionen av spelet så är en av de första rösterna vi hör från Lotus, hon kommer agera som en vägledare på resan och kommer också vara en viktig person genom huvudberättelsen, och mer än så kan jag tyvärr inte säga.

Men Lotus är inte den personen man träffar när man väl vaknar, då en Grineer vid namn Captain Vor ligger steget före, och hans plan är att ta Warframen till Grineers ledare, Twin Queens, för att få en saftig belöning. Han sätter fast en kontrollenhet, en Ascaris, för att sakta försöka ta över Warframens möjlighet att röra sig. Man måste nu fly undan Captain Vors soldater och ta sig till en säkrare plats. Med hjälp från Lotus så tar man sig till ett skepp för att fly undan greppet Captain Vor.

I slutet av introduktionen får man tillgång till skeppet, The Liset, vilket kommer agera som hem och sin egna lilla Base-of-Operation under tiden som man spelar Warframe. Det är nu som spelar börjar öppna upp sig successivt.

The Liset är ett rymdskepp av Orbiter klass som användes av Tenno / Warframes under The Old War och just detta skepp har inte varit i bruk på bra länge. Väl ombord på skeppet så märker man att alla system inte är riktigt i fullt reparerat skick, och man måste reparera delar för att få tillgång till diverse olika system.

När vi väl kommer ombord på skeppet så får vi också höra en röst, en röst som tillhör Ordis. Ordis är en Orokin Cephalon och kommer vara en medföljare i våra äventyr genom solsystemet. Låt oss säga att Cephalon är lite som AI, men det är inte hela sanningen som man senare kommer att få reda på.

"What is a Cephalon? At first it seems to be a forbidden thing, a computer that thinks and feels. Yet I have flaws, phantom memories, I am something else. More like an image, a ghost... an abomination." - Ordis

Med hjälp från Lotus och Ordis ska man försöka skapa en balans i solsystemet som har blivit dominerat av Grineer och Corpus fraktionerna.

Berättelsen har byggts på under åren som spelet har varit ute, och kan kännas förvirrande för nya spelare och greppa. Samtidigt så kan man också förstå varför man inte ska veta något om världen ihop med hur berättelsen breddar ut sig desto djupare in man kommer. Man får inte allt serverat, utan vissa detaljer om världen måste man leta sig fram till, och där så kanske de kunde ha gjort det lite enklare för nya spelare att få ett grepp om världsskapandet.

Fraktioner - Mål / Ideologier

Om jag skulle ta och skriva ned hela historien bakom varje fraktion, skulle det bli några sidor till, istället så kan jag rekommendera några videor som förklarar berättelsen på ett bättre sätt och med mera inlevelse.

Videorna innehåller dock stora spoilers för huvudberättelsen, ifall man är orolig för sådant.

Grineer

Corpus

Infested

Sentient

Orokin

Cephalon

Warframe / Tenno

Skeppet - The Liset

Skeppet kommer vara din hubb resten av spelet, det är i skeppet du hanterar din karaktär, dina vapen och tillgång till Star Chart som tar dig ut på diverse olika uppdrag. Tänkte “snabbt” gå igenom några av dessa stationer som man har tillgång till i skeppet, samt några som är lite hemliga men nämner hur man får tillgång till dem och när man får det.

Starchart

Star Charten är i centrum av den främre delen av skeppet, det är här man bestämmer vilka uppdrag man gör. I början är man låst till vissa planeter men under tiden man spelar så låser man upp Junction som fungerar som Gateway till andra planeter, lite som Warpstations för att ta sig mellan planeter. Vissa krav måste uppfyllas för att en Junction ska låsas upp och man måste besegra en boss. Efter man har låst upp Junction så får man lite annat godis som belöning, och detta var inget man fick förut, men det är en välkommen bonus för nya spelare.

Upp till höger så har vi också World State Window. I från denna meny kan vi se Event, Alert, Steel Path incursions, Invasions, Syndicate uppdrag, Void Fissures och dagliga Sorties. Dessa är temporära uppdrag / events med olika svårighetsgrader som ger bra bonusar.

Event: Är större uppdrag som oftast görs gemensamt med hela Warframe community, och under denna tid har man chans till att få belöningar som man inte kan få på annat sätt.

Alert: Är en samling av lite olika uppdrag. Maroo’s Ayatan Treasure Hunt, Clem’s weekly mission, Kuva Siphons, Nightmare Mode, Gift from the Lotus och Arbitrations. Låt oss gå lite djupare ned i vad exakt dessa Alerts är och vad för belöningar man får.

Maroo’s Ayatan Treasue Hunt låser upp när man väl hittar Maroo på ett av uppdragen som sker rätt tidigt i spelet. Uppdraget går ut på att man ska hitta en Ayatan Treasure, som man sedan kan sälja för att få en av de olika valutorna som finns i spelet, Endo. Endo används för att uppgradera Mods. Men mer om Endo och Mods lite senare.

Clem’s Weekly går ut på att man ska hjälpa Clem, som är en desertör från Grineer fraktionen och som arbetar som Darvos hemlig agent för att få tag på information. Det är samma rewards man får varje gång man gör denna, Clem Clone Blueprint. Clem’s Weekly låses upp när man har gjort uppdragen från Darvo som man själv hittar ifrån ett av tidigare huvuduppdragen i spelet.

Kuva Siphons uppdrag är ett sätt att få en resurs som heter Kuva, Kuva används till när man ska tillverka diverse olika vapen, warframe och diverse andra saker. Man kan använda Kuva också till att rerolla Riven Mods, väldigt kraftfulla mods om de har rätt statistik på dem. Till denna grupp uppdrag finns det två olika, Kuva Siphons och Kuva Flood, där Kuva Flood är svårare men ger också bättre belöningar. Under uppdragen finns det också en chans att man kan få Requiem Relics.

Nightmare Mode låses upp när man har klarat av alla uppdrag / noder på en planet, och är ett spelläge som gör banorna svårare med hjälp av olika modifikationer som är till nackdel för sin egen Warframe. Några av nackdelarna som man kan stöta på är: Energy Drain, Low Gravity, No Shield, Timer, Health Vampire, Death Detonation. Fördelen med att göra dessa uppdrag är att man får unika Mods som man kan använda till sin Warframe eller till vapnen, mer om hur man moddar senare.

Gift from the Lotus brukar oftast vara speciella evenemang som hålls ihop med att utvecklar teamet firar något speciellt eller i anknytningar till Devstreams som utvecklarna brukar ha på Twitch. För att kunna få en chans på belöningarna behöver man länka sitt Warframe konto till Twitch. De brukar rotera belöningarna för PC, Xbox, Playstation och Switch, då Warframe finns på samtliga plattformar och alla ska få en chans till “Gift from the Lotus”. Belöningarna brukar vara rätt bra och användbara för så som nya spelare och för erfarna spelare. Det är också anpassat så att alla ska kunna spela dessa evenemang.

Arbitrations är en speciella typ av Alert som man får tillgång till först när man har klarat ut alla uppdrag / noder på hela Star Charten. Arbitrations är svårare uppdrag än vanliga, men med en högre chans till bättre belöningar. Uppdragen som man kan spela på Arbitrations är av typ Endless, det vill säga man kan spela dem så länge som man vill, så länge man inte dör. Varje gång man klarar en sektion / rotation på Endless så blir man belönad, och belöningen dras ut en pool som finns. Hur belöningssystemet fungerar ska jag försöka förklara i närmare detalj ihop med de olika uppdrags typerna / belöningar.

Ihop med dessa uppdrag så kan man också få en annan speciell valuta som heter, Vitus Essence, som man kan byta ut mot diverse olika saker i affär som finns på olika Relay stationerna som cirkulerar vissa planeter.

Invasions: Uppdrag där man får oftast välja en sida som man vill slåss emot, Grineer eller Corpus, och beroende på vilken sida man väljer så får man lite olika belöningar. Om man väljer Grineer så får man oftast Detonite Injector, och om man väljer Corpus så får man Fieldron. Man måste klara av tre uppdrag åt den sida man väljer för att sedan få belöningen man är ute efter. Man får belöningen när väl just det Invasion uppdraget är över, och oberoende på vilken sida som “vinner” så får den belöningen man kämpade emot att få.

Detonite Injector och Fieldron använder man för att tillverkar diverse olika vapen som är kopplade dessa två olika faktionerna (Grineer / Corpus).

Det finns också chans till andra belöningar såsom forma, orokin catalys, orokin reactor, vapendelar, blueprint, etc., så kan vara värt och hålla koll på vad Invasion uppdragen kan erbjuda.

Beroende på vilken sida man väljer under dessa uppdrag så kan man också väcka intresse av Zanuka Hunter eller The Grustrag Three. På grund av att man har valt sida så skickas de ut för att jaga Warframen och man kan komma och träffa på dessa på vanliga banor man sitter och spelar, som en randomiserad händelse.

Syndicate uppdrag: Uppdrag som är inriktade på att öka sin rank i de olika Syndicate fraktionerna som finns i Warframe. Det finns sex stycken, New Loka, Cephalon Suda, Steel Meridian, The Perrin Squence, Arbiters of Hexis och Red Veil. Ska förklara hur Syndicate fraktionerna fungerar och hur man går upp i rank med dem lite senare. Under dessa uppdrag kan man även hitta föremål som man kan lämna in till respektive syndikat för att få “standing” hos dem.

Void Relic / Void Fissure / Void Traces: När man spelar igenom sin Star chart så kan man få Relics. Relics innehåller Forma och Prime delar till vapen och warframe, Prime är bättre versioner av sin motsvarighet. Alla Relics innehåller tre (3) common, två (2) uncommon och en (1) rare och det varierar beroende på vilken relic vad som finns på respektive plats.

Det finns fyra (4) olika sorter av Relics, Lith, Meso, Neo och Axi. Lith får man oftare på de tidigare banorna och Axi på de senare, medans Meso och Neo på banorna där emellan.

För att låsa upp innehållet i en Relic behöver man spela igenom en Void Fissure, typ av bana man spelar varierar med jämna mellanrum, och samla ihop Void Fissure från specifika fiender på banan. De fiender som ger Void Fissure ser man ganska lätt då de lyser i ett vitt-gult sken. Man behöver samla ihop tio (10) Void Fissure och klara av kartan för att få låsa upp och få tillgång till innehållet. Om man misslyckas så går inte Relicen förlorad, utan man kan använda samma Relic igen och försöka öppna den.

Om man spelar med fyra andra i samma uppdrag, och alla har samlat ihop Void Fissure så kan man i slutet av banan välja vilken belöning som man vill ta, det är kanske inte alltid man vill ta det som man själv låser upp. Detta tycker jag är riktigt bra system, då man kan få något man inte visste att man behövde. Detta är riktigt användbart när man är på jakt efter den delen som finns på sista platsen, rare, då det är väldigt liten drop chans för att den ska släppas, men det finns något man kan göra åt det.

Void Traces kan man använda för att uppgradera sina Relics för att öka drop chansen för Uncommon och Rare, och minska drop chansen för Common. Void Traces får man genom att spela Void Fissure banor och brukar variera mellan 8 - 80 stycken per bana man klarar av. Man kan uppgradera för 25 (Exceptional), 50 (Flawless) eller 100 (Radiant) Void Traces för att öka chanserna. Hur mycket Void Traces man kan ha beror på vilken Master Rank man är, vid MR1 har man en gräns på 100, men stiger med 50 för varje Master Rank.

Relic

Void Trace kostnad

Common

Uncommon

Rare

Intact

0

76% (25,33%)

22% (11%)

2%

Exceptional

25

70% (23,33%)

26% (13%)

4%

Flawless

50

60% (20%)

34% (17%)

6%

Exceptional

100

50% (16,67%)

40% (20%)

10%

I warframe är det väldigt vanligt att man ser i chatten att spelare skapar grupper som enbart kör en specifik Relic som Radiant för att jaga rätt på Rare delen. Ibland kan det vara ganska frustrerande och jaga rätt på den delen, då det kan gå flera försök och ibland dagar, utan att man får den specifika delen man saknar. Men Warframe är inte ett grind spel för ingenting. Man får be till RNG gudarna och hoppas.

Sorties: Dessa uppdrag varierar dagligen och är en uppsättning av tre olika uppdrag som måste klaras av i rätt ordning för att kunna få belöningen i slutet. Belöningen från dessa brukar oftast vara väldigt eftersökta av spelare, men med det så ökar också svårighetsgraden ganska drastiskt. Det kan vara att man måste ha rätt sorts vapen på sig när man möter fienderna som har ökade offensiva och defensiva egenskaper. Man måste ha en Warframe som är level 30, och måste ha kommit en bra bit in i huvudberättelsen för att få tillgång till Sortie.

Steel Path incursions: Steel Path är lite som New Game+ fast inte riktigt, en modifikation på svårighetsgraden som gör det mer till en utmaning att klara av uppdragen. Fienderna tål mer och gör mer skada.

För att låsa upp Steel Path så måste man klara av alla uppdrag / noder i Star Charten, förutom ett par banor som är frikopplade, och prata med en person som heter Teshin och befinner sig på Relay station. Teshin möter man också via huvudberättelsen, så man kommer möta bekantskap med den personen innan möjligheten att lösa upp Steel Path.

Steel Path Incursions är Alert uppdrag som är anpassade för Steel Path svårighetsgraden och för varje Incursion man klarar av så får man fem (5) Steel Essence, som man kan byta ut mot diverse olika saker hos Tenshin. Man kan också få Steel Essence när man klarar av alla uppdrag / noder på planeterna, 25 Steel Essence per planet. För Steel Essence kan man köpa special mods, utrustning för din warframe, skins, med mera hos Tenshin.

Arsenal

Arsenal: Detta är kanske den stationen som man spenderar mest tid vid, det är vid den här stationen man väljer sina Warframe, Vapen, Companions och annan utrustning. Det är också här som du modifierar din utrustning med hjälp av mods.

Varje Warframe, vapen och companion kan man levla upp och standard är att max level är 30, det finns vissa undantag som har högre level. För varje level så ökar också kapaciteten vad utrustningen kan ha för kvalite på moddar installerade i sig.

Oftast, men inte alltid, så har utrustningen färdigt installerade placer för polariserade modplatser och det som händer när man sätter in en mod med samma polaritet på den platsen är att kostnaden blir halverad (avrundat uppåt). Detta gör att det blir möjligt att få in moddar med hög kostnad in på utrustningen för en billigare kostnad. Om polariseringen inte sammanstrålar så kommer kostnaden för att lägga in moden att öka med en fjärdedel. Man kan flytta runt modarna hur som helst, och byta ut dem mot nya. Moddarna är inte låsta när de väl ligger placerade i utrustningen, man kan också lägga in samma mod på flera olika platser så att man slipper uppgradera flera av samma mod.

Både under Warframe och Vapen så finns den en möjlighet att lägga till en polarisering på en av platserna. Detta gör man genom att betala / offra upp en Forma. Kravet är dock att utrustningen måste vara level 30, och efter man har lagt till en polarisering så kommer utrustningen att starta om från level 1 och man måste sedan levla upp det till level 30 igen. Vissa builds kan bli att man måste levla om dem sju eller åtta gånger.

Något annat man också kan göra för att öka kapaciteten på utrustningen med det dubbla är att installera en Potatis (Potent Orokin Technical Augmentation and Tactical Offensive, aka P.O.T.A.T.O). Det finns lite olika sätt och få tag på dessa, men det är inte allt för vanliga och få tag på, så spendera dem sparsamt på utrustning ni använder ofta.

Orokin Reactor är till för Warframes, Archwings K-Drives, Necromechs och Companions.

Orokin Catalyst är till för alla vapen, inkluderat Arch-Guns, Arch-Melee och Sentinel Vapen.

Loadout, under tiden man levlar upp kontots level, Master Rank, så får man fler platser för olika Loadout. Loadout gör det möjligt att skräddarsy en viss typ av uppsättning warframe, vapen och companion som man har tänkt ha för ett specifikt ändamål. Detta är inte så viktigt i början. Men man kan finna detta användbart lite längre in i spelet när man börjar samla på sig en del warframe och vill använda dessa för olika ändamål.

