Skittråkiga saker att göra i spel?
FFXV är nog enda spelet där jag hade genuint kul med fiske. De lyckades görs det både engagerande och framför allt svårt. Ofta är fiske bara "kasta nära ringarna på vattnet och tryck X när det vibrerar".
RDR Online har ganska bra fiske också. Jag brukade stå i nån glänta vid nån liten göl och fiska ganska ofta när jag spelade det som mest. Det handlar om att välja rätt bete, ha tålamod och vara lite lurig.
PSN: OAKTHYR
Många bra exempel, en sak jag tänkte på är: ” följ efter Nisse”, i hundra år.
Särskilt drygt i assassins creed där gubben ska smyga men gör ett skutt rakt ut i solljuset eller svingar i nån jävla stolpe och landar framför den man följer, failed börja om, helvete, eller i gta där man ska köra som en pensionär för att toucha en gående, snuten efter dig, failed…
Plus alla jäkla cut scenes, där man helt plötsligt måste hamra A, för att göra ngt, missar man det börjar den om.
Un-skippable cut scenes brukar jag gå på toa eller gå iväg o göra ngt…
Racing spel där man måste placera sig inom en viss placering för att få fortsätta till nästa race.
Varför spelar du då racingspel? Det är ju som att bli arg för att man inte kan gå vidare i ett rollspel, om man misslyckas med att t.ex. besegra en boss.
Är det något jag avskyr så är det daily mission för något löjligt avlägset mål, att köra tråkiga rotationer i AH för att lägga ut 100-tals saker som inte blev sålda denna gång eller kanske värst av allt, The Inventory Game, där du lägger mer tid på att prioritera föremål i din jävla portmonnä till inventory/loot chest än det övriga spelet.
Sedan finns det ju såklart quests som "spring 7 kilometer bort för ett knippe morötter" utan mount, lämna in och får "spring samma sträcka igen för 2 potatisar också".
Varför spelar du då racingspel? Det är ju som att bli arg för att man inte kan gå vidare i ett rollspel, om man misslyckas med att t.ex. besegra en boss.
Va? Finns olika typer av racing spel eller? Den typen av racing spel som kräver just det jag talar om finner jag irriterande, sen finns det andra där sin placering kvittar, du får kanske inga pengar eller vad nu belöningen är men du kan fortsätta till nästa race i kalender.
Repeterande sidouppdrag.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.25GHz | 32GB RAM | RTX 2080
Vet inte om jag helt håller mig till den tänkta topicen nu, men...
- Långa tutorials som man inte får hoppa över. En del co-op spel har tutorials man måste sitta o köra separat innan man ens får spela tillsammans. Så drygt.
- Filmsekvenser, dialoger eller splash screens man inte får hoppa över.
- För litet inventory och för mycket loot. I vissa spel får man dedikera så mycket tid bara till att ha tillräckligt med plats. Så ofta ska det snålas med utrymme eller viktbegränsningar.
- Sekvenser i en del spel där man bara får springa runt fram och tillbaka hundra gånger i olika riktningar. Så fruktansvärt tråkigt och tidsödande när det blir för mycket kuta runt. Många MMO-spel är hemska på detta.
- Spel som är för lätta. Får nå fel på trenden i dag att så många spel ska vara gjorda för småbarn och nya gamers som det känns. Spel blir så fruktansvärt skittråkiga när man inte blir utmanad, och det är alldeles för många spel nuförtiden som är så lätta att man inte orkar spela spelet trots att man annars älskar det, bara för att spelutvecklare inte kan lägga till någon vidare utmaning. Det går nog tyvärr en del hand i hand med att många klagar så fort de tycker det blir lite svårt. Bara att titta på t.ex. Diablo 3 som har typ 18 svårighetsgrader, men när den svåraste under en kort period i spelets historia faktiskt var lite utmanande, så klagade folk att det var för svårt så att allt nerfades, trots att det fanns 17 lägre svårighetsgrader att välja på. Helt stört.
Skjuta duvorna i Grand Theft Auto 4..
Satt med en polare över Xbox Live och följde en guide på varsitt håll ifrån Gamefaqs för att skjuta alla (~250) duvor som var utplacerade på kartan. Jag hade skrivit ut guiden och bockade av dem en och en. När vi hade passerat 240 stycken så upptäckte vi att jag hade en duva för lite.
Vi slutförde guiden och polaren tog allihop, men i mitt spel finns än idag en duvj*vel kvar på något hustak någonstans 😂😉
På med Stream när du letar efter sista duvan
Vattenvärldar/vattenbanor/simma/dyka.
Har du testat Subnautica?
"följ pilen, tryck på a vid personen den pekar på, lyssna på nåt prat, klara uppdraget vaddetnuhandladeom"
"åk till märket på minimapen, tryck på a, klara nåntingjagintebryrmigom"
"åk till tusen x på kartan, tryck a på alla, klara uppdraget avnånanledning"
Köra om samma sak flera gånger där man måste klara nåt. Absolut värst om det är nåt sånt där som är lätt, lätt, lätt, svinsvårt.
Dröm segment.
Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.
Jag har två.
Enkela: när progressionen är låst. Tex innan du samlar X stjärnor i Mario. Så man måste backtracka.
Det mer svårbeskrivna är spel med XP där man har ett levelsystem som ganska brutalt låser en.
I Soulsbornering så KAN man klara allt.
Jag förlåter samtidigt JRPGs som gör det snyggt, bara man inte MÅSTE grinda (som tex i FFXII).
Men typ Ass Creed? Inte spelat de nyare själv men har hört historierna. Nej, bara nej.
Inget tvångslevlande på det sättet tack. Jag vill bara kunna kötta på i open world.