Foundry

Det är i Foundry som man kommer att skapa diverse olika saker och kommer vara en central roll i spelet, man kommer att spendera en bra stund vid den här stationen. Alla Vapen, Warframes, Companions, diverse olika nycklar, mineraler, etc måste skapas i Foundry innan man kan använda dem. För att skapa en Warframe, Vapen, etc så måste man ha en blueprint och dessa kan man köpa via marknaden, droppas från olika fiender eller bossar, eller droppas under tiden man gör andra aktiviteter i spelet. Det jag blev lite förvånad över var hur lång tid det tog och skapa olika saker, Vapen kan variera mellan 12 - 24 timmar. Medans Warframe så måste man skapa tre delar innan man kan färdigställa sin Warframe. Men detta är något som man upptäcker ihop med man gör framsteg på Star Charten och via huvudberättelsen. De flesta utav Junction på Star Charten ger en eller två blueprints.

Det finns så många recept så ibland kan det bli förvirrande på vad man ska köpa och tillverka, kan kännas överväldigande ibland. Marknaden är en bra plats och hitta recept på olika vapen som man själv kan tillverka, och som man kan köpa för in-game credit.

Marknaden

I spelets in-game marknad så kan man köpa diverse olika saker, både för in-game valutor (Credits) och för köpta valutor (Platinium), men skulle säga att det är slöseri med pengar och köpa alla vapen för Platinium när man kan farma ihop lite pengar och sedan köpa det för Credits.

Spelet har en rätt bra sökfunktion, dock är det några saker jag har skulle vilja att de arbetar på lite mera, men fungerar bättre än vad jag trodde. Det finns också ett filter system som gör att man kan filtrera bort utrustning som man redan har bemästrat, det vill säga levlat upp till 30, eller utrustning som inte har någon blueprint.

När det kommer till Platinum (köpta valutor) så är något som starkt rekommenderas är att utöka sin inventory för vapen, companions och warframes. Utrymmet kanske känns stort från början när man har få vapen och warframes, men det kommer snabbt att fyllas upp. Man kan även få utökade utrymmen som belöning via Nightwave. Nightwave är säsonger som är aktiva under en längre period och under säsongen kan man varje vecka göra olika utmaningar som ger poäng för att låsa upp nivåer. För varje uppnådd nivå blir man belönad med diverse resurser, kosmetiska saker, forma, etc.

Det är väldigt mycket i spelet som man kan “köpa” för Platinum, men håll denna valuta sparsamt och spendera den inte i onödan. Exempelvis så kan man spendera Platinum för att skynda på när man tillverkar diverse saker i Foundry, men det är enbart slöseri med pengar.

Platinum används också när man handlar mellan spelare. Är det en specifik Warframe, Vapen, Mod, etc som du är ute efter så finns det säkert någon spelare som vill göra ett ägarbyte med just dig, mot utbyte av lite Platinum. Warframes in-game chatt för handel fungerar riktigt bra och fråga efter, eller hålla utsikt efter personer som vill köpa / sälja diverse olika saker. Det finns också vissa hemsidor som man söka på, warframe.market är än av dessa sidor. Men som alltid när man handlar med spelare, se till så att du inte blir lurad, köp ingenting för överpris. Men sen å andra sidan, allt går att få tag på, i alla fall de mesta, bara man lägger ned lite tid och energi på att anskaffa dem själv.

Modstation / Mods

Om det är något man kommer lägga ned tid och energi på i detta spel så är det alla dessa mods. Det finns många, väldigt många, så ofantligt många och det blir bara fler med varje större uppdatering som utvecklarna gör. Alla kanske inte är så hemskt användningsbara i alla situationer, men uppfyller specifika roller. Mods kommer man få som drop från fiender man möter, som belöningar för att klarat av uppdrag, köpa från de olika fraktionerna, göra specifika aktiviteter, olika affärer, de finns helt enkelt överallt och man kommer få dubbletter av dem och många. Vissa är lite mera sällsyntare och kan ta en längre tid att få tag på.

Mods, modifierar utrustningen så man får, mer hälsa, sköld, armor, tål mer från en viss typ av skada, få mer energi, gör mer skada, lägger på en viss typ av element på skadan, etc det finns många olika mods. I modutrymmet på utrustningen så har man plats för 10 - 11 mods och prioriteras från övre vänster till nedre höger. Detta kan vara värt och ha koll på när man väl börjar placera in olika mods till sin companion, då detta sätter ett prioriteringsvärde på de olika färdigheterna som medföljer ihop med moddarna.

Det finns fem olika kvalitér av mods, Common (Brons), Uncommon (Silver), Rare (Guld), Legendary (Platinum) och Riven (Kristall/Lila). Desto högre kvalite desto starkare är de. Riven är lite speciella, då varje Riven är inriktad på en specifik utrustning och man måste göra specifika saker för att låsa upp Riven modden först.

Utöver de fem olika kvalitér på moddar finns det också fyra klasser som inte är rankade som kvalité, Peculiar (Rök), Amalgam (Sentient), Requiem (Obsidian) och Galvanized (Metal). Sedan finns det också Prime och Umbra mods, som är väldigt starka, men dessa är svåra att få tag på. Prime mods får man enklast tag på via Baro Ki’Teer, the Void Trader, som kommer varannan vecka.

Majoriteten av alla mods går att uppgradera, för att uppgradera mods så finns det en specifik station på sitt skepp som sköter han om det. Man kommer att behöva pengar (credits) och något som heter Endo. Beroende på hur många nivåer som modden kan uppgraderas så kommer också kostnaden att bli dyrare för varje nivå. Antal nivåerna på korten kan variera, men ligger mellan 0 - 10 nivåer.

Credit är enklare och få tag på än Endo, då man får Credits vid varje gång man spelar uppdrag eller genom andra aktiviteter. Endo kan droppas av fiender ibland, belöning av uppdrag, sälja Ayatan Sculpture till Maroo, sälja dubbletter av Mods, etc.

Ayatan Sculpture kan hittas på uppdrag som ett random föremål som man måste manuellt plockas upp, så det gäller att hålla ögonen öppna. Gör man Maroo’s Ayatan Treasue Hunt är man alltid säkrad en staty, men det är enbart en gång per vecka. För att dessa statyer ska bli mer värda så kan man sätta in Ayatan Star i dem, det finns lite olika typer av statyer och alla är värda olika och beroende på typ kan man sätta in upp till fem Ayatan Star i dem. Ayatan Star sätter man in via Modstation på sitt skepp.

Vid modstationen så har man fyra olika val, Fusion, Transmute, Sell och Dissolve. Fusion väljer man om man vill uppgradera en mod, och man väljer sedan till vilken nivå som man vill och kan uppgradera det till, man ser också en förhandsvy på hur starkt modden kommer att bli och hur mycket det kostar att uppgradera det till den nivån. Transmute väljer man om man vill omvandla 4 ouppgraderade mods för att få en chans på en Rare (Guld) mod. Sell gör det möjligt att sälja mods för lite Credits, kan vara användbart i situationer när man behöver lite pengar, men det finns bättre sätt att få credits. Dissolve väljer man om man vill sälja mods och få Endo för dem, det är inte lika hög utdelning som om man skulle sälja dem och får Credits, men Endo är svårare och få än Credits och detta är sättet som jag rekommenderar om man vill bli av med några dubbletter av mods.

Incubator

De flesta, och även den första kompanjonen som man får när man spelar genom huvudberättelsen är en mekanisk flygande robot, men finns även levande variationer av medhjälpare. Med hjälp av Incubatorn så kan man föda upp diverse olika djur, och med åren som Warframe har utvecklats så har det blivit fler. Det första djuret man får är en Kubrow, en hundliknande varelse som också ses i introfilmen till Warframe. Det finns ett specifikt uppdrag som tar en på en resa att införskaffa sin första Kubrow. I det stora hela gäller det att skaffa ett Kubrow ägg, lägga in den i sin Incubator med en Incubator Power Core, som går att köpa från marknaden, och vänta några timmar till den har “mognat”. Det finns några olika raser av Kubrow, och vilken man får är slumpmässigt.

Efter Kubrown har föds så har man plötsligt en valp som springer runt på sitt skepp, då den fortfarande är för ung för att ta med ut i strid så måste man göra att den blir lite större. För att göra den “stridsklar” så går man igen till sin Incubator och väljer att göra den klar.

Nightwave

Nightwave är en lite annorlund syndikat som ger en lite utmaningar varje vecka, och några av utmaningarna är dagliga. När man gör utmaningarna samlar får man poäng och beroende på vilka så är det olika summor man får. De som man kan göra varje dag får man 1,000, varje vecka 4,500 och de lite svårare 7,000. För varje 10,000 poäng så låser man upp nästa rank i Nightwave och belöningarna kan vara allt mellan resurser, skins, färger eller uppgraderingar för utrymme för vapen. Nightwave brukar byta till en ny säsong efter ett par månader då nästa belönings ranker kommer.

Det finns 30 ranker per Nightwave som ger belöningar, och efter man har uppnått rank 30 så kan man fortsätta och göra dessa, men då får man endast Nightwave credits som man kan använda i deras unika butik. I butiken kan man köpa vapen, skins, modar, några resurser, orokin reactor & catalyst (Dessa som ökar mod kapaciteten i både vapen och i warframe från 30 till 60).

Man kommer åt Nightwave via sitt skepps navigationssystem eller via radio skannern.

De hemliga rummen

Längst bak i skeppet, finns det tre låsta rum som man inte kommer in i när man börjar spela Warframe för första gången. Två av dessa rum tillhör och låses upp i takt med man spelar huvudberättelsen i Warframe, så vill inte gå in mer i detalj än så.

Det tredje rummet, men lite roligt biomaterial klängande på väggarna, kan jag berätta om lite längre ned, om det är någon som är intresserad av då det egentligen inte tillhör något ihop med huvudberättelsen. För de som vill hålla det som en överraskning så får undvika den delen i texten och vänta till cystan på sin warframes nacke har växt till sig, som man kan få ifall man spelar på banor med infested fiender eller träffar på en annan warframe spelare med en utvecklad cysta.

Codex

Codex stationen är kanske den enda riktiga “hjälpen” man får ingame, här finns det information om fiender, vilka uppdrag som är tillgängliga, information om de olika uppdragstyper och lite gömd historia om spelets värld. Inte precis det första stället man går till när man spelar.

Quest: Här under hittar man de olika uppdragen som är aktiva, och de uppdrag som är låsta. Man behöver inte vara rädd för att inte veta hur man ska låsa upp möjligheten för att göra uppdragen då förutsättningarna står med på alla uppdrag.

Universe: Under fliken Universe så finns det rätt mycket samlat, och här man kan dubbelchecka vilka vapen, warframe, companions man har levlat upp och vilka man har kvar. Den utrustningen man har “bemästrat” har en ikon bredvid namnet.

Med hjälp av en Codex Scanner, som man kan köpa via marknaden, kan man skanna fiender och objekt under tiden man kör olika uppdrag för att lära sig mer om dem. För fiender så lär man sig deras svagheter, styrkor, var man träffar på dem och vad de droppar. Beroende på vad man skannar så måste man göra det x-antal gånger, men detta står på respektive sak man försöker skanna.

Man kan också under uppdragen träffa på Cephalon Fragments, Somachord och Frame Fighter Fragment. Frame Fighter Fragment låser upp Warframe till ett litet minispel som heter Frame Fighter, men behöver enbart skanna ett fragment för att få en fighter / warframe till minispelet. Somachord skannar man så får man musik som man kan välja att ha i bakgrunden på sitt skepp, men måste hitta flera stycken så man måste spela om banor flera gånger för att hitta alla Somachord fragment för att en låt. Musiken som man får när man skannar fragmenten är oftast kopplad till de kartorna man spelar och som spelas i bakgrunden. Cephalon Fragments kan man också träffa på när man spelar diverse olika uppdrag och likt Somachord så måste man skanna dem flera gånger för att få något upplåst, mellan tre till sju gånger. Det som är kopplat till Cephalon Fragments är oftast Screenshot och gömd lore i bilder, som inte är så lätt att hitta. Man hittar den gömda loren i bilderna genom att föra muspekaren över bilderna man låser upp och letar efter vad som låter som radiobrus, området som man ska hitta är rätt litet. Loren ger lite djup till spelet och världen som man befinner sig i, men kunde ha gjorts på ett smidigare och enklare sätt, än att gömma dem i dessa bilder.

Training: Under denna flik så kan man läsa på lite om man skulle behöva hjälp i spelet, denna information tycker jag själv är dålig och har egentligen inte ens varit in i denna flick förens jag började skriva denna text. Man lär sig mer genom att spela spelet. Det skulle vara bättre om det var en spelbar tutorial istället för något man läser sig igenom.

Missions: En överblick och förklaring vad man ska göra på de olika uppdrag varianter som finns i spelet.

Syndicates

Det finns också olika syndikat som man kan ansluta sig till och hjälpa. Vissa är neutrala medans syndikat fraktionerna har en mera aggressivare ställning till varandra och till spelaren som hjälper deras motståndaren. Syndikaterna har ett ranksystem som man kan ranka upp, där den maximala ranken man kan uppnå är fem (5). Varje fraktion har en allierad och två fientliga fraktioner som inte tycker om dem. Om fraktionerna är fientliga kan rank nivån gå ned på ett negativt värde av max -2, när värdet är på en negativ rank så kan dessa fraktioner börjar hindra spelaren under olika uppdrag genom att skicka en grupp fientliga monster som är lite högre i level än vad uppdraget är. De neutrala fraktionerna kan man aldrig få en negativ ställning till.

Varje syndikat fraktion har en unik affär där man kan köpa saker, man får mer och mer tillgång till utbudet beroende på vilken rank man har uppnått i fraktionen. I denna affär köper man inte för någon valuta, men istället använder man sig av Standing poäng som man får under tiden man spelar. Standing poäng får man genom att sätta på en Syndicate faktions sigil på sin Warframe, och beroende på vilket syndicat man är med så får man också negativ Standing poäng till två andra fraktioner. Det finns också en begränsning på hur mycket man kan få i Standing per dag (16,000), och begränsningen ökar med högre Mastery Rank (500 per rank).

Exempel: Låt säga att vi har gått med syndikat faktionen “Arbiters of Hexis”. Vi sätter på sigillet för deras faktion på vår Warframe och spelar klart ett uppdrag. När väl uppdraget är avklarat så fick man 1000 standing poäng, och eftersom Arbiter of Hexis är allierade med Cephalon Suda får man också 50% av den summan till den faktionen. Arbiter of Hexis är fiender med The Perrin Sequence (-50%) och Red Viel (-100%) som i sin tur ger negativ standing poäng.

Standing poängen efter uppdraget är avklarat är då enligt följande, Arbiter of Hexis 1000p (100%), Cephalon Suda 500p (50%), The Perrin Sequence -500p (-50%) och Red Viel -1000p (-100%).

Som max kan man vara medlem hos tre olika syndikat fraktioner, så det gäller att välja de fraktioner som inte är fiender med varandra för att motarbeta sitt arbete. Vilka syndikat man slutgiltigt väljer beror mestadels på vad man skulle vara intresserad av vad de har att erbjuda i deras unika affärer. Om man är fler som spelar tillsammans kan man dela upp sig bland de olika syndikaten och hjälpa varandra att få tillgång till deras utbud. Man kan alltid byta syndikat fraktioner, men om ligger på ett negativt värde måste man ranka upp den fraktionen innan man kan börja få tillgång till deras unika affär. Maximal Standing som man kan ha lagrad är 132,000 (vid rank 5) och som minst -44,000 (vid rank -2).

De sex olika syndikat fraktioner som finns i Warframe är och man hittar dem på de olika relay station som cirkulerar vissa planeter.

  • Steel Meridian

  • Arbiter of Hexis

  • Cephalon Suda

  • The Perrin Sequence

  • Red Veil

  • New Loka

Utöver de sex stycken syndikat fraktionerna så finns det också neutrala fraktioner, nio stycken. Dessa fraktioner håller i största hand till i närheten av open world områden som finns på Jorden, Venus och Demios. Även hos de neutrala fraktionerna så finns det fem stycken nivåer och för varje nivå som låses upp får man ett större sortiment och handla från. Även i dessa affärer så är det Standing man handlar med. Det finns flera olika sätt och samla Standing till de neutrala fraktionerna på dessa områden samla och lämna in mineraler, söva och lämna in diverse olika djur, fånga fiskar, göra bountys eller samla objekt som är direkt anknutet till open world kartorna.

Conclave och Cephalon Simaris är lite mer unikare än de övriga neutrala fraktionerna. Conclave är PvP fraktionen och är ett område som väldigt få spelar, då de flesta verkar föredra PvE. Conclave erbjuder fyra olika spellägen Annihilation (Deathmatch), Team Annihilation (Team Deathmatch), Cephalon Capture (Capture the Flag) och Lunaro. I Lunaro spelar man på en mindre arena med två lag mot varandra där det gäller att få en boll in i mål, lite som handboll.

Cephalon Simaris fraktionen går ut på att skanna objekt och fiender, och genom att använda fraktionens egen Synthesis Scanner så samlar man in data. Fraktionen letar efter specifika fiender och under ett uppdrag så kan man få information om att just den specifika fienden finns där, då kan man jaga rätt på den och skanna den för att få Standing poäng till fraktionen. När man använder Synthesis Scanner på den specifika fienden ska man skanna specifika punkter, och fienden står sällan stilla. Man använder då Kinetic Siphon Traps för att fånga fienden i några sekunder för att på ett enklare sätt skanna de specifika punkter. Olikt de andra fraktionerna så har inte Cephalon Simaris inte några ranker, så man kan samla in Standing poäng ohindrat.

Sen har vi också Ventkids fraktionen, som i stort sett enbart är kopplat till din skateboard, K-Drive. Genom att göra trick och manövrar på Open-World kartorna med sin K-Drive så får man poäng till fraktionen. Hos Ventkids så kan man köpa nya K-Drive och mods till den.

Ostron & The Quills håller till på jorden (Cetus/Plains of Eidolon).
Solaris United, Vox Solaris & Ventkids håller till på Venus (Fortuna/Orb Vallis).
Entrati & Necraloid håller till på Demios (Necralisk/Cambion Drift).
Conclave & Cephalon Simaris håller till på Relay Station.

Videorna innehåller stora spoilers för huvudberättelsen, ifall man är orolig för sådant.

Steel Meridian & Red Veil

Arbiters of Hexis & Cephalon Suda

The Perrin Sequence & New Loka

Conclave (PvP): Det kan vara bra och veta att PvP finns i Warframe, men det är väldigt få som spelar det spelläget. Som jag nämnde i fraktioner så finns det fyra olika spellägen Annihilation (Deathmatch), Team Annihilation (Team Deathmatch), Cephalon Capture (Capture the Flag) och Lunaro.

Ingen spelar PvP…

Baro Ki’teer - The Void Trader

Baro Ki’teer kommer till en slumpvald Relay Station varannan vecka, och han brukar sälja rätt intressanta saker. De som är mest intressant i början är Primed moddarna, som är bättre versioner av andra med ungefär samma namn. Exempel modden “Flow” vid max nivå har 150% mer energi till sin Warframe, medans Primed Flow ger 275% mer.

Baro säljer förutom mods också vapen och kosmetiska saker. Dock så går det inte med den vanliga valutan (Credits), man måste ha något som heter Orokin Ducats. Den valutan kan man få genom att sälja de olika vapen och warframe delar man får ifrån Void Relics, och som också går att sälja på Relay Stations i närheten där Baro står. Delarna säljs för lite olika summor, men desto högre i raritet desto mer får man. Man får mellan 100 - 15 Orokin Ducats, beroende på vad man säljer. I början kan det kännas jobbigt och sälja, då man behöver det mesta, men kan ändå vara värt och köpa Primed moddarna ifall man träffar på något som man är intresserad av. Det brukar vara rätt långa rotationstider innan samma mod kommer upp igen.

Hur fungerar det att gå upp i nivå (Master Rank) och vad gör det?

För att levla upp sin övergripande nivå i spelet så levlar man upp vapen, warframes, companions, arch-wing, egentligen all utrustning som kan levla upp. Beroende på vad man levlar upp så ger varje nivå på utrustningen en viss Mastery Points (MP), detta kommer vara det huvudsakliga sättet att få Mastery Points, men inte det enda sättet. Några andra sätt att få Mastery Points är att klara av uppdrag på sin Star Chart för första gången och klara av Junction.

  • Vapen och Archwing vapen ger 100 MP per level. (3000 MP per utrustning)

  • Warframe, Archwing, Companion, K-Drive, Necromechs ger 200 MP per level (totalt 6000 per utrustning).

*Man får enbart MP första gången man levlar upp utrustning, om man stoppar in en forma, för att sätta in en ny polaritet, så startar utrustningen om från noll och får inte MP när man levlar dem.

Totalt finns det 30 nivåer på Master Rank, samt 10 nivåer av Legendary Rank. När man har uppnått tillräckligt mycket Mastery Points för att gå upp till nästa nivå i Master Rank så måste man göra ett litet utmaning, och utmaningen måste man lyckas med för att kunna gå upp till nästa Master Rank. Dessa utmaningar blir svårare desto högre nivå Master Rank.

Om man misslyckas att slutföra testet så är det en 24 timmars väntetid innan man kan göra testet igen, så det gäller att man lyckas. Värt att veta är att man kan öva på utmaningen innan man bestämmer sig för att göra det på riktigt och uppnå en ny nivå i Master Rank, något som inte är så självklart när jag själv spelade. Utmaningarna i sig är inte så svåra, men ett bra sätt att bevisa att man har lärt sig hur spelet fungerar och att man kan kontrollera sin spelkaraktär bra.

Vad får man när man går upp i Master Rank?

Genom när man levlar upp sin Master Rank (MR) så låser man upp diverse olika saker, uppdrag, nya områden, vapen, etc. De flesta utav vapnen som man kan köpa, färdigbyggda eller recept på, är låsta till en viss MR som man måste levla upp till. Vid MR16 har man tillgång till majoriteten av vapnen i Warframe.

För varje gång man går upp i Master Rank så får man följande:

  • daglig max standing för syndikat ökar med 500, startar på 16,000 vid MR0.

  • daglig max för Focus poäng ökar med 5,000, startar på 250,000 vid MR0.

  • max Void Traces ökar med 50, startar på 100 vid MR0.

  • Ökar dagligt trading med 1 per MR. Låses upp vid MR 3, vid MR30 så kan man byta 30 gånger mellan spelare per dag.

  • Vid varje jämn MR får man en Loadout-slots, 2, 4, 6, 8, etc.

  • Ökar mod-kapaciteten i utrustning som man inte har levlat upp, med “1” per MR. Det vill säga, vid MR1 så har man en mod-kapacitet på “1” i ett vapen som man inte har levlat upp, vid MR30 så har man en mod-kapacitet på 30 som man inte har levlat upp. Detta gör det enklare och levla upp vapen snabbare desto högre MR man är, då man har större möjligheter och sätta in bättre mods i vapen, warframe, etc.

  • Tillgång till att sätta ut Extractors på planeter som kan samla resurser åt en. Vid MR1 har man tillgång till en, vid MR5 och MR10 får man möjlighet att sätta ut sina följande av totalt tre stycken. Extractors köper man schemat till via Marknaden, där det finns två olika typer. En är till för att samla in vanliga resurser och en annan som har lite större chans och få mer ovanliga resurser. Det tar 4, respektive 8, timmar för dem att samla upp resurser och bli klara för dig att hämta dem. Om man glömmer bort dem så kan de gå sönder, och man blir tvungen och skapa nya om det händer.

Master Rank Test

För att levla upp sin Master Rank till nästa nivå måste man göra ett litet test för att bevisa att man har bemästrat vissa utvalda färdigheter. Testen är inte något som är svårt, men kan vara utmanande för vissa.

Det är viktigt att veta att om man misslyckas med sitt Master Rank test så tar det 24 timmar innan man kan prova det igen. Någon som jag själv inte visste att det fanns, var att man kunde öva på dessa utmaningar innan man gjorde själva testet för att ranka upp, och öva kan man göra hur många gånger som helst och misslyckas utan att vänta 24 timmar för att försöka igen. Det är lika bra att öva på dessa, innan man kör den slutgiltiga testet för att gå upp en Master Rank.

Warframes

Warframes är det man använder när man springer runt och gör uppdrag, det finns en hel uppsjö av olika typer och variationer av Warframes som i sin tur har olik användningsområden. Tanks, DPS, Stealth, Healer och några som kan göra lite av allt. Det finns alltid någon som faller en själv i smaken och som man vill använda hela tiden. Men en bra DPS brukar alltid vara det bästa försvaret, då fiender som ligger på marken sällan gör någon skada.

Det är Warframes som man får mest Master Rank poäng av att levla upp och här finns en del, plus Prime versionerna av vissa också. Det kommer ut nya Warframes med jämna mellanrum för en själv och införskaffa, det ryktas om att nästa Warframe kanske har något med en varulv att göra, kanske.

Totalt finns det 48 warframe, plus 34 Prime versioner, där vissa är enkla och samla till och andra är lite svårare. Prime versionerna av Warframe ha lite högre stats om man jämför mot den vanliga.

När man börjar spelet får man välja mellan Excalibur, Volt och Mag. Det spelar egentligen ingen roll vilken man väljer då man får möjligheten att spela dem, enbart lite längre in i spelet, man väljer den som man är mest sugen på helt enkelt.

Den första Warframen man väljer behöver man inte skapa, utan man får den färdigbyggd från början. Alla andra Warframe måste man skapa och det gör man genom att samla ihop fyra Blueprint, Neuroptics, Chassi, System och själva blueprinten för Warframen. Sedan samlar man resurserna som krävs att bygga delarna och skapar sin Warframe. Varje Blueprint kan användas en gång, och om man nu skulle vilja bygga ihop samma Warframe igen, så måste man samla ihop delar ännu en gång för att kunna bygga den.

De flesta Blueprint för Warframes köper man från Marknaden, medans delarna får man från bossarna på planeterna.

Platsbrist?

När man börjar samla ihop sina Warframes, och de kommer snabbare än vad man tror, börjar man inse sitt första problem, storleken på inventoryn. Det är här som lusten först kommer att börja spendera lite extra pengar för att utöka utrymmet.

Man börjar med två (2) platser för Warframe, åtta (8) för vapen (primär, sekundär och närstrid), åtta (8) sentinels + deras vapen och två (2) platser för djur (Kubrow / Kavat).

Man kan alltid köpa fler platser för Platinum, in-game valuta som man köper från Warframes hemsida. Man kan också få extra platser via Nightwave belöningar, men de är få och det är månader mellan Nightwave börjar om. Att köpa mer utrymme är enda riktiga anledningen och spendera lite pengar på Warframe spelet om man känner för det, då plats alltid behövs. Om man nu vill ha alla Warframes i spelet så krävs det minst 48 platser.

Orokin Reactor / Forma / Arcane

Efter man har kommit en bit in i Star Charten och huvudberättelsen så kanske man vill börja fokusera på en viss Warframe och börja bygga upp en speciell build för att kunna göra den starkare. För att göra den starkare behövs det sättas in olika mods i Warframen och högre kvalite / rank på modsen gör att de tar upp mer mod-kapacitet i din Warframe.

Alla Warframe vid level 30 har en mod-kapacitet på 30, men med hjälp av en Orokin Reactor så kan man dubblera värden till en kapacitet på 60. Men man bör tänka lite extra på i vilken Warframe man sätter in den i, då Orokin Reactor är svåra och få tag på. Man kan öka på mod-kapaciteten ytterligare genom att sätta in en Aura-mod i sin Warframe med rätt polaritet, som ökar kapaciteten med ytterligare 14.

Max kan man alltså ha en mod-kapacitet på 74 på sin Warframe.

När man börjar få högre kvalite på sina mods börjar mod-kapacitet som de kräver bli ganska höga, mellan 14-18 per mod, och då börjar utrymmet försvinna ganska fort. Det är nu man blir tvungen att installera in Forma i sina Warframe för att lägga till polariteter för mods. Om man sätter in en mod i rätt utrymme med rätt polaritet så halverar man kostnaden för den moden, avrundat uppåt. En mod som kostar mellan 17-18 tar då upp 9 i kapacitet istället. Forma får man enklast genom att köra Void Fissure och öppna upp Relics där det finns en chans att få Forma. En forma tar 23 timmar att bygga i sin Foundry. När man använder en forma i sin Warframe så kommer den bli level 0 igen, om man måste levla upp den till 30 igen innan man kan lägga till ytterligare en forma. De flesta builds kräver att man sätter in mellan 3-6 forma i sin Warframe.

Arcane är något som introduceras lite senare in i spelet. Varje Warframe har två utrymmen för Arcane och som erbjuder en lite djupare valmöjlighet för hur man vill spela sin karaktär. Det kan vara att du får mera energi när du plockar upp energi-orbs, tål mer från en viss typ av skada, gör mer skada, får mera ammunition, etc.

En Arcane kan också uppgraderas till en max rank på 5, vissa till en lägre rank. För att ranka upp en Arcane till rank 5 behöver man dubbletter av samma Arcane som man sedan kombinerar ihop till en högre rank, till rank 5 behövs det 21 stycken av samma typ. Stegen för de olika ranker är enligt följande, +2, +3, +4, +5, +6. Att ranka upp Arcanes kan ibland kännas som ett projekt i sig själv, då drop chanserna på vissa är väldigt låga, men är oftast värt besväret. Men det finns även Arcanes som man kan köpa för standing hos de olika fraktionerna på Jorden, Venus och Demios.

Vapen & Skadetyper

Vapen, vill ni ha vapen, Warframe har vapen, mycket vapen, så mycket vapen så att man kommer fundera på om det riktigt är verkligt att det finns så mycket vapen i omlopp i ett solsystem under en och samma tidpunkt. Vapnen är uppdelade i Primär, Sekundär och Närstrid, där sin Warframe kan vara utrustad med en av vardera. Där det finns allt mellan kastknivar, laserpekare, raketkastare och sopkvastar.

Majoriteten av vapnen har en max level på 30, med några undantag där vapnen har en max level på 40. Första gången man levlar upp vapnen får man Master Rank poäng, 100 per level.

Antal vapen som finns beror lite på när man tittar igenom listan, då de lägger in ganska ofta nya vapen till arsenalen. Men i skrivandets stund finns det 153 primära, 123 sekundära, 178 närstridsvapen, 16 Arch-gun, 16 Arch-melee och 19 vapen till medhjälpare som man kan ha med på sin resa genom solsystemet. Många av vapnen köper man blueprint genom marknaden och bygger ihop direkt, men vissa måste man samla olika delar till för att kunna bygga (Receiver, Stock, Barrel, etc). Vapnen är inte balanserade mellan varandra då vissa är betydligt bättre än andra, och vissa är så dålig att man vill hellre göra något annat än att spela med dem. Men man kör med vapnen en gång för att få Master Rank poäng, och sedan slänger man dem åt rymdens kalla mörker.

Även bland vapnen hittar vi Prime versioner som kan samlas genom att öppna upp Relics, dessa är lite starkare än sin motsvarighet.

Skadetyper

Alla vapen har gemensamt med att de gör en av tre olika fysiska skadetyper, Impact, Puncture eller Slash. Impact gör en statuseffekt på fienden så att de blir “Staggerd”, gör att fienden rycker tillbaka och man avbryter deras attack mönster. Puncture gör en statuseffekt på fienden så att de blir “Weakened”, de gör mindre skada. Slash applicerar en DoT (Damage over Time) på fienden som tickar varje sekund, och som i dagsläget är mest användbart av dessa tre skadetyper.

När man skjuter på fienderna så kommer det fram en jekla massa siffror, och jag som trodde att det kunde bli mycket siffror i Final Fantasy 14. Ibland så kan fienderna nästan försvinna bakom ett moln av siffror och ikoner. Det kan komma upp lite olika färger när man skjuter på fienden.

Critical Damage

Något som inte är förklarat så bra i spelet är att Critical Damage kan gå över 100% på vapen med hjälp av specifika mods, saker faller snabbare ned på marken helt enkelt. Man pratar om Gul, Orange och Röda crits på träffarna, och det symboliserar olika Tiers på critical damage man gör, Gul är Tier 1, Orange är Tier 2 och Röd är Tier 3. Har man över 100% critical chance på ett vapen så gör man alltid Tier 1 skada, med en chans på att göra Tier 2 skada. Det finns högre Tiers än 3 (Röd, 300%) men de nivåerna är svåra att uppnå.

Vit - Normal damage
Gul - Critical damage
Orange - Critical damage ( chans att få om mellan 100% - 200% critical chance)
Röd - Critical damage (chans att få om mellan 200% - 300% critical chance)
Blå - Skjuter på fiendens sköldar
Lila - Skjuter på fiender som har “Översköld” aktiverat

Mix n’ Mash the Elements!

Utöver Slash, Impact och Puncture så kan man lägga på olika element på sitt vapen, vissa vapen har redan ett element applicerat. Cold, Electricity, Heat och Toxin kan men applicera med hjälp av vissa moddar och de har varsina unika status effekter på fienderna som råkar stå ivägen för dig.

Freeze (Cold) reducerar rörelse och gör att de skjuter / slår långsammare.
Tesla Chain (Electricity) applicerar en DoT (Damage over Time) på målet och fiender inom tre meter, de fiender som blir påverkade blir också stunned för tre sekunder.
Ignite (Heat) applicerar också en DoT på målet och tar bort 50% av fiendens Armor värde.
Poison (Toxin) applicerar en DoT på målet som går förbi sköldarna.

Om man råkar lägga in två element på ett vapen så kanske man märker att dessa två kombineras till ett nytt element. Blast (Cold+Heat), Radiation (Heat+Electricity), Gas (Heat+Toxin), Magnetic (Electricity+Cold), Corrosive (Toxin+Electricity), Viral (Toxin+Cold).

Beroende på vilka typer av fiender man möter så kan det vara fördelaktigt att byta element, då Radiation kan vara bra mot några med dåligt mot andra. Men man kan aldrig gå fel med Viral så som spelet är idag, sköldar kan vara lite problematiskt dock.

Exempel: Låt oss ta en närmare titt på Grineer som har fyra olika typer av Armor klasser, Cloned Flesh, Ferrite Armor, Alloy Armor och Machinery. Nedan ser man vilka typer av svagheter och styrkor som de olika typerna har.

Cloned Flesh: Impact -25%, Slash +25%, Heat +25%, Gas -50%, Viral +75%
Ferrite Armor: Puncture +50%, Slash -15%, Blast -25%, Corrosive +75%
Alloy Armor: Puncture +15%, Slash -50%, Cold +25%, Electricity -50%, Magnetic -50%, Radiation +75%
Machinery: Impact +25%, Electricity +50%, Toxin -25%, Blast +75%, Viral -25%

Har redan gått in i mer i detalj på skadetyper än vad jag tänkte, men det finns mer och läsa om detta på Warframe Wiki för de som är intresserade. Här finns också en lista över vad de olika fiende typerna är svaga mot.

https://warframe.fandom.com/wiki/Damage

Hur får man plats med alla moddar i vapnen?

Det man börjar fundera ganska snabbt på är hur man får plats med alla de diverse olika mods man hittar till sitt vapen, och som enbart har några platser. Majoriteten av alla vapen har 30 i mod-kapacitet när den har nått max level, 60 om man installerar en Orokin Catalyst som dubblar mod-kapaciteten. För att få plats med de moddar man vill stoppa in i vapnen måste man installera Forma och välja en mod-polaritet. Om man stoppar in en mod med samma polaritet på den platsen så blir kostnaden för modden halverad, avrundad uppåt. En mod som kostar mellan 17-18 tar då upp 9 i kapacitet istället.

Det finns vissa vapen som är lite speciella och har 40 levlar, istället som de flesta andra enbart 30. De vapnen levlar man först upp till 30 och sen måste man installera en forma i vapnen, då kan man levla upp vapnet till 32 för att börja om resan igen. På de vapnen måste man installera fem Forma innan man uppnår vapnets max level på 40. Exempel på sådana är Kuva / Tenet vapen.

Närstridsvapen har också möjligheten att öka mod-kapaciteten genom att lägga in en “Stance”, och om man lägger in en med rätt mod+polaritet så får man lite mer. Rätt polaritet på stance (fullt uppgraderad) ger 10 extra, medans fel polaritet ger 4 extra i kapacitet.

Sentinels / Djur

Man är inte helt ensam när man vandrar runt i världen, förutom de andra Warframe man möter då. Kompanjoner är något man kan ha med sig i sina äventyr och det kan vara robotar som svävar efter sin warframe eller större katter som gör sig osynliga och river fienderna i ansiktet. Kompanjonerna kan användas för att öka chanserna för att överleva, att man gör mer skada, öppna kistor / lådor automatiskt, men det viktigaste av allt så har de en förmåga som ökar radien på vilket man plockat upp ammo och andra föremål som fiender släpper. Moddarna heter Vacuum till mekaniska och Fetch till de olika djuren.

Även dessa ha mod-kapacitet, möjlighet att installera forma, utöka mod-kapaciteten och man får Master Rank poäng för när man levlar upp dem första gången.

Quake-konnässsör

Archwing

Archwing gör det möjligt för sin Warframe att flyga, dock fungerar det inte på alla banor. Man kan enbart använda Archwing under vissa speciella banor, öppna världar (Jorden, Venus och Demios) och på Railjack uppdrag. Archwing känns, för mig, som lite bortglömd mekanik i spelet, då det inte finns så många specifika uppdrag för Archwing. Dock så fick de en större roll ihop med Railjack.

Under Archwing uppdrag så har man tillgång till en annan arsenal än den normala som din warframe normal har Arch Gun och Arch Melee. I skrivandets stund så finns det 16 Arch Gun och 8 Arch Melee vapen. Majoriteten av vapnen köper man delarna från de olika syndikaten som finns i Warframe och de kan vara uppdelade i flera olika för ett vapen. Exempel vapnet “Corvas” där Barrel finns hos Arbiter of Hexis, Stock finns hist Steel Meridian och Receiver finns hos Cephalon Suda. Detta kan göra att det svårt att få ihop alla delar till vapen om man inte samarbetar med andra spelare, eftersom man har svårt och ranka upp alla syndikat själv. Men det brukar finnas hjälpsamma spelare som brukar kunna dela med sig, eller om man gör ett byte av mod / vapen delar.

Även dessa ha mod-kapacitet, möjlighet att installera forma, utöka mod-kapaciteten och man får Master Rank poäng för när man levlar upp dem första gången.

K-Drive

Innan man får tillgång till sin Arch-wing för de öppna ytorna på Jorden, Venus, Demios så kommer man få tillgång till sin K-Drive. K-Drive är sin helt egna skateboard som man kan susa över kartan över med och göra några trick med. Det är ett snabbare sätt att ta sig fram över kartan än att gå, men så fort man har låst upp möjligheten att använda sin Arch-Wing, så känns det som det inte finns någon användning för K-Drive längre.

Det finns ett syndikat som är kopplat till K-Drive, Ventkids, som finns på Fortuna, Venus. För att få tag på Warframen Yareli så måste man göra uppdrag åt Ventkids, och då kommer K-driven till användning. Det är också via Ventkids som man kan skapa sin egen K-Drive, om man inte tycker om standard brädan man får via huvudberättelsen på Venus. Man går upp i rank hos Ventkids genom att göra trick med sin K-drive och köra K-Drive race som finns både på Orb Vallis (Venus) och Cambion Drift (Demios).

Uppdrag / Rotationer på belöningar

Något som vi hade problem med att förstå var hur belöningarna fungerade på vissa banor, och det var inte heller är så bra förklarat i spelet. På vissa typer av banor exempel Capture och Exterminate finns det enbart en belöning man kan få, så kallad Rotation A i belönings tabellen. Men på vissa andra banor exempel Spy och för att hitta Gömda Kistor under vissa banor så finns det en belönings tabell som följer A, B och C. Beroende på hur många kistor man hittar / konsoler man hackar sig in i får man belöningar från A, B och C. Belöningarna varierar på vilken planet som man spelar på.

Sen har vi den tredje typen av banor, Endless, där man kan stanna och få belöningar från rotationerna så länge man inte dör eller att målet man ska skydda inte sprängs. Fienderna på Endless banorna stiger alltid upp i svårighetsgrad, med en level cap på 9999. De olika banorna hanterar rotationerna lika och för Endless är det oftast i följande ordning som man får belöningarna A, A, B, C. Arbitrations, The Index och Disruption är undantag i dessa fall, då de fungerar lite unikt.

Låt oss ta några exempel på Endless, Survival så ska man överleva så länge som möjligt men man kan avsluta banan när som helst efter fem minuter då man har fått första belöningen (Rotation A). I Survival så för man belöningen var femte minut, det vill säga 5 min (A), 10 min (A), 15 min (B), 20 min (C) för att sedan börja om i rotation A, A, B, C igen var femte minut.

Defense är en annan typ av Endless mission där man ska skydda ett objekt, som kan vara en fast punkt eller en person, och istället så räknas belöningen på antal vågor. Men under Defense så kan man enbart fly banan var femte våg. Belöningen är enligt följande 5 (A), 10 (A), 15 (B), 20 (C).

Arbitration, som låses upp först när man har klarat av samtliga kartor på sin star chart, följer en rotation enligt följande istället A,A,B,B,C,C,C…..

Det finns en del bra mods, warframe, vapen, material, etc som gömmer sig bakom en viss rotation så kan vara bra och veta att rotationerna finns på diverse uppdrag, så kan vara bra och veta hur det fungerar då spelet inte berättar. Detta gjorde oss lite förvirrande när vi började spela Warframe. För en mer djupare ingång i uppdrags belöningarna så finns det alltid Warframe Wiki, där kan man även kolla upp belöningarna på diverse olika rotationer.

https://warframe.fandom.com/wiki/Mission_Rewards

Open World

I intervjuer med utvecklarna så tycker de själva att Open World är ganska lite för dålig beskrivning för denna typ av spelmekanik, istället använder de ordet “Öppna Landskap” som i och för sig passar bättre. Den första öppna landskapet introducerades 2017, Plains of Eidolon (Jorden), och togs emot av spelarbasen vad jag minns rätt bra. Det var något nytt, man var inte längre instängd mellan väggar och man kunde hoppa runt / flyga på kartan som en “fri” fågel. Jämför man med andra spel, så är de öppna områdena inte så stor, men de fyller den funktion som de är tänkt att göra och är välkommet in i sortimentet av saker och göra i spelet.

Det finns tre planeter med "Öppna Landskap", Plains of Eidolon (Jorden), Orb Vallis (Venus) och Cambion Drift (Demios). Tillhörande varje Öppet Landskap så finns det också en spelarehubb som är kopplat till området, Plains of Eidolon har Cetus, Orb Vallis har Fortuna och Cambion Drift har Necralisk. I dessa hubbar så finns det uppdragsgivare och diverse andra butiker som man kan köpa med sina standing poäng. För varje område har sina unika standing som man måste ranka upp för att få tillgång till de olika saker som butikerna erbjuder. Det kan kännas ganska tröttsamt och levla upp varje område, men ska försöka ge några tips om vad man ska göra för att ranka upp snabbt.

Leka Animal Rescue

Alla har sina unika miljöer, men det finns några saker som de har gemensamt. Samtliga av dessa områden har möjlighet att jaga djur, eller ja, man bedövar djuren med ett speciellt bedövningsgevär. När ett djur väl har somnat så kan man samla in det djuret och få standing poäng för dem, ett snabbt och effektivt sätt att få standing poäng på Plains of Eidolon och Orb Vallis, och är i huvudsak det jag gör för att samla in poäng snabbt.

Fiska kanske lite?

Fiske är något som också finns på samtliga Öppna Landskap, och för att fiska så behövs det självklart ett spjut, vi kan inte skjuta fiskarna för så våldsamma får vi inte vara. Varje område har sina unika fiskspjut, Plains of Eidolon har tre, Orb Vallis har två och Cambion Drift har två olika. Spjuten används på respektive område och har några skillnader mellan sig som kan vara bra på några fiskar, men sämre för andra. Fiskebete kan vara något man också vill ha, beroende på vad man är ute efter och som går att köpa för standing poäng i den lokala fiskebutiken. Känns så fel och sitta och skriva om fiske, i ett spel där man skjuter ihjäl miljoner… MEN! Fiske kommer vara något man blir tvungen att göra, för att vem visste att om man vill bygga ihop vissa warframes så behöver man fiskgälar, inte jag, men sen igen så vet jag inte hur robotteknik fungerar heller.

Finns inga dvärgar, men mineral finns i grottorna

Mineraler är också något som finns på samtliga områden, dock inte samma typer av mineraler, men man kan utbryta mineraler på alla de öppna områdena. Detta är något som man blir tvungen till att göra ganska ofta, då mycket av vapnen och warframe kräver vissa förädlade mineraler. Förädling av mineraler görs i skeppets foundry och recepten köps i hubbarna hos respektive område. Det finns minerallaser och köpa på jorden, men jag skulle säga vänta med att köpa en, tills man kommer till Orb Vallis (Fortuna) för att köpa den som finns där, det är den bästa i spelet. Den laser finns det även två uppgraderingar till, längre avstånd och tystare laser. Den uppgraderingen som ger längre avstånd kan vara guld värd. När man väl har införskaffat sig en minerallaser är det bara ut och leta rätt på mineraler och utvinna, de finns lite överallt men är oftast vanligare i grottor. För att kunna använda minerallaser måste den vara inlagt i sitt inventory hjul, detta göra man via arsenalen. När man har hittat mineraler så finns det mellan en till tre olika noder på mineralen som man måste bryta. När man aktiverar laser och för den över en av noderna så kommer det upp en cirkel med ett vitt område inringat och när indikeringen har nått till den så släpper man, gäller att få den så nära mitten som möjligt för att få högsta mängden mineraler. Ibland så kan man också få en bonus ring, en väldigt liten och som oftast är svår och träffa. Om man lyckas landa på den mindre ringen så får man bonus mineraler, som alltid är välkommet.

Bounty

Bountys är något som också finns på samtliga områden med olika belöningar för varje. Det finns en variation av olika bountys man kan göra per område, fem stycken (level 5-15, 10-30, 20-40, 30-50, 40-60) plus en som är för Steel Path (lv 100-100). Desto högre level på bounty desto flera steg är det i uppdraget, upp till 5 steg.

Här är det ännu något som inte förklarades så bra i spelet, när vi spelade så trodde vi att man hade en jämn chans att få samtliga belöningar i alla steg. Men som vi senare upptäckte så stämde inte riktigt våra antaganden. Innan man börjar en Bounty så kan man se vilka belöningar man kan få och som är klassade som Common, Uncommon och Rare.

Vid ett 3-stegs bounty:

  • Steg 1: Common

  • Steg 2: Common, Uncommon

  • Steg 3: Uncommon, Rare

Vid ett 4-stegs bounty:

  • Steg 1: Common

  • Steg 2: Common, Uncommon

  • Steg 3: Common, Uncommon

  • Steg 4: Uncommon, Rare

Vid ett 5.stegs bounty:

  • Steg 1: Common

  • Steg 2: Common, Uncommon

  • Steg 3: Common, Uncommon

  • Steg 4: Common, Uncommon, Rare

  • Steg 5: Uncommon, Rare

Varje steg på en bounty har också ett bonus uppdrag, och om man lyckas med alla bonus under en hel bounty får man en bonus belöning när man har klarat av sin bounty. Det är alltid bra att försöka eftersträva att klara av alla bonus för att få större chans att få det man vill ha från en bounty.

Unika Bounty / World bossar

Eidolon

Varje område har också unika bountys, Plains of Eidolon har Eidolon Hunts, där man ska besegra modell större Sentient. Det finns tre olika Eidolons, Teralyst, Gantulyst, Hydralyst, eller som de flesta i Warframe community säger, Terry, Garry och Harry. Eidolon kommer alltid fram på det öppna landskapet under natten, och under dagen är den i dvala. Vill inte gå in för djupt in hur man tar ned dessa, då det kan vara en spoiler för de som vill spela igenom huvudberättelsen för första gången.

Om man vill ta ned Gantulyst (Garry) så måste man fånga in Teralyst (Terry) med hjälp av Eidolon Lures som finns runt om i området, och som måste laddas upp genom suga upp Eidolon Vomvalysts. Samma gäller om man vill ta ned Hydrolyst, så måste man fånga Gantulyst. När man fångar in Teralyst så får man en Brilliant Eidolon Shard som man sedan kan offra till ett altare för att framkalla nästa Eidolon, Gantulyst. Från Gantulyst får man Radiant Eidolon Shard, som man offrar till altaret för att framkalla Hydrolyst.

Varför ska man anstränga sig för att jaga dessa Eidolon? Man får Arcane, en hel hög olika har man chans till och det kommer ta en stund och samla ihop alla, för inte tala om att få dem till max rank. Men det är hela charmen med spelet, att saker och ting tar tid. Första gången vi tog oss på uppgiften och ta ned Teralyst, tog det oss runt 30 min. Medans nu tar man ned alla tre Eidolon på hälften av den tiden.

The Orbs

Unika bounty på Orb Vallis är Profit-Taker Orb och Exploiter Orb. Profit-Taker introduceras i uppdraget man kör första gången man besöker Orb Vallis och för att få möjligheten att ta ned Profit-Taker måste man köra Profit-Taker Heist, men först måste man uppnå ranka 5 (Old Mate) hos fraktionen på Venus (Solaris United). Totalt är det fyra heist uppdrag man gör innan man får tillgången till Profit-Taker bygger upp berättelsen runt den större spindelroboten, men man låser också upp något för att kunna ta ned den. Gravimag får man under tredje uppdraget och det är en modul för att kunna installera in på ett av sina Arch-Gun. Gravimag gör det möjligt för en warframe att kalla ned sin Arch-Gun och använda på andra banor förutom Arch-Wing uppdrag, och det kommer också vara det enda sättet för en warframe att göra skada på Profit-Taker när dess sköldar är nere. Profit-Takers sköldar är också något som är lite unikt, och hur man tar ner sköldarna introduceras under det tredje heist uppdraget, sköldarna är immuna mot alla skada förutom den skadetypen som visas i pannan på Profit-Taker och på “något” sätt måste man göra att Profit-Taker roterar mellan olika skadetyper som den är svag mot. Men låter er uppleva det själva. Profit-Taker var rätt intressant boss de första gångerna man tog ned den, men blir rätt fort tröttsam om man farmar den.

Exploiter Orb är en annan unik boss som man kan slåss mot i Orb Vallis. För att ta fram bossen behöver man “Diluted Thermia” som man får när man gör eventet “Thermia Fractures”, som kommer upp lite då och då. Det finns en grotta som heter “Deck 12” och det är i den grottan som striden kommer ta plats, det är även där som man lämnar in “Diluted Thermia” för att kalla fram Exploiter Orb. Det är från Exploiter Orb man får delarna till warframen Hildryn. Striden är ganska lika, men Exploiter Orb saknar skölden som Profit-Taker använder.

Isolation Vault

Unika bountys på Cambion Drift är Isolation Vault, som man får en ganska bra introduktion av i första uppdraget när man besöker området. Detta uppdrag är också det bästa introduktions uppdraget för alla de tre öppna områden i mitt tycke. Det är också genom Isolation Vault man får delat för att kunna bygga ihop sin egen Necramech, som man behöver för att spela det senaste kapitlet i huvudberättelsen. Det finns tre nivåer av Isolation Vault (Tier 1-3) där varje nivå ökar svårighetsgraden gradvis, samt belöningarna. Isolation Vault går ut på att man ska ned i grottor som finns runt Demios och öppna stängda vaults. Områdena kryllar av infected som gärna vill ta en liten tugga av en, men det som är mera problematiskt är att området vaktas av Necramechs. I första nivån (Tier 1) så vaktas det av en Necramech, andra nivån (Tier 2) av två och på tredje nivån (Tier 3) av tre Necramechs. Från samtliga Isolation Vault får man också “Orokin Matrix” som man behöver för att ranka upp hos fraktionen där man kan bygga ihop sin egen Necramech.

Tidsbundna Event

Det finns två event som kommer fram lite då och då, Ghoul Purge på Jorden och Thermia Fractures på Venus. Under dessa event kan man få några unika mods / vapen / material med mera. Desto fler som kör dessa event i spelet, desto snabbare kommer det gå över, men oftast ligger det kvar i någon vecka. Som jag nämnde tidigare så får man Diluted Thermia från eventet på Venus som man behöver för att kalla fram Exploiter Orb bossen på Venus.

Shawzin

Vad vore ett spel om det inte fanns några musikinstrument i det? I Warframe så kan man införskaffa sig en Shawzin och bjuda på sina medspelare på en liten musiksnutt. Shawzin skulle man kunna säga är en sci-fi version av det japanska musikintrstrumentet Shamisen som har en ett unikt ljud. Shawzin köper man för Platinum om man så önskar att införskaffa en till sig själv. Vissa går lite över det normala när det gäller att skapa musik i spelet… men det hör till.

Railjack

Om man nu tyckte att man inte hade tillräckligt och göra, levla upp, skaffa mods eller skaffa vapen till så finns det också Railjack. Railjack är Warframes egna små rymdskepp som man kan flyga runt med och *pew* *pew* ned andra skepp som Grineer och Corpus äger. Ihop med Railjack uppdateringen så kom det också en ny Starchart. För tillfället finns det Earth, Saturn, Venus, Neptune, Pluto och Veil Poxima, men i framtiden kommer det med all sannolik fler områden.

För att få tillgång till sin Railjack så måste man göra ett uppdrag (Rising Tide) där man samlar in diverse olika delar till skeppet, AI, motorer, chassi, etc, för att sedan bygga ihop delarna till ett färdigt skepp. När väl skeppet är ihopbyggt så kan man se att skeppet, likt all annan utrustning, har plats för mods. Även här kan man sätta in forma och öka mod-kapaciteten för att göra sin Railjack bättre. Unikt för Railjack är att man har tillgång till två andra flikar för mods, Battle och Tactical. Battle-fliken är till för färdigheter för Railjack och det kan vara att man gör skeppet osynligt eller skjuter iväg en barrage av missiler. Tactical är olika buffs för skeppet och för sina medspelare.

Som tidigare så kan man vara upp till fyra spelare under ett Railjack uppdrag, en som styr skeppet och tre andra som sitter i varsin kanon plats, där en sitter och har tillgång till huvudkanonen på skeppet som används för att ta ned större skepp. När som helst så kan en spelare hoppa ur skeppet och flyga runt med sin Archwing istället för att vara ombord på skeppet. Då vissa uppdrag är uppdelade så att man måste borda en rymdstation eller ett fientliga skepp.

Spela solo?

Om man hellre vill sitta och spela själv så går det också bra, för i spelet så finns det besättning som man kan köpa. Det finns en NPC på Fortuna (Venus) som säljer besättning till Railjack, en från varje syndikat i spelet. Beroende på vilket syndikat och vilken standing man har med dem så kostar det att införskaffa dem olika. Negativ standing så kostar de mer, och positiv så kostar de mindre. Varje besättning har fem olika färdigheter som är blir framslumpad efter varje reset i butiken, de är Piloting, Gunnery, Repair, Combat och Endurance. Värdena på färdigheter kan variera mellan 0 - 5, där 5 är det bästa. Rekommendationen är att skaffa två som har max i Gunnery och lite Endurance, och en som har högt i Combat, Endurance och gärna lite Repair. Då skeppet kan bli bordat “ala Warhammer 40k style” så kan det vara bra med en i besättningen som kan försvara skeppet och eventuellt reparera det ifall det skulle komma till det.

Besättningen som man har införskaffat kan skräddarsys till en viss grad då man kommer få möjlighet att lägga ut poäng på deras färdigheter.

Uppgraderingar

Som allt annat i Warframe så kan man modifiera sin Railjack med mods, unika mods som är anpassade för Railjack. Till Railjacks så har man även två till kategorier på mods, Battle & Tactical, och som kan göra sin egen Railjack lite unikare. Även på Railjack så kan man sätta in Forma för att minska kostnaden för modsen, då de kan ta upp rätt mycket kapacitet. Detta går att göra från sitt eget skepp konsol som är för Railjack, men om man vill ändra komponenter, ändra utseendet eller hantera sin besättning så måste man åka till en Space Dock, antingen till sin Dojo eller till en Relay Station.

Battle mods kostar energi att använda, som tas från spelarens Warframe. Battle mods är indelade i Defensiva, Offensiva och Super, de har olika energikostnader (50, 100, 200). Om man tycker att man saknar möjlighet att få tillbaka energi på ett effektivt sätt så kan man istället välja Warframes som Hildryn eller Lavos, då fungerar dessa mods lite annorlunda. Hildryn använder sin sköld istället som källa för kostnaden för modsen, dock blir den kostnaden 10 gånger dyrare, om man vill använda en Super kostar den 2000 i sköld, istället för 200 energi. Lavos använder sig istället av cooldowns, tar 10 sekunder innan man kan använda battle mods igen, dock så kostar de ingen energi.

Tactical har ingen kostnad och går helt på en cooldown, som kan variera mellan 120 - 500 sekunder. Dessa aktiverar man under den taktiska menyn på sin Railjack.

Vissa komponenter går också att byta ut för att göra att sin Railjack tål mer, skadar mer eller brummar snabbare fram genom rymdens tomma vidder. Shield Arrays ökar kapaciteten och hastigheten som skölden genererar, Engines ökar topphastighet, acceleration och svänghastighet, Plating ökar hälsan och armor och Reactor förbättrar Ability Strength, Ability Range och Ability Duration för Battle Mods.

Vapen finns det också, som man kan bestycka sitt skepp med. Det finns nio (9) olika Turret, tre (3) olika missiler och en huvudkanon (kan inte bytas ut).

Det finns fyra olika sorter av “tillverkare” av de olika komponenterna, Sigma, Lavan, Vidar och Zetki. De är lite olikheter mellan de olika tillverkarna, men oberoende på vad man väljer kommer man klara ut uppdragen bra. Det som kan göra skillnad dock är vilken nivå på komponenterna man använder, det finns Mk.1, Mk.2 och Mk.3, där det högre är den bättre versionen och som får bättre värden jämte den tidigare nivån på komponenten.

Komponenterna kan man köpa ifrån en Dojo, men också få från besegrade fiender. Mk.1 får man från Earth och Venus Proxima, Mk.2 fås från Saturn och Neptune Proxima och Mk.3 fås från Pluto och Veil Proxima. Komponenterna man får under uppdragen kan man inte installera på sitt skepp direkt, utan först måste man inspektera komponenten som man är intresserad av och sedan reparera komponenten som tar 12 timmar.

Utrymme?

Utrymmet för alla sina komponenter tyckte jag själv kunde vara lite större från början. Man börjar med åtta (8) platser för komponenter och vapen, som går att utöka med två (2) platser för 12 platinum. Om man börjar investera på sin Railjack blir man tvungen att köpa lite mera utrymme. Gällande de komponenterna man får från uppdragen genom att besegra fientliga skepp så hamnar de i ett separat utrymme (recovered wreckage), som egentligen inte har något gräns. Men börjar man inspektera komponenterna så flyttas de till annat utrymme (inspected wreckage) och där finns det en max gräns på 30 komponenter. När detta utrymme blir fullt så kan man inte längre inspektera flera komponenter, eller åka ut på flera uppdrag. Tur är att man alltid kan sälja dessa komponenter, och det är faktiskt en bra källa för att få resursen Endo (används för att uppgradera mods).

Intrinsics

Ihop när man spelar Railjack uppdrag så får man något som heter Intrinsics poäng som man kan använda för att låsa upp olika system för sin Railjack. Det ligger mera fokus på spelarens möjlighet att interagera med skeppet, och mindre på att göra skeppet bättre. Likt så mycket annat i Warframe så kommer det ta en bra lång stund innan man har nått max rank på alla olika kategorier som har ihop med Intrinsics.

Det finns fem olika kategorier som man spenderar Intrinsics poäng på, Tactical, Piloting, Gunnery, Engineering och Command. Dessa är unika per spelare, så om en person har låst upp allt har inte de övriga spelarna tillgång vad kategorierna har att erbjuda.

  • Tactical öppnar upp taktiska system, man får tillgång till en taktisk meny som gör det möjligt att se på vad de andra spelarna i gruppen gör, möjlighet att teleportera tillbaka till skeppet eller till andra spelare och kostnader för mods minskar.

  • Piloting gör att man får mer tillgångar till skeppets olika manövreringar, såsom Boost, Drifting, Blink. Gör det lite roligare och åka runt på uppdragen och undvika missiler och andra föremål som kan komma emot skeppet.

  • Gunnery förbättrar turret på skeppet, archwing, necramech och gör att man får tillgång till Archwing Slingshot. Slingshot finns på skeppets övre område och med den så kan man skjuta iväg sig mot diverse olika föremål, ett bra sätt att borda fientliga skepp (Crewship).

  • Engineering öppnar upp möjligheten att reparera skeppet ifall det tar skada invändigt, då under vissa strider kan det brinna och spelarna måste släcka elden. Det finns några saker till som kan hända, men det är ungefär samma sak man ska göra. Engineering gör också att det möjligt att använda skeppets smedja (Forge) som används för att skapa olika resurser som används under uppdragen, exempel mer ammunition för huvudkanonen, missiler, energi för battle mods, etc.

  • Command är till för de olika NPCerna man kan införskaffa och ha ombord på skeppet, om man så önskar att spela Solo istället för med andra. NPCernas “aimbot” funktion gör att de är riktigt bra på att ta ned skepp, och det ser rätt komiskt ut när lasrar pekar åt 813 håll samtidigt. Man kan införskaffa sig upp till tre (3) NPCer till skeppet, men kräver att man låser upp de platserna först genom att lägga några poäng på Command. Vid högsta nivån på Command (10) så får man möjlighet att rekrytera Elite Crewmates som är bättre än de tidigare.

Customize

Man kan också byta lite färger på skeppet, både utvändigt och invändigt, för att ge skeppet lite mer karaktär än hur det ser ut från början. Det finns också några andra modeller för skeppet, men de kostar Platinum, man får en ny modell lite senare dock. Namn kan också namnges, nedan ser ni mitt val av namn på skeppet, så vackert…

NPCerna som man har ombord går också att ändra på lite, och man får inte glömma att ge dem att vapen ifall man blir bordad så de kan försvara sig själva.

Kuva Lich / Sisters och Parvos

Kuva Lich

The Old Blood är en uppdatering som kom ut för några år sedan introducerades spelarna för Kuva Lich, en nya typ av fiende från Grineer fraktionen och som kan erbjuda lite motstånd för de som är förberedda på utmaningen. Nya vapen, kosmetiska tillägg och möjlighet att konvertera dem till sin egen besättning gjordes möjligt ihop med denna uppdatering. För att få tillgång till Kuva Lich måste man klarat av “The War Within” (huvudberättelse) och få tillgång till sin egen Railjack.

Hur får man fram sin Kuva Lich?

När man har låst upp möjligheten att att kalla fram sin Kuva Lich, kommer man på samtliga Grineer uppdrag över nivå 20 få möjligheten att möta en Kuva Larvling. På uppdragen så kan skärmen / omgivningen blinka till och det kan vara en indikering att man måste besegra en viss antal fiender inom en (1) minute. Man vet om man har lyckats när en Grineer dyker upp på sidan av skärmen och säger något i stil med “Subject has been found!” och strax därefter får man en indikation att en Kuva Larving har dykt fram i uppdragen. Genom att besegra den fienden får man möjlighet att kalla fram sin Kuva Lich. man kommer också få se vilken vapen som Kuva Lichen använder och som man kan välja att ta i när den är besegrad. Om man inte är nöjd med det vapnet som man låser upp så kan man alltid göra om uppdraget och försöka få fram en nya Kuva Larvling. I en av de senaste uppdateringarna har de gjort det lite enklare och få det vapnet man letar efter.

Något som är viktigt och veta när man jagar rätt på vapnen, beroende på vilken Warframe man använder för att besegra Kuva Larving, så kommer vapnet som Kuva Lichen använder ha korresponderande element. Detta är inget som är förklarat i spelet, och kan vara svårt och veta från början. Vissa vapen kanske man vill ha specifika element på, för att kunna komplettera modsen som används till vapnet.

De olika attribut som man kan få på vapnen är, Impact, Heat, Cold, Electricity, Toxin, Magnetic och Radiation.

När man har fått fram sin Kuva Lich så har man möjligheten att titta på Lichens svaghet, resistivitet, immunitet, vilken vapen den har och lite mer. Kan vara bra och ttitta på detta när man ska planera vilka vapen man ska använda, och hur man eventuellt kommer att behöva modda sina vapnen. Om man bestämmer sig för att ta det vapnen som Kuva Lichen bär på så kan man också se vilken procent bonus skada vapnet kommer göra. I mitt fall, som kan ses på bilden nedan, fick jag “Impact” och en bonus på 46 procent. Bonus skadan kan variera mellan 5 - 60%.

Kuva Lich framme, nu då?

Nu när sin Kuva Lich är upplåst så börjar den ockupera planeter, som kan ses via Space Chart genom att planeten som ockuperas har en röd dimma. På den planeten så kommer man se att vissa av uppdragen också har samma röda dimma över sig och det är de specifika uppdragen, under tiden man spelar dessa uppdrag så har sin Kuva Lich en möjlighet att dyka upp.

Men man kan inte besegra sin Kuva Lich bara genom att skjuta på den, utan måste måste bestycka sin Parazon med unika mods som kallas för Requiem Mods. Det finns åtta (8) stycken Fass, Jahu, Khra, Lohk, Netra, Ris, Vome och Xata, och dessa måste vara i en specifik ordning för att kunna ta ned sin Kuva Lich. Varje requiem mod kan användas tre (3) gånger och sedan blir de förbrukade, man måste lyckas att ta ned sin Kuva Lich med alla tre requiem mods för att den ska ta en laddning från dem.

Det finns en till Requiem mod som är lite unikare än de övriga, Oull, som fungerar som en joker. Så om man vet de två första Requiem är på rätt plats så kan man sätta in en Oull på sista platsen för att snabba på processen att jaga rätt på sin Kuva Lich. Och nej, men kan inte sätta in 3 x Oull, man kan enbart sätta in en av vardera i sin Parazon.

När sin Kuva Lich kommer fram på kartan ser man deras livmätare uppe i mitten av skärmen och den är indelat i tre (3) delar och varje gång man tar ned en av livmätarna så måste man gå fram och slå Kuva Lichen med sin Parazon, om man har lyckats satt in rätt Requiem mod på rätt plats så får man börja slå ned nästa livmätare och fortsätter tills Kuva Lich är bekämpad. Alla sina försök sparas under informationssidan för sin Kuva Lich, så det är lätt att följa vilka Requiem som inte fungerar på vilken plats.

Misslyckas man ta ned sin Kuva Lich så flyttar den till nästa planet, men den går även upp en nivå. Det medföljer att sin Kuva Lich och fienderna på uppdragen blir lite svårare, med en maxnivå för Kuva Lich på fem (5) och för fienderna på uppdragen nivå 90-110.

Något som man också kommer märka, när man kör uppdrag på den planet som sin Kuva Lich har tagit över, är att den tar en liten ofrivillig skatt av spelaren. En viss procent av diverse olika resurser tar alltså Kuva Lichen för sig själv. Men ingen fara, man får tillbaka allt när man väl har besegrat det ofrivilliga skatteverket.

Måste man gissa alla platser?

Det finns några sätt att låsa upp vilka Requiem mods man behöver får att ta ned sin Kuva Lich. Genom att man spelar sin Kuva Lich uppdrag, de områdena som har blivit övertagna, och på de uppdragen så finns det unika fiender som heter Kuva Thrall och varje gång man besegrar dem samlar man ihop något som heter Murmur. Murmur samlar man ihop för att låsa upp information om vilka Requiem mods som krävs till Kuva Lich. Man får inte reda på vilken ordning som de ska vara i, enbart vilka tre Requiem som behövs. Kuva Thrall har också en chans att ge en Requiem Relic, chansen må vara låg men det är en bonus.

När man spelar på uppdragen där Kuva Lich har möjlighet att komma fram och alla i gruppen jagar efter den fienden, så kan man möta upp till fyra Kuva Lich på en och samma bana. Om en av spelarna lyckas få ned sin Kuva Lich så får man också en del Murmur, mer så än om man tar ned en Kuva Thrall.

När man har lyckats sätta in rätt Requims i rätt ordning, och lyckats tagit ned sin Kuva Lich, så flyr den till Saturn Proxima (Railjack kartan). Det är här man behöver en Railjack för att kunna fortsätta jaga sin Kuva Lich, men denna del är betydligt enklare då man inte längre behöver bry sig om Requiem mods. Kan vara värt att spendera lite tid med Railjack innan, modda upp och byta ut lite komponenter så man både har mer hälsa och gör mer skada.

In på uppdragen, skjuta ned några skepp med sin Railjack och in till ett större skepp och besegra sin Kuva Lich. När man har besegrat sin Kuva Lich så har man möjligheten att döda sin Kuva Lich, då får man vapnet, eller konvertera sin Kuva Lich för att bli allierad med spelare. Konverterade Kuva Lich kan komma in under uppdrag för att hjälpa, men kan även användas ombord på Railjack som besättning.

Men hur får man Requiem mods då?

Requiem mods får man via Requiem Relics, och dessa relics får man via Kuva Siphon och Kuva Flood uppdrag. Dessa uppdrag har man möjlighet att göra efter man har spelat huvudberättelsen “A War Within”. Man får en förklaring om vad Kuva är under uppdraget, kan kännas lite förvirrande när man läser igenom det så här. Vissa saker har jag valt att hålla ur texten, då det är stora spoilers för huvudberättelsen i Warframe.

Kuva Siphon har man 50% chans att få en Relic och Kuva Flood 100%, dock så har Kuva Flood högre svårighetsgrad. Uppdragen spelas på vanliga uppdrag som man har kört förut, men någonstans på banan finns det en maskin som försöker samla in Kuva energi och det gäller att stoppa maskinen att samla in Kuva. Det finns fyra armar på maskinen som man ska förstöra, genom att skjuta på den svart/röda molnet av Kuva som kommer mot maskinen. Armarna på maskinen pekar åt det hållet som molnet kommer ifrån, så länge man har kolla på vart armarna pekar så är det lätt att lokalisera molnet. När väl maskinen är förstört så fortsätter man med uppdraget och ber till RNG gudarna att man får en relic.

När man väl har samlat på sig en del Requiem Relic så får man Void Fissure som är anpassade för dessa Relics, de fungerar på exakt samma sätt som de för Lith, Neo, Meso och Axi Relics.

Sisters of Parvos

Sisters of Parvos fungerar på ett snarliknande sätt som Kuva Lich, fast nu är det på Corpus uppdrag enbart. Fienderna ser lite annorlunda ut, men det är samma spelmekanik som ligger till grund. Man kan enbart ha en Kuva Lich eller en Sister of Parvos aktiverad samtidigt.

För att börja sin jakt på en Sister och Parvos måste man göra uppdrag på Corpus Ship, inga uppdrag på planeter. På dessa skepp finns det stora statyer av en hand / handske (Golden Statue of Parvos), och vid statyn ska man offra en “Zenith Granum Crown” för att aktivera statyn och göra uppdragen som man aktiverar. Detta är förklarat i uppdraget “The Deadlock Protocol”, det är rätt intressant och bygger ut historien om Corpus och därför vill jag inte föklara i detalj.

Måste betala tull till Handen!

Granum Crown kommer i tre olika varianter (Granum Crown, Exemplar Granum Crown & Zenith Granum Crown) och det är Zenith Granum Crown man ska använda. Den får man från Corpus Treasurers på Corpus Ship tileset uppdrag, och som brukar komma in två (2) till fyra (4) minuter in i ett uppdrag, om det är ett endless tar det mellan fem (5) till åtta (8) minuter istället. Zenith Granum Crown får man på banor som är 31+ i nivå på fienderna, de övriga Granum Crown (0-15) och Exemplar Granum Crown (16-30). Möjligheten att få dessa mynt låses upp efter man har klarat ut “The Deadlock Protocol”.

Men hur som helst, under uppdraget i “handen” har man en viss tidspress på sig att bekämpa ett antal fiender under en viss tid. Man behöver enbart uppnå Rank 1 av 3, för motsvarigheten av en Kuva Larving (Candidate) ska dyka upp på kartan. Här kan man också se vilken vapen man har kommer få tillgång till innan man besegrar Candidate, om man inte är nöjd gör man om tills man får det man vill införskaffa sig.

Samma sak gäller här när man besegrar sig Candidate som Kuva Lich, beroende på vilken Warframe man använder beror på vilket element man får på vapnet.

Sister of Parvos framme nu då?

Nu börjar samma resa som med Kuva Lich. Jaga murmurs på planeter som sin Sister och Parvos ockuperar, få reda på vilka Requiem mods som gäller, ta ned Sister och Parvos, Sister of Parvos flyr till Neptune Proxima, jaga efter med Railjack. Sen får man välja om man vill konvertera eller besegra sin Sister of Parvos

Uppgradera sina Lich / Sister vapen

Om man inte är nöjd med den procenten av bonus skada man får på vapnet så kan man göra en “Valance Fusion” på Kuva / Sister vapnen för att höja bonus skadan. Man måste inneha två av samma vapen innan man kan göra en fusion med dem. Det behöver inte vara samma element på vapnen för att man ska få möjligheten att öka skadan, enbart samma vapen. Man får sedan två val, beroende på vilken vapen man vill konsumera för att göra det andra starkare. Det finns lite säkerhet bakom systemet, så att man inte råkar göra något man inte vill och man ser resultatet innan man godkänner.

Uppdateringar till Warframe

Det kommer minst en stor uppdatering varje år och som oftast utvecklar världsbyggandet ihop med ett uppdrag. Sista stora uppdatering var New War (update 31 15 december 2021) som utvidgade huvudberättelsen med cirka 5-6 timmar.

Innan det var det:

  • Call of the Tempestarii (update 30 - 13 april 2021)

  • The Heart of Demios (update 29 - 25 augusti 2020)

  • The Deadlock Protocol (update 28 - 11 juni 2020)

  • Empyrean (Railjack) (update 27 - 12 december 2019)

  • The Old Blood (update 26 - 31 oktober 2019)

  • The Jovian Concord (update 25 - 22 maj 2019)

  • Fortuna (update 24 - 8 november 2018)

  • The Sacrifice (update 23 - 14 juni 2018)

  • Plains of Eidolon (update 22 - 12 october 2017)

  • Chains of Harrow (update 21 - 29 juni 2017)

  • Octavia’s Anthem (update 20 - 24 mars 2017)

Uppdateringar kommer med bra mellanrum, och gör att man har något att göra. De är också snabba på att lägga in hotfix, ihop med the Red Text, don't question the red text.

Under april månad kommer de släppa nästa lite större uppdatering, som kommer bygga ut star charten med ett till resmål.

Warframe Companion - Telefonapp

Något som man vara roligt att använda är telefonapplikationen Warframe Companion. Själv använder jag den mest för att hålla koll på vad jag håller på att bygger, och om något är byggt så kan jag börja bygga något annat via applikationen. Om en Warframes delar bli klar under arbetstid så kan jag med lätthet börja bygga upp min warframe, och på så viss tjäna inte några timmar av väntetid. Applikationen är inget måste, men underlättar vissa situationer.

https://www.warframe.com/mobile-app/

Bra sidor och hålla koll på

https://warframe.fandom.com/
Den bästa sidan för allt som tillhör Warframe

https://hub.warframestat.us/
För att hålla koll på diverse tider, uppdrag, nyheter, etc.

https://overframe.gg/
Olika builds för vapen, warframe och djur. Det kan vara bra att hålla kolla på vad som används via Overframe sidan, men var kritiskt i bedömningarna. Då vissa Warframe och vapen kan ha fått en lite väl orättvis rankning. Men finns många YouTube kanaler som engagerar sig till att göra olika builds, så kan vara bra och dubbelkolla där om man är sugen på något specifikt.

https://www.warframe.com/
Officiella sidan för Warframe

Slutord

Jag trodde inte att jag skulle fastna så här lätt för Warframe, och lägga in så här många timmar som jag har gjort. Kanske för att det är relativt snabb action, men kan hoppa in göra några uppdrag, samla lite här och där, och för att sedan stänga av spelet och fortsätta och dammsuga lägenheten. Det hjälpte förmodligen mycket när jag spelade ihop med två andra och planerade vår framfart genom planeterna på star charten.

Men även har communityt varit trevligt och prata med, och än så länge har jag inte träffat på något som har betett sig dåligt, alla verkar vilja hjälpa nya spelare på ett eller annat sätt. En själv försöker göra samma sak och hjälpa de spelarna som frågar efter hjälp att ta sig vidare genom spelet.

Huvudberättelsen blev jag faktiskt förvånad över, trodde inte den skulle vara så bra som den var. Jag tror att det är inget de har planerat från start, utan något som har byggts fram över åren. Speciellt med de olika filmsekvenserna i de senare uppdateringarna till spelet, som ser fantastiska ut. Ihop med att jag klarade ut det senaste i huvudberättelsen för någon vecka sedan, ser jag verkligen fram emot hur de kommer fortsätta bygga ut berättelsen. Det är också bra att man inte behöver ha “The-Best-of-The-Best” för att klara av huvudberättelsen, och det öppnar upp spelet för de som endast vill spela igenom spelet på grund av det.

Världsbyggandet kanske kunde ha gjorts lite annorlunda, då det är lite information här, lite där, väldigt utspritt och det förvirrar spelarna i viss grad. Men det finns många videos på YouTube som förklarar hur det ligger ihop. Något som riktigt intressant och lyssna igenom är bakgrundshistorien om Ordis (skeppets “AI”).

Genom att det händer “stuff” i berättelsen som öppnar upp spelet för ny spelmekanik så har jag inte valt att gå in på de detaljerna, då det skulle medföra stora spoilers för spelet. Kan vara värt att veta varför jag valde bort de hur den här “lilla” genomgången.

Man kan spela igenom berättelsen utan att spendera en enda krona på spelet, och om man tycker om det så bidrar man lite till utvecklarna. Men tycker det är klart värt och köra igenom huvudberättelsen av spelet.

Nu har jag stirrat mig blind på den här texten i över fem månader, och känns skönt och släppa ut den i det fria. Som ni själva kanske vet så blir det ibland lite skrivfel, men det bjuder jag på. Tack för att ni har tagit er tid och titta igenom texten.

Medlem

För det första tycker jag att din definition av liten är fel. Det här är ju en gigantisk guide. Och en som jag kommer att läsa om jag försöker mig på Warframe igen.
Jag har försökt börja tre gånger men alltid fått känslan att det är för mycket att ta in och lära sig så jag kommer av mig.
Men bra guide!


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

haha liten och liten som flickan sa.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

För det första tycker jag att din definition av liten är fel. Det här är ju en gigantisk guide. Och en som jag kommer att läsa om jag försöker mig på Warframe igen.
Jag har försökt börja tre gånger men alltid fått känslan att det är för mycket att ta in och lära sig så jag kommer av mig.
Men bra guide!

Precis. Du vill inte veta hur stor den gigantiska guiden är.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Wow vilket jobb du har lagt ner! Hatten av. Även jag har tidigare försökt mig på Warframe men blivit överväldigad och lagt ner efter ett par timmar.

Quake-konnässsör

Just nu är det också 9 års jubileum, så man har möjligheten att få lite gratis stuff. Det håller på till och med 02.05.2022. Mer information på deras hemsida.

https://www.warframe.com/anniversary

Något som kan vara roligt och se är hur Warframe har utvecklats under de 9 åren, och Dark Sector som det hette innan Warframe.

Quake-konnässsör

Update 32 - Angels of the Zariman

Medlem

Den här guiden kommer även i fysisk upplaga.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Quake-konnässsör
Skrivet av Hanzo:

Den här guiden kommer även i fysisk upplaga.

Hehe, någon måste se om det går att krasha forumet på långa inlägg Blev faktiskt rädd hur lång den blev, men de har byggt på det här jekla spelet under så långtid. Men roligt och skriva av mellan de olika spelsektionerna. I framtiden så kanske man ska spela "kortare" spel, eller med mindre innehåll...

Quake-konnässsör

Ihop med nya uppdateringen Angels of the Zariman så kommer det bli drastiska ändringar på Eximus fienderna i spelet, de blir lite mer tuffare och få ned och får lite mer färggrannare färdigheter. Alla Eximus fiender kommer få Overguard, som gör att de blir immuna mot alla de olika Warframes förmågor som kan stagger, knockdown, stun, mind control, ragdoll, och blinda dem. Overguard måste tas ned innan man kan börja använda Warframens förmågor på dem.

Hälsa, Sköld och Armor skalning kommer öka snabbare upp till en viss nivå, efter så kommer skalningen plattas ut.

Eximus fienderna har förmågor nu, men de kommer få en liten overhaul och ger en mer visuell inblick i när de kommer använda dessa förmågor. Men de kommer också implementera nya förmågor till Eximus fienderna.

Om detta kommer sätta framfarten i uppdragen till en lite mer lugnare tempo så får man vänta och se, men tror inte det ska vara något större problem, skapar lite mera intressantare fiender i högen av andra.

Mer finns och läsa:
https://forums.warframe.com/topic/1305472-eximus-reborn-dev-workshop/

Quake-konnässsör

Tennocon gick av stapeln igår, visades upp rätt mycket intressant. Nya uppdateringen, Veilbreaker & The Duviri Paradox. The Duviri Paradox kommer under vintern 2022 och Veilbreaker kommer förmodligen under början av nästa år.

Khora har även fått sin Prime version, (*host* Gauss Prime när?).

Under Tennocon anonserades det att Steve Sinclair hoppar av stolen som Creative Director för Warframe och kommer lägga mer tid på Soulframe (Digital Extremes nya spel). Istället så kommer Rebecca Ford att ta rollen som Creative Director för Warframe. Lite ledsamt och se Steve ta på sig nya utmaningar, då han alltid har tillfört mycket energi till de olika live streams de har haft under åren. Men ska bli intressant och se hur Soulframe kommer att bli, och om DE lyckas med att samla bra Sci-fi och Fantasy under ett och samma tak.

Nedan är "Open Letter" från både Steve och Rebecca.

Open Letter from Steve

"Tenno,

Digital Extremes has been my home for my entire game development career. 20+ years for those counting (I try not to). Over 10 of those years have been on Warframe as you know it today, but in truth the Warframe story started much earlier. Warframe once existed as Dark Sector in my mind in the early 2000’s. Turning that seed of ‘Dark Sector’ into ‘Warframe’ has been a life-defining accomplishment for me and the Digital Extremes team. I feel like I can say: We did it. And in some ways, I thought it’d be the last thing we’d do as a team. But we want to tell another story.

Soulframe development has officially just begun. We hope you follow along. It’s only possible because the community believed in Warframe to allow me 10 beautiful years in the Origin System. Further still, the Warframe team believed in me, but more importantly, I believe in them. I know they can do great things with the story of the Tenno. And now, a group of us have set our sights on the Fantasy genre to tell the story of Soulframe.

I want to have Fantasy & Science Fiction as a part of Digital Extreme’s legacy. I want to spend as much time with Soulframe as I have with Warframe. My beard only has so much black left in it.

Envoys, see you in the future.

We all lift together - and always will.

- [DE]Steve"
Källa: https://forums.warframe.com/topic/1316792-an-open-letter-from-desteve/

Open Letter from Rebecca

"Tenno,

For over 10 years I’ve been writing posts to you. I’ve always called you Tenno. That will never change. Other things, though, are changing. We’re in a new chapter of Warframe. I’ve always written from the perspective of someone that has been a steadfast believer in community as a core part of what makes Warframe great. And that belief will stay with me now that I get to work closer with the developers that have made everything possible. If the community has always been the heart of Warframe, the developers have been the soul.

It is an honor, and an emotional one at that, to be a part of Warframe’s future in the Creative Director role. Even more of an honor is being able to do it with members of the team growing into roles that form Warframe’s new leadership. You know some of this team already, and there are many new faces behind the scenes. They are wonderful people who I deeply respect, and as we work through the transition I know you’ll feel the same.

As for the Digital Extremes team moving on to our incredible second project, Soulframe, they’ve not gone far. I’ll miss many of them on the Warframe Devstream couch, but I’m excited for the next generation of folks that will be blinded by our studio lights. I hope to make them proud, and bother them frequently with my Fashion Frame choices. Nothing can stop me now.

How lucky are we that both Science Fiction & Fantasy will now exist under one roof. Envoys & Tenno, the future is bright.

See you soon,

[DE]Rebecca"
Källa: https://forums.warframe.com/topic/1316790-an-open-letter-from-derebecca/

Quake-konnässsör

Ny säsong av Nora Night (Nightwave) är live, gick upp 18/7. För att få de olika belöningarna ifrån Nightwave behöver man göra olika utmaningar, som kommer dagligen / veckovis. Oftast brukar det inte vara något problem att komma upp till rank 30.

Spelade själv väldigt sporadiskt förra säsongen av Nightwave, då jag hade andra spel som var mer intressantare för stunden, kom upp till rank 72 eller något liknande. För varje rank över 30 får man 15 Nora's Mix Vol. 02 credit, som man kan spendera i Nightwave shopen.

Belöningar är enligt följande.

  1. Nora’s Mix Vol. 2 Cred x 150

  2. Nora Night Glyph Pack

  3. Nightwave Landing Craft

  4. Spinneret Ephemera

  5. Cogna Earpiece

  6. Nora’s Mix Vol. 2 Cred x 50

  7. Three Forma Bundle

  8. Weapon Slots x2

  9. Two-Handed Nikana Maligna Skin

  10. Nightwave Landing Craft Decoration

  11. Nora’s Mix Vol. 2 Cred x 50

  12. Kuva x 20,000

  13. Critical Precision Tiberon Augment Mod

  14. Warframe Slot

  15. Cogna Oculus

  16. Nora’s Mix Vol. 2 Cred x 50

  17. Exilus Weapon Adapter

  18. Noggle Statue - Nora Night

  19. Boolean Sugatra

  20. Exilus Warframe Adapter

  21. Nora’s Mix Vol. 2 Cred x 50

  22. Necramech Statue

  23. Vile Discharge Embolist Augment Mod

  24. Nora’s Mix Vol. 2 Cred x 50

  25. Cogna Mask

  26. Arcane Guardian x3

  27. Three Forma Bundle

  28. Nightwave Earpieces

  29. Umbra Forma

  30. Nightwave Operator Collection

Quake-konnässsör

Devstream 163

Första devstreamen där Rebecca sitter med som Creative Director istället för Steve, och det kom rätt mycket nyheter där majoriteten kommer ihop med updateringen Veilbreaker (update 32).

Under devstreamen pratades om:

  • Duviri Paradox

  • Warframe nr 50 - Styanax

  • Ändringar i hur Armor strip fungerar för många Warframes

  • Update 32: Veilbreaker, Kahl-175 kommer tillbaka och kommer vara en del utav sitt lilla camping område. Nytt spelläge kommer, Archon Hunts. Archons var något man fick möta på under New War. Ihop med Archon Hunts kan man få något som heter Archon Shards och som kan permanent öka vissa färdigheter på sin Warframe.

Quality of Life - ändringar

  • Syndicate pledge re-work - Man behöver inte längre ha Sigil fastklistrad på sin Warframe för att tjäna poäng till fraktioner, man väljer vilken fraktion man vill pledga till via fraktionskonsolen i sitt skepp.

  • Syndicate Gilding Weapon changes - Förut var man tvungen och levla upp vapnen, guilda vapnet och sen så har vapnen nått sin max stats. Men efter uppdateringen så kommer vapnen ha max stats från början, man måste guilda vapnen fortfarande om man vill ha Mastery Rank poäng.

  • Starting Warframe ReWork (Excalibur, Volt & Mag) - Ändringar för de olika Warframes färdigheter

  • Wukong changes - Celestial Twin kommer nu dela ammunition med spelaren, och kan få slut på ammunition. Celestial Twin kommer också bli påverkad av explosioner. Wukongs fjärde färdighet kommer att få en liten buff, Primal Fury.

  • Ammo changes

  • Armor strip changes

  • Riven Mod - Riven Mods har tidigare, oberoende på om den är upplåst eller inte, tagit upp en Riven Slot. Efter uppdateringen så kommer Riven Mods inte ta upp en slot om de inte är upplåsta eller har blivit placerad i ett vapen, man får upp en varning att det kommer ta upp en slot. Som standard tror jag att man har 15 platser.

  • Last Gasp Rework

  • Steelpath - Void Fissures

  • AoE changes - AoE har varit bar rätt länge och det kan röja utrymmen väldigt enkelt. Digital Extreme vill ta bort det "automatiska speladet" som de nämner under Devstreamen. Det är några ändringar som diskuterades under streamen.

  1. Ändring av ammo, det kommer enbart bli Primär och Sekundär ammo i framtiden (inte Primär, Sekundär, Shotgun och Sniper, som det är i dag). Ammo kommer att droppas från fienderna hälften så ofta, men kommer ge mer istället. För vissa explosiva vapen så kan det finnas en risk att då få slut på ammo.

  2. Ändring av hastigheten i vilket man byter till sitt primär/sekundära vapen, för att enklare kunna variera vad man skjuter med. Enligt streamen så tar det idag, cirka 800ms att byta till sitt sekundära, efter ändringen kommer det ta 316ms. Kan variera mellan olika typer av vapen.

  3. Headshot - explotioner kommer inte längre kunna göra headshot skada, själva projektilen kommer fortfarande kunna göra headshot. De kommer också buffa headshot skadan till tre gånger, istället för två gånger som det är idag.

  4. Ändringar av modarna Primed Firestorm & Primed Fulmination - Dessa två modar ökar explosionens radie, och dessa kommer bli nerfade lite. Tidigare så har både Primed Firestorm & Primed Fulmination varit, vid max rank, +66% Blast Radius, men efter updateringen så kommer dessa vara +44% istället. Kommer förmodligen inte märkas av så mycket.

  5. Det kan komma fler ändringar och något de har funderat på, men inget som kommer in nu. Line of Sight för explotioner, så att fiender inte dör bakom väggar. Ammo dropar inte för det vapnet man använder, dödar man fiender med primär så droppar ammo för sekundär, dödar man fiender med melee droppas det ammo för primär och sekundär. Ändring av Primed Sure Footed så att man blir delvis påverkad av sina egna explosioner, detta är en mod som man får vid dag 400 inloggningbonus och som har som egenskap "100% Chance to Resist Knockdown", det vill säga bland annat att man inte blir påverkad av sina egna explosioner.

Ascension Day - Official 50th Warframe Celebration Styanax

Avstängd

Well detta måste ju vara FZ:s största content creator. Tror inte jag sett bättre innehåll på denna sidan tbh. Bättre än alla ctrl +c, ctrl + v artiklar skribenterna skriver. Detta guide borde FZ betala dig för.

Medlem
Quake-konnässsör
Skrivet av fejksson:

Well detta måste ju vara FZ:s största content creator. Tror inte jag sett bättre innehåll på denna sidan tbh. Bättre än alla ctrl +c, ctrl + v artiklar skribenterna skriver. Detta guide borde FZ betala dig för.

Tack, det värmer. Även om man kanske inte är verbalt utformad som vissa journalister / skribenter och använder ibland lite svengelska, mest för att jag har svårt och hitta orden, så tycker jag fortfarande att det är roligt och dela med sig av sina erfarenheter och hjälpa andra, även om det skulle vara en person så är det värt det. Det tar längre än vad man tror och försöka få upp ett flöde i texten, och försöka sätta egna ord på något som har förklarats bättre någon annanstans.

Jag vet att säkert många som är intresserade av Warframe kanske inte läser texten, utan istället går direkt till Warframe Wiki för att leta informationen på egenhand. Men känns lite som terapi att sätta sig ned att och sätta ord på sina tankar och lyssna på lite musik.

Quake-konnässsör

Update 32: Veilbreaker - Är släppt

Uppdaterings informationen finns och läsa på Warframes hemsida, då det är får mycket och skriva om Många är inte glada över att AoE metan är nerfad, och att ammo reserven på många utav vapnen är blivit mindre. Men det gäller och anpassa sig och hitta på ny meta som gäller för framtiden.

https://www.warframe.com/updates

Vilken fantastiskt guide, tack!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Quake-konnässsör

I slutet av förra året så hade Digital Extreme ett event i Warframe som hette "Prime Resurgence". Detta event gjorde det möjligt att samla på Prime versioner av warframes och vapen efter ett schema som Digital Extreme hade lagt ut på hemsidan deras. Detta gjorde att marknadspriset för vapen och warframe droppades lika mycket som börskraschen 1929. Prime Resurgence var igång mellan 16 november 2021 till 25 januari 2022, och det var många spelare som brände ut sig genom att farma de nödvändiga resureserna för att få tag på allt. Men det var ett väldigt bra tillfälle och få det man saknade, otur för mig så saknade jag det mesta.

https://www.warframe.com/news/prime-resurgence - Warframe: Prime Resurgence (2021-11-11)

Nu har Prime Resurgence kommit tillbaka och är här för att stanna, men i en annan form och inte lika hektiskt, vilka warframe / vapen som är tillgängliga kommer att rotera månadsvis. Prime Resurgence ersätter då Prime Vault som gjorde ungefär samma sak, roterade de olika warframe / vapen man kunde få.

Det som är unikt med Prime Resurgence är att man kan samla på "Aya", som man använder sedan hos Varzia som är stationerade på Relay stationen runt Mars. för att köpa de Void Relics som man är ute efter för att skapa warframe / vapen.

Man samlar Aya genom att göra uppdrag i Void området eller Bounties på Cetus / Cambion Drift, Uppdrag i Viod området är det Hepit eller Ukko (Capture) är några av de bästa områdena att göra då dessa går snabbast och göra igenom. Själv så kör jag bounties på Cetus, då det känns som det går snabbare och samla och inte lika monotont som Void uppdragen (Ukko / Hepit) kan kännas.

Det går också att spendera "some real world money" om man nu så skulle vilja (Royal Aya), men det är inget tvång och man kan få alla warframe / vapen utan att spendera ett ända öre. Det man inte kan få för vanliga Aya är de olika kosmetiska utstyrslarna.

https://www.warframe.com/prime-resurgence

Medlem

Måste fråga. Har du bara postat denna guide här på FZ?
Den är riktigt bra skriven och detaljerad. Du bör översätta till engelska och posta på officiella Warframe forumet samt Reddit.

Quake-konnässsör
Skrivet av Ronzem:

Måste fråga. Har du bara postat denna guide här på FZ?
Den är riktigt bra skriven och detaljerad. Du bör översätta till engelska och posta på officiella Warframe forumet samt Reddit.

Tror majoriteten av spelarbasen använder sig av Warframe Wiki. Gjorde denna mest för att det är roligt Översätta denna kommer ta en till månad, jag blev lat efter detta inlägg. Måste samla energi till nästa monsterinlägg jag ska göra.

Men man märker när man sitter och skriver med spelare i Warframe att många är förvirrade över spelet, så tänkte... Kanske kan göra något till FZ, om det hjälper några så är det bra. Nackdelen är att det är så jävla mycket och skriva om

Quake-konnässsör

Devstream 164

Devteamet blickar fram mot oktober och berättar vad vi kan förvänta oss inom den månaden och frammåt.

Under devstreamen pratades om:

  • Diskussion om uppdateringen som har varit, Veilbraker. Styanax, Wukong nerf, ammo ändringen, AoE nerf. DE tittar på statistik på hur de kan balansera det vidare, men statistiken är inte ännu pålitlig och behöver mer tid för att kunna stabilisera sig.

  • Echoes of Vailbreaker, kommer ut precis som Echoes of Zariman. Detta som en uppdatering med feedback från community med i baktanken. De kommer inte expandera Kahls berättelse, med tanke på att The Duviri Paradox är precis runt hörnet och de behöver fokusera på den större uppdateringen. Men de kommer att fylla ut med lite mer saker att göra.

  • Exprimenterar med självskada vid explosioner, detta har funnits i spelet tidigare men togs bort. Det kommer vara en procentskada beroende på hur långt bort explosionen är, om vänner springer i vägen, om sitt eget kompanjon springer i vägen, etc. Man kommer inte kunna spränga sig själv i en träff. Detta är inget som de har beslutat om att det ska läggas in i spelet än. Ingen firendly fire ska vara aktiverad, utan enbart skada sig själv.

  • Archon Hunts och hur vissa spelare skjuter ned dessa bossar, som kom ihop med Veilbreaker, med enbart några skott.

  • Bakom kuliserna om ljudet för Styanax.

  • Visade upp nästa Warframe som kommer ut i en Prime version. Prime Revenant gör sin entré den 5:e oktober. Ihop med Revenant så kommer även Phantasma och Tatsu vapnen ut som Prime. Phantasma har varit ett fantastiskt och pålitligt vapen, så ser fram emot Prime versionen av detta vapen.

  • Nights of Naberus återkommer nu den 5:e oktober till spooktober, där Daughter Kaelli i Necralisk på Demious bjuder på lite härligheter. Man använder Mother Tokens för att köpa "stuff".

  • Tennotober, där man kan visa upp sina ritningar / screenshots, med teman man har under varje dag.

  • Quest to Conquer Cancer, håller på hos Digital Extreme under hela oktober.

  • En liten förtitt på en ny Warframe och dess vapen, som ska vara lite varulvs inspirerad. Denna warframe kommer inte ut på ett tag, men en liten teaser.

  • Prime Resurgence är här för och stanna som jag skrev tidigare, och nästa rotation är Saryn och Valkyr. Dessa kommer vara komma ut till 3:e november, men efter det så kommer det att rotera varje månad.

  • Crossplay är under utveckling, men nu börjar tester göras, så snart kanske?

Något som kommer vara intressant är när de får Crossplay och fungera, fler spelare är alltid trevligt. Hittills så har spelcommunityt varit riktigt trevligt på PC, vet inte hur det är på konsol, men tvivlar på att det är mycket

Dagens Twitch Drop var: Veiled Riven Chipher

Revenent Prime

Revenent Prime Trailer

Nights of Naberus

Echoes of Veilbreaker

Varulvs Warframe

Prime Resurgence - Saryn & Valkyr

Quake-konnässsör

Crossplay Test

Digital Extreme har börjat experimentera lite med Crossplay i Warframe, detta test är hittills enbart mellan PC och Xbox. Men målet är att crossplay ska vara över samtliga plattformar. Crossplay har varit under diskussioner en stund i Warframe kretsarna, men det är först nu som vi börjar se något resultat utav vad de har utlovat.

Hela helgen så har man både kunnat prata med spelare mellan PC och Xbox, något som har tagit emots med rätt mycket förvånade diskussioner "Why are the PC guys in my Xbox!?", och eftersom Warframe är till största del PvE så har community en mindre chans att bli toxic när konsol och PC möts.

DE nämner också anledningen för att PC och Xbox ligger först på agendan är att de mest lika varandra i uppbyggnaden, när de har fått den länken att fungera bra går de vidare över till Playstation och Switch (Hey, inte reta folk som spelar Warframe på Switch).

Det finns några restriktioner på dessa tester hittills, No Dojo support, No Friend support, No Trading / Gifting items across platforms, No Profile inspect across platform, No Voice Chat support... och störst, och framförallt minst, No Conclave support (PvP det vill säga)

När Crossplay håller på att testas kan man märka en ny valmöjlighet i inställningar har poppat upp, Cross Platform Play. Men DE meddelar att de gärna vill hålla så många som möjligt delaktiga i detta test för att se hur det fortlöper och fungerar.

Hittills tycker jag att Crossplay med Xbox spelare fungerar mer eller mindre felfritt, dock så har det fler PC spelare inne när jag har spelat, men de kommer och går.

Cross Save är något som DE också tittar på, men i detta lägga gäller det först att få det möjligt att alla plattformar kan spela med varandra.

Ännu finns det inget släppdatum för Crossplay.

Quake-konnässsör

Devstream 165

Under Devstreamen pratades det om:

  • Echoes of Veilbreaker, kommer ut andra november 2022.

  • Duviri Paradox blir framskjutet till 2023

  • Lua's Prey, kommer vinter 2023 (kommer istället för Duviri Paradox)

  • Genomgång av 51st Warframe, VORUNA.

  • Self-Damage Update (Anti AoE meta) Max self-damage 75%

  • Cross Platform Play

  • Enchanced Renderer

Månadens Devstream var lite av ett besvikelse, skins, skins, skins, förseningar, etc.

Duviri Paradox blir försenat, och DE behöver mer tid att utveckla denna större uppdatering till Warframe, och kommer försenas till 2023. Duviri skulle vara det stora som hände inom Warframe under 2022. Istället för Duviri Paradox får vi en uppdatering som heter Lua's Prey, så de som spelar Warframe inte blir utan en uppdatering. Ihop med Lua's Prey så kommer också den varg inspirerande Warframen Voruna, som verkar vara lite små häftig. Under devstreamen så går de igenom lite av warframens bakgrunds historia.

Sen fortsätter diskussionen om AoE och hur DE vill att spelarna ska vara agera. AoE har tidigare varit Meta när det är mycket fiender på en liten yta, då det går snabbare och bekämpa fienderna. Ihop med Veilbreaker så tog de bort ammo ifrån de flesta, om inte alla, AoE vapen. Primary & Secondary Merciless Arcane, som har en unik plats på vapnen gav då tidigare 100% mer ammo, det försvann också ihop med Veilbreaker. Det betyder efter Veilbreaker släpptes tidigare i år så har ammo kapaciteten på vapnen dragits ned drastiskt. Detta gjorde det då svårare att helt och hållet förlita sig på AoE vapnen och som snabbt fick slut på ammo, finns vissa unika kombinationer av modar om man spelar i ett lag som gör att det blir enklare att få ammo.

Del två i denna fortsättning att på ett sätt nerfa, eller göra att spelarna inte använder AoE vapen utan att tänka, är att implementera "self-damage" för AoE / explotionsvapen. DE säger att man aldrig ska kunna döda sig själv och de kommer isåfall att implementera en gräns på 75% som man skada sig själv. Om de kommer att implementera detta så kommer det att ske ihop med Lua's Prey update (vinter 2022). De säger att de gör dessa ändring gällande AoE för att göra spelet mera intressant, och att man ska tänka på de omständigheter man är i och för att balansera vapnen. Tycker detta är lite fel sätt att gå gällande AoE, tycker i så fall att de ska implementera fler och mer intressantare mekanik till "singel-target" vapen. Ge vapnen en punchthrough ifrån början, att vissa vapen gör så att fienderna exploderar, skott som studsar mellan fienderna. Ett bra exempel på vapen som har unik mekanik är Destiny 2. Samtidigt så är uppdragstyperna i Warframe gjorde på ett sådant sätt att man blir överöst av fiender och AoE är det mest effektivast sättet och ta ut dem på. Att göra om uppdragen hade varit att föredra, och anpassa dem mer för singeltarget vapen, men det kommer ta tid och något som DE inte kommer göra i första taget.

Under en längre tid nu har Crossplay varit igång, som jag har skrivit i ett tidigare inlägg, och mellan PC och Xbox så kommer det fortfarande vara aktivt. Målsättningen är att inkludera Playstation och Switch vid ett senare tillfälle när "test" perioden mellan PC och Xbox har nått sitt slut. Då crossplay fungerar bra så är det några buggar de måste fixa, dålig FPS ibland när PC och Xbox spelar med varandra, koppling till servern försvinner under crossplay och dålig ping till xbox / pc spelare. Fortfarande går det enbart och spela med varandra, och både Xbox och PC kan skriva till varandra i global chatten. Det går inte för crossplay att inspektera mellan PC till Xbox och Xbox till PC, man kan inte heller byta "stuff" mellan plattformar.

Echoes of Veilbreaker, 2 november 2022

  • New Ven'kra Tel & Sprag Fights in Break Narmer Missions

  • Weapon Skins coming to the Market

  • New Stynax Alt Halmet

  • New Shupper Offering: 2x Shard Ephemeras, Skaut Landing Craft.

  • Break Narmer Feedback Changes

  • Fast Travel To Kahl's Garrison

  • Kahl Captura & Captura QOL

  • Ember Starter Pack

Lua's Prey, vinter 2022

  1. 51st Warframe (Wolf-Inspired): VORUNA. Kommer med Primär och Närstrids vapen, Voidshell skin, Alt Helmet, Ephemera, Leverian.

  2. 2x New Lua Survival Nodes, New narrative-driven rooms, Necramech eligible, Unique gameplay mechanics. (Gameplay under Devstream)

  3. Xaku Delux & Lotus Skin

  4. Grendel Rework & Yareli Changes

  5. Nightwave: Nora's Mix Vol. 03, New Cred Offering

  6. New Voidshell Skins, Grendel, Mag & Frost

Quake-konnässsör

Echoes of Veilbreaker gick live igår, och med en imponerande lista av fixar. Som vanligt i de flesta spel så lär det dycka upp lika många till

https://www.warframe.com/updates/pc/32-1-0

Quake-konnässsör

Devstream 166

Under Devstreamen pratades det om:

  • Lua's Prey - Släpps 30 november

  • Året som har varit

  • Warframe 51 - Voruna

  • Nya Arcanes för Warframes

  • Nya kosmetiska stuff

  • Nya Tenet Vapen

  • Augment mods ändringar

  • Grendel & Yareli ReWork

  • Armor UI Indicator

  • Eximus Health, Mercy och Spawning Changes

  • Self-damage

  • Conclave Change

  • Baruuk Prime

  • Crossplay

  • Duvari Paradox

Voruna
Den nya Warframen Voruna ser ut att bli intressant och det känns att samarbetet med Joe Madureira lyser igenom, Joe Madureira har varit Creative Director för Darksiders. Under streamen visade du upp de olika färdigheterna den Warframen har. Hennes färdigheter är kopplade till de fyra olika varghuvudena hon har runt kroppen, två på axlarna och två vid midjan. Varje huvud (Dynar, Raksh, Lycath och Ulfrun) har en unik passiv som man kan byta mellan under uppdragetsgång. Hennes färdigheter heter Shroud of Dynar, Fangs of Raksh, Lycath's Hunt, Ulfruns's Descent. De nämnde under streamen att Voruna är en närstridsfokuserad Warframe, och som kommer visa sig ihop med hennes färdigheter.

Ihop med Voruna kommer det två vapen. Perigale (Primary Sniper) och Sarofang (Axe Heavy Blade)

Voruna Passiva
Dynar: Parkour Speed, snabbare hastighet när man hoppar runt.
Raksh: Immunity agains Status Effect, man blir immun mot de olika status effekter som spelet slänger mot en under stridens hetta.
Lycath: Heavy attack efficiency
Ulfrun: Second life, istället för att sin Warframe dör så offrar Ulfrun sig, hur lång tid det tar innan den passiva färdigheten kan användas igen sa de inte.

Voruna Färdigheter
Shroud of Dynar: Osynlig och ökar hastigheten som Voruna tar sig fram. Osynligheten bryts då Voruna attackerar, men om man dödar en fiender snabbt efter osynligheten bryts så får man en Critical Damage och Status Chance buff.
Fangs of Raksh: Hoppar mot fiender och applicerar fem (5) slumpmässiga status effekter på den fienden, 10 stacks. När fienden dör, sprids dessa status effekter till de som är i närheten.
Lycath's Hunt: När fiender dödas i närstrid får man en chans att de släpper "Health Orbs", fiender som dödas med "Headshot" har en garanterad chans att släppa "Energy Orbs". (Detta är Vorunas Helminth färdighet)
Ulfruns's Descent: Voruna går ned på alla fyra och förbereder fem (5) attacker som man kan använda på fiender. Alla fiender omkring den fienden som blir attackerad får "Slash" status effekt.

Kosmetiska stuffs

  • Deluxe skin för Xaku

  • Nytt skin för Lotus

  • Nya Voidskins (Frost, Mag, Voruna, Grendel)

Nya Tenet Vapen

  • Tenet Ferrox

  • Tenet Plinx

Augment mods ändringar

  • Saryn: Revealing Spores

  • Titania: Spellbound Harvest

  • Titania: Beguiling Lantern

  • Trinity: Pool of Life

  • Valkyr: Prolonged Paralysis

  • Valkyr: Swing Line

  • Vauban: Photon Repeater

  • Volt: Shocking Speed

  • Volt: Transistor Shield

  • Wisp: Critical Surge

  • Wukong: Enveloping Cloud

  • Xaku: The Relentless Lost

  • Zephyr: Target Fixation

  • Zephyr: Airburst Rounds

Warframe ReWork
Det var också några warframes som får en rework, det är Grendel och Yareli som får lite ändringar, där Grendel får mest.

Armor UI Indicator
De fiender som har armor kommer nu få en indikator på hur mycket amor de har kvar om man använder armor strip färdigheter, hur användbart det kommer vara i verkligheten får vi se.

Self-damage
Tidigare så hade de planerat att implementera self-damage till Lua's Prey uppdateringen, men den kommer att bli framskjuten till Duvari Paradox eller senare.

Baruuk Prime
Nästa till Prime samlingen kommer vara Baruuk, och ihop med Baruuk så kommer också Afuris och Cobra & Crane som får sina Prime versioner.

Crossplay
Crossplay kommer att fortsättas att testas, och det kommer komma som en överraskning när de väl börjar testa dessa. Xbox och PC har spelat nu under en längre period och de börjar snart öppna upp möjligheten för andra grupper att vara med i Crossplay (Playstation, Switch, Mobile, etc)

Nora's Mix Vol. 03
En ny säsong av Nightwave kommer ut ihop med Lua's Prey.

Devstream 166 är årets sista och nästa Devstream blir i Januari då de kommer gå igenom Duvari Paradox. De gick igenom mer än vad jag trodde de skulle göra under denna stream, positiv överraskning. Men ändå så är detta mer som en plåster över såret då de inte släppte Duvari Paradox i år. Ser fram emot Devstreamen i januari och kanske får vi ett närmare släppdatum för Duvari Paradox.

Quake-konnässsör

Crossplay: Playstation & Switch

Blev ett större steg mot en full implementering av Crossplay i Warframe i natt då Playstation och Switch användare nu också blev inbjudna in i värmen som är Crossplay. Kanske känns det som att vissa Switch användare har lite problem att vara värd för spelsektionen, men finns fortfarande många fel att lösa gällande Crossplay.

[DE]Dudley skriver följande på Warframes forum:
"Today marks another milestone in Cross Platform Play development! Nintendo Switch and PlayStation Tenno can now join their PC and Xbox peers in playing missions together across the Origin System. The same restrictions apply from the current PC and Xbox test but now all players can join in the fun. As a reminder, however, players who are on the same platform as you will have their platform-specific icon next to their alias. Players who are on a different platform will have the cross platform play swirl icon to denote that they are not on your platform."

Swirl icon

Quake-konnässsör

Devstream 167: Citrine's Last Wish

För ett par veckor sedan så var det dags för årets första Devstream och jag hade hoppas på att få mycket nyheter för Duviri Paradox, men så blev det icke. Digital Extreme behöver mer tid för att förbereda sig för Duviri Paradox, vi fick nöja oss med några bilder från den nya stora expansionen av Warframe. Det var inte så mycket intressant på denna Devstream, men det kan inte alltid vara roligt I guess.

2022 Year in Review
Som vanligt för januaris Devstream så gick de även igenom statestiken för år 2022, vad som används mest i alla kategorier.

Om man vill titta igenom den själv så finns den här: https://www.warframe.com/2022stats

10 Years of Warframe
Warframe fyller tio år gammal den 25 mars 2023, och förmodligen så kommer det firas på något sätt. Mer information ska vi få när datumet kryper närmare.

Star Days Returns
Eventet som är för Alla Hjärtansdag är tillbaka i Warframe för de som vill ha lite nytt bling bling i Warframe.

Citrine's Last Wish
Istället för att få Duvari Paradox, och kanske som en ursäkt att det är försenat så får vi lite mera små content till Warframe, först var det Lua's Prey och nu är det Citrine's Last Wish. Till detta patch så kommer vi få ett nytt Gamemode (läs det mer som ett modifierat gamemode som redan finns i spelet idag), ny warframe (Citrine) och lite annat smått och gott. Det är på det nya gamemodet / noden som man kan få blueprints för den nya warframen.

Ihop med den nya warframen så kommer det också två nya vapen, Corufell (Närstridsvapen, Scythe/Gunblade) och Steflos (Shotgun).

Rhino Delux skin
Denna månad verkar det vara Rhino som får ett lite mera unikare utseende som man kan införskaffa, Noshornsbaggen verkar vara en liten inspiration för detta... Ja. Ser intressant ut.

Nya Augments
Vi kommer också få fyra nya augments till Gyre, Revenant, Yareli och Gara. Spaltar upp dem här.

Gara Shattered Lash
SHATTERED STORM: When Gara breaks her Mass Vitrify ring with Shattered Lash, enemies struck by the glass suffer Splinter Storm at a percentage Strength.

- Bonus Gara Change: Players will now be able to break their Mass Vitrify from both the interior and exterior of the ring. This is not reliant on the Augment, this is a quality of life change for Gara players coming in Citrine’s Last Wish.

Gyre Cathode Grace
CATHODE CURRENT: A shock releases when Gyre eliminates an enemy while Cathode Grace is active. The shock has bonus strength from Rotorswell and its duration extends by the same amount.

Revenant Mesmer Skin
MESMER SHIELD: Revenant receives Mesmer Skin Strength and nearby allies are granted Mesmer Skin stacks.

Yareli Merulina
MERULINA GUARDIAN: Enemies affected by Sea Snares heal Merulina for a percentage of their health. Upon healing, gain Reload Speed and Fire Rate on Secondary weapons for a duration.

Cold Status Effect Buffs
Cold Status har DE sagt är en av de mindre använda Status effekterna och de ger den en liten buff. Cold Status gör att fienderna rör sig långsammare.

  • Increased base Slow from 25% to 50%

  • Max stacks reduced from from 10 to 8

  • Final Result is the Max Slow increasing from 70% to 85%

Grafikförbättringar

Bättre ljussättning för de öppna landskapen.

Bättre Cloth Smoothing.

Cross Save / Mobile Closed Beta
DE fortsätter på arbete på Cross Save, så att man kan använda ett konto för att spela på de olika plattformarna.

Warframe Mobile Closed Beta för iOS har börjat och det är cirka 10 000 spelare som har blivit inbjuda till den stängda betan. Warframe på mobilen, ja, it's a thing now apparently.

Medlem

Måste säga att jag är imponerad över din dedikation och ditt arbete.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar